تاریخ انتشار
جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۴۳۹۹۲۱
گزارش کبنانیوز از سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به منطقه سیلاب و کلوار؛

اولین سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به محروم ترین نقطه استان / فقر بر چهره «سیلاب و کلواری ها»

۳
کبنا ؛
مردم روستا در حضور مسئولان و استاندار کهگیلویه و بویراحمد مشکلات خود را بیان می‌کنند و استاندار در دیدار چهره به چهره به حرف‌هایی که از درد بلند می‌شوند گوش می‌دهد. پلاکاردهای کارتونی دانش آموزان فضای بانشاطی را ایجاد کرده، نشاطی که چهره‌ای از فقر را در خود دارد. نوشته‌هایشان جالب و خواندنی است، از تبریک و خوش آمدگویی گرفته تا مطالبه مشکلات روستا. روی یکی از همین پلاکاردهای کارتونی که جلب توجه می‌کند نوشته شده: سفرتان مانور نباشد سالهای گذشته زیاد دیدند!

بیشتر بخوانید:

مشکلات اختلافات مرزی روستای محروم «سیلاب و کلوار» / نام محروم ترین منطقه استان کهگیلویه و بویراحمد در سفرنامه ناصرخسرو قبادیانی!

به گزارش کبنا نیوز از منطقه سیلاب کلوار مارگون، امروز جمعه (16 مهرماه 1400) سفر یک روزه استاندار کهگیلویه و بویراحمد، به همراه اصحاب رسانه و مسئولانی از جمله «باقر قائمی» فرماندار مارگون، «قدرت اله ویسی» مدیرکل تعاون روستایی استان، «رحمن خادم» مدیرعامل شرکت گاز استان، «اسفندیار برخه» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب، «جمال معتمدی نژاد» مدیرعامل شرکت برق استان، «نصیری راد» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و جمعی از مسئولان صورت گرفت.
فقر بر چهره مردم سیلاب کلوار دیده می‌شود، و مردم از مشکلات متعدد خود می گویند. بارها مسئولان به این روستا آمده‌اند ولی متأسفانه مشکلات بسیار است و اگر خدماتی انجام گرفته به چشم نیامده است. سیلاب کلوار روستایی در آخرین نقطه مرزی با استان چهارمحال و بختیاری است که مشکلات عدیده‌ای دارند و از نظر زیرساخت‌ها با مشکلات زیادی از جمله آب شرب، کشاورزی، بهداشت، جاده، تحصیل دانش آموزان و ... مواجه است.
مردم روستا در حضور مسئولان و استاندار کهگیلویه و بویراحمد مشکلات خود را بیان می‌کنند و استاندار در دیدار چهره به چهره به حرف‌هایی که از درد بلند می‌شوند گوش می‌دهد. پلاکاردهای کارتونی دانش آموزان فضای بانشاطی را ایجاد کرده، نشاطی که چهره‌ای از فقر را در خود دارد. نوشته‌هایشان جالب و خواندنی است، از تبریک و خوش آمدگویی گرفته تا مطالبه مشکلات روستا. روی یکی از همین پلاکاردهای کارتونی که جلب توجه می‌کند نوشته شده: سفرتان مانور نباشد سالهای گذشته زیاد دیدند!
گلایه‌های مردم از جاده روستایی زیاد است، دوری روستا از شهرستان مارگون، 16 کیلومتر جاده‌ای که آسفالت نشده، باعث مشکلات عدیده‌ای شده است، مردم مجبورند بیماران و زنان باردار را سوار بر وانت راهی شهر کنند که به گفته خودشان «یا می‌میرند» یا «در ماشین ممکن است زایمان کنند». خانه بهداشت در روستا هست ولی پزشک ندارد.
روستایی که به گفته غلام علی رخشان نماینده مردم سیلاب و کلوار «قدمت دیرینه‌ای دارد و در سفرنامه ناصرخسروقبادیانی در قرن چهارم هجری قمری نام این روستا به عنوان راه ارتباطی خوزستان به اصفهان آمده است»، منطقه‌ای که در سده‌های گذشته مرکز عبور و مرور بوده و احتمالاً مردمان زیادی در آن زندگی می‌کردند حالا محروم‌ترین نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد و یکی از محروم‌ترین مناطق در کشور است.



