تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۴
کد مطلب : ۴۴۹۱۵۰
نشست سالانه انجمن های فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

کرمی: هنرمندان تجهیزات کافی ندارند / رفیعی: هنرهای نمایشی را سیاسی نکنید / درخشان: فعالیت کم انجمن‌ها سبب غفلت حمایت از هنرمندان می‌شود / تاکید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بر لزوم فعالیت انجمن ها و مباحث آموزشی

۰
کبنا ؛نشست سالانه انجمن‌های فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با حضور امین درخشان مدیرکل این اداره در اردوگاه تفریحی کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار شد.
به گزارش کبنا، در نشست امروز چهارشنبه (25 خرداد ماه 1401)، هر کدام از روسای انجمن‌های فرهنگی و هنری به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.
عبادالله کرمی رئیس انجمن هنرهای تجسمی کهگیلویه و بویراحمد از کمبود تجهیزات در این انجمن سخن گفت و اظهار داشت: در انجمن هنرهای تجسمی شهرستان‌های استان تجهیزات لازم برای فعالیت هنرمندان وجود ندارد.
کرمی از بی توجهی مسئولان به هنر گلایه کرد و گفت: دستگاه‌ها و ادارات هیچ وقت برای خرید آثار هنرمندان همکاری نمی‌کنند.
وی خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما پای کار هستیم اگر حمایت شویم.
رضا رفیعی رئیس انجمن هنرهای نمایشی یاسوج با بیان اینکه این انجمن هیچ شعبه ای در استان ندارد، خطاب به روسای ادارات ارشاد شهرستان‌های استان، اظهار داشت: انجمن هنرهای نمایشی را سیاسی نکنید و اجازه بدهید خاک خورده‌های صحنه‌های نمایشی کارشان را انجام بدهند. دفتر نمایندگی انجمن‌های نمایشی هیچ گونه حق مکاتبه با ادارات را ندارند و همه مکاتبات باید از سوی انجمن نمایش استان انجام بگیرد.
وی پیشنهاد داد که اتاق فکری در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تشکیل شود و برنامه‌های فرهنگی را تدوین و اولویت کارهای فرهنگی را مشخص کنند.
حسنی رئیس انجمن شاهنامه استان کهگیلویه و بویراحمددر این نشست با بیان اینکه شاهنامه فرهنگ مکتوب ایران در طول هزاران سال است، گفت: باید فرهنگ غنی ایرانی را پاس بداریم و برای ترویج و گسترش آن تلاش شود.
مهرجو رئیس انجمن خبرنگاران استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست بر توجه به امور رسانه و خبرنگاران تاکید کرد.
دانشی نماینده انجمن خانه مطبوعات نیز در این نشست بر تکمیل ساختمان خانه مطبوعات تاکید کرد و در ادامه از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خواست که خبرنگاران را مورد حمایت قرار بدهند چرا که متاسفانه برخی مدیران به دلیل نداشتن فرهنگ نقدپذیری مرتب از رسانه‌ها شکایت دارند و رسانه‌ها در راهروهای دادگاه در حال آمد و رفت هستند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع بندی این نشست، گفت: فرهنگ قداست دارد، باید مبنا و اساس صحیح و درست بودن باشد. به همین دلیل بنا را بر این گذاشتیم که با هنرمندان صادقانه رفتار کنیم. خود را خدمتگذار جامعه بزرگ فرهنگ و هنر و رسانه بدانیم و در قالب سیاست‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد پیش برویم.
درخشان بیان کرد: محور اصلی کار ما در حیطه فرهنگ و ارشاد اسلامی، «آموزش» و «تولید» است و آنچه از یک هنرمند باقی ‌می‌ماند همین آثار تولیدی و فاخر است که با پرورش این آثار به موفقیت‌هایی در عرصه‌های مختلف دست ‌می‌یابند.
ظرفیت خوب صندوق اعتباری هنر
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: بدون تردید از «تولید» در همه عرصه‌های فرهنگی و هنری حمایت خواهیم کرد. در همین راستا، صندوق اعتباری هنر یکی از بهترین فرصت‌هایی است که برای هنرمندان ظرفیت‌ها، تسهیلات و حمایت‌های خوبی را فراهم کرده است.
وی در تشریح «ظرفیت های صندوق اعتباری هنر» گفت: از حمایت‌ها از کارگاه‌های تولیدی و تسهیلات حتی 500 میلیونی گرفته تا پرداخت بیمه و تسهیلات بلاعوض و ... در این صندوق وجود دارد که به دلیل ناآگاهی و مطالبه نکردن، هنرمندان ما تاکنون از ان بی بهره بوده‌اند.
