تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۰
کد مطلب : ۴۵۲۶۵۰
سخنگوی ستاد نهی از منکر: نمی‌توانیم به مردم بگوییم امر به معروف نکنید، مبادا به کسی بربخورد

گشت ارشاد، نه / بدحجابی را با دوربین‌های هوشمند کنترل می‌کنیم

۱
۰
گشت ارشاد، نه / بدحجابی را با دوربین‌های هوشمند کنترل می‌کنیم
کبنا ؛فوت مهسا‌امینی در مرکز گشت ارشاد، شوک بزرگی در جامعه ایجاد کرد و انتقاد‌ها و اعتراضات بسیاری را برانگیخت که هنوز هم ادامه دارد. از آنجا که از مدتی قبل، ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، به شدت در زمینه لزوم برخورد با بدحجابی، فعال شده بود و طرح‌هایی بحث برانگیز نیز ارائه داده بود، در معرض نقد بیشتر و تندتر رسانه‌ها و افکارعمومی قرار گرفته است.
به گزارش کبنا و به نقل از خبر آنلاین، سید علی خان محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور به بررسی رویکرد این ستاد به گشت ارشاد و نیز طرح‌های این ستاد برای مقابله با بدحجابی ویژه زنان پرداخته است. سخنگوی ستاد با تأکید بر اینکه با فعالیت گشت‌های ارشاد در سطح شهر، به شکل کنونی مخالف هستیم، می‌گوید: با سازوکار‌های غیرمستقیم باید به صورت قاطع‌تر اما کم هزینه‌تر امر به معروف و نهی از منکر تحقق یابد که در پی می‌آید:
نظر شما در مورد اتفاق اخیر، فوت خانم مهسا‌امینی چیست، چه تضمینی وجود دارد که نظیر این اتفاق تکرار نشود؟
این حادثه تلخی بود، پیشنهاد ما این است که سریع‌تر به جوانب آن بپردازیم. متأسفانه در حوادثی که پیش می‌آید، این مسئولان مربوطه نیستند که روایت اول را در اختیار مردم می‌گذارند. باید بلافاصله فیلم این حادثه را در اختیار مردم قرار دهند تا ببینند. یکی از درخواست‌های اساسی‌مان این است که دادستانی با کسانی که در فضای مجازی افکار عمومی را متشنج می‌کنند باید برخورد شود. در این حادثه باید افکار عمومی توجیه شود و با کسانی که امنیت روانی مردم را بر هم زدند، برخورد شود. مسأله بعدی این است که اگر طرح ستاد اجرایی شود می‌تواند جلوی چنین حوادثی را بگیرد. ما می‌خواهیم با افراد خاطی برخورد جدی صورت گیرد و وزارت کشور هر چه سریع‌تر اقدامات قانونی قاطع انجام دهد.
بخشی از سیاست‌های ستاد امربه معروف و نهی از منکر را گشت ارشاد در خیابان متحقق می‌کند، با توجه به موارد بی‌شمار به وقوع پیوسته، به ویژه مرگ مهسا‌امینی که منتهی به شوک، نارضایتی و اعتراض جامعه شده، سیاست‌های آتی ستاد چیست؟
در ابتدا باید بگویم که ۳۲ دستگاه وظیفه دارند در ارتباط با عفاف و حجاب کار کنند.
این ۳۲ دستگاه در حوزه عفاف و حجاب تا کنون چکار کرده‌اند؟
