کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

 برپایی تجمعات اعتراضی در عراق در رد نتیجه انتخابات؛

جنجال انتخاباتی در عراق /  شگفتی‌های انتخابات پارلمانی عراق؛ بزرگانی که از اسب افتادند

21 مهر 1400 ساعت 10:44

رئیس ائتلاف النصر و رئیس شورای رهبری در تحالف قوی الدوله ضمن رد نتایج اولیه اعلامیِ کمیساریای عالی انتخابات، گفت: «عاقل کسی است که تا قبل از روشن شدن حقیقت، اشتباه را تصحیح کند».


جدال انتخاباتی در عراق افزایش پیدا کرده است و نارضایتی و انتقاد از نحوه شمارش آرا و اعلام نتایج بالا گرفته است.
 به گزارش کبنا، نتایج اولیه انتخابات عراق که از سوی کمیساریای عالی انتخابات اعلام شد، نشان داد که جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر» با ۷۳ کرسی در صدر قرار دارد.
تاکنون گروه‌های مختلفی از جمله ائتلاف الفتح، حزب اتحادیه میهنی کردستان، «الحزب الاسلامی العراقی» (حزب اسلامی عراق) و شماری از شخصیت‌ها و نمایندگان سابق پارلمانی به نتایج اعلام این انتخابات اعتراض کرده‌اند.
 امروز هم حیدر عبادی، رئیس شورای رهبری در تحالف قوی الدوله و رئیس ائتلاف النصر، ضمن انتقاد از نتایج اولیه اعلام شده از سوی کمیساریای عالی انتخابات، طی پستی در توئیر این نتایج را رد کرد.
 عبادی در توئیتر نوشت: «در آغاز تظاهرات اکتبر ۲۰۱۹، ما از اولین کسانی بودیم که خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام و عادلانه و مشارکت عراقی‌ها در این انتخابات برای بازگرداندن اعتماد به دولت شدیم. امروز انتخابات زودهنگام به ثمر نشست اما سردرگمی در عملکرد کمیساریا و عدم مصداقیت در اعلام نتایج، اعتماد به انتخابات را تضعیف کرد و نه موجب جمع کردن مردم شد و نه مانع تفرقه آن‌ها».
 او در ادامه افزود: «عاقل کسی است که تا صبح این اشتباه را تصحیح کند».

