تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۹
کد مطلب : ۴۵۲۲۵۱
گفت‌وگوی کبنانیوز با مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد؛

آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از گرانترین آموزش و پرورش‌های کشور است / ناهمگونی در توزیع دانش‌آموزان / آیا تناسب دانش‌آموز و مدرسه در استان هماهنگ است / اگر سالی 10 مدرسه در بویراحمد ساخته شود، چیزی به سرانه آموزشی اضافه نمی‌شود

۰
آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از گرانترین آموزش و پرورش‌های کشور است / ناهمگونی در توزیع دانش‌آموزان / آیا تناسب دانش‌آموز و مدرسه در استان هماهنگ است / اگر سالی 10 مدرسه در بویراحمد ساخته شود، چیزی به سرانه آموزشی اضافه نمی‌شود
کبنا ؛
سیدرضا حسینی نیک مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت هفته دولت با حضور در دفتر کبنا نیوز به ارائه گزارشی در مورد پروژه‌های این اداره‌کل و وضعیت مدارس استان پرداخت.
به گزارش کبنا، حسینی نیک عنوان کرد: اداره‌کل نوسازی مدارس به عنوان سخت‌افزار و بال اجرایی آموزش و پرورش مشغول به کار است و موضوعات نرم‌افزاری بر عهده آموزش و پرورش است.
وی اظهار داشت: اداره‌کل نوسازی جهت هفته دولت و مهر 1401، تعداد 68 پروژه آموزشی و ورزشی در قالب 270 کلاس درس و با تجهیزات را بالغ بر 150 میلیارد تومان تحویل خواهد داد.
وی افزود: با توجه به اینکه فصل ثمردهی نوسازی مهرماه است باید در در مهر پروژه‌ها تحویل داده شوند و اگر به آبان ماه بیفتد دیگر ارزشی برای سال جاری نخواهند داشت.
وی گفت: در هفته دولت بحث هوشمندسازی مدارس، رفع عیب سرویس‌ها، آسفالت و ایزوگام مدارس و ... نیز مورد نظر قرار گرفته و 70 هزار متر ایزوگام و 70 هزار متر آسفالت نیز انجام شده است.
حسینی نیک افزود: در بحث فضاهای ورزشی تعداد 10 زمین چمن درون مدرسه‌ای تکمیل کردیم که مهرماه تحویل آموزش و پرورش می‌شود.
مدیرکل نوسازی مدارس استان با بیان اینکه در مهرماه هیچ مشکلی در زمینه تجهیزات نخواهیم داشت، گفت: انشاالله مهرماهِ بدون عیب و نقصی را شروع می‌کنیم.
حسینی نیک با اشاره به کمبود نیمکت در فروردین 1401 گفت: در همان موقع بحثی پیش آمد که 2 هزار دانش‌آموز در بویراحمد بدون نیمکت هستند. اما در خردادماه مصوب شد که 2 هزار صندلی دسته‌دار در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد. با این وضعیت برای سال جدید در هیچ جای استان کمبودی در این زمینه نداریم.
حسینی نیک با اشاره به فرسودگی مدارس در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد، قبل از انقلاب در اغلب زیرساخت‌های آموزشی محروم بود. اما با شروع انقلاب، 70 مدرسه در حدود 10 سال در دهه 60 ساخته شد. مدارسی که از چوب و سنگ و .. ساخته شد. اما آن مدارس الأن فرسوده شده‌اند و بیش از 25 سال قدمت دارند. یکی از معضلات ما شهرستان بویراحمد و شهر یاسوج است که دومین شهر مهاجرپذیر کشور است. طبق گفته دوستان در آموزش و پرورش، سالی 2500 تا 3000 هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی یاسوج اضافه می‌شود. علاوه بر مدارسی که باید بسازیم، اگر در طول سال 10 مدرسه هم تحویل دهیم، تنها جلوی افزایش دانش‌آموز را گرفته‌ایم و چیزی به سرانه اضافه نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما در یاسوج در خیلی از محلات مشکل زمین داریم، گفت: این نوید را دادیم که در اطراف شهر یاسوج در مهر 1401، تعداد 9 فضای آموزشی به فضای آموزشی موجود اضافه خواهیم کرد.
حسینی نیک اظهار داشت: سرانه دانش‌آموزی کشور 5.3 دهم است، اما سرانه استان کهگیلویه و بویراحمد 8.2 دهم است. از این نظر ما سومین استان کشور هستیم. اما ما در این زمینه بحث داریم و باید به صورت شهرستان به شهرستان حساب کنیم. ما معتقدیم سرانه دانش‌آموزی در بویراحمد زیر 3 هست، اما در یک شهرستان 11 هست؛ این موضوع به مهاجرت برمی‌گردد.
