تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۴۲۸۵۶۰
ناصر قوامی، فعال اصلاح طلب؛

عارف که اوت است/ ظریف هم کاری نکرده/ جهانگیری گزینه قابل اجماع است/ قوامی، دو ماه پیش: نامزدی جهانگیری خنده‌دار است

۱
۰
عارف که اوت است/ ظریف هم کاری نکرده/ جهانگیری گزینه قابل اجماع است
کبنا ؛ناصر قوامی گفت: تصور می‌کنم آقای جهانگیری یا آقای محسن هاشمی در مقطع کنونی می‌توانند چنین نقشی را داشته باشند و از شانس بالایی برخوردارند و ممکن است اصلاح‌طلبان بر یکی از این دو به اجماع برسند.
روز گذشته شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان مصوب کرد که جبهه اصلاحات با نهادی اجماع‌ساز متشکل از 30حزب اصلاح‌طلب وارد انتخابات می‌شود تا در نهایت اصلاح‌طلبان به یک نامزد واحد و البته اصلاح‌طلب دست یابند. باتوجه به این گزاره این پرسش مطرح می‌شود که آیا از نظر عملی و باتوجه به نام‌های متعددی که از سمت اصلاح‌طلبان برای انتخابات1400 به گوش می‌رسد امکان چنین اجماعی وجود دارد؟
ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «در ابتدا باید دید چه کسانی در انتخابات ثبت نام می‌کنند و شورای نگهبان صلاحیت چه شخصیت‌هایی را تأیید می‌کند. وقتی همه اینها مشخص شد می‌توان ارزیابی دقیق‌تری داشت که اصلا فرد یا افرادی هستند که مورد قبول اکثریت اصلاح‌طلبان و البته مورد اقبال جامعه باشند یا نه. اگر چنین افرادی بتوانند در انتخابات حضور داشته باشند و تأیید صلاحیت هم بشوند، اجماع نیروهای اصلاح‌طلب بر نامزد واحد دور از ذهن نیست».
او در پاسخ به این پرسش که آیا چنین شخصی را سراغ دارید، اظهار کرد: «تصور می‌کنم آقای جهانگیری یا آقای محسن هاشمی در مقطع کنونی می‌توانند چنین نقشی را داشته باشند و از شانس بالایی برخوردارند و ممکن است اصلاح‌طلبان بر یکی از این دو به اجماع برسند».
این فعال سیاسی درخصوص احتمال اجماع اصلاح‌طلبان بر محمدجواد ظریف هم خاطرنشان کرد: «خیلی احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از آقای ظریف را قوی نمی‌دانم زیرا به هر صورت و در نهایت او مشکلی را حل نکرد؛ مگر آنکه در مدت باقی‌مانده از دولت روحانی اتفاقاتی رخ دهد که باعث گشایش‌هایی در عرصه دیپلماتیک شود؛ مثلا تحریم‌ها برداشته شود یا برجام احیا شود. در مجموع ظریف را گزینه اصلاح‌طلبان نمی‌دانم».
فقط 10 درصد اختیارات متعلق به رئیس‌جمهور است/ از مجلس یازدهم بیش از اینها  انتظار نمی‌رود

قوامی در خصوص جایگاه و نقش عارف در انتخابات1400 و موضع اصلاح‌طلبان در قبال او هم بیان کرد: «آقای عارف که اوت است. جامعه به هیچ‌وجه پذیرای او نیست. عارف در چهار سال مجلس دهم یک کلام حرف نزد. یک‌بار نشد که در مجلس از مواضع اصلاح‌طلبی دفاع کند. نه اصلاح‌طلبان او را قبول دارند و نه مردم. مطمئن باشید تحت هیچ شرایطی بر عارف اجماع رخ نمی‌دهد. اگر او بخواهد در انتخابات هم بیاید صرفا برای خراب‌کردن اوضاع انتخاباتی اصلاح‌طلبان است تا نگذارد اصلاح‌طلبان به فرد واحدی دست یابند. مردم او را کنار زده‌اند؛ به خصوص بعد از مسائلی که درباره اموال پرسش مطرح شد هیچ جایگاهی نه در بین سیاسی‌ها و نه مردم ندارد و نخواهد داشت».
او درباره وضعیت چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلبان هم تصریح کرد: «درباره شخصیت‌های تأثیرگذار و شناخته‌شده‌ای مانند آقایان محمد خاتمی، محمدرضا خاتمی، عبدالله نوری و این دست افراد که هم مردم آنها را قبول دارند و هم مورد اجماع اصلاح‌طلبان هستند اولا باید دید که خودشان می‌خواهند ثبت نام کنند یا نه و ثانیا به فرض که چنین افرادی به صحنه بیایند، شورای نگهبان آنها را تأیید می‌کند یا نه. در صورتی که همه این شرایط باهم دست به دست هم بدهند، حتما هم اجماع صورت می‌گیرد و هم اصلاح‌طلبان رأی می‌آورند».
قوامی در پایان درباره شرایط کلی انتخابات هم گفت: «اکنون خطر مشارکت پایین مردم احساس می‌شود که رفع این مخاطره بستگی به عملکرد دولت آقای روحانی در مدت باقی مانده دارد. بستگی به این دارد که دولت می‌تواند باتوجه به روی کار آمدن بایدن در آمریکا تحریم‌ها را برطرف کند یا برجام را احیا کند و متعاقب آن به اوضاع اقتصادی داخلی سامانی دهد؟ البته پیش‌بینی می‌شود چون انتخابات شوراها هم هم‌زمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود، مشارکت بالا باشد و شهرهای کوچک هم مشارکت بالایی داشته باشند و احتمالا میزان مشارکت بسیار بالاتر از آنچیزی است که در انتخابات مجلس یازدهم شاهد بودیم. همچنین شورای نگهبان هم برای مشارکت بالای مردم و البته ایجاد زمینه ساماندهی به اوضاع کشور باید با نگاهی وسیع‌تر به بررسی صلاحیت نامزدها بپردازد تا هر دو جناح سیاسی امکان رقابت واقعی با یکدیگر را داشته باشند».
نام شما

آدرس ايميل شما

محمدرضا حمیدی
Iran, Islamic Republic of
اقای قوامی تایید وتعریف امثال حضرتعالی از دروغگویان و کلاهبرداران وکسانی که خانواده شان از بس از بیت المال برداشته اند و دزدیده اند نقل محفل همه هستند درد اور و گریا دار است.البته تو هم ممثل اونایی
امامزاده دموکراسی شفا نمی‌دهد؟!

امامزاده دموکراسی شفا نمی‌دهد؟!

ینکه برای مردم این ادراک ساخته شود که از صندوق رای نمی‌توانند سرنوشت‌شان را عوض کنند....
اصولگرایانی که نمی‌خواهند در آستانه انتخابات اصولگرا باشند!

اصولگرایانی که نمی‌خواهند در آستانه انتخابات اصولگرا باشند!

ضرغامی: «اصلا من اصولگرا نیستم. اشکال بزرگ ما این است که یک پوست خربزه از ابتدا زیر پای ...
پایان وهم آقای پوپولیست

پایان وهم آقای پوپولیست

 پس از 6 هفته تلاش بی وقفه و نافرجام «دونالد ترامپ» برای بی اعتبار کردن پیروزی رقیب دموکراتش،...
1