تاریخ انتشار
جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۴۵۷۶۲۲
روایت راهپیمایی تاریخی مردم یاسوج در 7 بهمن 57
۱
کبنا ؛مردم کهگیلویه و بویراحمد همراه با امام و انقلاب تا پیروزی نهایی بهمن ۵۷حضوری پرشور و ظلم ستیزانه داشتند.
به گزارش کبنا، در بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی مردم کهگیلویه و بویراحمد که مخالفت خود با رژیمهای ظلم و جوررا از سالهای دور آغاز کرده بودند با تجلی ان در خرداد۴۲ و پس از آن آبان و دی۵۷ ادامه دادند و تا روزهای قبل از ورود امام خمینی به میهن به اوج خود رسید و هم نوا با سراسر کشور تا ثمره استقلال آزادی جمهوری اسلامی ادامه یافت.
حضور گسترده مردم کهگیلویه و بویراحمد در راهپیمائیهای متعدد تا روزهای قبل از ورود امام خمینی (ره) به میهن به اوج خود رسید و هم نوا با سراسر کشور تا تحقق استقلال آزادی جمهوری اسلامی ادامه یافت.
نامه امام خمینی (ره) به آیت الله سیدکرامت الله ملک حسینی (ره) مبنی بر مقاومت تا پیروزی و ضرورت همراهی عشایر باعث شد راهپیماییها مردم استان علیه نظام ستم شاهی به اوج خود برسد.
یکی از شرکت کنندگان در راهپیمایی روز ۸آذر و ۷بهمن۵۷ در یاسوج گفت: در خیابانی که اکنون موسوم به آیت الله طالقانی در یاسوج است با جمعی از جوانان دانشجو و مردم راهپیمایی را آغاز کردیم و تعدادی از دانشآموزان مدرسه پهلوی سابق (دکتر علی شریعتی) با ما همراه شدند.
حمید مهرابی که سال۵۷ دانشجو بوده است افزود: ماموران رژیم شاه در خیابان جمهوری اسلامی کنونی با راهپیمایان درگیر شدند و تعدادی از همراهان ما را دستگیر کردند.
وی گفت: شور و شعور انقلابی و روحیه ظلم ستیزی عشایر و فرمان پذیری از امام خمینی این راهپیماییها را روز به روز گستردهتر کرد.
مهرابی اضافه کرد: نوارها سخنرانی امام خمینی و بیانیههای ایشان را توزیع میکردم و بارها توسط عوامل رژیم دستگیرو تهدید شدم، ولی مخفیانه به فعالیتم ادامه دادم.
یکی دیگر از راهپیمایان یاسوج در سال۵۷ که دستگیر و بازداشت شده گفت: در خیابان جمهوری اسلامی کنونی مأموران در جمع راهپیمایان وارد و، چون من صف اول جمعیت بودم به همراه آقایی به نام قهرمانی دستگیر و سه شبانه روز بازداشت شدیم.
سیدمحمد قلی نادی از اهالی روستای ده برآفتاب یاسوج که در آن زمان دانشجوی دانشسرا بود گفت: در بازداشت به ما اعلام شد که به گچساران یا شیراز اعزام و به علتی که ناامنی ایجاد کردهاید اعدام میشوید که با وساطت برخی از افراد محلی نجات یافتیم.
وی که هم اکنون فرهنگی بازنشسته است گفت:به شدت در بازداشت ما را شکنجه دادند.
استاد دانشگاه و نویسنده کتابهای تاریخی استان هم گفت: روحیه ظلم ستیزی عشایر کهگیلویه و بویراحمدریشه درگذشتههای دور دارند و در ماههای منتهی به بهمن ۵۷ در استان به اوج خود رسید.
اله بخش آذرپیوند با اشاره به ثبت خاطرات شاهدان عینی راهپیماییها در یاسوج گچساران و دهدشت دریکی از کتابهای خود گفت: این راهپیماییها با رسیدن نامه امام به آیتالله ملکحسینی و ضرورت ادامه راهپیماییهای عشایر تجلی یافت.
آذرپیوند افزود: مخالفت عوامل رژیم، تهدید و بازداشت نتوانست مانع از شور انقلابی کهگیلویه و بویراحمدیها شود.
وی اضافه کرد: راهپیمایی مردم یاسوج در هشتم آبان حادثههای مسجد شهدای گچساران در ۱۹آبان و شهادت شهید نورالدینی در کهگیلویه در ۸دی برگهایی از تاریخ زرین حضور مردم استان و همراهی با انقلاب در آبان آذر و دی۵۷ است.
