فیلم و تصاویر | پرسشوپاسخ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با سخنگو و دبیر هیئت دولت سیزدهم / مسئله ما در خودروسازی فساد و ناکارآمدی است / مشکل اینجا است که زیگزاگی سیاستگذاری کردهایم / چرا مخبر کاندیدای ریاستجمهوری نشد؟ / یارانه به گندم تولید خارجی ندادیم؛ سال بعد قرار بود جشن خودکفایی کل گندم را دوباره بگیریم/ایران جزو 20 تولیدکننده خودرو دنیا است/ پیام انتخابات ریاستجمهوری نه به عملکرد یا «محبوبیت» شهید رئیسی بود / دولت قبل میگفت کلید حل مشکلات در «سیاست خارجی» است؛ پاسخ ما این بود که کلید در «داخل» است،
نشست دانشجویی تشکیلاتی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیئت دولت سیزدهم به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.
نشست دانشجویی تشکیلاتی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیئت دولت سیزدهم به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم، روز چهارشنبه 14 آذرماه 1403 در نشستی با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج حضور یافت. این جلسه به همت بسیج دانشجویی دانشگاه برگزار شد و محورهای مختلفی از جمله وضعیت اقتصادی کشور، عدم رأی به دولت سیزدهم، تورم، مشکلات مربوط به خودروهای وارداتی و قطع برق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این نشست، بهادری جهرمی به سوالات دانشجویان پاسخ داد و او همچنین به چالشهای موجود و راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکلات اشاره کرد و بر اهمیت مشارکت جوانان در فرآیندهای تصمیمگیری تأکید کرد. این جلسه فرصتی بود برای تبادل نظر میان مسئولان دولتی و دانشجویان، که در آن دانشجویان نظرات و دغدغههای خود را مطرح کردند. در این جلسه، پرسشوپاسخ دانشجویی شکل گرفت و بهادری جهرمی به سؤالات دانشجویان پاسخ داد.
" "
علی بهادریجهرمی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در خصوص خودروهای وارداتی گفت: خودروی وارداتی را با ارز میخریم، بنابراین باید نفت بفروشیم و با ارز آن خودرو یا کالا وارد کنیم. کالاهای اساسی مثل گندم، ذرت، کنجاله و... که اصل واردات است، و ماشینآلات و تجهیزات کارخانهها را وارد میکنیم. آیا اینها اولویت دارند یا کالایی مثل خودرو؟ دولتها باید اولویتبندی کنند که میخواهند چه بخرند. منابع ما نامحدود نیست و محدود است. خودرو در اولویت اول نباید قرار بگیرد. من جای شما دانشجوها بودم اعتراض میکردم که چرا خودرو باید در اولویت واردات قرار بگیرد؟ کالاها باید اولویتبندی شوند.
نکته دوم، آیا وقتی واردات خودرو انجام دادیم، 5 سال یا 10 سال بعد نیاز به خودرو نداریم؟ بعضی از صنایع، صنایع مادر هستند، یعنی همیشه نیاز به آن وجود دارد، اگر در صنایع مادر تولیدکننده نشویم، همیشه باید به دنبال خرید آن باشیم، مثل فولاد. مثل خودرو. اگر در خودرو تولیدکننده باشیم هم اشتغال ایجاد کردهایم، و هم منابع ارزی را حفظ کردهایم. دولت در صنایع مادر حتماً باید حکمرانی کند و حداقل نیاز داخل را تولید کند. اگر خودرو لاکچری نمیتواند تولید کند، تاکسی تولید کند.
*مسئله ما در خودروسازی فساد و ناکارآمدی است؛ سؤال نباید این باشد که چرا خودرو وارد نمیکنیم، سؤال باید این باشد که چرا حمایت و نظارت و هدایت درستی صورت نمیگیرد، چرا کره جنوبی تبدیل به یکی از تولیدکنندههای بزرگ جهان تبدیل شد و ما نتوانستیم.
یکی از دلایل اصلی این موضوع غیر از فساد، این هست که ما زیگزاگی سیاستگذاری کردهایم، یعنی یک دولت گفته است از تولید داخل حمایت میکنیم، مثلاً در دولت احمدینژاد یک میلیون و 700 هزار تولیدات خودرو داشتیم و به عراق و سوریه هم صادرمی کردیم. نیاز تولید داخل یک میلیون و 500 هزار خودرو است.
دولت دوازدهم سیاست متفاوتی داشت، نتیجه این شد که تولید خودرو به 750 هزار رسید، و دچار کسری خودرو شدیم.
افزایش قیمت از کسری میآید. باید سیاست زیگزاگی نداشته باشیم، سیاست اقتصاد حمایتی روشن است و نباید بگذاریم دولتها خلاف آن عمل کنند.