حسینی نیک گفت: با تشکیل دولت سیزدهم، نگاه ویژه‌ای به آموزش شد. این سیاست را به کار بردند که مدارس سنگی و کانکسی جمع شوند. ما هم بر همین اساس شروع کردیم به جمع آوری مدارس کانکسی بالای 15 دانش‌آموز. در فاز یک 36 مدرسه را به کمک بنیاد برکت و اعتبارات مصوب سفر شروع کردیم. یکی دیگر از کارهای دولت سیزدهم، اعتبارات محرومیت‌زدایی به استان‌های کم‌برخوردار بود؛ 33 پروژه با اعتباری بالغ بر 250 میلیارد تومان را شروع کردیم. با توجه به تحصیص اعتبارات، نوید این را می‌دهیم تا پایان سال 1401 این 33 پروژه هم تحویل داده شوند.
وی در خصوص تجهیزات مدارس گفت: در حوزه تجهیزات مدارس در سال 1400 به اندازه 10 سال گذشته اعتبار دریافت کرده‌ایم.
حسینی نیک با بیان اینکه در حال حاضر 92 مدرسه مشارکتی در سطح استان داریم، گفت: استان ما از نظر خیرین مدرسه‌ساز استان کم‌برخورداری است.
وی گفت: وقتی دوستان ما در تهران به نمودار نگاه می‌کنند و سرانه آموزشی را می‌بینند، ما را برخوردار و غنی می‌دانند. اما واقعیت این است که بسیاری از مناطق محروم استان، در استفاده از اماکن آموزشی در محرومیت هستند.
حسینی نیک اظهار داشت: سیاست دولت و نظام این است که دولت به تنهایی جوابگوی مشکلات آموزش و پرورش نخواهد بود. تک‌تک افراد این مملکت به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با آموزش و پرورش در ارتباط هستند. رهبر معظم انقلاب هم فرمودند؛ سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش، هزینه نیست. بنابراین خواهشی که از خیرین داریم این است که همه استان‌ها را مطالعه و بعد مقایسه کنند. هر جایی که نیازمندتر است کار کنید. من یقین دارم استان کهگیلویه و بویراحمد جزو محرومترین استان‌های کشور با زرنگ‌ترین دانش‌آموزهاست.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ما 766 مدرسه ناایمن در استان داریم؛ شامل مدارس سنگی، کانکسی، مدارس آجری بالای 25 سال و مدارسی که دچار حادثه شده‌اند. علاوه بر این مدارس، مدارس دیگری هم هستند که یا دیوار ندارند یا سرویس بهداستی نامطلوب دارند، و مدرسی داریم که نیاز به تعمیرات کلی و جزئی دارند و مدارسی هم که جمعیت دانش‌آموزان آن رو به افزایش هستند.
وی اضافه کرد: برخی اوقات، در مدارسی که دانش‌آموزان آن افزایش یافته است، برای برخی از دانش آموزان و کلاس‌ها چند کانکس را درون حیاط مدرسه گذاشته‌اند و فضا را با این کانکس‌ها تأمین کرده‌اند که همین امر باعث ایجاد حس تبعیض در بین دانش‌آموزان شده است.
وی عنوان کرد: ما از خیرین خواهش داریم برای تکمیل و توسعه فضاهای نیمه‌تمام، حتی در حد یک آجر یا صندلی هم که باشد به ما کمک کنند.
در ادامه، حسینی نیک با اشاره به وضعیت مدارس پس از زلزله سیسخت عنوان کرد: در زلزله 29 بهمن 1399 ، 170 مدرسه در دایره شعاع زلزله داشتیم. از این تعداد 45 مدرسه جزو حوادث‌دیدگان بودند. مدارس نوع یک، تخریبی؛ نوع دو، نیازمند مقاوم‌سازی، نوع سه نیاز به تعمیرات اساسی و نوع چهار نیازمند تعمیرات جزئی هستند. مدارس نوع سه و چهار،  33 مدرسه بودند که در مهر 1400 تحویل داده شدند. مدارس نوع دو، چهار مدرسه بودند که بالغ بر 10 میلیارد تومان برای آنها هزینه شد. هشت مدرسه هم تخریبی بودند. از این هشت مدرسه، سه استان به کمک کهگیلویه و بویراحمد آمدند؛ فارس سه مدرسه، خوزستان و آذربایجان شرقی هم هر کدام دو مدرسه و کهگیلویه و بویراحمد هم یک مدرسه را بر عهده گرفته است.
وی گفت: یک فضای آموزشی که ما مجری آن بودیم تحویل داده شد. برای مهرماه هم دو مدرسه از استان فارس تحویل خواهیم گرفت که بحران آموزش فروکش کند. برای بقیه هم اعتباری 70 میلیاردی درخواست داده‌ایم که اگر تأمین شود، پایان آبان ماه تحویل آموزش و پرورش می‌دهیم.