 روز گذشته هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح عراق با صدور بیانیه‌ای کوتاه نتایج اولیه انتخابات پارلمانی زودهنگام کشورش را رد کرد. او گفت: "تحت هیچ شرایطی این نتایج جعلی را نخواهیم پذیرفت."
 شعبه ۱۱ حزب دموکرات کردستان عراق نیز اظهار کرد که نتایج انتخابات در حوزه چهارم استان سلیمانیه مردود است و از کمیسیون مستقل انتخابات خواست نتایج را بازبینی کنند.
 از سوی دیگر «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق که پیشتاز انتخابات است با صدور بیانیه‌ای از تمامی گروه‌های عراقی خواست تا خویشتنداری کنند. 
او در این بیانیه گفت: «مهم نیست که چه کسی در این انتخابات پیروز شده، بلکه مهم خدمت به ملت عراق و امنیت آن است».
 مقتدی صدر ادامه داد: «اختلافات سیاسی درباره صندوق‌های رأی و تأخیر در اعلام نتیجه و فشار بر کمیساریای انتخابات، اولین نتیجه‌ای منفی که خواهد داشت ضرر ملت و نه ضرر گروه‌های سیاسی خواهد بود».
 او از تمامی گروه‌ها خواست تا خویشتنداری کرده و به راه‌های قانونی در خصوص اعتراضات پایبند باشند.
 بنا بر آخرین جمع‌بندی‌های صورت گرفته از نتایج انتخابات پس از صدر ائتلاف تقدم به ریاست «محمد الحلبوسی» با ۴۱ کرسی، ائتلاف دوله القانون به ریاست «نوری المالکی» با ۳۷ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» با ۳۲ کرسی به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
 در این انتخابات افراد مستقل ۲۰ کرسی از آن خود کردند و پس از آن، حزب اتحادیه میهنی کردستان به ریاست بافل طالبانی به ۱۷ کرسی، ائتلاف عزم به ریاست «خمیس الخنجر» به ۱۵ کرسی، ائتلاف الفتح به ریاست «هادی العامری» به ۱۴ کرسی، حرکه امتداد به ریاست «علاء الرکابی» برخاسته از تظاهرات‌های اکتبر سال گذشته، با ۹ کرسی، حرکه الجیل الجدید به ریاست «شاسوار عبدالواحد» با ۹ کرسی، جریان حکمت ملی به ریاست «عمار الحکیم» با ۲ کرسی و ائتلاف النصر با ۲ کرسی به ترتیب در رده‌های بعد قرار گرفتند.
 موضع کمیساریای عالی انتخابات
با بالا گرفتن انتقادات «جلیل عدنان» رئیس کمیساریای عالی انتخابات عراق امروز سه شنبه در نشستی خبری اعلام کرد که نتایج نهایی انتخابات پس از رسیدگی به تجدیدنظرها و تأیید شورای عالی قضایی اعلام می‌شود.
 عدنان با اشاره به اینکه آرای سه هزار و یکصد حوزه انتخابیه در مرکز ملی بغداد به صورت دستی شمارش می‌شود، گفت: "هنوز شصت هزار رأی یعنی شش درصد آرا، مربوط به حوزه‌هایی از استان‌های مختلف شمارش نشده است."
 رئیس کمیساریای عالی انتخابات عراق گفت: "نتایج اولیه نتایج نهایی نیست و طبق آنچه در دستگاه شتاب دهنده نتایج نشان داده شد، اعلام شده است."
 عدنان افزود: «از کسانی که نتایج را با آرای خود مغایر می‌دانند، می‌خواهیم که درخواست تجدیدنظر بدهند.»
 شگفتی‌های انتخابات پارلمانی عراق
 انتخابات زودهنگام پارلمانی دهم اکتبر (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) عراق، شگفتی‌های زیادی را به دنبال داشته که این دوره را از دوره‌های انتخاباتی گذشته متمایز کرده است.
به دلیل اینکه انتخابات ۲۰۲۱ براساس قانون جدید انتخابات و برمبنای حوزه‌های متعدد انتخابیه برگزار شد و در عین حال مشارکت عمومی در حدود ۴۳ درصد واجدین شرایط رأی بود، بسیاری از بزرگان سیاسی از راهیابی به پارلمان ناکام ماندند.
 در مقابل چهره‌های جدیدی به پارلمان عراق راه یافته‌اند که بخشی از آنها از آقازاده‌های معروف رژیم دیکتاتوری پیشین حاکم بر عراق هستند.
 بزرگان جامانده از پارلمان
 یکی از وجوه تمایز این دوره، سقوط تعدادی از بزرگان سیاسی است که در طول دوره‌های گذشته همواره یک پای ثابت پارلمان بودند، اما در این دوره بخت و اقبالی نداشتند.
 براساس گزارش‌ها، ۲۳ شخصیت سیاسی و نماینده سابق که انتظار می‌رفت در این دوره نیز به پارلمان راه یابند، از کسب آرای عمومی ناکام مانده‌اند.

