کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرعامل کارخانه سیمان مارگون:

مشکلی که صنعت سیمان را تهدید می‌کند / قیمت سیمان باید اصلاح شود / مسوولان چاره‌اندیشی شود / احتمال تعطیلی کارخانه‌های‌ سیمان با این شرایط وجود دارد

4 دی 1399 ساعت 10:52

مدیرعامل کارخانه سیمان مارگون در ادامه با نشان دادن یک پاکت نیم کیلوی پنیر و شیرینی به خبرنگاران، گفت: این پنیر نیم کیلویی 25 هزار تومان و این شرینی چند گرمی 15 هزار تومان قیمت دارند که چندین برابر قیمت یک پاکت سیمان است.


مدیرعامل کارخانه سیمان مارگون می‌گوید که قیمت سیمان مناسب شرایط امروز و اگر همین روند ادامه پیدا کند، احتمال تعطیلی کارخانه‌های سیمان است.
مدیرعامل کارخانه سیمان صبح روز پنجشنبه (4 آذر ماه 99) خبرنگاران را به دفترش فراخواند. هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که کیوان سلیمی مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه گستر هلال خاورمیانه (سیمان مارگون) در ساعتی که مسئولان از روزهای رؤیایی صحبت می‌کنند، دست روی مشکلات سیمان مارگون بگذارد و خبر از مسائلی داد که صنعت سیمان را تهدید می‌کند.
 سلیمی مدیرعامل کارخانه سیمان مارگون با بیان اینکه سه سال از راه اندازی کارخانه می‌گذرد، اظهار داشت: کارخانه سیمان مارگون به دلایل مشکلات متعدد به ظرفیت اسمی نرسیده و اکنون با 80 درصد ظرفیت اسمی فعالیت می‌کند و شرکت به اهداف پیش تعیین شده، خود دست پیدا نکرد.
سلیمی در ادامه گفت: الان در سال سوم فعالیت کارخانه سیمان مارگون هستیم که متأسفانه در سال سوم از ظرفیت تولید حدود 70 درصد به مرز 80 درصد رسیدیم.  جغرافیای محل کارخانه، بارندگی زیاد، رطوبت مواد خام کارخانه عواملی می‌باشد که کارخانه را از تولید ظرفیت اسمی باز نگه داشته است.
 مدیرعامل کارخانه سیمان مارگون با بیان اینکه هدف اصلی ما رسیدن به ظرفیت اسمی است، در ادامه افزود: تا این جای کار، نسبت به سال گذشته، 15 تا 20 درصد ظرفیت تولید را در کارخانه افزایش دادیم و اگر تا پایان سال به همین منوال عمل کنیم، ظرفیت تولید بالاتر از 80 درصد می‌رسد. این تولیدات را باصرف هزینه‌های سنگین انجام می‌گیرد.
سلیمی به اقدامات کارخانه سیمان کارخانه در راستای رعایت مسائل زیست محیطی اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی در راستای رعایت اصول زیست محیطی انجام گرفت. سیستم تهویه هوا کارخانه دچار مشکل شد و انتشار گرد و غبار از حد نرمال خارج گردیده بود. در این شرایط تحریم اقتصادی کار را برای ما سخت کرد، اما با پیدا کردن واسطه و بی اثر کردن تحریم‌ها توانستیم قطعات لازم را به دست بیاوریم.
وی افزود: در خط تولید کارخانه 28 فیلتر کوچک و یک فیلتر بزرگ «بگ‌هاوس» برای تسویه هوا استفاده به کار رفته، مشکل فیلتر بزرگ کارخانه با صرف هزینه‌های بسیار بالا به دلیل تحریم برطرف شد و وقتی قطعات مورد نیاز این فیلتر به کشور وارد شد. کارخانه را تعطیل کردیم و سیستم را مورد بازسازی و تعمیر قرار دادیم.
      
