کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازدید معاون پارلمانی وزارت راه و شهرسازی از تونل دیل؛

سرنوشت تلخ تونل‌ دیل (+ تصاویر )

5 آذر 1400 ساعت 9:23

بنابراین در این استان آزادراه ، صنعت ریلی و خیلی از امکانات دیگر نیز نداریم و با اینکه یک درصد از وسعت کشوریم اما می توانیم کریدور ارتباطی پنج استان مهم کشور باشیم، و می توانیم جزو مبادی ورودی خیلی از واردات و صادرات از مرکز به بنادر و بالعکس باشیم و این موضوعاتی است که بایستی سالیان سال هم کار می شد


گزارش: حبیب الله قلندری اصل

کلنگ پروژه تونل دیل (جاده چرام به باباکلان، بندر گناوه) با پیگیری‌های غلامرضا تاجگردون نماینده سابق مردم شهرستان‌های گچساران و باشت بر زمین زده شد که در ابتداء  خیلی‌ها اعتقاد داشتند این پروژه جنبه تبلیغاتی، چون به رقم بالایی از بودجه و اعتبار نیاز دارد که تاکنون چنین اعتبار و پولی به این استان اختصاص داده نشده است و این موضوع غیر ممکن است. در همان موقع، حجت السلام سید علی محمد بزرگواری نماینده کهگیلویه بزرگ به این پروژه واکنش نشان داد و عنوان کرد: این طرح نه در مجلس تصویب شده، نه در بودجه آمده، نه در معاونت راهبردی آمده و نه از وزارت راه نظرخواهی شده، فقط در حد یک پیشنهاد می‌باشد  و این طرح مصداق ضرب‌المثل «بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد است.»