اتفاقاً مطالبه ما هم همین است که این دستگاه‌ها وظیفه داشته‌اند در حوزه عفاف و حجاب کار کنند، چرا کارنکرده‌اند. طرح ستاد اتفاقاً این نیست که گشت ارشاد اقدامی انجام دهد، یعنی مواجهه حضوری و علنی با مردم نباید صورت بگیرد. نمونه هم آن طرح ناظری است که فراجا دارد انجام می‌دهد که مواجهه حضوری ندارد و تا کنون درگیری‌ای بین ماشین‌ها صورت نگرفته است. این طرح پیامکی است ولو اینکه اگر پیامکی هم به اشتباه ارسال شود ولی اصل این جریان مواجهه غیر حضوری است. طرح جامع عفاف و حجاب ستاد مشخص است و در سایت ستاد نیز موجود است. حال جوان ۲۲ ساله‌ای قربانی عدم فرهنگ‌سازی است که ۳۲ دستگاه‌های فرهنگی وظیفه داشتند آن را ترویج کنند. صدا و سیما تاکنون در حوزه عفاف و حجاب چقدر فرهنگ‌سازی کرده و چقدر در باره نقش عفاف و حجاب برنامه روی آنتن فرستاده است؟ دستگاه‌های فرهنگی دیگر چه اقداماتی در این زمینه انجام داده‌اند؟
از نظر ما الان فرصتی است که باید مطالبه شود زیرا ۳۲ دستگاه و مجموعه‌های فرهنگی بر اساس مصوبه ۴۲۷ و ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی بودجه می‌گیرند تا با ۳۳۰ وظیفه، در این زمینه کار کنند. این وظایف علاوه بر حوزه سلبی و قانونی، وظیفه فراجا را در این زمینه مشخص کرده، همچنین وظایف و اقدامات راجع به فرهنگ‌سازی در این زمینه نیز مشخص است. ما نمی‌توانیم به فراجا بگوییم در برابر جرم مشهودی که در جامعه می‌بیند، به عنوان ضابط قضایی و در چارچوب قانون و شرع، اقدام خود را انجام ندهد. ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم امر به معروف نکنید، مبادا، جایی به کسی بربخورد. نظر ما این است که این دستکاه‌ها به طور هماهنگ با یکدیگر وظایف خود را پیش ببرند، همان طور که صدا و سیما، وزارت ارشاد و میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه فرهنگ‌سازی وظیفه دارند اقداماتی انجام دهند، در کنار آن‌ها، دستگاه‌هایی مثل دستگاه‌های قضایی، ضابطین قضایی و فراجا هم باید وظایف خود را انجام دهند. این‌ها اگر هماهنگ با هم نباشند این مشکلات ایجاد می‌شود.
پیشنهاد ستاد در باره عملکرد گشت ارشاد چیست؟
ستاد با فعالیت گشت‌های ارشاد در سطح شهر، به شکل کنونی مخالف است. مسئولیت اماکن و نظارت روی مغازه‌ها، نظارت بر روی حمل و نقل عمومی همه مشخص است. الان خانمی که سوار ماشین می‌شود چه اعتقادی به حجاب داشته باشد یا نداشته باشد، راننده تذکر می‌دهد و می‌گوید من جریمه می‌شوم لطفاً رعایت کنید. همین امر می‌تواند در اماکن هم ایجاد شود.
یعنی برخورد پلیس با افراد در میادین شهر را باید به مغازه‌ها و واحد‌های صنفی تعمیم دهیم؟
وسیله حمل و نقل عمومی اگر هنجار شکنی کند، مطابق پلاک خودرو، جریمه می‌شود لذا با شخص راننده برخوردی صورت نمی‌گیرد. در مغازه نیز اگر کسی در مغازه کشف حجاب کند، مغازه دار باید پاسخگو باشد. در ادارات نیز رئیس اداره نسبت به مسائل فرهنگی باید پاسخگو باشد. این‌ها روش‌های بدون درگیری است که در نهایت شخص خود را ملزم به رعایت قانون می‌کند. آخرین مرحله نیز در انظار عمومی از طریق دوربین هاست. آقای اشتری در مصاحبه‌ای گفتند ۸۱ درصد کشف حجاب در ماشین‌ها اصلاح شده است.
بنابراین به نظر می‌رسد ستاد با جریمه برای کنترل حجاب موافق است. در بحث شرع بی‌حجابی گناه است، آیا گناه با جریمه پاک و رفع می‌شود؟
ما در این طرح اشاره کرده‌ایم جرم باید تبدیل به تخلف شود و بر اساس قانون برای تخلف جزای نقدی گذاشته شود.