سلیمی اضافه کرد: شکی نیست که اجرا و پایبندی به قوانین زیست محیطی از وظایف ما است. سایر اقدامات زیست محیطی که الزام می‌باشد در دست اقدام است. هر چند مزاحمتی نداریم اما ضوابطی وجود دارد که باید آن را اجرا کنیم.
مدیرعامل کارخانه سیمان مارگون در ادامه به مشکلاتی که صنعت سیمان و این کارخانه را تهدید می‌کند، گریزی زد و اظهار داشت: اگر فکری برای قیمت سیمان در کشور نشود، رفته رفته خیلی از کارخانه‌های سیمان به تعطیلی کشیده می‌شود.
وی افزود: تهدیدی که کل صنعت سیمان را در بر می‌گیرد، قیمت سیمان است. بر اساس مجوز مصوبه انجمن سیمان، سیمان فله‌ای هر تن 239800 تومان و قیمت سیمان پاکتی متأسفانه تحت تأثیر صنایع پتروشیمی است که آن را به صورت شناور قرار می‌دهد. از ابتدای امسال قیمت پاکت سیمان 1200 تومان بود که اخیراً به 3400 تومان رسید، یعنی قیمت پاکت سیمان سه برابر افزایش پیدا کرده است. و این کار را برای ما و سایر کارخانه داران سیمان سنگین کرده است.
سلیمی گفت: قیمت سیمان افزایش پیدا نکرده، بلکه افزایش به خاطر قیمت پاکت است. و چالش اصلی ما که قیمت سیمان است همچنان برقرار است.
وی افزود: قیمت قطعات یدکی داخلی مورد نیاز صنعت سیمان، به روز تغییر می‌کنند و گاهاً هم ساعتی افزایش پیدا می‌کنند، پیچ و مهره، ورق آهن و سایر قطعات مورد نیاز کارخانه دائماً در حال تغییر هستند، اما قیمت سیمان افزایش پیدا نکرده و این کار را برای ما سخت کرده است.
این مسوول گفت: صنعت سیمان، یک سیمان پر هزینه است و برق مصرفی ما ماهانه 800 میلیون تا 1 میلیارد تومان است.
وی افزود: گاز مصرفی ماهانه 700 میلیون تومان است و حقوق کارکنان 15 درصد افزایش پیدا کرده و با این وجود اگر همین روند در بحث قیمت سیمان ادامه پیدا کند، صنعت سیمان را تهدید می‌کند.
 سلیمی در پایان ضمن قدردانی از مسوولان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: اگر در قیمت سیمان اصلاحی انجام نگیرد، صنعت سیمان و به ویژه کارخانه سیمان مارگون با مشکل روبرو می‌شود و به احتمال تعطیلی برای کارخانه‌های سیمان وجود دارد.
مدیرعامل کارخانه سیمان مارگون در ادامه با نشان دادن یک پاکت نیم کیلوی پنیر و شیرینی به خبرنگاران، گفت: این پنیر نیم کیلویی 25 هزار تومان و این شرینی چند گرمی 15 هزار تومان قیمت دارند که چندین برابر قیمت یک پاکت سیمان است.
وی در ادامه با بیان اینکه 350 نیرو در کارخانه اشتغال دارد، افزود: ما تا زمانی که فازهای بعدی کارخانه را توسعه ندهیم، نمی‌توانیم اشتغال جدید داشته باشیم، این در حالی است که برای اشتغال خیلی متقاضی داریم و مسوولان می‌خواهیم که در این خصوص چاره اندیشی شود. از مسوولان خواهش می کنیم که فعلاً نامه‌ای برای استخدام برای کارخانه ارسال نکنند و از طرفی کمک کنند که مشکل قیمت سیمان به زودی برطرف شود تا صنعت سیمان با چالش جدی روبرو نشود.


کد مطلب: 428893

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/428893/مشکلی-صنعت-سیمان-تهدید-می-کند-قیمت-باید-اصلاح-شود-مسوولان-چاره-اندیشی-احتمال-تعطیلی-کارخانه-های-این-شرایط-وجود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1