بانوی سالخورده عراقی در حال خروج از شعبه اخذ رأی
شخصیت‌هایی مانند «عدنان الزرفی» چهره نزدیک به آمریکا که انتظار می‌رفت دارای رأی بالایی در نجف باشد، «بهاء الاعرجی» عضو جدا شده از «جریان صدر» و منتقد این جریان، «ساره علاوی» دختر «ایاد علاوی» (نخست وزیر پیشین)، «ماجده التمیمی» نفر برتر فهرست «سائرون» (مورد حمایت مقتدا صدر) در انتخابات ۲۰۱۸ و مدافع کاهش ارزش پول ملی عراق در برابر دلار از جمله چهره‌های بازنده هستند.
 «آراس حبیب» رهبر «حزب کنگره ملی» (میراث سیاسی احمد جلبی)، «عبدالحسین عبطان» وزیر پیشین ورزش و جوانان، «محمد صاحب الدراجی» وزیر پیشین مسکن، «هیثم الجبوری» رییس سابق کمیسیون بودجه پارلمان، «ظافر العانی» چهره معروف متمایل به حزب منحله «بعث»، «عدنان درجال» وزیر ورزش و جوانان فعلی و فوتبالیست معروف عراقی از دیگر چهره‌های شناخته شده به شمار می‌روند که به پارلمان راه نیافتند.
 علاوه بر این شخصیت‌ها، آرای برخی از گروه‌های سیاسی بزرگ نیز در این دوره به شدت ریزش کرد که مهم‌ترین آن‌ها «سید عمار حکیم» رهبر «جریان حکمت ملی» و «حیدر العبادی» رهبر «ائتلاف النصر» و «هادی العامری» رهبر «ائتلاف الفتح» (نزدیک به الحشد الشعبی) به علاوه «حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق» هستند.

حیدر العبادی نخست وزیر پیشین عراق

آرای حکیم که چند روز قبل از انتخابات در اظهاراتی تلویزیونی گفته بود، در این دوره هم مانند انتخابات ۲۰۱۸، جریان حکمت ملی شگفتی ساز خواهد بود، برخلاف انتظار، به شدت ریزش کرد.
 جریان حکمت در انتخابات ۲۰۱۸ توانست در اولین حضور سیاسی‌اش ۱۹ کرسی به دست آورد، اما در این دوره با اتحاد سیاسی با ائتلاف النصر فهرست انتخاباتی «گروه‌های ملی» را تشکیل داد، اما فقط ۵ کرسی توانست به دست آورد.
 حیدر العبادی که در نخستین حضور سیاسی ائتلاف او به نام «النصر» در ۲۰۱۸ با ۴۲ کرسی سومین فهرست انتخاباتی پیروز بود، در این دوره هیچ کرسی کسب نکرده و هیچ کدام از نامزدهایش به پارلمان راه پیدا نکردند.
 ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری که در انتخابات ۲۰۱۸ در نخستین ظهور سیاسی، با ۴۸ کرسی دومین فهرست پیروز انتخابات بود، در این دوره تنها ۱۴ کرسی به دست آورده است.
 از جمله بازندگان بزرگ این دوره نیز حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق بود که در نتیجه اختلافات داخلی نتوانست حتی تعداد کرسی‌های دوره قبل را به دست بیاورد.
 حزب اتحادیه میهنی در این دوره با «جنبش تغییر» ائتلاف «همپیمانی کردستان عراق» به رهبری «برهم صالح» (رییس جمهوری عراق) را تشکیل داده بود، اما فقط توانست ۱۶ کرسی به دست آورد، در حالی که مجموع کرسی‌های اتحادیه میهنی و تغییر به علاوه «ائتلاف برای دمکراسی» (برهم صالح) در انتخابات گذشته ۲۵ کرسی بود و پیش بینی می‌شد همین تعداد کرسی را حداقل در این دوره به دست آورند، اما چنین نشد.
 در مقابل، فهرست‌های انتخاباتی جریان صدر (مقتدا صدر) با ۷۳ کرسی، دولت قانون (نوری المالکی) با ۳۶ کرسی، تقدم (الحلبوسی) با ۳۸ کرسی و «حزب دمکرات کردستان عراق» (مسعود بارزانی) با ۳۲ کرسی پیشتازان و شگفتی سازان این دوره محسوب می‌شوند.
 فرزندان بعثی‌ها در پارلمان
 یکی از شگفتی‌های این دوره از انتخابات عراق، راه یافتن پسر وزیر دفاع رژیم بعث پیشین حاکم بر عراق به پارلمان است.
 