در صورت تکرار چگونه برخورد خواهد شد؟
فراجا در طرح «ناظر یک» این موضوع را مورد ملاحظه قرار داده است؛ یعنی کسانی که چند بار جریمه شده‌اند و باز هم دارند ادامه می‌دهند، برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل می‌شود، یعنی با کسی که تعمدی هنجار شکنی می‌کند، برخورد قضایی می‌شود.
در بحث فرهنگ‌سازی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
در بحث فرهنگ‌سازی نوع نگاه به مقوله عفاف و حجاب را باید تغییر دهیم و قوانین را به روز کنیم، بار‌ها اعلام کرده‌ایم هم به رئیس جمهور و هم به ریاست مجلس، که خلاء قانونی داریم و مجلس شورای اسلامی به جای صدور بیانیه، خلاء قانونی در این حوزه را مرتفع کند. آیا تاکنون یک وزیر به دلیل مسائل فرهنگی استیضاح شده است؟ چرا باید در کف جامعه مردم را با هم درگیر کنیم، این بخاطر عدم اجرای قانون است. در شیراز همسر و فرزند شهید مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، اینجا هم برای این دختر خانم (مهسا‌امینی) این اتفاق رخ داد. ادعا داریم با طرح جامع مبارزه با فساد، مسأله حجاب در کشور ساماندهی می‌شود. صدا و سیما چند فیلم در خصوص حجاب و عفاف ساخته؟ در حالی که علیه آن چندین فیلم ساخته شده است؟ معمولاً در فیلم‌ها خانم چادری، یک خانم عقب مانده‌ای است و یا وقتی به دادگاه می‌خواهد برود، چادر سر می‌کند. آیا یک خانم محجبه در تلویزیون، اینگونه باید نمایش داده شود؟ فراجا را تنها در میدان ر‌ها کرده‌ایم، و به آن گفته‌ایم طبق قانون باید با جرم مشهود مقابله و برخورد بکنی. در جلسات مختلف هم از فراجا می‌خواهیم به ماموریت‌هایی از این دست ادامه دهد. به نظر من آن ۳۲ دستگاه باید فعال شوند و از آن‌ها باید بخواهیم کارنامه خود را دراین زمینه اعلام کنند. تا همین چند وقت پیش وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ما شورای امر به معروف نداشت، به وزیر هر چه می‌گوییم انگار خود را به خواب‌زده است و نمی‌دانیم داستان چیست؟ وی اصلاً اهتمامی به امر به معروف و نهی از منکر نداشت. یکی از جا‌های آسیب‌پذیر در کشور ما همین مراکز سر راهی و هتل‌ها هستند.
شما به اجرای طرح‌های جدید اشاره کردید، آیا در حال حاضر فضای اجتماعی کشور آمادگی اجرای این طرح‌ها را دارد؟
چه بخواهیم و چه نخواهیم این طرح‌ها دارد در کشور اجرا می‌شود، اما ساماندهی و اخذ خروجی مناسب از آن اهمیت دارد. بحث ما این است قوانین وجرایم باید به روز شده و نوع مواجهه با مردم دقیق‌تر شود. امروز حتی در ادارات برای کارمندان قابل قبول است که کارمند اداره نباید با آرایش در محل کار خود حاضر شود. ما بحث اماکن را هم داریم و در این بحث، مجموعه‌ای که به مردم خدمات می‌دهد باید پاسخگوی حوزه عفاف و حجاب باشد. ضمنا از دوربین‌ها هم می‌توان برای شناسایی متخلفان استفاده کرد. این دوربین‌ها به صورت هوش مصنوعی می‌تواند کد ملی طرف را بیاورد.
یعنی از طریق چهره؟
بله ولی خُب دوستان مجموعه‌ها خیلی مایل نیستند که این موضوع علنی شود. در تهران سازو کار این اقدام، وجود دارد.
اینکار بودجه و ساز و کار خیلی عظیمی می‌خواند.
الان کشور به سمت آن رفته است و مکانیزم آن را چیده است. می‌ شود از این ظرفیت استفاده کرد ضمن اینکه گشت ارشاد هزینه دارد، اگردر این زمینه نظارت‌ها به این شکل پیش برود، امنیت آن فضای روانی هم بهتر برقرار شود.
یعنی دوربین‌های فراجا مجری این طرح می‌شوند؟
یا دوربین ها‌ی فراجا یا شهرداری ویا بخش‌های مختلفی که هستند. بالاخره در یک دستگاهی به صورت مادر هستند و از آن‌ها استفاده می‌شود. در شرایطی که تهران دارد می‌توان از همه دوربین‌هایی که متعلق به شهرداری، راهنمایی رانندگی و مجموعه پلیس است استفاده کرد. این یک پیشنهاد است تا از این زمینه نیز بتوانیم استفاده کنیم.
همین چند روز پیش آقای هاشمی گلپایگانی (دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر) در مورد این دوربین‌ها گفته‌اند فناوری الان اجازه می‌دهد تصاویر با عکس کارت ملی تطبیق داده شود و بی‌حجاب‌ها شناسایی شوند اما با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد، دوربین‌های مترو تهران قادر به پردازش و شناسایی چهره افراد نیستند. در همین راستا یک منبع آگاه گفته‌اند دوربین‌های داخل قطار و سکو تصاویر را ضبط می‌کنند اما پردازش آن انجام نمی‌شود و تنها راه حل آن زوم تصویر روی چهره فرد است. با توجه به این وضعیت نتیجه می‌گیریم دوربین‌ها قابلیت اجرای گفته شما را ندارند...
این یک طرح است و ما پیشنهاد می‌دهیم که باید سازو کاری مشخص شود و این هزینه‌ای که برای گشت ارشاد و بخش‌های دیگر پرداخت می‌شود بیاید دراین تأمین هزینه شود. بالاخره این موضوع را واضح و شفاف هم نمی‌گویند و ملاحظات رعایت می‌شود.
یعنی در آینده گشت ارشاد حذف می‌شود و کنترل‌ها از طریق این دوربین‌ها انجام می‌شود؟
نگویید گشت ارشاد حذف می‌شود بگویید موضوع این است که طرح جامع پروژه ستاد به صورت جایگزین می‌آید که ۱۱ عرصه را در بر می‌گیرد و همه عرصه‌ها نیزدر مسائل اجتماعی دیده شده است. آن می‌تواند با یک مکانیزم الکترونیکی و نوین بیاید و در نظارت عمومی مورد استفاده قرار گیرد. یعنی ما بیاییم نظارت عمومی را نوین کنیم و به روز‌رسانی شود. ۳۰، ۴۰ سال پیش برخورد‌ها یک جور بوده است و الان طبیعی است که علم پیشرفت کرده و مسائل و امکانات جدید پیش آمده و از طریق دیگر می‌شود نظارت عمومی صورت بگیرد.
استفاده از دوربین برای جریمه افراد، نمونه جهانی دارد؟
نمونه استفاده از دوربین این است که الان در کشور‌های اروپایی مثل سوئیس و امریکا اگر سگ بدون قلاده بیرون بیاید جریمه‌های سنگین می‌کنند. این حوزه‌هایی است که در بحث آسیب‌های اجتماعی دنیا به آن رسیده است.
در آن بخش هم اگر پولدار‌ها بخواهند چندین بار این عمل را تکرار کنند و جریمه شوند آیا نحوه برخورد با آن‌ها تغییر خواهد کرد و یا نه به صرف تمکن مالی آزاد باشند و فقط جریمه بپردازند؟
اتفاقاً پولدار‌ها در پول دادن سفت‌تر هستند.
در همه موارد اینطور نیست.