حسینی نیک در مورد مدارس عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: قریب به 4 هزار دانش‌آموز عشایری داریم. اکثر مدارسی که الأن جمع‌آوری کانکس داریم، همین مدارس عشایری هستند. اگر آموزش و پرورش عشایر آماری به ما بدهند که نیاز به تجهیزات دارند ما تجهیز می‌کنیم.
وی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد حدود 3 هزار مدرسه و 10 هزار کلاس درس و در مهر امسال 200 هزار دانش‌آموز داریم. از روی آمار و ارقام که نگاه می‌کنیم می‌بینیم این تعداد منطقی است؛ 10 هزار کلاس درس با 200 هزار دانش‌آموز یعنی هر کلاس درس 20 دانش‌آموز. ولی در عمل اینگونه نیست. می‌بینم مدرسه‌ای دوکلاسه داریم با سه دانش‌آموز و مدرسه‌ای شش کلاسه با 300 دانش‌آموز. این ناهمگونی در توزیع دانش‌آموزان باعث شده است که آموزش و پرورش استان یکی از گرانترین آموزش و پرورش‌های کشور شود. ما حدود 500 مدرسه زیر 10 نفر داریم. برای هر مدرسه باید یک معلم و مدیر مدرسه داشته باشیم و فضای را تجهیز کنیم.
حسینی نیک ادامه داد: از نظر ساخت و ساز فضاهای آموزشی حدود 200 پروژه در استان داریم. با توجه به اینکه 70 فضا را در هفته دولت و مهرماه تحویل می‌دهیم، نیاز داریم دولت کمک ویژه‌ای کند تا بتوانیم در شهرستان‌های بزرگ طبق هدف آموزش و پرورش، مجتمع‌های آموزشی بزرگ بسازیم که بتوانیم 600 تا 1000 دانش‌آموز را در یک مجتمع جا بدهیم. اگر این کار را کنیم، تناسب دانش‌آموز و مدرسه با هم هماهنگ می‌شود.
وی افزود: در مهر 1401 یک خوابگاه 200 نفره در اختیار فرهنگیان قرار می‌دهیم.
مدیرکل نوسازی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان گفت: در بحث مشارکت‌ها سایتی هست به نام «صحن حرم مدرسه‌ام». اگر وارد این سایت شوید با 5 هزار تومان، یک لوح تقدیر برای‌تان صادر می‌شود و نامتان به‌عنوان خیر مدرسه‌ساز ثبت می‌شود. کل این پول در کشور هزینه مدارس استثنایی در چند استان می‌شود که یکی از استان‌های پایلوت هم کهگیلویه و بویراحمد با چهار مدرسه استثنایی نیمه‌کاره است. با توجه به تبلیغاتی که ما انجام داده‌ایم، تراکنش ما با توجه به درصد جمعیت، پنیجمین استان کشور هستیم و این نعمت بزرگی است.چچ
نام شما

آدرس ايميل شما

«صیانت» درجاده فرعی

«صیانت» درجاده فرعی

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهوری بخشی ...
روایت «هزار درد بی درمان»

روایت «هزار درد بی درمان»

دولت حسن روحاني با نقاط قوت و ضعفي که داشت پايان يافت؛ اما پرسش‌هايي از اتفاقات، تصميمات ...
آبان ۹۸ و رئیس جمهوری که قربانی فهم اقتصادی اشتباه خود شد!

آبان ۹۸ و رئیس جمهوری که قربانی فهم اقتصادی اشتباه خود شد!

کتاب «بدون دود و آتش و خون»، به روایت جلسه‌ای می‌پردازد که در روز‌های پایانی ریاست جمهوری ...
1