سؤال: پیام انتخابات 1403 چه بود؟ آیا این به معنای نه گفتن به عملکرد شهید رئیسی نبود؟
دولت وفاق به دولت قبل میگفت شما بقیه را حذف میکنید و ما دولت وفاق هستیم و همه را نگه میداریم و همه افرادی که در این گفتمان دولت وفاق هستند یکصدا میشوند. ولی متأسفانه دولت قبل، وقتی شعار میدادیم حتی جبهههای اطراف ما هم رها میکردند.
مثلاً سیاست دولت سیزدهم این بود که به صنایع شکستخورده کمک کند و تولید در داخل افزایش یابد. مثلاً در دولت آقای احمدینژاد جشن خودکفایی گندم را گرفتیم. تولید گندم در 8 سال دولت روحانی دوباره کاهش پیدا کرد، و ما امسال قرار بود دوباره جشن خودکفایی گندم را بگیریم، یارانه به گندم تولید خارجی ندادیم، و یارانه را به تولیدکننده داخلی دادیم.
دولت قبل میگفت کلید حل مشکلات در سیاست خارجی است. کلید در بیرون است، پاسخ ما این بود که کلید در داخل است، و گفتمان ما این بود که حل مسائل در داخل و در مردم انجام میگیرد. گفتمان دولت گفتمان مردم بود، گفتمان امام و انقلاب بود.
در دولت آقای احمدینژاد جشن خودکفایی گندم را گرفتیم. در 8 سال دولت روحانی دوباره واردات گندم شروع شد، و در طول سه سال دولت شهید رئیسی ما تلاش کردیم که نتیجه این شد که امسال در تولید گندم نان خودکفا شدیم و سال بعد قرار بود جشن خودکفایی کل گندم را دوباره بگیریم.
دولت شهید رئیسی با شهادت ایشان خاتمه پیدا کرد. فضای انتخاباتی به چه شکلی بود؟ مراسمهای ترحیمی که برای شهید رئیسی توسط مردم گرفته میشد، و دوم در افکارسنجیها محبوبیت شهید رئیسی در همه ابعاد اول بود. بازیگران انتخابات دستوپا میزدند که خود را به دولت شهید رئیسی مرتبط بدانند. حتی آقای پزشکیان که نگاه مقابل بود، میگفت خیلی از یاران شهید رئیسی در ستاد ما هستند. پیام انتخابات محبوبیت شهید رئیسی بود.
دولت شهید رئیسی بعد از شهادت ایشان به این نتیجه رسید و همه به اجماع رسیدند که دکتر مخبر بهعنوان کاندیدای دولت معرفی شود، و همه ما به ایشان درخواست دادیم که کاندیدا شود. ایشان استدلال داشتند که مقام معظم رهبری روز شهادت شهید رئیسی با سران قوا جلسه داشتند و تأکید کرده بودند که مدیریت دولت در این مدت 50 روز باقیمانده اهمیت زیادی دارد.
" "
*سؤال: شما گفتید برای خودروهای وارداتی ارز نداریم که خودرو وارد کنیم، اگر ارز نیست، چرا شما در دولت شهید رئیسی اعلام کردید که مجوز واردات خودرو را دادهایم؟ و دوم اینکه آنطور که شما گفتهاید، ما تولیدکننده خودرو هستیم؟ این خودروهای چینی که در ایران مونتاژ میشوند، خیلی بیشتر از قیمت کارخانه اصلی به شهروند ایرانی فروخته میشود، این چه توجیهی دارد؟
سهم خودروهای چینی که شما گفتید در بازار به 10 درصد نمیرسد، مثلاً از یک میلیون و 300 هزار خودرو، 100 هزار تا شامل این خودروها نمیشود. 90 درصد قاطع خودروها در ایران خودرو و سایپا ساخته میشود. چرا شورای رقابت قیمت گذاری میکند؟ چون خودروسازی انحصاری است، و البته این دو خودروسازی اصولاً تولیدکننده هستند.
در حوزه تولیدکنندههای خودرو در دنیا، ایران جزو 20 کشور اول تولیدکننده خودرو از نظر کمی و کیفی است. فکر میکنید چند کشور تولیدکننده خودرو داریم؟ در بین کشورهای همسایه کدام کشور تولیدکننده خودرو است؟
*سؤال: اگر تولید نمیکنند وارد میکنند!
بله وارد میکنند، چون سرانه ارزی مردم این کشورها بالا است، خودرو وارد میکنند. من سنگ خودروسازی را به سینه نمیزنم، ما در دولت شهید رئیسی کاملاً مخالف با فساد در خودروسازی بودیم، ولی میگویم فضا را درست بشناسیم. واقعیت را ببینیم. نقطه قوت و نقاط ضعف را ببینیم.
*استراتژی دولت سیزدهم برای حمایت از تولید یک استراتژی 4 پلهای بود.
