تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۴ ساعت ۱۹:۰۹
کد مطلب : ۵۰۲۰۷۲
کبنا گزارش می‌دهد:

تجلیل از چهره ماندگار کهگیلویه/ سید ولی الله امیری هنرمندی که ناشناخته ماند

۰
کبنا ؛همایش «جلوه‌ای از جمال» توسط سازمان مردم نهاد یاران مانا با هدف نکوداشت مفاخر، پاسداشت آئین‌ها و سنت‌ها، تجلیل از افتخار آفرینان و معرفی چهره‌ها در دهدشت برگزار شد. در این آیین از هنرمند نامی شهرستان کهگیلویه دکتر سید ولی الله امیری تجلیل شد.
به گزارش کبنا نیوز ، در ابتدای این مراسم، مسئول سازمان مردم نهاد یاران مانا با اشاره به رخدادهای جدید یاران مانا در قالب نکوداشت‌ها گفت: به دنبال این هستیم تا انسان زنده است منزلت و ارزش او پاس داشته شود.
سید کمال‌الدین دولتخواه از سمن‌ها به عنوان پلی بین مردم و دولت نام برد و افزود: سمن‌ها بازوان توانمند دولت برای رسیدن به توسعه به شمار می‌روند و در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند.
وی بیان کرد: سازمان‌های مردم نهاد با آزادی می‌توانند افق گشایی کنند و کمک شایانی به توسعه همه جانبه داشته باشند.
مسئول سازمان مردم نهاد یاران مانا در دهدشت در خصوص همایش تازه «یاران مانا» تصریح کرد: جنس نکوداشت امروز جنس فرهنگ است، تجلیل از یک شخصیتی که در طول سال‌های مختلف سه دهه از عمر خویش را در راستای اعتلای فرهنگ و هنر صرف و وقتش را پیرامون یک ارزش خرج کرده است.
دولتخواه با بیان اینکه این نکوداشت برای این است که ارزش هنر را بشناسیم، ادامه داد: در شهرستانی که تب سیاست بالا است و همه خود را تئوریسین سیاست می‌دانند گاهی نقدهایی نسبت به شخصیت‌های مورد تجلیل دارند.
دکتر سید محمد علوی تبار در این نکوداشت با طرح یک پرسش گفت: هنر کجای سبک زندگی ما و جغرافیا و تاریخ صد ساله مدرن اخیر ماست؟
یک انسان خودساخته، با همان مرکب سیاهی که همه‌ی ما در نوشتن از آن بهره می‌گیریم، معنا می‌آفریند و هم‌زمان با آن، هم‌آوازی و ترکیب خلق می‌کند. این همان بعد مظلوم و نادیده‌گرفته‌ی هنر است که کمتر به چشم آمده.
وی تشریح کرد: آیا باید سید ولی‌الله امیری را تنها از منظر خوش‌نویسی دید؟ یا از دیدگاه ترکیب زیبای ریاضیات، مرکب، و عرفان؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که نیاز به نگاهی ژرف‌تر دارند. همان‌طور که در جغرافیا، رسیدن به قله یا دست یافتن به آب، شاخص و معیار می‌شود، در هنر نیز باید چنین نقطه‌هایی را به‌درستی شناسایی کرد. امینی را باید نقطه‌ی تلاقی و ملاقات در فرهنگ پنجاه سال اخیر دانست؛ کسی که می‌تواند بر امروز و فردای ما اثری ژرف بگذارد. اگر این معنا را درنیابیم، حتی اگر آیات قرآن را در نه یا یازده مدل و صفحه‌ی متکثر و متنوع ببینیم، آن شوق نگارش و جوهرِ جان‌بخش برای ما جذاب نخواهد بود.
باید نقش آن هم‌نوایی را که خلق می‌شود دید. وقتی الف روی کاغذ می‌نشیند—من هنرمند نیستم، اما با فهم ناقص خود می‌گویم—این الف نماد یکتایی خداست؛ تراشیده، خالص و استوار. نون، چرخش عجیب و طولانی حیات بشر را بازنمایی می‌کند. الف و نون، یک لحظه‌اند، اما لحظه‌ای آکنده از عرفان.
 
