کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران مطرح کرد

بودجه کهگیلویه و بویراحمد در لایحه 1400، 56 درصد رشد داشته و ربطی به مجلس ندارد / نمایندگان مجلس اگر برای افزایش بودجه 1400 رایزنی کرده‌اند باید از زبان خودشان بشنویم / نظر شهابی‌‌نسب در باره حذف تاجگردون / حتماً در خصوص بودجه کهگیلویه و بویراحمد شفاف‌سازی می‌کنیم

2 ارديبهشت 1400 ساعت 11:43

شهابی نسب با اشاره به برخی از حواشی که پیرامون بودجه عمرانی استان به وجود آمد، افزود: تا بودجه ابلاغ نشده من هیچ اظهار نظری نمی توانم بکنم، لایحه 1400 به مجلس رفته، حالا، عددها در مجلس چه تغییراتی کرده‌اند و چه اتفاقی برای آنها افتاده، هنوز به دست ما نرسیده است. ان شاء الله به محض ابلاغ بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد، آنچه رخ داده به اطلاع مردم می رسانیم و شفاف سازی می کنیم.


صبح روز پنج شنبه (2 اردیبهشت 1400) نشست خبری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد با خبرنگاران برگزار شد.
به گزارش کبنانیوز از یاسوج، در این نشست علی شهابی نسب رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد به تشریح آخرین اعتبارات استان پرداخت و با بیان اینکه بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد در لایحه 1400، 56 درصد رشد داشته، اظهار داشت: اعتبارات استان کهگیلویه و بویراحمد در قانون بودجه سال 99، 932 میلیارد تومان بوده که در لایحه بودجه 1400 به 1451 میلیارد تومان رسیده و این را دولت تصویب کرده و ربطی به نمایندگان مجلس ندارد. ممکن است که نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از اینکه لایحه بودجه 1400 به مجلس رفته باشد، با وزارتخانه‌ها و وزرا رایزنی کرده باشند که این را باید از زبان خودشان بشنویم.
*حواشی بودجه محور سورمق - اقلید - یاسوج
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سئوال خبرنگار کبنا به تغییر نام پروژه جاده راه سورمق – اقلید – یاسوج در بودجه 1400 گریزی زد و اظهار داشت: این طرح طرحی ملی است. آقای تاجگردون [نماینده سابق گچساران و باشت] در این باره به آقای نوبخت نامه‌ای نوشتند و این موضوع را تذکر داده، ما هم پیگیر کردیم که دلیل این تغییر را بدانیم. این پروژه به طرح اتصال سپیدان – اقلید – یاسوج نامگذاری شده است. طرح‌های ملی را خود وزارتخانه‌ها دنبال می‌کنند. ما سازمان مدیریت برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم.
وی افزود:  بودجه کل کشور در لایحه 1400 نسبت به قانون بودجه 99، 20 درصد رشد داشته است اما بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد، 56 درصد رشد داشته است. به این دلیل که استان ما یک استان توسعه نیافته است و بودجه توازن و نفت کهگیلویه و بویراحمد رشد کرده است.