به گزارش کبنا، غلام‌رضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی قبل از این گفته بود: تصویب ساخت جاده ارتباطی شهرستان چرام به منطقه باباکلان و بندرگناوه هدیه ارزنده دولت به مردم این شهرستان و استان‌های جنوبی کشور است.
در نهایت عملیات اجرایی این طرح بزرگ آغاز شد بطوریکه در زمان تاجگردون علیرغم  مشکلات تحریم‌ها و کمبود شدید اعتبارات در کشور اما  پروژه تونل دیل یکی از پروژه فعال استان و کشور بود و پیشرفت بسیار خوبی هم داشت که بعداز قضیه رد اعتبار نامه تاجگردون در سایه بی توجهی، سهل انگاری و بی تفاوتی مسئولان راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد و مسئولان استانی این پروژه بزرگ، حساس و فعال بتدریج غیر فعال، راکد و در نهایت بیش از دوسال است که کاملاً تعطیل می‌باشد.
در این مدت مسئولان زیادی از این طرح بازدید بعمل آورده‌اند که هیچ توفیقی حاصل نشده است و این پروژه همچنان راکد و غیرفعال می‌باشد.
گفته می‌شود: ردیف بودجه‌ای این پروژه از ملی به استانی تغییر کرده که  به گفته کارشناسان زمان بهره برداری از این پروژه حداقل 50 سال آینده خواهد بود.
سید فرزاد نجات‌نیا معاون پارلمانی وزارت راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از تونل دیل گچساران اظهار کرد: ما تمام تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا این پروژه از استانی خارج و ملی شود و اعتبار خوبی به آن اختصاص داده شود تا شاهد فعالیت مجدد این پروژه بزرگ باشیم.
معاون پارلمانی وزارت راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از تونل دیل شهرستان گچساران، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های دولت مردمی سید ابراهیم رئیسی بحث توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها برای نقطه به نقطه جغرافیای این کشور است، طبیعتاً بخشی از این استان‌ها همچون استان کهگیلویه و بویراحمد به خاطر صعوبت و شرایطی که دارند جزو استان‌های است که در بن بست قرار گرفته است.
نجات نیا افزود: بنابراین در این استان آزادراه، صنعت ریلی و خیلی از امکانات دیگر نیز نداریم و با اینکه یک درصد از وسعت کشوریم اما می‌توانیم کریدور ارتباطی پنج استان مهم کشور باشیم، و می‌توانیم جزو مبادی ورودی خیلی از واردات و صادرات از مرکز به بنادر و بالعکس باشیم و این موضوعاتی است که بایستی سالیان سال هم کار می‌شد.
نجات نیا بیان کرد: ما بازدیدهای مختلفی را از جاده‌های استانی داشتیم چه در مسیر یاسوج_سی سخت و چه جاده پاتاوه _دهشت که باید گفت جزو پنج پروژه طلایی کشور است یعنی از 100 پروژه مهم کشور این پروژه پاتاوه _دهشت بسیار حائز اهمیت است.
معاون پارلمانی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در واقع قطعه دوم راه اصلی گچساران _چرام جزو مواردی است که بایستی به جاده پاتاوه _دهدشت پیوست بشود که طبیعتاً از مواهب آن هم باید مردم این استان بهره مند شوند و هم مرکز کشور و استان‌های شمالی و پایتخت برای اینکه بتوانند دسترسی بهتری به بنادر جنوبی خصوصاً استان بوشهر داشته باشند که این مسیر بسیار مورد توجه است.
نجاتی نیا عنوان کرد: در این چند وقت اخیر بخاطر مشکلات فنی که در این پروژه به وجود آمد خصوصاً در قطعه تونل دیل مشکلاتی بود که بحث نشت گاز را مطرح کردند، بنابراین مهندسین مشاور در حال کار هستند و مشاورین خارجی هم ظاهراً بخشی از موضوع را پای کار آمدند، با این حال خروجی این حضور مجموعه راه و شهرسازی مرکز با حضور نماینده مردم، بنا شد که جلسه‌ای با حضور مدیر عامل شرکت ساخت، معاون برنامه ریزی بودجه وزارت خانه و مدیران ارشد قرارگاه خاتم الانبیاء داشته باشیم و مهمترین اتفاقی که بایستی بیافتند اینکه ردیف ملی این پروژه احیا شود.
وی اضافه کرد: قول این موضوع به صورت ضمنی از مدیرعامل شرکت ساخت گرفته شد اما یک سری تشریفات هم دارد که باید مکاتباتی از طرف وزارت خانه به سازمان برنامه و بودجه انجام شود و این کار را هم انجام می‌دهیم، اما نکته بعدنیز بحث پیمانکارانی است که اینجا فعالیت دارند بنابراین تلاش داریم با همین پیمانکار ادامه دهیم و اگر نشد هم پیمانکار دیگری از مؤسسات قرارگاه خاتم الانبیاء و و هلدینگ راه و شهرسازی پای کار بیاید و تلاش ما این است که این اتفاق مهم هم بیافتد.
معاون پارلمانی وزارت راه و شهرسازی خاطر کرد: در ادامه نیز در بحث بافت‌های فرسوده و بافت‌های تاریخی نیز بازدیدهایی داشتیم و مجموعه فعالیت‌هایی که در راستای قانون جهش تولید مسکن و تعهدی که دولت دارد هم بازدید به عمل آمد، درحال حاضر ما در باشت و باسوج و سی سخت مشکل زمین داریم که باید این مشکلات را تدبیر کنیم هرچند به روی این مباحث هم به خوبی کار می‌شود.
نجات نیا عنوان کرد: در موضوعات نقاط حادثه خیر استان هم که اغلب جاده‌های ما فاقد علائم و خط کشی هستند، که اگر بتوانیم در حد تجهیز راهدارخانه‌ها در سطح استان نیز اقداماتی صورت خواهد گرفت، چرا که این استان خیلی نیاز به کار دارد، بنابراین اگر فردی را چشم بسته در نقطه‌ای از کره زمین بگذارند که در پوشش ارتباطات، اینترنت و یا زیر ساخت‌های حمل و نقل مشکلی متوجه شد بداند که در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
وی گفت: بنابراین ما باید برای این مشکلات نیز تدبیری کنیم و این آمدن و رفتن‌ها هم مؤثر است، بنابراین این استان بایستی پاخور مدیران ملی شود به هرحال حضور مسئولاین مختلف در استان با اهمیت است.
نجاتی نیا اظهار کرد: در بحث تونل دیل آن چیزی که وظیفه داریم برای آن گره‌ای که بوجود آمده نیز تلاش کنیم، هرچند نتایج متناقضی وجود دارد اما با توجه به شرایط پیش آمده نیز هم بحث ردیف بودجه را حل کنیم و هم اینکه قرارگاه خاتم الانبیاء را متقاعد کنیم که پای کار بماند.
در ادامه سید ناصر حسینی‌پور نماینده مردم گچساران و باشت در حاشیه بازدید از پروژه تونل دیل گچساران اظهار داشت: تونل دیل یک پروژه مهم بوده که می‌تواند بنادر جنوبی را به محور دهدشت -پاتاوه متصل کند.
حسینی‌پور بیان کرد: یکی از محورهای دارای کد ملی که از استان بوشهر به طرف اصفهان می‌باشد و از طریق گناوه به منطقه بی بی حکیمه، بابا کلان، گچساران از طریق این تونل باید به چرام و جاده دهدشت، پاتوق _ اصفهان متصل شود.
وی تصریح کرد: این پروژه تحولات بسیار چشمگیری را در منطقه ایجاد می‌کند و می‌تواند از تلفات جانی در این منطقه جلوگیری کند.
حسینی‌پور عنوان کرد: متاسفانه این پروژه همچنان راکد بر زمین‌مانده و از طرح ملی خارج شده است.
وی افزود: تلاش می‌کنیم تا این پروژه به طرح ملی بازگشته تا بتواند از اعتبارات خوب آن استفاده شود و هر چه سریع‌تر مجدداً فعال شود.
نماینده مردم گچساران و باشت خاطر نشان کرد: اگر پیمانکاری فعلی این پروژه نمی‌تواند کار را آغاز کند به ما اعلام شود تا سریعاً پیمانکار مستعد ادامه این پروژه مهم را برعهده گرفته و آن را فعال کند.
حسینی پور بیان کرد: در خصوص گاز فعال در تونل دیل نیز باید نظر قطعی کارشناسان شفاف اعلام شود هرچند طبق گفته برخی از کارشناسان وجود این گاز مشکلی برای روند کار به وجود نخواهد آورد.
وی گفت: این پروژه را با تلاش بسیار پیگیری خواهیم کرد و در کمیسیون تلفیق ردیف بودجه به آن اختصاص داده خواهد شد.


کد مطلب: 441714

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/441714/2/سرنوشت-تلخ-تونل-دیل-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1