کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سید احمد سروش کاندیدای ششمین دوره‌ی شورای اسلامی شهر مادوان:

مناسبات شهری بر شهر مادوان حاکم نشده است

13 خرداد 1400 ساعت 0:32

سید احمد سروش کاندیدای ششمین دوره‌ی شورای اسلامی شهر مادوان گفت: مناسبات شهری بر شهر مادوان حاکم نشده است. مادوان بیش از آن‌که به شهر شبیه باشد، به روستا شبیه‌تر است و مناسبات و روابط طایفه‌ای و قومی بیشتر در روستا رواج دارد تا شهرها.


او معتقد است که « فضای حاکم بر شورای شهر مادوان، طوری نیست که مورد رضایت شهروندانِ مادوانی باشد. شورای شهر پنجم از مشکلاتی رنج می‌برد. دیدن این مشکلات مرا به این فکر فرو برد که باید کاری کرد. از جمله مسائل مهمی که در شورای شهر وجود دارد و مردم از آن نارضایتی دارند، طایفه‌گرای و قوم‌و‌خویش‌بازی در فضایِ حاکم بر آن است؛ گویی تنها کسانی که از طایفه‌ی اعضای شورا هستند شهروند کامل محسوب می‌شوند و می‌توانند از مواهب شهروندی برخوردار شوند. ضمن احترام به  طوایف عزیز و بزرگوار، منظور این است که نباید هر کس قوم و خویشی دارد، کارش در شهرداری راه بیفتد.» پایگاه خبری کبنانیوز با سید احمد سروش نامزد ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر مادوان انجام داده که از نظر خوانندگان می‌گذرد.
کبنا نیوز: لطفاً خودتان را معرفی کنید.
سید احمد سروش هستم، کاندیدای ششمین دوره‌ی شورای اسلامی شهر مادوان. آخرین مدرک تحصیلیِ بنده، کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی است. از سوابق کاری هم که بخواهم بگویم، نائب رئیس اتحادیه‌ی صنف آلومینیوم و فلزکاران در مرکز استان و کارشناس اتاق اصناف در مرکز استان هستم.
 
