تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب : ۴۹۲۱۷۳
مختار اندرخور در در گفت‌وگوی اختصاصی با کبنانیوز:

فرماندار مارگون: به صندلی مدیریت تعلق خاطر ندارم/ سیاسی بودن سفر دوم رئیس‌جمهور را به‌شدت تکذیب می‌کنم / آیا روشنفکر نقشی در سفر رئیس‌جمهور به مارگون داشت؟ / در سفر رئیس‌جمهور کلیه راستم دچار خونریزی شد/ نیاز مردم کشور و استان وفاق و همدلی است/خدمات‌دهی توسط بنیاد مسکن تعطیل شد، نسبت به برخی مدیران گلایه دارم/ ۹ سایت ایرانسل و همراه اول احداث شد/ قبل از بنده درمانگاه پوله تعطیل بود / استقرار متخصص زنان و متخصص داخلی در مارگون/ با چراغ فیتیله‌ای درس می‌خواندیم/مردم در مخیله‌شان نمی‌گنجید که روزی گاز به زیلایی برسد

۱
فرماندار مارگون: به صندلی مدیریت تعلق خاطر ندارم/ سیاسی بودن سفر دوم رئیس‌جمهور را به‌شدت تکذیب می‌کنم / آیا روشنفکر نقشی در سفر رئیس‌جمهور به مارگون داشت؟ / در سفر رئیس‌جمهور کلیه راستم دچار خونریزی شد/ نیاز مردم کشور و استان وفاق و همدلی است/خدمات‌دهی توسط بنیاد مسکن تعطیل شد، نسبت به برخی مدیران گلایه دارم/ ۹ سایت ایرانسل و همراه اول احداث شد/ قبل از بنده درمانگاه پوله تعطیل بود / استقرار متخصص زنان و متخصص داخلی در مارگون/  با چراغ فیتیله‌ای درس می‌خواندیم/مردم در مخیله‌شان نمی‌گنجید که روزی گاز به زیلایی برسد
کبنا ؛فرماندار مارگون گفتتیم سفر رئیس‌جمهوری شهرستان بهمئی را برای بازدید مردمی انتخاب کردند، اما ما تیم سفر را قانع کردیم که به مارگون بیایند، در قالب اینکه شهرستان مارگون پایلوت طرح عشایر است. هدفمان این بود که بازدید هوایی از منطقه داشته باشند و ذهنیتی از محرومیت این منطقه به وجود بیاید. در سفر، من خودم هر دو پایم تاول‌زده بود و کلیه راستم به‌خاطر استرس و فشار کار دچار خونریزی شد.
در گفت‌وگوی مفصل مختار اندرخور به مسائل و دغدغه‌های شهرستان مارگون پرداخت، او طی سه سال اتفاقات و تحولاتی را در این شهرستان رقم زد که سرعت پیشرفت و توسعه مارگون را بسیار بیشتر از گذشته کرد. اندرخور در بیان عملکرد خود نشان داد که مدیریت ویژگی مهم شخصیتی‌اش است و همین هم باعث شده که بتواند در مارگون تغییرات خوی ایجاد کند.
مختار اندرخور در ابتدای صحبت خود گفت: اعتقادم این است که رسانه‌ها بازوی راست مدیران هستند، رسانه‌ای که تعهد و تخصص و سواد رسانه‌ای دارد.
وی افزود: روز ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ به‌عنوان فرماندار و در خدمت مردم معارفه شدیم، مارگون شهرستان نوپا و کم برخورداری است که مشکلات در آن انباشت شده است.
اندرخور ضمن تسلیت به مناسبت شهادت فرماندهان جبهه مقاومت گفت: اهداف جبهه مقاومت در دل مردم جهان و آزادی‌خواهان نفوذ پیدا کرده است، جبهه‌ای که در مقابل ظلم ‌ایستاده است، قطعاً عزت متعلق به مسلمانان و جبهه حق خواهد ماند. ما با کلاشینکف انقلاب را به ثمر رساندیم و الان با موشک‌های قاره‌پیما هیچ ترسی در مقابل دشمن نداریم. وعده صادق ۲ به جهانیان ثابت کرد که ایران می‌تواند یک‌تنه در مقابل استکبار جهانی ایستادگی کند.
وی در خصوص مستقر شدن دولت سیزدهم گفت: در آن زمان مشکل اعتبار وجود داشت، معاون اول وقت ریاست‌جمهوری اذعان داشتند که در پرداخت حقوق مانده‌ایم، و دولت سیزدهم در شرایط بدی مستقر شد، ولی این دولت به دنبال مقصر نبود، گرچه در سال اول به دلیل شرایط سخت اعتباری فعالیت‌ها چنگی به دل نمی‌زد، ولی در سال دوم پروژه‌های عمرانی روی ریل افتاده بود.
در دولت سیزدهم نگاهی در رأس دولت و در کارگزاران دولت داشتیم، توجه دولت به مناطق محروم و کم‌برخوردار کم‌نظیر بوده است و تلاش کارگزاران و دولت در سطح کشور و استان نسبت به خدمت‌رسانی مورد عنایت ویژه دولت قرار داشته است. دولت سیزدهم در گازرسانی به مردم، جاده‌های روستایی، آب شرب مردم، شبکه ارتباطی و نیازهای اولیه را در دستور کار خود قرار داد و در حد وسع دولت به مردم کمک کرد.
