تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب : ۴۲۶۹۷۱
نائب رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در گفت و گو با کبنانیوز؛

تولید مریض و گرفتار است / سازمان صمت بخشنامه‌های خلق الساعه صادر می‌کند / فرماندار گچساران در یک سال گذشته هیچ لطفی به تولید نداشته است

۸
۰
تولید مریض و گرفتار است / سازمان صمت بخشنامه‌های خلق الساعه صادر می‌کند / فرماندار گچساران در یک سال گذشته هیچ لطفی به تولید نداشته است
کبنا ؛
سال جدید با نام جهش تولید شد و مقام معظم رهبری در سخنانی بر لزوم برنامه ریزی برای جهش تولید تاکید داشتند. ایشان در بخشی از سخنان خود گفت: «در دولت باید تصمیم گرفته شود که هیچ یک از اقلام مصرفی از قلم و کاغذ گرفته تا ساختمان سازی، مواد و مصالح از خارج وارد نشود. همه مسئولیت دارند، اما برخی مسئولیت بیشتری دارند. کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و آمریکا نیست در داخل کشور است. در طول این سال‌ها مدیران ایرانی کارهای بزرگ‌تری انجام داده‌اند و مسئله تولید را نیز می‌توانند حل کنند».
به گزارش کبنا نیوز؛ در خصوص بحث تولید همیشه مشکلات زیادی وجود داشته است، در گچساران نیز کارآفرینان و تولیدکنندگان با مشکلات ریز و درشت زیادی درگیر هستند. در همین خصوص گفت و گویی با عبداله قبادی نائب رئیس اتاق بازرگانی یاسوج ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید؛
 
در حال حاضر چه تعداد از واحدهای تولیدی شهرستان گچساران فعال هستند؟
در شهرک صنعتی گچساران  10 تا 15 درصد واحدها فعال هستند، تولید عملاً خوابیده است. در شهرک صنعتی چهاربیشه، به تعداد انگشت‌های یک دست واحدهایی فعال هستند. بیشتر واحدهایی که فعال هستند، واحدهای سیمان و تیرچه بلوک‌ند، این‌ها تولید دارند ولی واحد تولیدی سیمان نیستند، مصالح ساختمانی تولید می‌کنند.
علی رغم پیگیریهای استاندار محترم، و با وجود برگزاری جلسات مختلف (ستاد تسهیل، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و ...) که همگی برای برون رفت از این بحران واحدهای تولیدی و فعالین اقتصادی می‌باشد ولی کمکی به تولید و راه اندازی تولید نشده است، کسی حمایت نمی‌کند، خیلی از مشکلات تولیدکننده‌ها درگیری با مسائل بانکی است. سازمان صنعت معدن تجارت در جلسات مختلف شرکت می‌کند، پروژه‌هایی را به بانک معرفی می‌کنند ولی بانک‌ها سنگ اندازی می‌کنند. سازمان می‌خواهد کار انجام بگیرد، ولی کار از جای دیگری خراب است و در واقعیت جلوی کار گرفته شده است، به دلیل اینکه صنعت گرها برای وثایقشان مشکل دارند. اخیراً طرح قوه قضاییه تحت عنوان «کمیته حمایت قضایی تولید و سرمایه گذاری کشور» برای کمک به واحدهای تولیدی رویکرد خوبی است، ولی در هر صورت خروجی تولید پایین است و راه افتادن این بخش مهم اقتصادی عزم بالایی را می‌طلبد.

 

سرمایه گذار با وجود بالا بودن نرخ ارز نمی‌تواند اعتماد کند و سرمایه بگذارد
مشکلات تولید در استان ما از جمله بحث‌تحریم ها که مسئله‌ای ملی است، بحث بالا رفتن نرخ تورم، پایین آمدن ارزش پول ملی، بالا بودن نرخ سود بانکی که اصلاً برای تولید و تولید کننده توجیه ندارد، حمل ونقل نیز مشکل بعدی تولید استان ما می‌باشد. مشکل نیروی کار و کارگر را داریم، که بسیاری از تولیدکنندگان ما دچار این معضل می‌باشند.
از طرفی بی اعتمادی به سرمایه گذاری در تولید وجود دارد. همانطوری که الان سرمایه گذاری در بازار ارز و یا بورس دچار بی اعتمادی است، در تولید نیز عملاً سرمایه گذار با وجود بالا بودن نرخ ارز نمی‌تواند اعتماد کند و سرمایه بگذارد. هر روز قیمت‌ها تغییر می‌کند و این تغییر قیمتی در قیمت مواد اولیه تاثیرگذار است، با وجود شرایط اقتصادی پیش رو، تحریم‌ها و شرایطی که کرونا ایجاد کرده، عملاً در چرخه تولید، تولیداتی که مایحتاج اولیه و ضروری مردم نیست کنار می‌رود.