روستاهای جوه کال، بونه پن، سرگری، بورک علیا و سفلی، چری،  خرم راه، چربیون، سورزین، چال کلگه، ادور از جمله روستاهای منطقه سیلاب و کلوار هستند. این روستاها با جمعیتی که در حال حاضر حدود 4 هزار نفر است، مشکلات عدیده‌ای دارند و زندگی طاقت فرسایی را در روستاهای بدون گاز، آب شرب سالم، جاده، اینترنت برای آنان رقم زده است.
سرما و یخ بندان زمستان بدون نعمت گاز در روستاهای سیلاب و کلوار
روستایی همجوار با چهارمحال و بختیاری، مردمانی که لهجه شیرینی دارند  و شبیه به لری چهارمحالی صحبت می‌کنند، از جمله مشکلاتشان محرومیت از نهمت گاز است، در شرایطی که بیش از 80 درصد روستاهای استان از نعمت گاز برخوردارند، یکی از سردترین مناطق استان از این نعمت هنوز محروم‌اند و دخترها و زنان این روستاها با رنج و مشقت چوب و هیمه برای زمستان تهیه می‌کنند. در آخرین وضعیت طرح‌های گاز رسانی به شهرستان مارگون «روستاهای دلی رچ، شهنیز، جوبریز، هفت چشمه و آب سردان در بخش مرکزی شهرستان مارگون از جلمه روستاهایی هستند که در طرح گازرسانی قرار دارند، با این حال، هیچ کدام از روستاهای سیلاب و کلوار در اولویت مسئولان برای گازرسانی قرار نگرفته‌اند!
بنا بر گزارش خبرنگار کبنا، جنگل‌های منطقه به دلیل نبود نعمت گاز، در حال تخریب هستند و مردم مجبورند از چوب درختان بی زبان برای گرم کردن خانه‌های گاه گلی‌شان استفاده کنند.
جاده‌هایی که راه به جایی نمی‌برند
تا ماشین‌های مسئولان در روستا حاضر می‌شوند، کودکان قد و نیم قد، دخترها و پسرهایی که موهایشان از ته تراشیده شده حاضر می‌شوند، برای خوشامدگویی، و بر روی کاغذهای کوچکی مشکلات روستا را دست نویس کرده‌اند. زن و مرد و پیر و جوان نبود راه ارتباطی را یکی از بزرگترین مشکلات روستا می‌دانند. جاده خاکی که رنج سفر و رفت و آمد را با نیسان و ماشین‌های سنگین نیز سخت می‌کند، مردم برای خرید و فروش و دامپروری، مشکلات بهداشتیف تحصیل دانش اموزان نیاز به جاده‌ای دارند که بتوانند با خیالی آسوده‌تر دران عبور و مرور کنند، ولی همین مشکل برای روستاهایی که جمعیتشان هم کم نیست (4000 نفر)، موجب شده که نتوانند مسائل بهداشتی و مشکلات دامی و تحصیلی دانش آموزانشان را برطرف کنند. سالهای گذشته نیز استاندار وقت و نماینده شهرستان بویراحمد و دنا به این محل آمده‌اند، ولی مردم از قول‌ها و وعده‌هایی که به سرانجام نمی‌رسد خسته‌اند.



پیرمردی که از مشکلات عدیده، جلوی استاندار کهگیلویه و بویراحمد دیگر تاب و تحمل ندارد، و می‌گوید هیچ کاری نمی‌کنند! همه او را به صبر و تحمل داشتن نهیب می‌زنند. سالهای قبل صفایی نیا مدیرکل توسعه و پشتیبانی نیز در سفر به این روستا به ارزش گردشگری آن اشاره کرده بود، ولی آیا نبود راه ارتباطی، بزرگ‌ترین مشکل این روستا نیست؟ وقتی راه ارتباطی نباشد، کوچک‌ترین نیازهای مردم برآورده نمی‌شود، چه برسد به اینکه مردم روستا بخواهند به فکر توسعه گردشگری در این طبیعت زیبا و خدادادی و با قدمت و دیرینه‌ای باشند که آثار تاریخی مربوط به سده‌های گذشته در آن دیده شده است.
مشکل پزشک روستا
منطقه 700 خانواری سیلاب و کلوار که درمانگاه سه سال است که ساخته شده ولی یک پزشک ندارد، آیا مردم حق ندارند که یک پزشک داشته باشند، چند بار زنگ بزنیم اورژانس هوایی بیاید؟ نمی‌آیند، وقتی بیایند، زن هم بچه‌اش را از دست داده سقط شده، وقتی بچه‌اش نباشد دیگر خودش برای چه زنده باشد؟ ماشین از اینجا بالا نمی‌آید.
یکی از زنان می‌گوید بهداشت نداریم و پزشک نیست، وقتی زنان بیمار می‌شوند مشکل داریم.