مردم در مخیله‌شان نمی‌گنجید که روزی گاز به زیلایی برسد
مختار اندرخور به تشریح مشکلات و پستی و بلندی‌های پروژه گازرسانی به زیلایی پرداخت، او دراین‌خصوص گفت: مردم زیلایی آرزوی گازرسانی را داشتند و شاید حتی در مخیله‌شان نمی‌گنجید که روزی گاز به زیلایی برسد.
گازرسانی به زیلایی یک پروژه حیاتی بود
اندرخور اظهار کرد: گازرسانی به زیلایی یک پروژه مهم و حیاتی استان بود، این بخش بیش از ۵۰ روستا دارد، در دولت تدبیر وامید مطالعات آن انجام گرفت، و چون روستاهایی در مسیر زیلایی از نظر اقلیمی جزء استان چهارمحال‌وبختیاری بودند، نشست‌هایی بین استانداران وقت برگزار شد و تصمیم گرفته شد که گاز زیلایی از شهرستان لردگان به زیلایی آورده شود.
غلام محمد زارعی و مهدی روشنفکر در گازرسانی به زیلایی نقش داشتند 
وی بیان کرد: نباید خدمات مدیران قبل ضایع شود، برآوردی برای اعتبارات گاز زیلایی انجام گرفت، باتوجه‌به اینکه باید برای ۲۰ روستای لردگان و ۵۰ روستای زیلایی گازرسانی انجام می‌گرفت، اعتبار اولیه ۴۵ میلیارد تومان بود، ولی به دلیل سختی کار و اعتبار پایین و در نقطه‌ای که باید لوله گاز از زیر رودخانه خرسان رد می‌شد، پیمانکاران تمایلی به شرکت در مناقصه نداشتند، یک سال به این صورت گذشت، غلام محمد زارعی نماینده اسبق مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون هم پیگیری‌های خوبی داشتند. به‌محض حضور روشنفکر در مجلس پروژه گازرسانی زیلایی را پیگیری کردند، اعتبار پروژه از ۴۵ میلیارد به ۶۵ میلیارد افزایش یافت که باز هم رغبتی برای کار به وجود نیامد. پس از برآوردی که صورت گرفت، ۱۷۴ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شد. نماینده پیشین در دو جلسه با وزیر نفت، او را برای افزایش اعتبار اقناع کرد، و پروژه عملیاتی شد.
فرماندار مارگون: به صندلی مدیریت تعلق خاطر ندارم/ سیاسی بودن سفر دوم رئیس‌جمهور را به‌شدت تکذیب می‌کنم / آیا روشنفکر نقشی در سفر رئیس‌جمهور به مارگون داشت؟ / در سفر رئیس‌جمهور کلیه راستم دچار خونریزی شد/ نیاز مردم کشور و استان وفاق و همدلی است/خدمات‌دهی توسط بنیاد مسکن تعطیل شد، نسبت به برخی مدیران گلایه دارم/ ۹ سایت ایرانسل و همراه اول احداث شد/ قبل از بنده درمانگاه پوله تعطیل بود/ استقرار متخصص زنان و متخصص داخلی در مارگون/  با چراغ فیتیله‌ای درس می‌خواندیم/مردم در مخیله‌شان نمی‌گنجید که روزی گاز به زیلایی برسد
چه چیزی روند گازرسانی به ۳۰ روستای مورزرد زیلایی و ۱۷ روستای سیلاب کلوار فاقد گاز را کند کرد؟
اندرخور افزود: هم مدیرعامل گاز پیشین و هم مدیرعامل فعلی جدیت و دغدغه خوبی برای پیگیری کار داشتند، و خود بنده نیز فرزند بخش زیلایی هستم و با شرایط زندگی مردم آشنا هستم، به جدیت همه مسئولان از احمدزاده استاندار سابق گرفته تا مهدی روشنفکر پیگیری کردند، فرجه زمانی سه‌ساله برای گازرسانی به زیلایی گذاشته شد، و الان خطوط اصلی گاز به تمام روستاها رسیده است، آخرین روستای منطقه روستای چاهن است که چند ماه پیش خطوط اصلی کشیده شده است، بحث علمک‌گذاری توسط طالبی مدیرعامل فعلی شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد در حال پیگیری است و توجه ویژه‌ای به اعتبار این پروژه دارند، و خوشبختانه یکی از آرزوهای دیرینه مردم زیلایی که ۷۲ شهید تقدیم انقلاب کردند برآورده شد.
فرماندار مارگون با بیان اینکه ۲۳۰ میلیارد تومان در خطوط اصلی و علمک‌گذاری هزینه شده است، افزود: علاوه بر گازرسانی زیلایی، گازرسانی به ۱۶ روستای مرکزی شهرستان مارگون از جمله دلی رس، دلی گردو، جوکار در دولت سیزدهم انجام‌گرفته است. بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان برای بحث گازرسانی شهرستان مارگون هزینه شد.