از چپ؛ سلطان هاشم وزیر دفاع رژیم بعث و فرزندش خالد در کسوت نماینده پارلمان عراق

 
«خالد سلطان» فرزند «سلطان هاشم» وزیر دفاع رژیم بعث در این دوره در قالب ائتلاف «جبهه نجات» به رهبری «اسامه النجیفی» (رییس پیشین پارلمان عراق) توانست از استان «نینوا» (شمال عراق) با کسب آرای لازم به پارلمان راه پیدا کند.
 خالد سلطان، نخستین فرزند شخصیت بعثی است که به طور رسمی به پارلمان عراق راه پیدا کرده است.
 برخی از ناظران و کاربران شبکه‌های اجتماعی از اتفاقات عجیب در این دوره از انتخابات پارلمانی ابراز تعجب کرده‌اند.
 یکی از کاربران در این خصوص نوشته است که جای تعجب است شخص خدمتگزار و محبوبی مانند «حسن سالم» (ائتلاف فتح) که شخصیتی بسیار مردمی دارد، به پارلمان راه نمی‌یابد و در مقابل آقازاده‌های بعثی مثل فرزند وزیر دفاع رژیم بعث، می‌تواند در انتخابات پیروز شود.
 حسن سالم همان نماینده معروفی است که در جریان تشییع پیکر فرماندهان شهید سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» در ۲۰۲۰ در طول مراسم تشییع در شهرهای مختلف عراق، پیکرهای فرماندهان شهید را ترک نکرد.
 نامزدی که با تلاش شخصی پیروز انتخابات شد
 یکی از چهره‌ها و شگفتی‌های انتخابات ۲۰۲۱، «محمد عنوز» پیرمرد حقوقدان عراقی است که با اتکا بر تلاش شخصی، توانست بدون هیچ گونه حمایت سیاسی و مالی، اعتماد عمومی را در نجف اشرف به دست آورده و به پارلمان راه پیدا کند.

محمد عنوز نامزد مستقل پارلمان عراق در حال نصب پوستر تبلیغاتی خود
عنوز با دستان خود، تابلوهای تبلیغاتی را در منزل کوچکش در نجف اشرف می‌ساخت و در خیابان‌ها می‌چرخید و آنها را به در و دیوارها می‌چسباند.
 او همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی از جمله صفحه شخصی‌اش در فیسبوک با مردم ارتباط برقرار می‌کرد و ماحصل همه این تلاش‌های شخصی، منجر به اعتماد عمومی به او در نجف اشرف شد تا اینکه به عنوان نماینده مستقل به پارلمان راه یافت.
 بسیاری در عراق، اینک از این تلاش شخصی این نامزد پیروز، حمایت کرده و پیروزی را شایسته او دانسته‌اند.

