کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون اجرایی طرح سد چم شیر گفت؛

سد چمشیر گچساران تا پایان سال آبگیری می شود + تصاویر

2 شهريور 1400 ساعت 23:55

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: عملیات احداث سد مخزنی چم شیر گچساران هم اکنون ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال آبگیری می شود.


معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: عملیات احداث سد مخزنی چم شیر گچساران هم اکنون ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امسال آبگیری می شود.
به گزارش کبنانیوز، محمد رضا فاضل روز سه شنبه (2 شهریورماه 1400) افزود: آبگیری سد چم شیر با هدف تولید انرژی برق آبی به میزان ۴۸۲ گیگاوات ساعت در سال و  تأمین آب بخش های مختلف از جمله توسعه گردشگری، کشاورزی در روستاهای بالا و پایین دست سد و کنترل سیلاب و صنایع آبزیان انجام می گیرد.
وی بیان کرد: بر اساس برنامه زمان بندی  عملیات آبگیری سد چم شیر تا پایان امسال انجام خواهد شد.
فاضل گفت: شیوع ویروس کرونا در سال های اخیر موجب کندی و وقفه در روند اجرایی بخش های مختلف این طرح شد.
فاضل اعتبار این طرح را ۲۳۰ میلیون یورو اعلام کرد و اظهار داشت: ۲۵ درصد از اعتبارات فاینانس طرح سد و نیروگاه چم شیر در این شهرستان، معادل ۶۰ میلیون یورو افزایش یافت.
فاضل تصریح کرد: ماهانه ۲۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل سد چم شیر به منظور آبگیری این طرح نیاز است.
وی اظهار داشت: تاکنون ۲۵۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی برای ساخت سد چم شیر گچساران هزینه شده است.
تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب، تولید ۴۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است.
سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.
نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.


کد مطلب: 438210

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/438210/2/سد-چمشیر-گچساران-پایان-سال-آبگیری-می-شود-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1