وی گفت: منطقه فاقد گاز از جمله ۳۰ روستای مورزرد زیلایی و ۱۷ روستای سیلاب کلوار داریم که مطالعات و نقشه‌برداری آن انجام شده ولی آن چیزی که روند کار را کند کرده، این هست که در این دو منطقه برای گازرسانی به هر خانواری نیاز به ۱۴۵ میلیون تومان اعتبار دارد که ۳ برابر گازرسانی به مناطق شهری هزینه‌بردار است، همین موضوع باعث کندشدن روند کار شده است. ولی امیدواریم که دولت چهاردهم این موضوع را پیش ببرد و مردم این دو منطقه بتوانند از نعمت گاز برخوردار شوند.
نیمی از جاده‌های روستایی مارگون زیرسازی و آسفالت ندارند
اندرخور در خصوص حوزه راه‌های شهرستان مارگون گفت: یکی از دغدغه‌های دولت سیزدهم بحث راه‌های شهرستان است، یک هزار و ۱۵۰ کیلومتر راه شهری و روستایی و عشایری در سرتاسر شهرستان مارگون وجود دارد، از این میزان بیش از ۷۵۰ کیلومتر راه روستایی است که حدود ۳۰۰ کیلومتر آن هنوز زیرسازی و آسفالت نشده است.
بهره‌برداری از 70 کیلومتر جاده روستایی طی دو سال
اندرخور بیان کرد: زمانی که به‌عنوان فرماندار شروع به کار کردم حدود ۸۰ کیلومتر از جاده را در دست اجرا قرار دادیم که ۷۰ کیلومتر طی دو سال گذشته در دولت سیزدهم زیرسازی و آسفالت شد. ۱۲ کیلومتر جاده دلی گردو به شبلیز که شاهراه حیاتی زیلایی به شهر مارگون است. حدود ۹ کیلومتر روکش آسفالت جاده شبلیز به سیاه کوه زیلایی، ۹ کیلومتر جاده تاکسیسه به مورزرد، دلی تنگو، ۷ کیلومتر جاده دلی رج، ۱۰ کیلومتر در جبه کال، از جمله این جاده‌ها بوده‌اند که به بهره‌برداری رسیده‌اند.
جاده امامزاده تا سیلاب کلوار طلسم شده بود
علاوه بر این ۷۰ کیلومتر، حدود ۶۷ کیلومتر را در دست اجرا قرار داده‌ایم، برخی از مناطق مظلوم واقع شده‌اند، بعضی از جاده‌ها طلسم شده بودند، مثلاً جاده امامزاده تا سیلاب کلوار که ۵ سال طول کشید و احداث نشد؛ جاده‌ای که ۵ سال پیش با ۵ میلیارد تومان آسفالت می‌شد؛ ولی الان بیش از ۳۰ میلیارد تومان نیاز دارد. خدا را شکر این طلسم شکسته شد، ۱۴ کیلومتر و ۴ کیلومتر جاده است. این ۴ کیلومتر برای مردم اهمیت بیشتری دارد.
در فصل زمستان این منطقه فقط با تراکتور امکان رفت‌وآمد وجود دارد
جاده‌های روستاهای چاهن، دره سهه، موشمی علیا و وسطی، مردم مظلوم مورغم و زیتون که زادگاه بنده نیز هست و می‌دانم که در زمستان چقدر زجر می‌کشند، بخصوص در فصل زمستان این منطقه فقط با تراکتور امکان رفت‌وآمد وجود دارد. با هر بارش اولیه‌ای مشکل رفت‌وآمد به وجود می‌آید و در بارش برف نیز امکان رفت‌وآمد وجود ندارد، سال گذشته به دلیل بارش برف ۱۸ روز جاده بسته شده بود.
فرماندار مارگون: به صندلی مدیریت تعلق خاطر ندارم/ سیاسی بودن سفر دوم رئیس‌جمهور را به‌شدت تکذیب می‌کنم / آیا روشنفکر نقشی در سفر رئیس‌جمهور به مارگون داشت؟ / در سفر رئیس‌جمهور کلیه راستم دچار خونریزی شد/ نیاز مردم کشور و استان وفاق و همدلی است/خدمات‌دهی توسط بنیاد مسکن تعطیل شد، نسبت به برخی مدیران گلایه دارم/ ۹ سایت ایرانسل و همراه اول احداث شد/ قبل از بنده درمانگاه پوله تعطیل بود/ استقرار متخصص زنان و متخصص داخلی در مارگون/  با چراغ فیتیله‌ای درس می‌خواندیم/مردم در مخیله‌شان نمی‌گنجید که روزی گاز به زیلایی برسد
۹۰ درصد خطوط برقی از سیم به کابل تبدیل شد
در طول سه سال دولت شهید رئیسی ۹۰ درصد خطوط برقی از سیم تبدیل به کابل شده است، این مزیت بسیار خوبی است و در زمستان‌ها با هر رعد و برقی دچار قطعی برق نمی‌شویم، امنیت شبکه بهتر می‌شود و امکان سرقت کابل خیلی کم می‌شود.
۸ روستا از جمله روستای شیخ سرکه و روستای تنگ سیب فاقد برق بودند که از نعمت برق برخوردار شدند، اوایل فروردین‌ماه ۱۴۰۲ بنابراین بود که ۴ روستا از جمله روستاهای کیمه علیا و سفلی، انگمه و آبرش زیلایی برق‌دار شوند و ۶ میلیارد تومان برای این کار گذاشتیم، ولی متأسفانه مجوزها و بوروکراسی ادارات گاهی طولانی می‌شود یا سهل‌انگاری می‌شود، و تا پایان سال مالی این اعتبار از دست رفت، ولی دوباره در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ بحث برق‌رسانی تأمین اعتبار شده و کار به مناقصه رفته است و این کار عملی خواهد شد. تلاش بر این هست که این موضوع تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد. یک هزار و ۲۰۰ پایه چراغ در معابر روستایی کار کردیم، در ورودی مارگون در روزهای آینده، برق ورودی این شهرستان انجام می‌گیرد.
