تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب : ۴۵۹۸۸۶
در گفت‌وگوی کبنانیوز با مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

از وصول 108 درصدی درآمدهای مالیاتی تا رشد سه‌برابری اعتبارات ارزش افزوده در کهگیلویه و بویراحمد / خودروها و خانه‌های لاکچری شناسایی می‌شوند / شهروندان در تماس با سامانه 1526 فرار مالیاتی را گزارش دهند

۶
۰
از وصول 108 درصدی درآمدهای مالیاتی تا رشد سه‌برابری اعتبارات ارزش افزوده در کهگیلویه و بویراحمد / خودروها و خانه‌های لاکچری شناسایی می‌شوند / شهروندان در تماس با سامانه 1526 فرار مالیاتی را گزارش دهند
کبنا ؛
به‌رسم همیشگی‌مان در این پایگاه خبری که پیش از پایان سال، به درج گزارش عملکرد مدیران کهگیلویه و بویراحمدی می‌پرداختیم، این‌بار به سراغ میلاد فرخان _مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد_ در دفتر کارش در گلستان 15 شهر یاسوج رفتیم تا با او در خصوص اقدامات یک سال اخیر او در این اداره‌کل گفت‌وگو کنیم. گفتنی است فرخان بیش از یک سال و یک ماه است که مدیرکلی امور مالیاتی استان کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارد. خوش‌رویی، مردم‌داری و رفتار خوب او با هر ارباب رجوع زبان‌زد همه است. امور مالیاتی در دوره جدید به شرایط بهتری رسیده، آمارها و دستاوردهای حاصله گویای برخی از واقعیت‌ها است.
فرخان در گفت‌وگو با کبنا نیوز اظهار داشت: در 11 ماه گذشته در بحث وصول درآمدهای مالیاتی، علاوه بر تحقق صد درصدی، هشت درصد هم مازاد بر سهمیه پیش‌بینی شده وصول کرده‌ایم.
با وجود اینکه برخی در اوایل سال جاری مدعی می‌شدند که دولت قصد دارد درآمدهای خود را از طریق وصول مالیات از کسبه و بازار جمع‌آوری کند، اما فرخان به نکته‌ای خلاف این اشاره کرد و گفت: از مالیات‌های وصولی در کهگیلویه و بویراحمد، تنها پنج درصد مربوط به بخش اصلی بازار و کسبه بوده است و 95 درصد دیگرِ آن، محصول اموری غیر از این مشاغل بوده است.
وی افزود: حتی بیش از 65 درصد از کسبه کهگیلویه و بویراحمدی معاف از مالیات بوده‌اند و ما با توجه به در نظر گرفتن شرایط خاص استان، تا جایی که توانسته‌ایم تلاش کرده‌ایم روی بازار و اشخاص حقیقی فشار مالیاتی وارد نکنیم.
زیرساخت‌های مالیاتی در کهگیلویه و بویراحمد
فرخان به اقدامات خود در این اداره‌کل اشاره کرد و گفت: برای اولین بار مرکز دادرسی شهرستان کهگیلویه را راه‌اندازی کردیم؛ چرا که تا پیش از این، به دلیل عدم حضور چنین مرکزی، نماینده دادرسی باید از یاسوج و یا گچساران به آنجا می‌رفت.
وی ادامه داد: جهت خدمت‌دهی به مردم، واحد مالیاتی چرام را نیز پیگیری کرده‌ایم و مطالعات اولیه واحد مالیاتی باشت نیز در حال انجام است و پیگیر آن هستیم که تا پیش از هفته دولت سال 1402 آن را راه‌اندازی کنیم.
وی با بیان اینکه علاوه بر بحث وصول درآمدها، در جذب اعتبارات عمرانی یا تملک سرمایه‌ای در استان آمار خوبی داریم گفت: ما بیش از 120 میلیارد تومان اعتبار ملی برای ساختمان جدید اداره‌کل امور مالیاتی اخذ کرده‌ایم. معوقات زیادی نیز داشتیم که هیچگونه اقدامی در خصوص آنها نشده بود، اما ما در سال جاری همه را پیگیری کردیم.
وی افزود: این ساختمان با بیش از 120 هزار متر زیربنا بسیار به‌روز و مجهز به فناوری‌های نو است.
فرخان عنوان کرد: ساختمان شهرستان دنا نیز بعد از زلزله سیسخت آسیب دیده بود که با اعتبار دریافتی، آن را محکم‌سازی کردیم.
وی ادامه داد: همچنین ساختمان شهرستان بهمئی نیز مشکلاتی داشت که آنها را نیز برطرف کردیم.
ارزش افزوده و اعتبارات آلایندگی
مدیرکل امور مالیاتی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به مبلغ ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: در سال 1401 ما جمعاً 315 میلیارد تومان عوارض طبق قانون بین شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، روستاهای فاقد دهیاری و عشایر، توزیع کردیم. در حالی که در مدت مشابه سال گذشته، این رقم، 139 میلیارد تومان بوده است؛ یعنی رشدی تقریباً سه برابری در این حوزه داشته‌ایم.
