کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گفت و گو با پیام اکبری پیرامون حواشی ستاد کرونای استان کهگیلویه و بویراحمد؛

پشت پرده تغییر مدیر درمان تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد؛ اکبری مغضوب کلانتری!

18 شهريور 1399 ساعت 16:21

چرا باید در شرایطی که کل کشور، در حوزه ی مدیریت و منابع انسانی متخصص مشکلات اساسی دارد، و یافتن مدیری توانمند کمیاب شده، مدیران تنها به دلایل اختلاف سلیقه بالادستی‌ها کنار گذاشته می شوند؟


پیش از این حواشی‌ای در جلسه ستاد کرونا استان کهگیلویه و بویراحمد، میان استاندار و مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد بوجود آمد و اختلاف نظر میان حسین کلانتری و پیام اکبری مدیر سابق درمان تأمین اجتماعی، منجر به دعوت نشدن پیام اکبری به جلسات ستاد کرونا شد.
به گزارش کبنا، با وجود اینکه اکبری در طول مدت مدیریت خود، عملکرد خوبی از خود بجا گذاشت و ارتقاء درمان تأمین اجتماعی را شاهد بودیم، و طی 4 سال، به کسب رتبه اول عملکردی در کشور نائل آمد، مورد قهر مدیران استان قرار گرفت و پس از این شاهد تغییر مدیریتی وی شدیم، و حتی کلانتری در مراسم تودیع وی حضور نیافت.
در آیین تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد، کلانتری استاندار به دلیل مأموریت کاری در این نشست حضور نیافت.
از طرفی معمولاً در صورت نبود استاندار، معاون سیاسی، جمالی، در جلسات حضور می‌یافت که گفته شد به دلیل جلسات کاری ( برگزاری جلسه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر) حضور نیافته است، و  احمدی مدیرکل امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه حضور پیدا کرد.
در این آیین، احمدی مدیرکل امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: دکتر کلانتری مأموریت کاری تشریف داشته‌اند، آقای جمالی نیز جلسات کاری داشتند، به همین دلیل عذرخواهی کردند و از بنده خواستند که خدمت برسم.
در جلسه تودیع و معارفه مدیران با قول مساعدی که غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم این سازمان برای بکارگیری پیام اکبری داد، و عملکرد پیام اکبری طی مدتی که به عنوان مدیر درمان تأمین اجتماعی مشغول به کار بود، بر کسی پوشیده نیست، ولی سؤال مهم این است که چرا باید در شرایطی که در کل کشور، مدیریت مشکلات اساسی‌ای دارد، و یافتن مدیر توانمند عنصری کمیاب در کل کشور شده، اینگونه مدیران تنها به دلایل اختلاف سلیقه‌ای بالادستی‌ها کنار گذاشته شوند؟
در همین خصوص کبنانیوز پیش از تغییر مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان، گفت و گویی با پیام اکبری مدیر درمان تأمین اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد داشته است  در ادامه می‌خوانید.
در رابطه با کرونا چه اقداماتی را در تأمین اجتماعی صورت دادید؟
اقداماتی مدیریت درمان در خصوص کرونا در دو بخش صورت گرفت. اول سیاستهای حاکمیتی که بر اساس دستورالعمل‌های ستاد کرونا ابلاغ می‌شده است، بخشی هم سیاست‌های ما در سازمان بود که بر اساس یافته‌ها و دانش خودمان صورت دادیم. از نیمه اسفندماه اطلاع رسانی‌ها و آگاهی رسانی‌های پیامکی صورت گرفته است، برخی خدمات برای جلوگیری از مراجعه حضوری بصورت غیرحضوری انجام گرفت و یا تسهیلاتی ارائه شد تا مراجعه حضوری حذف شود.