راه‌اندازی یک آزمایشگاه به‌روز در مارگون
اندرخور گفت: یکی از تأکیدات دولت سیزدهم بحث بهداشت و درمان بوده است که در دستور کار قرار دادیم، یکی از معضلات ما فرسودگی ساختمان‌های شبکه بهداشت مارگون بوده که اعتباری در اختیار قرار گرفت و ساختمان‌ها تعمیر و تجهیز شدند. تجهیزات اداری تمام‌وکمال خریداری و هم تجهیزات پزشکی مستقر شد.
یکی از نیازهای اساسی شهرستان وجود آزمایشگاه است، در سال ۱۴۰۱ یک آزمایشگاه به‌روز که با آزمایشگاه‌های یاسوج برابری می‌کند مستقر و آن را راه‌اندازی کردیم.
در خصوص داروخانه‌ها سال ۱۴۰۲ مشکلات جزئی داشتیم که این مشکلات برطرف شد. در درمانگاه‌های روستایی گزارش کمبود دارو به دست ما نرسیده ولی شاید برخی از داروخانه‌ها سهل‌انگاری‌هایی داشته‌اند.
معضل استقرار پزشک در شهرستان‌های کم‌برخوردار
بحث مستقر کردن پزشک در شهرستان‌های کم‌برخوردار، خصوصاً درمانگاه‌های روستایی یک معضل است، چون هم دستمزد پزشک کم است و هم امکانات رفاهی برای پزشک وجود ندارد که معمولاً پزشک‌ها نمی‌پذیرند.
الان بیمارستان در چرام ساخته شده و به بهره‌برداری رسید؛ ولی به دلیل اینکه پزشکان مستقر نمی‌شوند، تعداد مراجعه‌کنندگان کم است و درآمدی برای پزشکان ندارد، نتوانستند خدمت به مردم ارائه کنند و عملاً تعطیل است.
آقای فیاض مالک کارخانه سیمان قول احداث بستردرمان را دادند
سیاست دولت سیزدهم برای مناطق کم‌برخوردار بستر درمانی بود. الان ۴ تخت سرپایی داریم که در درمانگاه خدمات می‌دهد، ولی به فکر اینکه یک بستردرمان خوب ایجاد شود بودیم، چندین جلسه برای این موضوع برگزار کردیم، راه چاره این بود که از ظرفیت مسئولیت اجتماعی و حق آلایندگی کارخانه سیمان استفاده کنیم، مالک کارخانه سیمان قول دادند که بستردرمان دوطبقه با زیربنای ۲ هزار و ۲۰۰ متر ساخته شود، زمین را آماده و مجوزها را اخذ کردیم، و جلسه آخر با آقای فواض مالک کارخانه، کل مستندات و مجوزها را به ایشان دادیم، تنش‌های تأمین گاز تابستان روی تولید کارخانه اثرگذار بود وایشان قول دادند به‌محض افزایش تولیدات بستردرمان با ۱۰۰ اتاق ساخته می‌شود و ان‌شاءالله در سال جاری یا در سال ۱۴۰۴ این بستردرمان احداث شود.
افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت زیلایی، افتتاح اورژانس بین‌راهی را داشتیم، راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد در مارگون، رادیولوژی سیار را داشتیم. آقای دکتر پناه‌پور یکی از مدیران پیگیر، دلسوز، توانمند و دغدغه‌مند هستند که در حدی که می‌توانستند کار کردند.
قبل از بنده درمانگاه پوله که جمعیت بالای ۳ هزار نفر دارد تعطیل بود
قبل از بنده درمانگاه پوله که جمعیت بالای ۳ هزار نفر دارد تعطیل بود و مردم برای درمان خود به پاتاوه یا یاسوج مراجعه می‌کردند. درمانگاه پوله که جمعیت بالای ۳ هزار نفر دارد تعطیل بود و مردم برای درمان خود به پاتاوه یا یاسوج مراجعه می‌کردند. زمانی که به‌عنوان فرماندار در این منطقه حضور پیدا کردم، اولین درخواستم از آقای پناه‌پور رئیس شبکه بهداشت مارگون این بود که ظرف یک ماه پزشک در این درمانگاه مستقر شود.
استقرار یک شعبه از داروخانه آقای دکتر صیدالی
استقرار متخصص زنان و زایمان و متخصص داخلی
یک شعبه از داروخانه آقای دکتر صیدالی را در موشمی زیلایی مستقر کردیم، در جوکار معدود مشکلاتی داریم؛ ولی در سایر مناطق مشکلی نداریم. یکی از نیازهای شهرستان پزشک متخصص است، وقتی پزشک عمومی به این منطقه نیاید، یک پزشک متخصص نیز حاضر نیست بیاید، ولی خوشبختانه سال گذشته متخصص زنان و زایمان و متخصص داخلی را دو الی سه روز مستقر کردیم.