وی تصریح کرد: از مبلغ 315 میلیارد تومان، 29 میلیارد تومان سهم عشایر بود که به حساب امور عشایر استان پرداخت شد؛ 16 میلیارد تومان سهم روستاهای فاقد عشایری که به حساب فرمانداری‌ها ورایز شده و 118 میلیارد تومان نیز سهم دهیاری‌ها شده است. مابقی به شهرداری‌های استان داده شده است.
وی در ادامه به اعتبار مربوط به آلایندگی اشاره کرد و گفت: عوارض آلایندگی در سال جاری 146 میلیارد تومان بوده که عمدتاً مربوط به شهرستان گچساران است.
فرخان تصریح کرد: مبلغ عوارض آلایندگی در سال گذشته 126 میلیارد تومان بوده است؛ یعنی در سال جاری رشدی بیش از شش برابری داشته‌ایم.
گفتنی است این مبالغ باید توسط شهرداری‌ها در بخش عمران شهری هزینه شوند، اما گاهی اوقات انتقاداتی به شهرداری‌ها وارد می‌شود که هزینه دریافتی را صرف اموری همچون پرداخت حقوق کارگران خود می‌کنند. فرخان در این خصوص گفت: طبق قانون شهرداری‌ها مکلفند عوارض پرداختی از طریق امور مالیاتی را در بخش عمران شهری هزینه کنند و ما به جهت تکلیف قانونی و وظیفه‌ای که داریم با تمام شهرداری‌های استان مکاتبات لازم را انجام داده‌ایم که نسبت به عوارض پراختی سال 1401 و انجام وظیفه قانونیِ خود، توضیحات لازم در خصوص اقداماتشان را به امور مالیاتی استان ارائه نمایند.
وی تصریح کرد: ما طبق قانون وظیفه نظارتی هم داریم و منتظر دریافت پاسخ شهرداری‌ها هستیم تا در صورت لزوم، اقدام قانونی را انجام دهیم.
یکی از نکات مهم، این است که توزیع عوارض بر اساس سرانه جمعیتی صورت می‌گیرد که در سامانه‌های مالیاتی تعریف شده است. به خاطر اینکه آخرین سرشماری مربوط به سال 1395 است، توزیع عوارض نیز بر اساس همان جمعیتِ سرشماری شده‌ی سال 1395 توزیع می‌شود. این در حالی است که برخی از بخش‌ها ممکن است فزایش جمعیت زیادی در آنها اتفاق افتاده باشد. بنابراین بعضی از بخش‌ها و حتی شهر‌های استان ممکن است متضرر شوند.   
فرخان در ادامه به سختیِ تأمین عوارض و وصول درآمد اشاره کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدیِ کهگیلویه و بویراحمد فعال نیستند. اما با این وجود همکاران ما عملکرد بسیار خوبی داشتند که حتی موجب تشویق امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد از سوی سازمان امور مالیاتی کشور شد.
توجه به اشتغالزایی
وی یکی از دغدغه‌های خود را رشد و رونق اشتغالزایی در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد و گفت: ما موضوع بسیار مهم اشتغالزایی را نیز مدنظر داریم.
فرخان اظهار داشت: بسیاری از تولیدکنندگان و صنعت‌گران به ما مراجعه‌ کرده‌اند و خود ما نیز شخصاً به سراغ آنها رفته‌ایم.
وی عنوان کرد: برخی از واحدهای تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد عطای حضور در استان را به لقای آن بخشیده و در حال انتقال واحدشان به استان‌های دیگر بودند. اما با حمایتی که از آنها کردیم، برگشتند و در حال حاضر در کهگیلویه و بویراحمد مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل امور مالیاتی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ما حداکثر تفویض اختیاری که در خصوص بخشودگی جرائم داشتیم و تا جایی که قانون به ما اجازه می‌داد، به دور از هیچگونه عذر و بهانه‌ای عمل کردیم تا چرخ اقتصاد استان همچنان بچرخد.
مالیات فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی از واحدهای تولیدی
چندی است وضعیت مالیات فروشگاه‌های زنجیره‌ای تبدیل به یک دغدغه مهم در بین مسئولین کهگیلویه و بویراحمدی شده است. این فروشگاه‌ها که شعبه‌ای از مرکز هستند و مرکز اصلی آن نیز در تهران است، تمام مالیاتشان به همان تهران می‌رود.
در واقع پولی که در این فروشگاه‌ها هزینه می‌شود مستقیم به حسابی در تهران واریز می‌شود و عایدی‌ای از آن نصیب اقتصاد این استان نمی‌شود.
فرخان در این خصوص گفت: از روز نخستی که آمدیم به دلیل گلایه بازاریان، این موضوع را پیگیری کردیم و حتماً نیز نتیجه خواهیم گرفت.
