کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در گفت و گو ی اختصاصی کبنانیوز با «فریبا تقوی نژاد» وکیل دادگستری مطرح شد

هنوز سهم‌خواهی زنان در فضای کهگیلویه و بویراحمد نهادینه نشده است / زنان شانس کمتری نسبت به مردان در انتخابات دارند / عدم تخصص‌گرایی در شوراهای شهر به دهدشت ضربه زده است

7 خرداد 1400 ساعت 21:06

ممکن است زنی با تحصیلات بالا و جایگاه بالا در جامعه هنوز ناشناخته بماند و شانس کمتری حتی نسبت به مردی که تحصیلات و جایگاه کمتری از او دارد برای کسب آرا داشته باشد.در منطقه ما بله جنسیت اثر گذار است و زنان شانس کمتری برای انتخاب شدن دارند.


او  معتقد است «چون فضای منطقه و استان کهگیلویه و بویراحمد به گونه‌ای است که هنوز سهم خواهی زنان را به عنوان یک اصل نپذیرفته‌اند و نهادینه نشده است، درصد خیلی پایینی از زنان به خود اجازه حضور در فضای انتخاباتی را می‌دهند و اگر هم حضور می‌یابند، بعضی‌هایشان هنوز خودشان هم به خودباوری نرسیده‌اند. درصد خیلی کمی از زنان با رقابت در این فضا امکانات کم و فضای نامناسبی دارند و ناشناخته می‌مانند.» «فریبا تقوی نژاد» وکیل دادگستری و مشاور حقوقی است که پایگاه خبری کبنا نیوز با وی در خصوص ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، آسیب‌های پیرامونی، کاندیدا شدن زنان و دیگر مسائل با او گفت‌وگویی انجام داده که از نظر خوانندگان می‌گذرد.

نقش شوراهای شهر در ساختار قانونی چیست؟
براساس آیات و روایات متعدد و تاکید قران کریم بر اصل مشاوره و شورا، جایگاه این نهاد از اهمیت زیادی برخوردار است، چنانچه تاکید دولتمردان و رهبران نظام اسلامی بر این اصل استوار می‌باشد.
دستور صریح امام رحمت الله علیه مبنی بر تشکیل شورای انقلاب نشان از این دارد که ضروری است جامعه بر اساس شورا بنا گردد. در قانون اساسی ۹ اصل بطور مستقیم و غیرمستقیم به شوراهای شهر و روستا مربوط می‌شود. از جمله اصل‌های ششم، هفتم، دوازدهم و ... باتوجه به این اصول جایگاه شورای شهر و روستا در نظام قانونی از جنبه محکمی برخوردار است.
نقاط قوت و ضعف شوراهای شهر در کشور از نظر حقوقی و قانونی چیست؟
پس از گذشت چند دوره از تشکیل شوراها از سال ۷۷ تاکنون این نهاد ارزشمند با فراز و فرودهایی مواجه شده است که برخی از آنها مربوط به خلاهای قانونی است و نیاز به بازنگری دارد.
مثلاً برای بررسی صلاحیت نامزدهای شهر و روستا نهاد دائمی وجود ندارد و هیات موقتی تشکیل می‌گردد که بنا به سلیقه و اعمال نفوذ خود و کاندید تصمیم گیری می‌گردد. متاسفانه به دلیل ضعف قانونی و در برخی موارد عدم اجرای قانون، شوراها تصمیم لازم را نمی‌توانند بگیرند و گاهی منجر به انحلال شوراها می‌گردد.
عملکرد شوراهای شهر دهدشت را طی 5 سال گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟
واگذاری کرسی‌های شورای شهر به افراد غیرمتخصص چنان ضربه‌ای به شهر می زند که به سختی قابل جبران خواهد بود. گاهاً شاهد جنگ و دعوای داخلی بین اعضای شورای شهر و شهردار هستیم، گاهی نیز بر سر انتخاب شهردار و گاهی نیز توقعات شخصی و طایفه‌ای ملاک عمل قرار گرفته است که این عوامل ضربات زیادی به پیشرفت و آبادانی شهر می زند و زده است.
چرا مردم به جای انتخاب تخصص  در شوراهای شهر به اسامی اشنایی چون قوم، خویش و... رأی می‌دهند؟
متاسفانه این مسئله هنوز در فکر و اندیشه مردم نهادینه نگردیده است و بعضی از کسانی که نفوذ طایفه‌ای و شخصی و... دارند از این موقعیت خود سو استفاده کرده و مردم را وادار به رأی شخصی و طایفه‌ای می‌نمایند که سرانجام و نتیجه این امر گاهی به انحلال شورا، عدم انتخاب شهردار در زمان معین و یا ناهمسویی با یکدیگر و شهردار را به دنبال دارد، بعضاً در شهر دهدشت نیز شاهد بوده‌ایم و هستیم.
پس نفوذ متشخصان و چهره‌های به ظاهر سیاسی و فرهنگی باعث می‌گردد که مردم به جای انتخاب تخصصی و اصلح رو به قوم گرایی و ...بیاورند.