راه‌اندازی رادیولوژی سیار در مارگون
تجهیزات رادیولوژی کامل برای شهرستان آماده کردیم، علاوه بر رادیولوژی ثابت، رادیولوژی سیار را برای استفاده شهر و درمانگاه‌های روستایی تأمین کردیم که در حال حاضر استفاده می‌شود.
در بحث تودیع مدیر جهاد کشاورزی عرض کردم لازمه مدیریت تعهد و تخصص است، اگر مدیری این دو را توأمان داشته باشد، خیلی از مشکلات و نیازمندی‌ها مرتفع می‌شود، خوشبختانه مدیر شبکه بهداشت تعهد و تخصص و دغدغه‌مندی را دارند.
خدمات بی‌نظیر احداث فضاهای آموزشی
مبحث مهم در کشور ما ولنگاری فضای مجازی است که آموزش و پرروش باید پای کار باشد، ولی باید اول سخت‌افزار مهیا باشد، تا بتوانیم از نظر نرم‌افزاری کار کنیم. اگر دانش‌آموز فضای آموزشی خوبی داشته باشد، به اهداف آموزشی خواهیم رسید. در طول سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ خدمات بی‌نظیری در حوزه آموزش و پرورش داشتیم، ۳۵ مدرسه احداثی داشتیم و این مدارس همگی به هبهر‌برداری رسیدند، خیلی از مدارس کانکسی، گلی، اجاره‌ای برداشته شد.
احداث ۱۴ چمن ورزشی در زیلایی و بخش مرکزی
از آقای دکتر ستاری‌فر تشکر می‌کنم
دولت سیزدهم در بحث توجه به ورزش مدارس توجه ویژه‌ای داشت، از آقای دکتر ستاری فر تشکر می‌کنم، ۱۴ چمن ورزشی در زیلایی و بخش مرکزی احداث و به بهره‌برداری رسید. علاوه بر استفاده دانش‌آموزان مورد استفاده عموم نیز است. در مارگون یک سالن ورزشی داریم که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، دو سالن ناتمام در زیلایی به اتمام رسیدند.
وی در بحث توسعه روستایی افزود: یکی از سیاست‌های دولت و نظام این هست که مهاجرت‌ها معکوس شود و مردم در آسایش و رفاه زندگی کنند. در ۱۴۰۱ حدود ۵۰ هزار متر مربع در روستا‌های بی‌بی خاتونین، شهنیز و...  توسعه معابر، جداول، زیرسازی، آسفالت انجام شد.
نسبت به برخی مدیران گلایه دارم
خدمات‌دهی توسط بنیاد مسکن تعطیل شد
در حالی که 85 درصد جمعیت مارگون را روستاییان تشکیل می‌دهند، ولی در مقطعی خدمات‌دهی توسط بنیاد مسکن تعطیل شد. نسبت به برخی مدیران گلایه دارم، میزان عملکرد مدیران شدت و حدت داشت و برخی از آنان کم لطفی داشتند، در سال ۱۴۰۳ حتی یک متر مربع خدمات روستایی در مارگون نداشتیم که جای گله‌مندی را دارد.
۹ سایت ایرانسل و همراه اول احداث شد
در بحث ارتباطات، خدمات چشمگیری با پیگیری شرکت مخابرات و مدیر جهادی شبکه ارتباطات انجام گرفت، حدود ۹ سایت ایرانسل و همراه اول احداث شد، توسعه سایت اینترنتی از e به فورجی انجام گرفته هست، مثلاً روستا‌های زیرنا، پوله، بادرود در سه سال قبل چیزی به نام سایت و شبکه ارتباطی نداشتند، و این چند ساله این خدمات انجام گرفته است. اجرای فیبر نوری پوله به بردپهن زیلایی، جبه‌کال به آجم مشکل تأمین اعتبار دارند، و این پروژه در دست اجرا است و پیگیر هستیم تا کار انجام بگیرد و شبکه ارتباطات پایدار شود.
مردم تمام توقعات را از فرماندار دارند، هر چند که فرماندار باید دخالت کند. بحث امنیت یکی از وظایف مهم فرماندار است که به عنوان رئیس شورای تأمین با سایر دستگاه‌های امنیتی و قضایی و انتظامی باید همدلی داشته باشند و ما در شورای تامین مسائل را طرح و دلسوزانه درخصوص آن تصمیم‌گیری می‌کردیم. تعارضات مردمی که مانع خدمت‌رسانی به مردم می‌شود در شورای تأمین حل کردیم. دراین دو سه سال یکی از امن‌ترین شهرستان‌ها بودیم، با توجه به مسائل قومی و قبیله‌ای که در این شهرستان وجود دارد، با تدابیر شورای تأمین، دستگاه قضا، دستگاه انتظامی، نهاد‌های امنیتی، بحث حاد امنیتی نداشتیم، نزاع‌هایی که سالیان سال وجود داشت در این سه سال در شهرستان نداشتیم. بافت استان قومی و قبیله‌ای است، و حساسیت‌هایی دارد. فرماندار باید اهداف و برنامه‌هایی داشته باشد، ما در سه سال اول تمام ظرفیت‌های شهرستان را احیا کردیم.