وی افزود: البته بسیاری از واحدهای تولیدی در استان نیز شعبه‌ای از یک واحد مرکزی در تهران هستند. با پیگیری‌های انجام شده، کل مالیات و عوارض این واحدهای تولیدی را به استان کهگیلویه و بویراحمد انتقال دادیم.
 فرار مالیاتی در کهگیلویه و بویراحمد در بسیار ناچیز است
فرخان اظهار داشت: ما برای اولین بار واحد فرار مالیات در استان کهگیلویه و بویراحمد را تشکیل دادیم و از مردم می‌خواهیم هر جایی فرار مالیاتی تشخیص دادند، در تماس با سامانه 1526 آن را گزارش دهند.
وی ادامه داد: به گواه گزارش‌های مرکز فرار مالیاتی و مبارزه با پولشویی، استان ما کمترین فرار مالیاتی را در سطح کشور دارد.
وی گفت: در خصوص فرار مالیاتی پزشکان، چند مورد پزشک را شناسایی کردیم که تخلفاتی انجام داده بودند. آنها را دعوت کردیم؛ چند نفر را که رعایت نکرده یودند نیز به صورت مکتوب تذکر دادیم. اما این افراد انگشت‌شمار هستند و ما در نهایت طبق قانون با آنها اقدام خواهیم کرد.
لاکچری‌ها شناسایی می‌شوند
مدت‌هاست حرف و حدیث‌های بسیاری در مورد مالیات خودروها و خانه‌های لوکس در افکار عمومی کشور شنیده می‌شود.
در این خصوص فرخان اظهار داشت: همه خودروهای لوکس استان کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده و مالیات آنها در مرحله وصول است.
وی ادامه داد: خانه‌های لوکس استان را نیز در دست بررسی داریم و اقدامات لازم در خصوص آنها نیز انجام خواهد شد.
پاسخگویی امور مالیاتی به مردم
وی از مردم و مودیان خواست: در فرصت باقیمانده تا پایان سال با مراجعه به ادارات امور مالیاتی نسبت به استفاده از بخشودگی جرائم مالیاتی اقدام کنند.  
وی گفت: فرصت خوبی است که در دو روز کاریِ باقیمانده تا پایان سال، مردم از فرصت بخشودگی جرائم مالیاتی برخوردار شوند.
فرخان عنوان کرد: هدف ما در سطح استان تکریم مودیان و فعالان اقتصادی است.
وی تأکید کرد: در تمام ساعات اداری در کلیه روزهای هفته، افراد می‌توانند به اداره‌کل امور مالیاتی مراجعه کنند و ما آمادگی پاسخگویی به آنها را داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما

خزانه معین
Iran, Islamic Republic of
کاش خزانه معین یه مدیری مثل شما داشت / آقای استاندار دست از حمایت خانم اسدی بردارید لطفا
Iran, Islamic Republic of
خانم اسدی به زودی زود بعداز پایان سال مالی اعتبارات هزینه ای ۱۴۰۱جای خود را به داریوش حکیم خواهد داد و معاون دیگر یعنی قلم فرساهم جای خود را به ذیحساب دیگری واگذار خواهد کرد بنابراین نگران نباش.
Iran, Islamic Republic of
تو‌در حد مدیرکلی نیستی باورکن
قاید قلم
Iran, Islamic Republic of
الحق و الابهترین مدیرکل مالیاتی لست که از پایه شروع کرده و تا مرکز به خاطر شایستکی اش رشد کرد و برای کمک به استان این مسئولیت را پذیرفت اگر تمامی مدیران از بدنه همان دستگاه و بر اساس شایستگی خود به اریکه مدیریت برسند استان رشد چشمگیری خواهد داشت قومیتگرایی کار خوبی نیست ولی اگر انصابش بر اساس شایستگی و تخصص و تعهد و پاکدستی باشد خوب است ولی اگر فلقد این خصوصیات باشد ضرر بزرگی است اول به جدان فرد بعد مردم ان شهر و استان که آقای فرخان واجد شرایط مثبت و دید خوبی هم در تجربه در تخصص در تعهد در کمک به مودیان مالیاتی ودر رشد سقف درآمد مالیاای استان با توجه به اوضاع اقتصادی استان میباشد.
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر فرخان که انصافا شایستگی و خدمت گزاری ایشون زبان زد هست بدون اغراق جناب فرخان چند لول از دیگر مدیران این استان بالاتر هستند
Iran, Islamic Republic of
خانم اسدی که با یکسال ذیحساب بودن معاون هزینه شد اقای حکیم هم دستگاههای زیادی کار نکرده و اداراتی که بوده ادارات مهمی نبودن معاون هزینه باید حداقل بیست سال سابقه کاری و مسلط به قوانین و مقررات مالی و محاسباتی و سایر قوانین باشد بطوریکه در جلسات صاحبظر و پاسخگو باشد معاون هزینه باید از بین آقایان شرافت زاده و دولتخواه و بدیعی و قلم فرسا انتخاب بشه چون هم تجربه دارند و هم تخصص
چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
1