تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۱۶
کد مطلب : ۴۳۹۲۳۶
آیت الله رئیسی در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش:

شورای عالی آموزش و پرورش از حاشیه خارج شده و وارد متن شود / مسائل مالی و معیشتی معلمان یک بار برای همیشه باید حل شود/ تاکید رئیس جمهور بر تحول محوری در مدارس و تمامی سطوح آموزش و پرورش

۰
کبنا ؛ رئیس جمهور با اشاره به اهمیت جایگاه و نقش شورای عالی آموزش و پرورش در بررسی کارشناسی مسائل مهم این حوزه و اتخاذ تصمیم برای حل مشکلات و ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت در جامعه، تاکید کرد: اولین گام در شورای عالی باید آسیب شناسی خود این شورا بوده و نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود.
 به گزارش کبنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در نخستین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم که در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و بعد از نزدیک به ۱۰ سال به ریاست رئیس جمهور برگزار شده است، با تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه آموزش و پرورش در جامعه و تربیت نسل آینده ساز کشور، اظهار داشت: آنچه برای حیات، تربیت و تعالی انسان ضروری است در مجموعه آموزش و پرورش نهادینه شده است.
 آیت الله رئیسی شورای عالی آموزش و پرورش را بهترین جا برای بحث و بررسی موضوعات مرتبط با این حوزه و بهترین جایگاه مشورتی درمورد طرح‌ها و لوایج قانونی مربوط به آموزش و پرورش دانست و افزود: نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد اینکه بدانیم نسبت شورای عالی آموزش و پرورش با نهادهای عالی تصمیم گیری همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، چیست.