کبنا نیوز: شما چه ضرورتی دیدید که وارد فضای انتخابات شوید؟
فضای حاکم بر شورای شهر مادوان، طوری نیست که مورد رضایت شهروندانِ مادوانی باشد. شورای شهر پنجم از مشکلاتی رنج می‌برد. دیدن این مشکلات مرا به این فکر فرو برد که باید کاری کرد. از جمله مسائل مهمی که در شورای شهر وجود دارد و مردم از آن نارضایتی دارند، طایفه‌گرای و قوم‌و‌خویش‌بازی در فضایِ حاکم بر آن است؛ گویی تنها کسانی که از طایفه‌ی اعضای شورا هستند شهروند کامل محسوب می‌شوند و می‌توانند از مواهب شهروندی رخوردار شوند. البته شیوع و گستردگی چنین مشکلی برمی‌گردد به این‌که هنوز مناسبات شهری بر شهر مادوان حاکم نشده است. مادوان بیش از آن‌که به شهر شبیه باشد، به روستا شبیه‌تر است و مناسبات و روابط طایفه‌ای و قومی بیشتر در روستا رواج دارد تا شهرها. به همین خاطر وظیفه‌ی خود دیدم که در این انتخابات شرکت کنم تا به سهم خود بتوانم از این طایفه‌گرایی بکاهم. ضمن احترام به  طوایف عزیز و بزرگوار، منظور این است که نباید هر کس قوم و خویشی دارد، کارش در شهرداری راه بیفتد.
از موارد دیگری که می‌توان گفت مرا ترغیب به شرکت در انتخابات کرد، نادیده گرفتن برخی از مشکلات شهر از سوی اعضای شورای پنجم است. مادوان پر از مشکلاتی است که قابلیت حل و رفع شدن را دارند و اگر یک نیروی متخصص و متعهد شورا را به دست بگیرند، می‌شود بخش زیادی از مشکلات و مسائلی که در مادوان وجود دارند را حل و رفع و رجوع کرد.
 کبنا نیوز: از مشکلات موجود در شهر مادوان گفتید، لطفاً بفرمائید که مشکلاتِ اصلی شهر مادوان کدامند؟
شهر مادوان نسبت به جمعیتی که دارد، امکانات ندارد. یعنی می‌خواهم بگویم بین جمعیت و خدمات در شهر مادوان، تناسبی وجود ندارد. با وجود این‌که جمعیتی بالغ بر 25 هزار نفر در این شهر زندگی می‌کنند، خدماتِ موجود در آن کفاف 50 درصد این جمعیت را نیز نمی‌دهد. برخی از ساخت و سازهای غیرمجاز را می‌توان در این شهر مشاهده کرد که نیاز به برخورد جدی دارد. کمبود امکانات رفاهی موجود در شهر خیلی محسوس است، هنوز حریم شهری  در این‌جا تعیین نشده است. نکته‌ی خیلی مهم که می‌تواند مسائل زیادی در مادوان به وجود بیاورد، کمبود فضای آموزشی است. جمعیت زیادی از دانش‌آموزان مجبورند که در روستاهای اطراف مادوان و یا شهر یاسوج تحصیل کنند که می‌تواند هم موجب نگرانی برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها شود، و هم زمینه‌ساز پدید آمدن مشکلات و آسیب‌های اجتماعی برای دانش‌آموزان بشود.
مادوان به شدت با کمبود فضای سبز مواجه است. مستحضر هستید که فضای سبز صرفاً وجه زیباشناختی ندارد. البته وجه زیباشناختیِ فضای سبز خیلی مهم است ولی تنها آن نیست. فضای سبز کارکردهای اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی و حتّی روحی و روانیِ بسیاری دارد و در اغلب اوقات می‌تواند در افزایش نشاط و شادکامیِ شهرواندان مادوانی تأثیرگذار باشد.
به دلیل این‌که جاده‌ی کمربندی در این شهر وجود ندارد، شهر متحمل ترافیک زیادی می‌شود و حتماً باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود. اگر مادوان خدمات و امکانات رفاهی و بهداشتی و آموزشی، ورزشی و فرهنگی و تفریحی داشت، نیاز نبود که بخش زیادی از جمعیت روزانه روانه‌ی شهر یاسوج شوند. مشکلاتی هم که برای مسافران در طول شبانه‌روز پیش می‌آید، بسیار کمتر می‌شد، پس باید با کمک اعضای شورای شهر و با انتخاب یک شهردار متعهد و متخصص، بخش زیادی از امکانات را در همین شهر در دسترس مردمِ مادوان قرار داد تا دیگر شاهد چنین مسائل و آسیب‌هایی نباشیم.
چرا باید شهری با جمعیتی حدود 25 هزار نفر فاقد اماکن ورزشی و تفریحی مناسب و کافی برای شهروندانش باشد؟ چرا نباید یک پارک مجهز در این شهر وجود داشته باشد؟ چرا مردم مادوان برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی به یاسوج بروند و هم هزینه و هم بخش زیادی از وقت‌شان به این خاطر به هدر رود؟ پس باید این مشکلات در شهر مادوان را شناسایی کرد تا بتوان به کمک اعضای شورای شهر برای حل آن‌ها اقدام کرد.  لذا من آمده‌ام که صدای مطالبات به حق مردم شهر مادوان باشم.
 کبنا نیوز: برنامه‌ی شما برای حل مشکلات شهر مادوان چیست؟
به نظر من اصلی‌ترین برنامه برای حل این مشکلاتی که به برخی از آن‌ها اشاره کردم، درآمد پایدار برای شهرداری است. اگر شهرداری و شورای شهر از یک درآمد پایدار برخوردار باشند می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد. من اصلی‌ترین برنامه‌ام کمک به رفع این مشکل است. چرا که با رفع این مشکل، می‌توان توزیع خدمات در شهر را عادلانه‌تر اجرا کرد. برای ایجاد یک درآمد ثابت و پایدار هم کارهای زیادی در دستور کار میی‌توان قرار داد که به عنوان مثال به یکی از آن‌ها اشاره می‌کنم. مثلاً می‌توان با ایجاد یک‌سری مشوق‌ها، سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در مادوان تشویق کرد. با ورود سرمایه‌گذار هم بخشی از درآمد شهرداری تأمین می‌شود.
 


کد مطلب: 434949

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/434949/مناسبات-شهری-شهر-مادوان-حاکم-نشده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1