در مراکز درمانی واحدهای خطرزایی مثل دندانپزشکی و اندوسکپی تعطیل شد. آگاهی بخشی به پرسنل و آموزش‌ها کماکان وجود داشت، وسایل حفاظت فردی و محیط در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار کارکنان قرار گرفت. مجموعه عوامل باعث شد میزان درصد ابتلای حوزه درمان در سطح کشور 6 درصد، اما در استان ما زیر 3 درصد باشد. در مراکز سرپایی بیماران مشکوک را با رعایت پروتکل‌ها به مراکز کرونایی ارجاع دادیم. در بیمارستان شهدای گمنام آمبولانس ویژه گذاشتیم، و روزانه اعزام بیمار کرونایی را داشتیم ولی به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و وجود تجهیزات لازم، کمترین میزان ابتلا و آسیب کارکنان را داشتیم.
بر اساس گزارش سازمان، 4 استان تحت تأثیر کرونا عملکردشان منفی نبوده است که ما جزء این 4 استان هستیم.
شما عضو ستاد کرونا هستید که چند جلسه حضور پیدا نکردید چه دلیلی داشته است؟ شنیده می‌شود بین شما و استاندار تقابلی ایجاد شده است.
در ارتباط با ستاد کرونا، دولت مشخص کرده است که اعضا به دعوت استاندار مشخص می‌شوند. از طرف سازمان تأمین اجتماعی مکاتبه‌ای مبنی بر اینکه شما عضو ستاد کرونا هستید صورت نگرفته بود ولی از بدو فعالیت ستاد کرونا ما در جلسات دعوت می‌شدیم و اظهارنظر کارشناسی می‌کردیم یک سری مسائل بوجود آمد و بعد از آن دعوت نشدیم، و دلیل دعوت نشدن را هم نگفتند، بنده به عنوان کارشناس درمان در حوزه تأمین اجتماعی یکسری اطلاعات علمی و فنی در حوزه درمان داشتم که به استناد اطلاعات فنی، طرح تحول سلامت و حقوق بیمار در جلسات مطرح می‌کردم، این موارد باعث شد زمینه دلخوری مسئولین فراهم شد و از دعوت بنده خودداری کردند. شاید جزو معدود افرادی بودیم که نظر کارشناسی، علمی و فنی در ستاد کرونا می‌دادیم، البته درخواست‌هایی از طرف دانشگاه از ما شد مبنی بر اینکه پلی کلینیک تأمین اجتماعی را در اختیار بیمارستان شهید جلیل قرار دهیم، با توجه به اینکه بیمارستان شهیدجلیل روزانه بالغ بر 2 هزار نفر مراجعه کننده داشت، 40 میلیارد تجهیزات در آنجا مستقر بوده است، جایگزینی برای این تجهیزات در پلی کلینیک تأمین اجتماعی تعریف نشده بود، به همین دلیل مورد مخالفت ما مواجه شد که خوشایند مسئولان نبود. از طرفی به نظر می‌رسد در حوزه درمان، ما را رقیب خود محسوب کردند، در صورتی که ما همواره خود را مکمل حوزه درمان می دانیم. 45 درصد جمعیت استان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی است، تأمین اجتماعی بزرگترین سازمان بیمه‌ای، بزرگ‌ترین خریدار خدمات در کشور، دومین تولیدکننده درمان است. به نظر می‌رسد وجود سازمانی با این قدوقواره در ستاد کرونا یک ضرورت باشد ولی من نمی‌دانم به چه دلیلی ناخواسته از ستاد کرونا در استان حذف شدیم.
شاید باور اینکه شما با وجود نظرات علمی و کارشناسی‌ای که ارائه می‌دادید از ستاد کرونا حذف شدید سخت باشد، آیا دلیل دیگری وجود داشته است؟  عدم حضور ما در جلسات کرونا و دعوت نشدن از بنده به عنوان مدیر درمان و متولی بیمه شدگان تأمین اجتماعی در شرایطی که 45 درصد استان را تحت پوش داریم و جزو لاینفک درمان استان هستیم شائبه برانگیز است، من از شما می‌پرسم حضور سازمان‌هایی که در حوزه درمان نیستند و بر این بخش تسلطی ندارند چه ضرورتی دارد و حضور ما چه زیانی داشته که منجر به حذف ما از ستاد شده است در صورتی که ما بصورت سیستمی نسبت به 45 درصد مردم و جمعیت استان تعهد داریم، حذف ما در ستاد کرونا چه مشکلی از ستاد کرونا توانسته حل کند، آیا عدم حضور ما و عدم ارائه نظرات کارشناسی ما به ضرر ستاد کرونا در استان نبوده است؟ آیا دلیل این برخورد مسائل سیاسی و جناحی بوده است؟ به نظر من این برمی گردد به نظر اقای استاندار که این تصور برایشان ایجاد شده که تقابل وجود دارد در صورتی که چنین چیزی نبوده، اگر مدیریت درمان استان به عنوان متولی امر درمان بیمه شدگان با واگذاری پلی کلینیک تخصصی به بیمارستان جلیل جهت کرونا مخالفت کرده به دلیل دفاع از حقوق جامعه تحت پوشش بوده است، بنده از این حق برخوردار بودم که از حقوق بیمه شده تحت پوششم دفاع کنم، چون مأوایی نداشتند که اگر مرکز را تقدیم می‌کردیم، و در اختیار بیمارستان قرار می‌دادیم، شرایط بعدی برای ارائه خدمت برایشان مهیا نمی‌شد، از این بابت من در دفاع از حقوق بیمه شده‌ی خودم، حق قانونی بیمه شدگان و الزام من بر دفاع از حقوق آنها بوده است. مقامات ارشد اجرایی استان این موضوع را بنا بر تقابل ما با حوزه درمان در کرونا تلقی کرده است.
آیا دلایل دیگری هم برای نپیوستن پلی کلینیک به بیمارستان شهیدجلیل وجود داشت؟ از قرار معلوم در تیرماه ما شاهد افزایش بیماران کرونایی بودیم و شاید این موضوع برای استاندار و مسئولان حوزه درمان نگران کننده بوده است که درخواست الحاق داشتند؟
اختلافات دیگر ما بر سر تأمین پزشک متخصص مورد نیاز ما از طرف حوزه علوم پزشکی بوده است، بر اساس الزامات قانونی بنده هـ ماده 14 برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت ملزم به تأمین پزشک مورد نیاز سازمان تأمین اجتماعی بوده است، ما مکاتباتی با مقامات اجرایی استان داشتیم و از 9 ماه قبل با رئیس دانشگاه و معاونین مکاتبه داشتیم و جلساتی برگزار کردیم، که اقدامات مؤثر انجام نشد، و پس از ماجرای عدم واگذاری پلی کلینیک، فاز تقابلی با ما تشدید پیدا کرد. ما بخاطر حقوق بیمه شده‌ی سازمان ایستادگی و مقاومت کردیم که نتیجه‌اش حذف ما از ستاد کرونایی استان بوده است.  
به نظر می‌رسید درخواست دانشگاه و اینکه پلی کلینیک تأمین اجتماعی در اختیار بیمارستان جلیل قرار بگیرد نظری غیرکارشناسی بود، چرا که مکان مناسب برای جاگذاری تجهیزات و امکانات مدنظر قرار نداده بودند، اینطور نبوده که بتوانیم فضایی را فراهم کنیم و تجهیزات را انتقال دهیم، سیستم‌های ما با زیرساخت و مکانیزه هستند.
دوم اینکه بیمارستان جلیل که قرار بوده با 280 تخت خواب راه اندازی شود، نزدیک به 60 تخت آن راه اندازی شد، این‌ها می‌توانستند از بقیه فضای در اختیار همین بیمارستان استفاده کنند و نیازها را برطرف کنند، که بعد از 5 ماه عملاً ثابت شد که این درخواست عملاً کارشناسی شده نبوده است، منتها بهانه‌ای برای تقابل جدی مقام ارشد اجرایی استان با سازمان تأمین اجتماعی ایجاد شده است.
اعلام نظر کارشناسی و نقدعلمی شما، و خوش نیامدن به مزاق مسئولان، نشاندهنده عدم انعطاف مجموعه دولت است و یا اینکه نشاندهنده اختلاف نظرات کارشناسی و عدم پذیرش نظر شما است، آیا تغییر مدیریتی به این دلایل است یا اینکه مسائل سیاسی هم در میان است؟ قبل از اینکه بنده مدیر باشم، سابقه 22 سال کار کارشناسی در بخش سلامت در استان و خارج از استان را دارم، آنچه رسالت بنده بوده، صرفاً مربوط به مدیریت بنده نیست، به عنوان پزشک سوگند یاد کرده‌ام که خیانت به بیمارم نکنم، من باید نسبت به حقوق بیمارم نهایت سعی و تلاش را داشته باشم، آنچه در فضای سیاسی یا اجرایی منجر به معاملات پشت پرده می‌شود گاها منجر به ارتقا یا تنزل رتبه می‌شود که این، در قیاس با بحث سلامت مردم قابل معامله یا واگذاری نیست، آنچه من انجام دادم در جهت رعایت حقوق شهروندان بوده است. من نمی‌توانستم برای راضی نگهداشتن افراد بالادستی پا روی حقوق