 رئیس شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه این شورا سیاست اجرای قانون درحوزه تعلیم و تربیت را برعهده دارد، گفت: هر موضوعی که با آموزش و پرورش ارتباط دارد باید ابتدا در این شورا بررسی و کارشناسی شده و بعد برای تصمیم گیری به نهادهای بالادستی و تصمیم گیرنده ارجاع شود و دیگر هیچ امری مربوط به آموزش و پرورش بدون طرح در شورای عالی آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نخواهد شد. 
رئیس جمهور نسبت بین شورای عالی آموزش و پرورش و اعضا و وزرای شرکت کننده در جلسات این شورا را دیگر موضوع مهم که باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان و با تاکید بر اینکه نسبت بین دستگاه‌ها و آموزش و پرورش باید روشن شود، گفت: شورای عالی آموزش و پرورش باید از حاشیه خارج شده و وارد متن تصمیم گیری‌ها درمورد این حوزه شود.
 آیت الله رئیسی از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان بهترین افراد برای ارائه نظرات مشورتی کارشناسی و تخصصی درمورد این حوزه نام برد و افزود: این شورا پشتوانه نظری و کارشناسی خوبی برای بررسی مسائل و ارائه راهکار برای حل مشکلات تعلیم و تربیت جامعه است.
 رئیس جمهور با بیان اینکه آموزش و پرورش می‌تواند توسعه پایدار و آینده کشور را تضمین کند، توجه ویژه دولت به این حوزه را مورد تاکید قرار داد و افزود: شکی نیست که محور آموزش و پرورش "معلم" است و بایدشان، منزلت، مهارت و معیشت معلم در نظر گرفته شود.
 آیت الله رئیسی، با اشاره به اجرای طرح رتبه بندی معلمان، گفت: در رابطه با رتبه بندی معلمان اصل بر افزایش کیفی و مهارتی این عزیزان است و موضوع مالی و معیشتی تنها یکی از مسائل مورد توجه است.
 رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و تفاوت بین استفاده از تجارب دیگران و سندنویسی و نسخه نویسی، اشاره کرد و گفت: ما در موضوعات مهم و بنیادین از جمله تحول در آموزش و پرورش از همه تجربیات دنیا استفاده می‌کنیم و هیچ حد و مرزی در این زمینه نداریم اما سند نویسی خودمان را داریم و نباید دنبال اجرای سندی برویم که نقشی در تنظیم و تدوین آن نداشته‌ایم و متناسب با باورها و فرهنگ کشور ما تنظیم نشده است. 
آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش باید درمورد سند تحول بنیادین کمک و همراهی کند تا فاصله بین وضع فعلی و وضع مطلوب و مورد نظر را کاهش دهیم و برای ایجاد این تحول همه بخش‌ها و لایه‌های آموزش و پرورش باید حس تحول و تحول گرایی پیدا کند و مدارس ما تحول محور و تربیت محور باشد.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر ضرورت اجرای عدالت آموزشی و فراهم کردن امکانات لازم برای همه دانش آموزان کشور در بهره مندی از خدمات آموزشی بویژه آموزش مجازی از طریق شبکه شاد در دوران شیوع کرونا، اظهار داشت: اینکه همه دانش آموزان در سراسر کشور به آموزش دسترسی داشته باشند و دانش آموزی بخاطر محرومیت از امکانات و تجهیزات نوین آموزشی از تحصیل محروم نشود، وظیفه ما است.
 آیت الله رئیسی همچنین تاکید کرد: جایگاه آموزش و پرورش در نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور باید تعریف شود و مسائل و مشکلات معیشتی معلمان را یک بار برای همیشه حل کنیم تا مسئله اصلی آموزش و پرورش ما مسئله مالی و معیشتی نباشد.
 رئیس جمهور همچنین بر تقویت دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز تربیت و آموزش معلمان نظام آموزشی کشور تاکید کرد و گفت: نیروی متخصص و متعهد مورد نیاز آموزش و پرورش برای تعلیم و تربیت آینده سازان کشور باید از طریق دانشگاه فرهنگیان تأمین شود.
 به گزارش کبنا، در این نشست مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون و نماینده عالی آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی، گفت: آموزش و پرورش حال و هوای خوبی ندارد، منابع انسانی در آموزش و پرورش باید به بهترین نحو مدیریت شود. 
وی بیان کرد قرار بر این بود که "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" هر 5 سال یک بار مورد بازنگری و بِروزرسانی قرار بگیرد اما یک دهه پس از ابلاغ این سند، نه‌تنها خبری از بازنگری آن نیست بلکه نحوه و چگونگی اجرای آن همچنان محل بحث و مناقشه میان مجریان و قانونگذاران است و فقط ده درصد آن اجرا شده!
نماینده عالی آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان گفت :
یکی از پیوست‌های اصلی اجرای سند تحول بنیادین، رتبه بندی معلمان است، که به یک خواسته عمومی تبدیل شده و ان شاء لله  این رتبه بندی به عنوان خواسته ی اصلی معلمان اجرا شود
وی اشاره کرد: با وجود بیماری کرونا  و تعطیلی مدارس ولی متاسفانه زیرساخت ها  فراهم نشده و بیش از 4 میلیون نفر از دانش آموزان ما از امکانات محروم مانده اند و نتوانسته اند در سامانه شاد از تحصیل و فرهنگ در آموزش و پرورش بهرمند شوند.

در نخستین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم و هزارمین جلسه این شورا از بدو تأسیس، اعضای شورا با ابراز خرسندی از تشکیل جلسه به ریاست رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی آموزش و پرورش که بعد از حدود ۱۰ سال انجام شده است، تداوم این جلسات را موجب تسریع در حل مشکلات آموزش و پرورش و حوزه تعلیم و تربیت کشور دانستند.
 در این جلسه ماده واحده تشکیل ستاد هماهنگی و اجرایی سند تحول آموزش و پرورش در ذیل شورای عالی آموزش و پرورش با هدف تحقق اجرای سند تحول با اصلاحاتی مورد تصویب قرار گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درود بررئیسی درود برروشنفکر
ن
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر بخاطر ارای معلمان تلاش میکند اما برنده نخواهدشد
محمدولایی
Romania
معلمین و بازنشسته ها را بعضی به سفارش دشمنان تحت سخت ترین بی مهری قرار داده اند !!!!چون دشمن خوب میداند تمام انقلابها با روشنگری این دوقشر متحول میشوند ؛؛؛اما دولت جدید کاملا میداند و آرزوی این اقشار. را برآورده خواهد کرد اگر دشمن تا کنون موفق نبوده ::::دال بر انقلابی بودن واز جان گذشتگی بوده است اما ۰۰۰۰ مجلس بی تدبیری و۰۰۰۰کنار و با انقلابی گری ادامه دهد
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1