اگر مردم در بحث تعارضات کمک نکنند، نمی‌توانیم به توسعه همه جانبه دست پیدا کنیم
شاید مردم سؤال کنند فرماندار در توسعه شهرستان چه نقشی داشته است؟ ما در سه ماهه اول برنامه‌ای طراحی کردیم، ظرفیت‌ها را در برنامه آوردیم، مشکلات و نیاز‌های اساسی مردم را آوردیم، هم فرجه زمانی برای پیگیری مطالبات تلاش داشتیم، هم جلسات استانی و شهرستانی برای پیگری مطالبات مردم برگزار کردیم. این ادعا را دارم همدلی که‌ بین مدیران در شهرستان وجود داشت کم سابقه بود، مصوباتی که در جلسات شورای اداری داشتیم، مدیران تمام تلاششان را برای حل و انجام این مصوبات انجام می‌دادند که خوشبختانه اوج این همکاری در این مقطع سه ساله بود. این شهرستان پر از مشکلات و نیازمندی است. اگر مردم همراه دولت و مسئولان نباشند و در تعارضات کمک نکنند، نمی‌توانیم به توسعه همه جانبه دست پیدا کنیم.
درخصوص نهضت ملی مسکن که یکی از پروژه‌های مهم دولت یود، در بحث زمین مشکلی نداشتیم، چند زمین به مقیاس ۷ هزار، ۸ هزار و ۵ هزار متر مربع برای بحث جوانی جمعیت آماده شد. نهضت ملی مسکن با هدف خانه‌دار کردن مردم مناطق کم‌برخوردار و افرادی بود که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بوده‌اند. منازل در طرح‌های دو طبقه و ویلایی درنظر گرفته شد، داوطلبین طرح رغبتی نداشتند، کسانی که ثبت‌نام کرده بودند مورد اولویت‌بندی قرار گرفتند، اما این افراد آورده اولیه خود را نیاورده‌اند، اگر مردم راغب باشند، برای احداث و اسخت مسکن موضوع مشکلی نداریم.
با چراغ فتیله‌ای نفتی درس می‌خواندیم
مردم از فرماندار انتظار دارند، بخصوص فرمانداری که زادگاهش همین منطقه است و اینجا زندگی کرده. من یادم هست که با چراغ فتیله‌ای نفتی درس می‌خواندیم تحصیل خود را در متوسطه اول ادامه دادیم، برای رسیدن به مدرسه دو سه ساعت روزانه پیاده روی می‌کردیم. با این شرایط مدرک تحصیلی اخذ کردیم، کسی نبوده‌ایم که در ناز نعمت زندگی کنیم و مشکل مردم را لمس نکرده نباشم. یک فرصت در سفر دوم دولت به وجود آمد که به‌جا کار کردیم و از کار کردن دریغ نکردیم. نمی‌دانم چه دلیلی دارد ولی در سفر اول دولت، به شهرستان مارگون اعتبارات خیلی کمی تخصیص داده شد و خیلی از مسائل و مشکلات دیده نشد، دنبال مقصر هم نیستیم.
فرماندار مارگون: به صندلی مدیریت تعلق خاطر ندارم/ سیاسی بودن سفر دوم رئیس‌جمهور را به‌شدت تکذیب می‌کنم / آیا روشنفکر نقشی در سفر رئیس‌جمهور به مارگون داشت؟ / در سفر رئیس‌جمهور کلیه راستم دچار خونریزی شد/ نیاز مردم کشور و استان وفاق و همدلی است/خدمات‌دهی توسط بنیاد مسکن تعطیل شد، نسبت به برخی مدیران گلایه دارم/ ۹ سایت ایرانسل و همراه اول احداث شد/ قبل از بنده درمانگاه پوله تعطیل بود/ استقرار متخصص زنان و متخصص داخلی در مارگون/  با چراغ فیتیله‌ای درس می‌خواندیم/مردم در مخیله‌شان نمی‌گنجید که روزی گاز به زیلایی برسد
مارگون را به عنوان شهرستانی با وضعیت قرمز معرفی کردیم
نماینده سابق چانه‌زنی‌های خیلی خوبی داشتند و آقای احمدزاده نیز حمایت خوبی کردند
سفر دوم دولت را برای توسعه و رفع نیاز‌های شهرستان سفری حیاتی می‌دانستیم، بحث سفر دولت سلسله مراتبی داشت و یک تقویم زمانی داشت، دو ماه قبل از سفر کلید سفر در مرکز کشور خورد و تمام شهرستان‌ها نیازمندی‌هایشان احصا شد و تماس تلفنی دو ساعته با مرکز کشور در کمیته سفر داشتیم. توجه ویژه‌ای شد. حمایتی که آقای دکتر احمدزاده کردند منتج به این شد که کمیته سفر ریاست جمهوری معاون توسعه روستایی و محرومیت زدایی رئیس جمهور را برای پیش سفر به شهرستان مارگون بفرستند. شهرستان مارگون را به عنوان شهرستانی با وضعیت قرمز معرفی کردیم. بازدید میدانی از روستا‌های دورافتاده صورت گرفت و نیازمندی‌ها را مورد بررسی قرار دادیم، جمع‌بندی کردند و این مباحث وارد کمیته سفر شد. نماینده سابق چانه‌زنی‌های خیلی خوبی داشتند و آقای احمدزاده نیز حمایت خوبی داشتند. دوستان قانع شدند که وزیر کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای بازدید به این شهرستان بیایند.