درخشان افزود: خیلی از افرادی هستند که شرایط عضویت در صندوق اعتباری هنر را بطور کامل دارند اما عضو این صندوق نیستند، اما متأسفانه عده ای که شرایط آن را ندارند 24 ساعت دنبال عضو شدن در این صندوق اند. ما از ظرفیت اداره کل برای تسهیل شرایط عضویت هنرمندان استفاده و در این زمینه تلاش خواهیم کرد.
در همه حوزه‌ها جشنواره و برنامه داریم
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار کرد: با وجود اینکه در سال 1401 محور فعالیت «آموزش، توجه و حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری» است اما ما در همه حوزه‌ها جشنواره و برنامه داریم.
وی گفت: امسال دو جشنواره تئاتر برگزار خواهیم کرد. یک جشنواره که مربوط به جشنواره فجر است که هر ساله برگزار‌ می‌شود، یک جشنواره تئاتر طنز اجتماعی و خیابانی نیز مربوط به آسیب‌های اجتماعی برگزار خواهد شد.
یک دستاورد سفر رئیس سازمان سینمایی کشور به استان
وی به «دستاوردهای سفر رئیس سازمان سینمایی کشور به استان» اشاره کرده و بیان کرد: جشنواره فیلم کوتاه را در گستره ملی برگزار‌ می‌کنیم که یکی از نتایج سفر آقای خزایی رئیس سازمان سینمایی کشور به استان بود.
وی با بیان اینکه جشنواره‌های دیگری در حوزه‌های دیگر برگزار‌ می‌شود و برخی از آنها در گستره ملی خواهد بود، گفت: جشنواره هنرهای تجسمی را در تیرماه و قبل از ماه محرم و صفر برگزار خواهیم کرد.
درخشان تصریح کرد: اطلس فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد برای ایجاد شناسنامه فرهنگی در حال تدوین است و به امید خدا تا پایان سال رونمایی خواهد شد.
درخشان اظهار کرد: محیط فرهنگ و ارشاد اسلامی زمانی رونق دارد که تردد هنرمندان در آن باشد، اگر روزی از تردد هنرمند خالی شود شبیه مسجد بدون نمازخوان است، بنابراین ما به عنوان خادم شما در عرصه فرهنگ و هنر از همه ظرفیت‌های موجود بهره‌ می‌گیریم.
وی گفت: در بحث هنرهای تجسمی بزرگترین سالن در دسترس را در اختیار انجمن قرار داده ایم تا بتوانند جشنواره هنرهای تجسمی را به بهترین نحو برگزار کنند.
جشنواره شعر زاگرس را احیا می کنیم
وی افزود: نشست‌های انجمن شعر بصورت منظم برگزار‌ می‌شود که تشکر می کنیم، چند همایش و جشنواره در حوزه شعر در استان برگزار خواهد شد.
درخشان گفت: تلاش خواهیم کرد جشنواره شعر زاگرس را احیا کنیم و در سطح ملی این جشنواره را به عنوان میزبان برگزار کنیم.
درخشان بیان کرد: در بحث آموزش، هر انجمن، یک تقویم آموزشی تدوین کند، بدون هیچ کم و کاستی از فعالیت‌های آموزشی در تمامی رشته‌ها حمایت‌ می‌کنم. تاکید‌ می‌کنم که هیچ محدودیتی در خصوص بحث آموزشی وجود ندارد.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار کرد: نمایش‌های خیابانی در ماه‌های اخیر برگزار شد، هدف این بوده که هنرمندان ما در شهرستان‌های مختلف در حوزه نمایشی دیده شوند.
انجمن ها فعالیت بیشتری داشته باشند
وی بیان کرد: یکی از مواردی که باعث‌ می‌شود حمایت‌ها مورد غفلت قرار بگیرد، فعالیت‌های کم انجمن‌ها است، انتظار داریم که فعالیت‌ها وجود داشته باشد.
وی گفت: جشنواره نمایش نامه نویسی در کهگیلویه برگزار شد، حمایت‌ می‌کنیم که این جشنواره دوباره برگزار شود.
نشست های آموزشی برای خبرنگاران با حضور اساتید مطرح
درخشان بیان کرد: در حوزه خبرنگاران انتظار وجود دارد که برای برگزاری جلسات زیرساخت‌ها فراهم شود. امسال قطعا با حضور اساتید مطرح ملی جلسات آموزشی برگزار شود.
درخشان گفت: در خصوص صندوق اعتباری هنر شرایطی را داریم فراهم‌ می‌کنیم که عضویت برای خبرنگاران تسهیل شود.
در خصوص تغییر معاونت فرهنگی، تغییر و تحولات هر زمانی با توجه به مقتضیات متعدد وجود دارد و انجام‌ می‌گیرد، اما امید است که ما بیشتر به فعالیت در حوزه‌های فرهنگی و هنری توجه کنیم.
درخشان بیان کرد: آیین انجمن اهل قلم و بحث انتخاب کتاب سال را در روزهای آینده برگزار خواهیم کرد.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1