یک و نیم میلیون خودرو در طول سال نیاز داشتیم، و تولید 750 هزار دستگاه بود، در موارد دیگر هم کمبود داشتیم، مثلاً در خصوص مسکن نیاز بازار یک میلیون دستگاه بوده است در دولت احمدینژاد تولید به 850 هزار رسیده بود، و در دولت روحانی به 350 هزار تولید مسکن کاهش پیدا کرد، که در واقع تولید منفی شده بود. به همین دلیل تورم بازار مسکن داشتیم.
وقتی 3 میلیون کسری خودرو داشتیم، باید برای 4 سال برنامه ریزی میکردیم، برنامه اول ما این شد که افزایش کمیت داشته باشیم و برنامه این بود که امسال به تولید یک و نیم میلیون برسیم که پارسال به 1 میلیون و 340 هزار خودرو رسیدیم. برنامه دوم این بود که اصلاحاتی در مدیریت خودروسازها داشته باشیم که کیفیت و بهره وری بالا برود. مثلاً تولید پراید را متوقف کردیم. سمند و 405 را خارج کردیم.
*سؤال: دولتی که سر کار میآید برای مسائل مالی برنامهای ندارد و حتی اگر برنامهای دارد عملی نمیشود؟ چرا هزینههای دولت بیشتر از درآمد است؟
یک مشکل ریشهای وجود دارد و یک مشکل عملکردی. مشکل ریشهای این هست که همیشه روی پول نفت حساب باز کردهایم، دولت رانتیر بودهایم. کشورهای پیشرفته هیچ وقت فقط روی منابع طبیعی خود حساب باز نمیکند، روی صنعت، تجارت، کشاورزی، تکنولوژی سرمایه گذاری میکنند و تولید و درآمدزایی میکنند. یعنی ارزش افزودهای باید ایجاد کنیم. اگر بخواهیم روی نفت حساب کنیم، زمانی تمام میشود.
در دولت شهید رئیسی برای اولین بار موفق شدیم که بیش از 50 درصد هزینههای جاری از جمله حقوق را از طریق مالیات پرداخت کردیم. یعنی به مسیری که کشورهای پیشرفته رفتهاند برویم. رشد اقتصادی بر رآمد عمومی اثر بگذارد، درآمد مالیاتی به نسبت درآمد نفتی بیشتر شود و از فساد مالیاتی جلوگیری شود. یعنی اینکه پول نفت وارد سرمایه گذاری شود.
مسئله دوم عملکردی است که مثال سیاست زیگزاگی را توضیح دادم. مقام معظم رهبری بر اساس سیاست اقتصاد مقاومتی گفتهاند دولت باید در حوزههای ارزش ایجاد کن سرمایه گذاری کند. قبل از اینکه پول نفت وارد صندوق توسعه ملی شود، بخشی از درآمد نفت وارد صندوق شود، این پول از بخش خصوصی حمایت کند، که تولید و خدمات ایجاد کند، و بتواند خدمات و تولید و محصولاتی را صادر کند و درآمدزایی کند.
البته یک عامل تحریم است که اجازه این کار را نمیدهد، ولی تحریم هم بخشی از کار است.
*درخصوص 13 هواپیماهایی که به ایران داده شد، فقط دو هواپیما فعال است و بقیه کار نمیکنند و خراب هستند.
*دولت سیزدهم ساخت هواپیمای داخلی و ساخت مشترک با کشورهای روسیه و چین را در دستور کار قرار داد.
در دولت سیزدهم آیین نامهای درخصوص واردات خودرو و تغییر وضعیت خودرویی کشور داشتیم، در دولتی که یک سال آن هنوز مانده بود و پیش بینی میکردیم این بود که 4 سال بعد هم خواهیم بود. اتوبوس، تاکسی، خودروهای برقی و هیبریدی. زیرساخت خودروهای برقی ایجاد شد، واردات شد، فروش و عرضه شد. تاکسی و اتوبوس و کامیون رفت و بعد نوبت به مرحله خودروی معمولی میرسید، که قانونگذار تکلیف کرد که آیین نامه را تصویب کردیم، در آیین نامه منابع مالی پیش بینی شده که سالانه یک میلیارد دلار به این موضوع اختصاص داده شود.
" "
*سؤال: سدهایی که در استان میسازند باعث میشود مناطق حفاظت شده تخریب شوند، هر چقدر این موضوع را پیگیری میکنیم فایدهای نداشته است؟
من تخصصی در سد و محیطزیست ندارم، قاعده این هست که هر چه را سازمان محیطزیست تأیید میکند؛ یعنی استانداردهای موجود را دارد، اگر سازمان محیطزیست تأیید نکرده، قانون اجازه کار نمیدهد، و اگر انجام دهند تخلف محسوب میشود. اگر تخلف باشد میتوانیم چند کار کنیم، پرونده قضایی تشکیل شود، دوم اینکه از مسئول تخصصی این موضوع در دولت مطالبه کنید.