بیمار بگذارم. چون در این معامله وارد نشدم مورد غضب و خشم قرار گرفتم. اما در هر حال عملکرد بنده گویا و مشخص است. عملکرد 4 ساله من که مجموعه‌ای از افتخارات برای استان آورده، سه سال پیاپی بیمارستان ما در بین بیمارستان‌های کوچک مقیاس رتبه اول و بین کل بیمارستان‌های سازمان رتبه دوم را کسب کرده است، لوح سبز گرفته‌ایم، در جشنواره شهید رجایی در بین مراکز خدمت رسان اول شدیم، با وجود این همه رضایت مندی در دفاع از حقوق این قشر مورد خشم و غضب قرار گرفته‌ایم. با افتخار می گویم چون در جهت رعایت حقوق بیماران و اقشار ضعیف بوده، اظهار ناراحتی و پشیمانی نکرده و نخواهم کرد. صرف نظر از اینکه مدیر باشم و یا نباشم، در جهت ایفای نقش خودم به عنوان یک پزشک، بر سر سلامت و حقوق مردم معامله نخواهم کرد. به رغم کمک‌هایی که در جهت ارتقای درمان تأمین اجتماعی شد، این را نادیده گرفته‌اند، و در جهت ظلم به حقوق بیمه شدگان تأمین اجتماعی مورد ظلم قرار گرفتیم.
با وجود دلایلی که شما برای عدم الحاق پلی کلینیک آورده‌اید فعلاً مورد قهر و غضب استاندار قرار گرفته‌اید، تغییر مدیریتی در مجموعه خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
یکی از ضروریات جامعه ما سلامت است، سلامت بخش مهم امنیت اجتماعی است، با سلامت و امنیت اجتماعی مردم نمی‌توان سیاسی برخورد کرد. بنا به فرمایشات مقامات ارشد ما از شخص اول مملکت مقام معظم رهبری، و پس از آن رئیس جمهوری و هیئت دولت اولویت اول و اساسی را بر حفظ سلامت مردم و مبارزه با کرونا قرار داده‌اند. به عنوان مدیران اجرایی که تاثیرگذار در بخش سلامت مردم است، فشار و تاکید از طرف مقامات ارشد اجرایی استان چه دلیلی دارد؟ آیا حفظ سلامت مردم مهم است یا تغییرات مدیریتی. تغییر مدیریتی با نگاه سیاسی چه تاثیری در ارتقاء سلامت مردم می‌تواند داشته باشد؟ در شرایطی که کنترل کرونا اولویت اصلی است و مدیری که 5 ماه تجربه در این حوزه کسب کرده و با تأمین منابع مورد نیاز و انجام اقدامات حفاظتی توانسته است 50 درصد در سیستم درمان تأمین اجتماعی میزان ابتلا را کاهش بدهد، با داشتن علم و تجربه شرایط را برای بیمه شده‌اش مهیا کرده است، چه دلیلی دارد که در پیک دوم کرونا، با انجام تغییرات مدیریتی و ورود افرادی که در این زمینه تجربه ندارند باعث ایجاد عواقب سوء اجتماعی در جامعه هدف شوند؟ آیا بیمه شده‌ی ما با این تغییر مدیریتی دچار آسیب نخواهند شد؟ کسی که تازه می‌آید در رأس مجموعه قرار بگیرد که تجربه 5 ماهه را نداشته باشد قطعاً نخواهد توانست اقدامات مؤثر در ادامه مسیر را پیگیری کند، در این راستا متضرر اصلی اقشار ضعیف بیمه شده و کارکنان سازمان ما خواهند بود. لازم می دانم توصیه‌ای داشته باشم، به دلیل اینکه سلامت مردم اهمیت حیاطی دارد، صرف نظر از تغییرات مدیریتی که ممکن است در هر سیستمی اتفاق بیفتد، ولی در حال حاضر ضرورت سلامت مردم مهمتر از بحث‌های سیاسی و تغییرات مدیریتی است. پس باید منافع و مصالح جامعه را درنظر بگیریم نه منافعی که پشت آن مسائل سیاسی است.

لازم به ذکر است که متن گفت‌وگو کبنانیوز با پیام اکبری مدیر سابق مدیریت درمان تأمین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد مربوط به 15 مرداد ماه 99 می‌باشد.
 


کد مطلب: 425330

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/interview/425330/پشت-پرده-تغییر-مدیر-درمان-تامین-اجتماعی-کهگیلویه-بویراحمد-اکبری-مغضوب-کلانتری

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1