کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در چهارمین همایش مجمع سلامت شهرستان بویراحمد مطرح شد؛

رئیس مرکز بهداشت بویراحمد: فقر آهن، افزایش بیماری‌ها، خودکشی در میان نوجوانان؛ معضلات بهداشتی شهرستان بویراحمد / فرماندار: همه واحدهای سازمانی در تأمین سلامت باید مشارکت تام داشته باشند

23 اسفند 1401 ساعت 17:05

چهارمین همایش مجمع سلامت شهرستان بویراحمد با محوریت آگاهی عمومی، مشارکت همگانی، دسترسی آسان به خدمات بهداشتی با حضور جمعی از مسوولان استانی، فرماندار بویراحمد و مسوولان بهداشت و درمان استانی و شهرستانی برگزار شد.


چهارمین همایش مجمع سلامت شهرستان بویراحمد با محوریت آگاهی عمومی، مشارکت همگانی، دسترسی آسان به خدمات بهداشتی با حضور جمعی از مسوولان استانی، فرماندار بویراحمد و مسوولان بهداشت و درمان استانی و شهرستانی برگزار شد.
به گزارش کبنانیوز از یاسوج، فرماندار بویراحمد امروز سه شنبه (۲۳ اسفندماه ۱۴۰۱) در این نشست گفت: مفهوم سلامت مهمترین بخش زندگی بشریت است، مفهوم سلامت صرفاً در سلامت جسم و روح خلاصه نمی‌شود، بلکه تمام ابعاد زندگی بشر را دربرمی گیرد.
شهرام مهدوی مطلق با بیان اینکه بخش پزشکی با سلامت جسم و روح در ارتباط است، گفت: مفهوم سلامت به اندازه‌ای گسترده است که همه واحد‌های سازمانی و دستگاه‌های اداری در تأمین آن باید مشارکت تام داشته باشند.
مهدوی مطلق بیان کرد: اگر مجمع سلامت فعال نباشد، شاخصه‌های توسعه و پیشرفت در ابعاد مختلف زندگی تغییر نخواهد کرد و بهبود نمی‌یابد.
فرماندار بویراحمد با بیان اینکه در مفاهیم دینی بر روی سلامت ارزش‌گذاری زیادی شده است افزود: رعایت دستورالعمل‌های دینی با بهداشت ارتباط مهمی دارد که در حوزه فردی و اجتماعی و تغذیه و... گسترده شده است.
وی خاطرنشان کرد: در کنار قوانین و دستورالعمل‌های حوزه بهداشت، منابع دینی ما در حوزه سلامت بسیار غنی است و باید از این منابع دینی در حوزه درمانی استفاده شایسته‌ای کنیم.

بهنام نیازی رئیس مرکز بهداشت شهید دامیده بویراحمد نیز گفت: توقع ما از مردم این است که با همکاران بهداشت محیط همکاری بیشتری داشته باشند، برخی از کافه‌های زیرزمینی و باغ‌ها بدون مجوز هستند، عرضه قلیان دارند و آسیب‌های اجتماعی را رقم می‌زنند، در حالی که همکاری لازم برای پلمپ این مراکز صورت نمی‌گیرد.
نیازی با اشاره به اهمیت همکاری همه دستگاه‌های اجرایی استان در عرصه سلامت، گفت: همه ما با بهداشت سر و کار داریم، بنابراین وقتی در مدرسه دانش‌آموزی اختلال تغذیه داشته باشد از نظر آموزشی نیز دچار اختلال می‌شود و بهره وری لازم را در اجتماع نخواهد داشت، لذا باید آموزش و پرورش برای حل معضلات سلامتی دانش‌آموزان همکاری داشته باشند.
نیازی با تأکید بر اینکه آبیاری مزارع کشاورزی در مادوان، مهریان، سروک و شهرک‌هایی که با آب فاضلاب اتفاق می‌افتد، بیان کرد: هم اکنون آمار بیماری‌های سرطانی و بیماری‌های روده‌ای در حال افزایش است، و فلزات سنگین در فاضلاب‌ها مزید بر علت هستند.
وی به معضلات راه روستایی اشاره کرده و افزود: برخی از روستا‌ها صعب العبور هستند، انتظار داریم اداره راه و بخشداری کمک کنند تا خدمات بهداشتی آسان‌تر به روستا‌ها برده شود.
نیازی گفت: در سال ۸۹ و سال ۹۹ تحقیقی در شهرستان بویراحمد انجام دادیم، بر اساس این تحقیق در طی این ۱۰ ساله آمار بیماران ما با شیب زیادی افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: سوء تغذیه و کاهش وزن در کودکان شایع شده، همراه با این کاهش وزن، کاهش قد دانش‌آموزان اتفاق افتاد.
نیازی با اشاره به فقر آهن و اهمیت پیشگیری، گفت: ۴۲۴ هزار قرص آهن را در زمان‌های مختلف در میان دانش‌آموزان پسر و دختر توزیع شد. اختلالات توجهی که در مدارس افزایش پیدا کرده با قرص آهن اصلاح می‌شود.
وی گفت: دفع غیربهداشتی زباله را در مناطق روستایی و برخی مناطق شهری داریم، ورودی شهر یاسوج در دشت روم کوهی از زباله انباشته شده که به کم کاری دهیاران برمی گردد.
نیازی خطاب به رسانه‌ها گفت: انتظار هست که رسانه‌ها بجای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای علوم پزشکی، بیشتر به بحث بهداشت و درمان مردم بپردازند.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد افزود: در سالیان اخیر بیماری‌های فشارخون، قلبی و عروقی، سرطان افزایش پیدا کرده که به سبک زندگی افراد برمی گردد.
نیازی گفت: به دلیل زیاد بودن هزینه‌های دندانپزشکی اردو‌های جهادی با ارائه خدمات دندانپزشکی را شکل دادیم، با این حال نیاز به توجه بیشتری در حوزه دندانپزشکی داریم.
نیازی با بیان اینکه در سال‌های اخیر آمار خودکشی بین نوجوان‌ها و جوان‌ها افزایش پیدا کرده، گفت: این بیشتر به بیماری‌های روانی و مشکلات روانی از جمله افسردگی برمی گردد.
نیازی به بخشی از خدمات مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد اشاره کرده و گفت: غربالگری رایگان بیماری ایدز برای ۵ هزار و ۸۶۰ نفر، غربالگری ۴ هزار ۵۰۰ زن باردار تحت پوشش بیماری‌های اچ آی وی، هپاتیت، توزیع ۵۳۴ بسته داروی درمانی هپاتیت سی، انجام رایگان تمام آزمایشات مربوط به بیماری اچ آی وی، شناسایی ۹۴۰ زوج نابارور و تخصیص ۳۰۰ فقره وام ۵۰ میلیونی برای کمک هزینه درمانی این زوج‌ها، مراقبت ۲۲ هزار سالمند، شناسایی ۳ هزار سالمند پرخطر و کم بضاعت و معرفی به بهزیستی از جمله خدمات شبکه بهداشت و درمان شهرستان بویراحمد در مدت اخیر بوده است.




 


کد مطلب: 459787

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/459787/2/رئیس-مرکز-بهداشت-بویراحمد-فقر-آهن-افزایش-بیماری-ها-خودکشی-میان-نوجوانان-معضلات-بهداشتی-شهرستان-فرماندار-همه-واحدهای-سازمانی-تأمین-سلامت-باید-مشارکت-تام-داشته-باشند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1