سازمان صمت بخشنامه‌های خلق الساعه صادر می‌کند، بانک مرکزی هر روز بخشنامه‌های جدیدی صادر می‌کند و عملاً باعث شده فعالیت‌های تولیدی، صادرات، واردات، گمرکات قفل شود، تولید کننده هر روز با یک بخشنامه جدید مواجه است، از طرف دیگر، سازمان امور مالیاتی و دارایی کلیه حساب‌های تولیدکنندگان را می‌بندد، تأمین اجتماعی حساب‌ها را می‌بندد، یک تولیدکننده با همه ادارات از جمله با اداره اقتصاد و دارایی، بانک‌ها، تأمین اجتماعی، ادارات برق و گاز و آب درگیر است.
ویروس کرونا شرایط را بدتر از قبل کرده، امیدواریم این ویروس منحوس هر چه زودتر از بین برود، چرا که باعث شده واحدهای تولیدی هم که فعال بوده‌اند نیمه فعال یا راکد شوند. دولت کمک‌هایی برای بحث بیمه و مسائل دیگر واحدهای تولیدی
کرده و سازمان کار و رفاه اجتماعی نیز تسهیلاتی درنظر گرفته ولی باز هم کفاف نمی‌دهد.
 
یکی از دلایل راکد بودن شاید به این برگردد که این واحدها بر اساس برنامه ریزی دقیق و نیاز بازار ایجاد نشده‌اند و صرفاً تولیدکننده خواسته در یک حوزه‌ی تولیدی سرمایه گذاری کند و در آخر به در بسته خورده و راکد شده‌اند، آیا چنین موضوعی درست است؟
برخی از همکاران ما و صنعتگران بدون کار کارشناسی وارد کار شده‌اند، و عدم مدیریت واحد تولیدی باعث شده زمین گیر شوند.
هر واحد تولیدی چهار بخش تأمین مواد اولیه، تولید، بازاریابی و فروش، تأمین سرمایه دارد که هر کدام زحمت‌های خاص خودش را دارد و باید یک تیم زحمت بکشد، قطعاً بدون کار کارشناسی وارد شدن صدمات و لطمات جبران ناپذیری وارد می‌کند، واحدهای تولیدی زیادی درگیر این موضوع هستند. در کشور و استان و بالاخص در گچساران نیز برخی تولیدکننده‌ها درگیر چنین مسئله‌ای هستند، بدون کار کارشناسی تسهیلاتی گرفته‌اند، سرمایه‌ای گذاشته‌اند و واحد تولیدی ایجاد کرده‌اند. نبود کارشناسی‌های دقیق در خصوص طرح‌ها مربوط به سالهای قبل از 85 است، الان سازمان صنعت و معدن اولویت‌هایی را بر اساس نیاز بازار تعریف کرده، هر سال بر اساس نیاز و تقاضای بازار تولیدکننده‌ها می‌توانند کاری را شروع کنند.
 
مسئولان و فرماندار گچساران تا چه حدی مسائل واحدهای تولید را پیگیری کرده‌اند؟
فرماندار گچساران در یکسال گذشته حتی یک جلسه نگذاشته‌اند که مشکلات صنعت و صنعتگرها را پیگیری کنند و ما از این شرایط گله مندیم، حتی شرکت خدماتی شهرک صنعتی چهاربیشه گچساران چندین بار برای مشکل آب به فرماندار مراجعه کرد، ولی متاسفانه فرماندار همکاری نکردند.
نمی‌خواهم بگویم فرماندار هیچ اعتقادی به تولید ندارد، شاید هم داشته باشد، ولی ایشان به عنوان نفر اول و شخص اول دولت در شهرستان می‌بایست حمایت تمام قد از تولید و صنعت می‌کردند، به هر حال رهبری هر ساله با نام گذاری سال، بر روی مسائل تولیدی و اقتصادی تاکید دارند. لذا فرماندار باید اهتمام بورزند، کمیته حمایت از تولید را پیگیری می‌کردند، فرماندار می‌تواند مرتب سازمان صنعت و معدن را به چالش بکشاند که سازمان مسائل واحدهای راکد را مورد بررسی قرار دهد، به مشکلاتشان رسیدگی شود، ولی متاسفانه انجام نشد. به هر حال فرماندار هم مشکلات خاص خود را دارد، دغدغه معیشت را دارند و کرونا هم اضافه شده. ولی در هر صورت فرماندار در یکسال گذشته هیچ لطفی به تولید نداشته‌اند، هیچ حمایتی نکرده‌اند و جلسه‌ای برای بررسی مشکلات صنعتگران برگزار نشد. فرماندار پیشین بسیار پویاتر و فعال‌تر بودند و پیگیری می‌کردند، با وجود اینکه ایشان از معلمی وارد وزارت کشور شدند ولی فعالیت خوبی داشتند.