هر دو پایم تاول‌زده بود و کلیه راستم بخاطر استرس و فشار کار دچار خونریزی شد
تیم سفر رئیس جمهوری شهرستان بهمئی را برای بازدید مردمی انتخاب کردند، اما ما تیم سفر را قانع کردیم که به مارگون بیایند، در قالب اینکه شهرستان مارگون پایلوت طرح عشایر است. هدفمان این بود که بازدید هوایی از منطقه داشته باشند و ذهنیتی از محرومیت این منطقه به وجود بیاید. در سفر، من خودم هر دو پایم تاول‌زده بود و کلیه راستم بخاطر استرس و فشار کار دچار خونریزی شد.
ماحصل این سفر چه بود؟ مردم چه بهره‌ای بردند؟ برای اولین بار در زمان فرمانداری بنده و در دولت سیزدهم وزیر کشور به شهرستان مارگون بخش زیلایی سفر کرد، و تأکیدشان بر روی پروژه گاز بود. در سفر دوم ریاست جمهوری برای اولین بار در طول عمر انقلاب، یک رئیس جمهور بازدید هوایی از مارگون و دشت سقاوه داشتند. معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور حضور پیدا کردند و از مناطق دورافتاده بازدید میدانی داشتند.
مارگون به عنوان پایلوت محرومیت زدایی دولت نام گرفت
برای اولین بار وزیر کشور و معاون سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه شورای اداری شهرستان مارگون شرکت کردند. مدیران شهرستانی درخصوص مسائل توضیح دادند، در آن سفر ۵۵۰ میلیارد تومان برای رفع محرومیت مارگون درنظر گرفته شد. ۲۰۰ میلیارد تومان نیز به مصوبات سفر اضافه شد که این‌ها همگی شاهکار بود. جمع بودجه‌ای که برای شهرستان مارگون مصوب شد ۹۰۰ میلیارد تومان بود. ۳۳۰ میلیارد تومان برای توسعه راه‌های شهرستان درنظر گرفته شد، ۵۰ میلیارد تومان برای توسعه شهر مارگون در نظر گرفتند. در سفر دوم شهرستان مارگون به عنوان پایلوت محرومیت زدایی دولت نام گرفت.
۱۵۰ میلیارد تومان در فروردین ماه امسال ابلاغ شد، فقط دو شهرستان اعتبارات سفر را از محل اعتبارات نفت دریافت کردند، ۱۵۰ میلیارد تومان برای مارگون و ۱۰۰ میلیارد تومان برای شهرستان لنده. در فرمانداری جلسه گذاشتیم و اولویت‌بندی کردیم، ۱۲۰ میلیارد تومان را برای پروژه‌های راکد راهداری گذاشته شد.
بعد از حادثه ۳۰ اردیبهشت ماه و شهادت آیت الله رئیسی و بخشی نیز بخاطر سهل انگاری دستگاه‌ها، هنوز مناقصات برگزار نشده است.
سؤال: تصوری که از سفر دوم رئیس جمهور ایجاد شد این بود که این سفر صرفاً سیاسی و تبلیغاتی و برای خواسته‌های سیاسی آقای روشنفکر بود، این درست است؟
آقای رئیس جمهور و آقای وزیر کشور و دیگر مسئوولان بالادستی کسانی نبودند که به اینگونه مسائل توجه کنند. فقط دغدغه خدمت و محرومیت زدایی را داشتند. این سفر هیچ ربطی به اینگونه مسائل نداشت، کمیته سفر سه ماه قبل، در تهران شکل گرفت و تصمیمات در تهران گرفته شد. یعنی برنامه‌ها مشخص بوده است. آقای روشنفکر حمایت کردند که رئیس جمهور به شهرستان بیایند ولی بر اساس آن جلساتی که با آقای احمدزاده و تیم ریاست جمهوری داشتیم، همه به فکر این بودند که محرومیت زدایی از شهرستان مارگون انجام بگیرد.
سؤال: این سفر عملاً دستاوردی نداشته است، و همین اعتباری که به مارگون ابلاغ شد، به سایر شهرستان‌های استان هم ابلاغ شده است؟
خیر به شدت تکذیب می‌کنم، از محل اعتبارات نفت نبوده است و فقط مارگون و لنده اعتبارات نفت را گرفتند.
این ۷۵۰ میلیارد تومان فرجه‌های زمانی داشت که از ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ ابلاغ می‌شد. وصول اعتبارات بصورت ماهانه به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ می‌شد و روال عادی خود را طی می‌کرد که حادثه شهادت ریاست جمهوری اتفاق افتاد.
انتظارم از دولت چهاردهم و استاندار جدید این هست که اگر همین اعتبارات برای مارگون وصول شود و تخصیص پیدا کند، خیلی از مشکلات این شهرستان مرتفع می‌شود. چون سیاست دولت آقای دکتر پزشکیان نیز این هست که کار‌ها و برنامه‌های دولت قبلی پیگیری شود. هنوز جای‌امیدواری وجود دارد که این اعتبارات وصول شود.
در بحث نفت سفید مشکلی برای شهرستان وجود ندارد و آقای خشایی مدیرعامل فراورده‌های نفتی این قول را دادند که نفت روستاییان بطور کامل تأمین شود.