زنان بی سرپرست در روستای بورک سفلی
دهیار روستای بورک علیا می‌گوید، روستای بورک سفلی جمعیتی است که حدود 70 درصد آن زنان بی سرپرست هستند، نمی‌توانند ساخت و ساز کنند، فرزندشان کوچک است. اگر مسئولان کاری می‌کردند که حداقل برای اینها خانه‌هایی ساخته شود، خیلی از مشکلاتشان حل می‌شود. یکی از زنان می‌گوید «حمام خانه‌ام خراب است، خودم و دو دخترم بی سرپرست هستیم و دخترهایم ازدواج نکرده‌اند. ما هم حق داریم، ولی هیچ کس را نداریم که کمک کند».
ترک تحصیل دانش آموزان و مشکلات مدارس
دو تا کانکس داریم با 50 نفر دانش آموز داریم، رفت و آمد معلم‌ها به منطقه سخت انجام می‌گیرد و همین باعث می‌شود گاهی اوقات به روستا نیایند. دبیرستان و مدرسه راهنمایی مشکل تجهیزات و فضای آموزشی و معلم دارد. یگی از دخترها می‌گوید سال گذشته چون موبایل نداشتیم اصلاً درس نخواندیم، نمی‌توانستیم گوشی بخریم. خیلی از دانش آموزان این مناطق به دلیل نبود تجهیزات و زیرساخت‌های ارتباطی ترک تحصیل می‌کنند.
بیان مشکلات روستا در جوار امامزاده شاه غالب
در ادامه سفر یک روزه استاندار به منطقه، پس از برگزاری نماز در جوار امامزاده شاه غالب، جلسه شورای اداری با حضور مسئولان و مردم  سیلاب و کلوار شهرستان مارگون برگزار شد.
در این نشست قائمی  فرماندار مارگون به مشکلات روستا و محرومیت آن اشاره کرده و گفت: مردم منطقه سیلاب کلوار و زیلایی هم محروم و هم مظلوم واقع شده‌اند، جاده و راه ارتباطی بزرگترین مشکل منطقه است و امیدواریم با پیگیری‌های مسئولان مشکل جاده حل شود. با توجه به توپوگرافی منطقه و صعب العبور بودن منطقه، خدمات رسانی را مشکل کرده است. این اراده وجود دارد که خدمت رسانی صورت بگیرد.
آب آلوده و ایجاد بیماری‌ها برای مردم
قائمی در خصوص مشکل آب شرب روستا اظهار کرد: منبع آبی که روی  شمال رودخانه نصب شده، مشکلات زیادی دارد، بیماری‌هایی ایجاد کرده، آب آلوده است و حتی سنگ کلیه نیز در برخی از افراد روستا ایجاد کرده، اگر منبع آبی در بالادست‌تر و روی تنگه نصب شود برای روستاهای این منطقه که جمعیت زیادی دارند مشکلات آبی کمتر می‌شود. حتی به ریاست جمهوری نیز مراجعه کرده‌ام و نامه آورده‌ام خواهشمندم مدیرکل آب و فاضلاب استان همکاری کنند.
بنا بر گزارش کبنا، وی در خصوص مشکلات گازرسانی گفت: قبلاً مکاتباتی شده است، از آقای دکتر روشنفکر تشکر می‌کنم، که واقعاً پیگیری کردند، جایشان در این جلسه خالی است.
اختلافات مرزی و مظلوم واقع شدن حق مردم
غلام علی رخشان نماینده مردم سیلاب و کلوار گفت: مشکلات اختلافات مرزی داریم که بسیار بحث برانگیز است. از قبل از انقلاب و تاکنون مشکل مرزی وجود دارد. از روستای کبوتران به آنطرف که چندین روستا است و هزار نفر جمعیت دارد، دبیرستان دارد، 130 دانش آموز دارد، از نظر تقسیمات کشوری جزو چهارمحال و بختیاری است، می‌رویم اداره منابع طبیعی استعلام بگیریم، در ادارات اصلاً همکاری نمی‌کنند، مشکل حل شدنی نیست. برای مدرسه دو ماه برق نداشتیم، مردم اذیت می‌شوند، خواهش می‌کنم مشکلات مرزی ما را سروسامان دهید.
نام سیلاب کلوار در سفرنامه ناصرخسرو قبادیانی
رخشان با بیان اینکه این منطقه قدمت بسیار زیادی دارد گفت: در آثار تاریخی که مربوط به 1300 سال پیش هستند نام سیلاب کلوار آمده است، همچنین در آثار ناصرخسرو قبادیانی اسم سیلاب کلوار به عنوان منطقه‌ای که راه ارتباطی با اصفهان ایجاد می‌کند نام برده شده، آثاری وجود دارد و چند سال اخیر گردونه‌ای پیدا شده و استخوان‌هایی پیدا شده که اصلاً هنوز بررسی نشده و مشخص نیست مربوط به قرن و دهه‌ای است! راه خوزستان به اصفهان از سیلاب و کلوار می‌گذشت، یک مسیر پله مانندی در اینجا آثارش وجود دارد که اگر کسی بشناسد این منطقه ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد.
رخشان افزود: اگر مدیران تدبیر داشته باشند می‌توانیم سیلاب و کلوار را به منطقه بسیار زیبا و توسعه یافته گردشگری ایجاد کرد، اینجا رودخانه دارد، آب و هوای بسیار خوب، خاک خوب و کشاورزی دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
فقط برای تبلیغ
oi
Iran, Islamic Republic of
سنگ مفت گنجشک مفت حرف مفت و قول مفت
مردم
Iran, Islamic Republic of
آقای رخشان خودت کارمندهستی اجازه بده یک آدم بیکاردهیاربشود.
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1