یک پای تمام معادلات اقتصادی استان اتاق بازرگانی است
اتاق بازرگانی خیلی تلاش می‌کند، یک پای تمام معادلات اقتصادی استان اتاق بازرگانی است. ولی متاسفانه یک دست صدا ندارد. نمی‌شود همه را هل داد و تشویق کرد. استاندار خیلی تلاش می‌کند، چند روز پیش نیز کلینیک شبانه روزی بررسی واحدهای تولید را ایجاد کردند، تولید خیلی مریض و گرفتار است.
 
اتاق بازرگانی در شرایط کرونایی چه فعالیت‌هایی داشته است؟
اتاق بازرگانی در خصوص کرونا وارد حوزه نیکوکاری شده و رسالت خود را از طریق کمک به جامعه پرستاری و کادر بهدشت و درمان انجام داده است. از ابتدای شیوع ویروس، در مقاطع زمانی مختلف کمک‌های چند صدمیلیونی به بیمارستان‌ها صورت گرفته، از جمله کمک 700 میلیونی به بیمارستان‌های کهگیلویه و بویراحمد در فروردین ماه، کمک تجهیزاتی به بیمارستان‌های دهدشت و گچساران، یاسوج از جمله کمک رسانی‌های اتاق بازرگانی به کادر بهداشت و درمان بوده است.
توزیع 500  بن کارت خرید به ارزش یک میلیارد و سیصد میلیون ریال میان کادر درمانی، توزیع ۱۰۰۰ کارت خرید «۲۶۰ هزارتومانی» میان نیازمندان روستاها و شهرهای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد، از جمله اقدامات هفته‌های اخیر اتاق بازرگانی یاسوج بوده است.
--------------------------------------------
خبرنگار: سیده زهرا حسینی فر
نام شما

آدرس ايميل شما

سیدشهاب پورالحسینی
Iran, Islamic Republic of
امیدواریم در سال جاری با همت و تلاش حضرتعالی و سایر عزیزان در بخش های دولتی و اقتصادی شاهد جهش تولید به ویژه در استان محروم ک ب باشیم. موفق و پیروز باشید.
کامی
Iran, Islamic Republic of
عبدالله جان اتاقی که تو نایب رئیس اش باشی همینه خورزو
همشهری
Iran, Islamic Republic of
بیکار نمیشه فقط دنبال اجرای دستورات است .
گچساران
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر قبادی
الحق و الانصاف حق مطلب رو خوب ادا کردین ، همه ما میدانیم اتاق بازرگانی بسیار پر تلاش ظاهر شده و شما و همه همکارانتون عملکرد خوبی داشته اید، انشاالله همواره موید و منصور باشید
فضا
Iran, Islamic Republic of
دکتر😃😃😃
مهدی موسوی نژاد
Iran, Islamic Republic of
با آرزوی موفقیت برای جناب آقای قبادی
گچ بوی
Iran, Islamic Republic of
// خواب تشریف دارند و اصلا حال راه رفتن ندارند یکی میخواهد ایشون را تقویت و بحالش بیاورد
رحیمی ام آرزوست
ایرانی
Romania
اتفاقا ایشون بسیار ادم فعال و پرکار و خوش فکری هستند و ااز جوانان شایسته شهرستان گچساران هستند و باعث افتخار شهرما هستند ، حسود نباشیم
هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد +عکس

هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد +عکس

هیولای دریای خزر نامی بود که ماموران سازمان سیا بر هواپیمای دوزیست عظیم الجثه ساخت روسیه ...
سرنوشت ترامپ

سرنوشت ترامپ

حتی اگر ترامپ و میلیون‌ها طرفدار وی در برهه کنونی نخواهند بپذیرند، با این حال باید بدانند ...
( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
1