در عین حال، اما بالاخره آن کسی که یک تخلف را چند بار تکرار کند پرونده تشکیل و برخورد لازم صورت خواهد گرفت.
جریمه‌ها به کدام نهاد باید پرداخت شود، یا به عبارتی محل وصول جریمه‌ها کجاست؟
جریمه‌ها در همین حوزه فرهنگ‌سازی می‌آیند، چرا ما از پول بیت المال استفاده کنیم. از همین محل جریمه‌ها برای فرهنگ‌سازی در حوزه عفاف و حجاب استفاده می‌شود. یعنی اگر کسی در جامعه هنجار شکنی می‌کند باید هزینه آن را بپردازد.
چرا امر به معروف و نهی از منکر در حوزه فساد اقتصادی را در حاشیه قرار داده‌اید و در حوزه حجاب تمرکز کرده‌اید؟ گشت ارشاد مدیران به کجا رسید؟
در بحث گشت ارشاد مدیران و فساد اقتصادی، در جلسه روز اول محرم از آقای رئیسی مطالبه کردیم و خواستیم شعاری که‌ایشان در بحث گشت ارشاد مدیران مطرح کرد، به صورت جدی پیگیری شود. ما الان بیش از ۴۰ پرونده فساد فقط در ستاد امر به معروف کشور داریم که در حوزه بحث قضایی اقدام کرده‌ایم.
لطفاً مصداقی بفرمایید.
بله، مثلاً زمین خواری در جنوب کشور منجر به دستگیری و کیفر خواست برای ۱۲ قاضی شده است. متأسفانه بخش‌هایی از قوه قضاییه نیز آلوده این زمین خواری بوده‌اند. در کارخانجات و مناطق آزاد هم مواردی داشتیم. برای مثال در یکی از مناطق آزاد ۱۲۰۰ صفحه پرونده و مستندات در بحث فساد تشکیل شده است. این ستاد هم زمان که بحث حجاب و عفاف را دنبال می‌کند بحث عدالت اجتماعی را نیز به عنوان اولویت خود دنبال می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کاش ی کم پیگیر مسائل معیشتی و اقتصادی مردم بودید ب جای اینجور مسائل مسخره و بی معنی
(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

دولت آمریکا روز چهارشنبه و همزمان با سفر زلنسکی به واشنگتن اعلام کرد که یک بسته کمک نظامی ...
تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

تحلیل مشاور رهبر انقلاب از اعتراضات ایران /جنگ هیبریدی بود

کمال خرازی گفت: آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود. که در آن جنگ سیستم خبری و عملیات ...
از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

عباس عبدی نوشت: از همان میزان مشارکت در انتخابات مجلس در سال ۹۸ می‌شد حدس زد که دچار ...
1