نیاز مردم کشور و استان وفاق و همدلی است
امروز نیاز مبرم کشور و استان وفاق و همدلی است، با توجه به حساسیت‌های نظامی و جنگ و ظلم‌هایی که اسرائیل و آمریکا به مردم غزه و لبنان می‌کنند، وفاق ملی این هست که نگاه مغرضانه و سلیقه‌ای را کنار بگذاریم و تمام تلاشمان را برای آبادانی و توسعه شهرستان‌ها بگذاریم، ان شاء الله همه آحاد مردم کمک کنند، باور ما هم این هست که نفع موفقیت دولت به مردم می‌رسد. از استاندار جدید خواستاریم که نگاه ویژه‌ای به شهرستان مارگون داشته باشند و خواهشم این هست که اعتبارات مصوب سفر دولت سیزدهم را وصول کنند و اعتبارات تخصیص یابد.
فرماندار مارگون: به صندلی مدیریت تعلق خاطر ندارم/ سیاسی بودن سفر دوم رئیس‌جمهور را به‌شدت تکذیب می‌کنم / آیا روشنفکر نقشی در سفر رئیس‌جمهور به مارگون داشت؟ / در سفر رئیس‌جمهور کلیه راستم دچار خونریزی شد/ نیاز مردم کشور و استان وفاق و همدلی است/خدمات‌دهی توسط بنیاد مسکن تعطیل شد، نسبت به برخی مدیران گلایه دارم/ ۹ سایت ایرانسل و همراه اول احداث شد/ قبل از بنده درمانگاه پوله تعطیل بود/ استقرار متخصص زنان و متخصص داخلی در مارگون/  با چراغ فیتیله‌ای درس می‌خواندیم/مردم در مخیله‌شان نمی‌گنجید که روزی گاز به زیلایی برسد
تعلق خاطر به صندلی مدیریتی ندارم
تعلق خاطر به صندلی ندارم، اگر به مارگون خدمت مردم زادگام آمدم، برای خدمت صادقانه بوده است، آن چیزی که در توانم بود انجام دادم، شاید تنها فرمانداری از استان بودم که دو بار با معاون سازمان برنامه و بودجه در کشور جلسه داشتم، علاوه بر اعتبارات دولت از اعتبارات نهاد‌های حاکمیتی استفاده کردیم.
ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و آقای شایان نادری ۴۰ میلیارد تومان برای زیرساخت‌هایی مثل آب، کشاورزی، برق، توسعه بخش زیلایی اعتبار گذاشتند.
روی بحث تنش های آبی مارگون اشراف داشتم 
من روی بحث تنش‌های آبی مارگون اشراف کامل داشتم، لوله‌ها و مخازن شبکه آب مربوط به اول انقلاب و دوره جهاد سازندگی بود، از ۴۰ میلیارد تومان، ۱۴ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی، تعویض لوله‌های روستا‌های پوله، احداث مخزن روستای زیرنا و بالرود، مرمت مخزن روستای چاهن، احداث سالن ورزشی در چاهن، گذاشته شد. حدود ۲۰۰ متر طول دیوار حائل بوده، احداث راهدارخانه،
احداث مخزن ماشمی سفلی و علیا، کتابخانه ماشمی سفلی، سیل بند روستای بردپهن با ۷۰۰ میلیون تومان، ۳۰ میلیارد تومان برای زیرسازی جاده مورغم و زیتی هزینه شد. 
 در خصوص وام‌هایی تحت عنوان خسارت سیل که یک لیست بیرون آمد، می‌گفتند این لیست نزدیکان شما و لیدرهای آقای روشنفکر بود.
اصلاً چنین چیزی نبود، این لیست قبل از من و در دوره آقای روحانی نوشته شده بود، و حتی در دوره‌ای که سیل آمد و قرار بود ستاد بحران اعتبار تخصیص دهند ما همه دهیاران را در مسجد جمع کردیم و گفتیم که هر کسی هر خسارتی دیده، صورت‌جلسه کنید، و این صورت‌جلسه‌ها توسط کارشناس جهاد کشاورزی و ناظر نیروی انتظامی نوشته می‌شد، هر کسی با هر مقدار خسارتی را صورت‌جلسه می‌کردیم و می‌فرستادیم، هیچ فرقی برای ما نمی‌کرد و هیچ‌وقت نگاه مغرضانه نداشتیم. متأسفانه عده‌ای به دنبال ایجاد دشمنی و تنش هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تحلیل نیویورک تایمز درباره حمله اسرائیل به ایران

تحلیل نیویورک تایمز درباره حمله اسرائیل به ایران

اسرائیل با آسیب رساندن به پدافند هوایی و سیستم راداری ایران، حمله جنگنده‌های خود به ایران ...
اسامی شهدای حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان

اسامی شهدای حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان

اسامی تعدادی از شهدای حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان منتشر شده است.
بقایای موشک‌های اسراییلی که در استان صلاح الدین عراق سقوط کرد (تصاویر)

بقایای موشک‌های اسراییلی که در استان صلاح الدین عراق سقوط کرد (تصاویر)

تصاویری از بوستر‌های موشک‌های اسراییلی که در استان صلاح الدین عراق سقوط کرده اند منتشر ...
1