ما می‌توانیم مانند هنرمندان غربی، فقط ظاهر موجودات را ترسیم کنیم، دریا بکشیم، چهره‌ها را دقیق و زیبا طراحی کنیم؛ اما اگر این جوهر با معنا آمیخته نشود، اگر نخواهیم معنا را ببینیم و بشناسیم، هنر اصیل ایرانی-اسلامی‌مان به کدام سو خواهد رفت؟ هنری که در روزگاری بی‌ابزار، زیرانداز و رو‌انداز و سقف و دیوار خانه را با معنا آراست. آنچه امروز زیر پای ماست، ثمره‌ی هزار سال معناگرایی و اندیشه‌ی اصیل ایرانی-اسلامی است. باید این‌ها را دید.
علوی تبار با اشاره به معناشناسی هنر گفت: چادرهای سیاه عشایری، بافته‌های دستی، همه محصول غریزه‌ی زیباساز انسان است؛ غریزه‌ای که بی‌نیاز از آموزش آکادمیک، به سمت آفرینش زیبایی می‌رود. وقتی این هنر با امروز ترکیب می‌شود و به هزاران سال پیش برمی‌گردد، درمی‌یابیم که حتی شعر نیز محصول چنین غریزه‌ای‌ست. ما به‌سمت زیباسازی سخن گرایش داریم؛ و شعر می‌شود. همین شعر، با نغمه‌ها، به جان می‌نشیند. وقتی انسان ایرانی، در اوج عرفان و معناگرایی، سعی می‌کند بعد دینی خود را بیان کند،تصویری از وحدت خلق می‌شود.
اگر بخواهیم بعد عرفانی صدا، تصویر، و معنا را در گرایش امثال استاد سید ولی‌الله امیری ببینیم، باید بپذیریم که انسان ایرانی، انسانی معناگراست. امیری وقتی در اوج هنر، قرآنی استثنایی می‌آفریند، نشان می‌دهد که در کنه شخصیت ایرانی، تصویر آینده‌ای معناگرا در حال ترسیم است. چیزی که نسل امروز، در سیلاب تصاویر لحظه‌ای و گرایش‌های سطحی، بیش از هر زمان دیگر نیاز دارد.
سخنران این نکوداشت ادامه داد: این یک تصویر ژرف و ریشه‌دار از انسان متعالی ایرانی‌ست؛ با انضباط درونی، نگاهی طراحانه، و حتی بازی‌وار، برای رساندن انسان ایرانی به اوج، در نقطه‌ی تلاقی تمدن و آیین آسمانی اسلام. امامی را نباید تنها به‌عنوان یک فرد دید، بلکه باید او را در بازه‌ای پنجاه‌ساله فهم کرد: غریزه‌ای که خودش می‌شناسد، خودش پرورش می‌دهد، خودش به اوج می‌برد و به دست خدا و دوستانش، تجلی می‌یابد.
چند امینی ناشناخته دیگر در دل این سرزمین نهفته‌اند؟ امامی، شخصی‌ست که جغرافیا و فرهنگ را در خود دارد؛
ولی الله امیری اصل در آیین که به جهت تجلیل از او برگزار شده بود گفت: در زمینه تذهیب، نگارگری، کتابت قرآن طراحی مشغول هستم که تاکنون ۱۱ قرآن با تکنیک متفاوت کار کردم.
 امیری‌اصل این هنرمند شاخص ملی که اولین قرآن طوماری جهان را به نام خود ثبت دارد، تهذیب قرآن با پوست ذرت و اولین قرآن خط معلا را کتابت کرده است.
وی قرآن خط ریحان و قرآن سه بعدی را از دیگر آثار کتابت شده خود برشمرد و بیان کرد: قرآن سه بعدی یک نوع طراحی گرافیکی است که پنج سال برای کتابت آن زمان صرف شد که در این قرآن فونت به صورت انگلیسی نوشته می‌شود اما فارسی و عربی خوانده می‌شود.
این هنرمند دهدشتی با بیان اینکه در دیگر رشته‌ها شامل طراحی، تهذیب و مجسمه سازی فعالیت دارد گفت که مبلمان شهری بسیاری از شهرهای کشور را طراحی و اجرا کرده است.
در این همایش از سید ولی‌الله امیری‌اصل هنرمند رشته‌های گرافیک، تهذیب و کتابت قرآن تجلیل شد. همچنین از سید سجاد محمدیان خبرنگار صداوسیما به پاس سال ها تلاش وفعالیت تجلیل شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

سخنگوی قسام: نتانیاهو استقبال از تابوت‌های نظامیانش را انتخاب کرد

سخنگوی قسام: نتانیاهو استقبال از تابوت‌های نظامیانش را انتخاب کرد

ابوعبیده سخنگوی گردانهای شهید عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس تصریح کرد رزمندگان ما ...
دروزی‌ها چه کسانی هستند و اسرائیل چرا به سوریه حمله کرد؟

دروزی‌ها چه کسانی هستند و اسرائیل چرا به سوریه حمله کرد؟

حملات هوایی روز چهارشنبه اسرائیل به دمشق، از جمله حمله به ساختمان وزارت دفاع و اطراف ...
فیلم | پس از جنگ ۱۲ روزه؛ چه باید کرد؟

فیلم | پس از جنگ ۱۲ روزه؛ چه باید کرد؟

تقی آزاد، جامعه شناس معتقد است: پروژه اسرائیل اشغال سرزمین ما بود اما منتفی شد. ترامپ ...
1