آشوب در عراق
 پس از عدم پذیرش نتیجه انتخابات عراق از سوی برخی از احزاب این کشور، منابع عراقی گزارش دادند که در بخش‌هایی از خاک این کشور تجمعاتی اعتراضی در رد نتیجه انتخابات برگزار شده است.
منابع عراقی، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه)، از برگزاری تجمعاتی اعتراضی در رد نتیجه انتخابات این کشور خبر دادند.
پایگاه خبری شبکه «العهد» گزارش داد که در رد نتیجه انتخابات، در شهرستان «خالص» از توابع استان دیالی (شرق عراق) تظاهرات برپا شده است.
العهد در ادامه نوشت که تظاهرات‌کنندگان معترض به نتیجه انتخابات جاده مواصلاتی کرکوک به بغداد را نیز بسته‌اند.
 این تظاهرات پس از آن برگزار شد که برخی از احزاب عراقی از جمله ائتلاف الفتح، حزب اسلامی و حزب اتحادیه میهنی عراق به نتایج انتخابات اعتراض کردند. 
«هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح عراق، امروز در بیانیه‌ای، اعلام کرد: «به هر قیمتی که شده، ما این نتایج ساختگی را نمی‌پذیریم و از آرای نامزدهای خود و رأی‌دهندگانمان با تمام قدرت دفاع خواهیم کرد».
 بیانیه رئیس ائتلاف الفتح عراق پس از آن صادر شد که چارچوب هماهنگ‌کننده احزاب شیعی در بیانیه‌ای به کمیساریای عالی انتخابات عراق اعتراض کردند. 
در بیانیه احزاب مذکور آمده بود: «در راستای پافشاری چارچوب هماهنگ‌کننده بر درستی روند دموکراتیک و تحقق الزامات انتخابات زودهنگام که مرجعیت دینی خواستار آن شد و تأکید کرد که باید آزاد، امن و منصفانه باشد و از سوی دیگر در راستای پشت سر گذاشتن شبهات و مشکلات بزرگی که در انتخابات سال ۲۰۱۸ ایجاد شد و به یک بن‌بستی سیاسی انجامید و در نتیجه با وقوع رویدادهای تأسف‌باری در سال ۲۰۱۹ پایان یافت و همچنین به منظور حمایت از روند دموکراتیک و بی‌طرفی در انتخابات، ما تمام نکات فنی را به کمیساریای انتخابات ارائه کردیم».
 در ادامه عنوان شد: «کمیساریا متعهد شد که تمام مشکلات را با گام‌هایی عملی مرتفع کند؛، اما این نهاد به تمام آن اقدامات قانونی که اعلام کرده بود، پایبند نبود. بر این اساس، ما اعتراض خود را به نتایج و عدم قبول آن را اعلام می‌کنیم و برای جلوگیری از دستکاری در آرای رأی‌دهندگان اقدامات لازم را اتخاذ خواهیم کرد».
 چارچوب هماهنگ‌کننده احزاب شیعی شامل ائتلاف «الفتح»، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب‌الله» و دیگر جریان‌های شیعی است. 
رسانه‌های عراقی روز گذشته خبر دادند که احزاب اسلام‌گرای این کشور در انتخابات زودهنگام عراق بر احزاب غرب‌گرا پیروز شده‌اند.
 بر اساس اعلام کمیساریای عالی مستقل انتخابات، تاکنون جریان شیعی صدر ۷۳ کرسی، ائتلاف سنی تقدم ۳۸ کرسی، ائتلاف دوله القانون ۳۷ کرسی، ائتلاف عزم ۱۵ کرسی، ائتلاف الفتح ۱۴ کرسی، جنبش امتداد ۹ کرسی، جریان حکمت ملی ۲ کرسی، ائتلاف النصر، ۲ کرسی و حزب دموکرات کردستان عراق ۳۲ کرسی را به دست آورده‌اند.
 به عقیده ناظران، هیچ یک از فراکسیون‌ها میزان آرایی که بر اساس آن قادر به تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان باشند، کسب نکرده‌اند و ائتلاف میان فراکسیون‌ها برای تشکیل کابینه ضروری است.
 با این حال، هیأت اعزامی اتحادیه اروپا برای نظارت بر انتخابات عراق، امروز، در جریان کنفرانسی مطبوعاتی در عراق گفت که تخلفاتی در برخی از مراکز اخذ رأی عراق صورت گرفته؛ اما این موارد بر روند انتخابات اثرگذار نبوده است.
 هیأت اعزامی اتحادیه اروپا همچنین گفت که: «برخی از خبرنگاران حین رصد انتخابات مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. ما تخلفاتی را رصد کردیم؛ اما این تخلفات بر روند انتخابات تأثیری نگذاشت».
 اما این هیأت اروپایی در ادامه اضافه کرد که انتخابات عراق به خوبی برگزار شده است و امور به نحو مطلوبی پیش رفته است.
 این هیأت همچنین افزود: «ما خواهان ایجاد برگزاری یک گفت‌وگوی گسترده با اقلیت‌های عراق هستیم. پوشش رسانه‌ای انتخابات عراق بسیار محدود بود و تمامی احزاب را در بر نمی‌گرفت».


کد مطلب: 440096

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/440096/2/جنجال-انتخاباتی-عراق-شگفتی-های-انتخابات-پارلمانی-بزرگانی-اسب-افتادند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1