آذرپیوند ادامه داد: نقش مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی است که در عرصههای پس از پیروزی انقلاب نیز بارها به عرصه نمایش گذاشته شده است.
به گزارش کبنا، در بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی مردم کهگیلویه و بویراحمد که مخالفت خود با رژیمهای ظلم و جوررا از سالهای دور آغاز کرده بودند با تجلی ان در خرداد۴۲ و پس از آن آبان و دی۵۷ ادامه دادند و تا روزهای قبل از ورود امام خمینی به میهن به اوج خود رسید و هم نوا با سراسر کشور تا ثمره استقلال آزادی جمهوری اسلامی ادامه یافت.
حضور گسترده مردم کهگیلویه و بویراحمد در راهپیمائیهای متعدد تا روزهای قبل از ورود امام خمینی (ره) به میهن به اوج خود رسید و هم نوا با سراسر کشور تا تحقق استقلال آزادی جمهوری اسلامی ادامه یافت.
نامه امام خمینی (ره) به آیت الله سیدکرامت الله ملک حسینی (ره) مبنی بر مقاومت تا پیروزی و ضرورت همراهی عشایر باعث شد راهپیماییها مردم استان علیه نظام ستم شاهی به اوج خود برسد.
یکی از شرکت کنندگان در راهپیمایی روز ۸آذر و ۷بهمن۵۷ در یاسوج گفت: در خیابانی که اکنون موسوم به آیت الله طالقانی در یاسوج است با جمعی از جوانان دانشجو و مردم راهپیمایی را آغاز کردیم و تعدادی از دانشآموزان مدرسه پهلوی سابق (دکتر علی شریعتی) با ما همراه شدند.
حمید مهرابی که سال۵۷ دانشجو بوده است افزود: ماموران رژیم شاه در خیابان جمهوری اسلامی کنونی با راهپیمایان درگیر شدند و تعدادی از همراهان ما را دستگیر کردند.
وی گفت: شور و شعور انقلابی و روحیه ظلم ستیزی عشایر و فرمان پذیری از امام خمینی این راهپیماییها را روز به روز گستردهتر کرد.
مهرابی اضافه کرد: نوارها سخنرانی امام خمینی و بیانیههای ایشان را توزیع میکردم و بارها توسط عوامل رژیم دستگیرو تهدید شدم، ولی مخفیانه به فعالیتم ادامه دادم.
یکی دیگر از راهپیمایان یاسوج در سال۵۷ که دستگیر و بازداشت شده گفت: در خیابان جمهوری اسلامی کنونی مأموران در جمع راهپیمایان وارد و، چون من صف اول جمعیت بودم به همراه آقایی به نام قهرمانی دستگیر و سه شبانه روز بازداشت شدیم.
سیدمحمد قلی نادی از اهالی روستای ده برآفتاب یاسوج که در آن زمان دانشجوی دانشسرا بود گفت: در بازداشت به ما اعلام شد که به گچساران یا شیراز اعزام و به علتی که ناامنی ایجاد کردهاید اعدام میشوید که با وساطت برخی از افراد محلی نجات یافتیم.
وی که هم اکنون فرهنگی بازنشسته است گفت:به شدت در بازداشت ما را شکنجه دادند.
استاد دانشگاه و نویسنده کتابهای تاریخی استان هم گفت: روحیه ظلم ستیزی عشایر کهگیلویه و بویراحمدریشه درگذشتههای دور دارند و در ماههای منتهی به بهمن ۵۷ در استان به اوج خود رسید.
اله بخش آذرپیوند با اشاره به ثبت خاطرات شاهدان عینی راهپیماییها در یاسوج گچساران و دهدشت دریکی از کتابهای خود گفت: این راهپیماییها با رسیدن نامه امام به آیتالله ملکحسینی و ضرورت ادامه راهپیماییهای عشایر تجلی یافت.
آذرپیوند افزود: مخالفت عوامل رژیم، تهدید و بازداشت نتوانست مانع از شور انقلابی کهگیلویه و بویراحمدیها شود.
وی اضافه کرد: راهپیمایی مردم یاسوج در هشتم آبان حادثههای مسجد شهدای گچساران در ۱۹آبان و شهادت شهید نورالدینی در کهگیلویه در ۸دی برگهایی از تاریخ زرین حضور مردم استان و همراهی با انقلاب در آبان آذر و دی۵۷ است.
آذرپیوند ادامه داد: نقش مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی است که در عرصههای پس از پیروزی انقلاب نیز بارها به عرصه نمایش گذاشته شده است.