فریبا تقوی نژاد وکیل دادگستری می‌گوید: واگذاری کرسی‌های شورای شهر به افراد غیرمتخصص چنان ضربه‌ای به شهر می زند که به سختی قابل جبران خواهد بود.

چگونه می‌توان معیارهای انتخاب مردم را از سیاست زدگی به-قوم گرایی به سمت تخصص، کارآمدی، توان مدیریتی و...برد؟
اولاً باید کسانی که نامزد شورای شهر می‌شوند اعتقاد و التزام به تخصصی بودن کرسی شورای شهر داشته باشند و کسانی که در این زمینه تخصصی ندارند وارد عرصه انتخابات نشوند.
ثانیاً مردم را وادار به رأی شخصی و طایفه‌ای نکنیم و آزادی عمل و حق انتخاب واقعی را به مردم بدهیم. ثالثاً سطح آگاهی جامعه را نسبت به ماهیت و وظایف شورای شهر بالا ببریم و نگاه تخصصی را جایگزین نگاه فردی و قبیله‌ای کنیم.
رودروایسی های زیادی در ایام انتخابات وجود دارد که گاها با رفتن به منزل یا تلفن و پیامک و فضای مجازی گروههای با نفوذی تشکیل می‌گردد و جلوی انتخاب آگاهانه افراد گرفته می‌شود که لازم است چنین رفتارهایی اصلاح گردد.

به نظر شما مشارکت زنان در فضای انتخاباتی شوراهای شهر استان به چه صورت است؟
چون فضای منطقه و استان کهگیلویه و بویراحمد به گونه‌ای است که هنوز سهم خواهی زنان را به عنوان یک اصل نپذیرفته‌اند و نهادینه نشده است، درصد خیلی پایینی از زنان به خود اجازه حضور در فضای انتخاباتی را می‌دهند و اگر هم حضور می‌یابند، بعضی‌هایشان هنوز خودشان هم به خودباوری نرسیده‌اند. درصد خیلی کمی از زنان با رقابت در این فضا امکانات کم و فضای نامناسبی دارند و ناشناخته می‌مانند.
اما در عین حال که این وضعیت در جامعه امروزی پذیرفته شده نیست، زنانی هستند که می‌خواهند این تابوی کهن و پوسیده را بشکنند و در تمامی عرصه‌ها حضور فعال داشته باشند.
این اقدام را به فال نیک می‌گیریم و در این زمینه حمایت‌هایی هم انجام می‌دهیم، اگر چه مشارکت زنان پایین است اما حضور حداقلیشان قطعاً چشمگیر است.

اگر فرض کنیم یک نامزد انتخاباتی مرد با یک نامزد انتخاباتی زن از لحاظ توانایی و مدیریت یکسان هستند امکان رأی آوردنشان هم یکسان است؟ یعنی جنسیت یک فاکتور اثر گذار نیست؟
با توجه به دغدغه‌هایی که حضور زنان در جامعه وجود دارد و یکسری محدودیت‌هایی برایشان هست قطعاً از شانس کمتری در این زمینه برخوردار هستند. و با توجه به اینکه گفتیم جامعه از بافت سنتی خود خارج نشده است و نتوانستیم سنت را به مدرنیته تبدیل کنیم که اثر سویی بر مشارکت و رقابت زنان در این فضا گذاشته است.
ممکن است زنی با تحصیلات بالا و جایگاه بالا در جامعه هنوز ناشناخته بماند و شانس کمتری حتی نسبت به مردی که تحصیلات و جایگاه کمتری از او دارد برای کسب آرا داشته باشد. در منطقه ما بله جنسیت اثر گذار است و زنان شانس کمتری برای انتخاب شدن دارند.
ولی زنانی هستند که فراتر از این جامعه سنتی توانسته‌اند افکار خود را به دیگران ثابت کنند و کرسی شورای شهر را تصاحب نمایند که تعدادشان کم است.
امیدوارم روزی برسد که جنسیت تنها یک اسم باشد و توانایی‌های شخصی به جنسیت پیشی بگیرد.


کد مطلب: 434719

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/434719/هنوز-سهم-خواهی-زنان-فضای-کهگیلویه-بویراحمد-نهادینه-نشده-شانس-کمتری-نسبت-مردان-انتخابات-عدم-تخصص-گرایی-شوراهای-شهر-دهدشت-ضربه-زده

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1