 شهابی نسب با اشاره به برخی از حواشی که پیرامون بودجه عمرانی استان به وجود آمد، افزود: تا بودجه ابلاغ نشده من هیچ اظهار نظری نمی توانم بکنم، لایحه 1400 به مجلس رفته، حالا، عددها در مجلس چه تغییراتی کرده‌اند و چه اتفاقی برای آنها افتاده، هنوز به دست ما نرسیده است. ان شاء الله به محض ابلاغ بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد، آنچه رخ داده به اطلاع مردم می‌رسانیم و شفاف سازی می‌کنیم.
شهابی نسب گفت: عموماً طرح‌های ملی توسط وزارتخانه‌ها و سازمان برنامه کشور پیگیری می‌شوند، اعتبارات طرح‌های ملی نه به ما ابلاغ می‌شود، نه موافقت نامه آن با ما مبادله می‌شود، نه اینکه در خزانه استان می‌آید، اعتبار جاده اقلید یاسوج، توسط سازمان برنامه و بودجه، شرکت حمل  نقل زیرساخت پیگیری می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: اینکه آیا بودجه این طرح در مجلس تغییر کرده است یا خیر؟ این موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا ذهن مردم نسبت به موضوع روشن شود.
*جاده سازی باشت به چرام
شهابی نسب با بیان اینکه طرح جاده سازی باشت به چرام از پروژه‌های خوب استان کهگیلویه و بویراحمد است و تخصیص اعتبار در سال جدید خواهد داشت، گفت: این پروژه پروژه بزرگی است ولی اعتبار آن کم است، به دلیل اینکه شهر باشت شهر کوچکی است. ولی سعی می‌کنیم هم از چرام و هم از باشت برای این طرح اعتبار گذاشته شود.
*نرخ بیکاری 10 درصد است
شهابی نسب در خصوص نرخ بیکاری اظهار کرد: استان به دلیل محرومیت تاریخی قبل از انقلاب، و اینکه قبل از انقلاب فعالیت صنعتی صورت نگرفته است، نرخ بیکاری بالایی دارد. به لحاظ نرخ بیکاری جزو استان‌های اول هستیم، ولی در سالهای اخیر نرخ بیکاری کاهش یافته است. متوسط نرخ بیکاری ما زمانی 17 درصد بوده است و در حال حاضر به 10 درصد رسیده است.
*طرح ملی پاتاوه دهدشت یکی از سخت‌ترین طرح‌های جاده سازی کشوری
شهابی نسب در خصوص طرح پاتاوه دهدشت اظهار کرد: یکی از شریان‌های اصلی جاده‌های جنوب کشور است که در سفر مقام معظم رهبری مصوب شد، راه اصلی از شهرضای اصفهان تا بهبهان است، یکی از طرح‌های کشور که در سخت‌ترین مناطق کوهستانی قرار دارد، پل‌های بزرگ و تونل‌های بزرگی در این مسیر است، حجم کار عملیاتی آن بالا است، 136 کیلومتر این مسیر کوهستانی است، رودخانه لوداب، رودخانه مارون در این مسیر است، لذا کار بزرگ و سختی بوده است، در مقطعی در سال 86 طرح متوقف شد، به دلیل اینکه حجم اعتبارات بالا بود، این طرح عملاً در سفر آقای روحانی در سال 95 سرعت گرفته و 40 درصد پیشرفت فیزیکی طی این چند سال بوده است. در همان سال 150 میلیارد تومان به این طرح تزریق شد.
در سفر دکتر نوبخت تا پایان سال 99 نزدیک به 300 میلیارد تومان به طرح تزریق شد. در طی این چند ساله توجه خوبی به این طرح شده است و از نمایندگان محترم مجلس و از مسئولان کشوری به خاطر کمک به این طرح تشکر می‌کنم. با افتتاح این جاده، کهگیلویه از شرایط محرومیت کنونی خود خارج خواهد شد.
وی افزود: این طرح به دلیل اینکه در احداث تونل کوه ریزش داشت افتتاح نشد، امیدواریم این طرح جاده در شهریورماه افتتاح شود.
شهابی گفت: پتروشیمی دهدشت 17 درصد پیشرفت فیزیکی و پتروشیمی گچساران نزدیک به 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
*میانگین پرداخت تسهیلات در استان بالاتر از میانگین کشوری
شهابی نسب در خصوص پرداخت تسهیلات اظهار کرد: جزو اولین استان‌های کشور در پرداخت تسهیلات هستیم، میانگین پرداخت تسهیلات در کشور 85 درصد است و در استان ما این رقم 115 درصد است.
*راه آهن یاسوج
شهابی نسب اظهار کرد: راه آهن نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد است و باید به شبکه ریلی کشور متصل شود ولی ما باید اولویت بندی داشته باشیم. راه آهن یک طرح بزرگ ملی است که با اعداد کوچک نمی‌توان ان را اجرا کرد. سال 99 بودجه کمی در لایحه داشت، در لایحه 1400 هم آمده است، ولی باید منتظر ابلاغیه بودجه بمانیم  و ببینیم چه میزان بودجه برای راه آهن استان درنظر گرفته شده است.
*افزایش بودجه استان بالاتر از میانگین رشد بودجه کشور
شهابی نسب در خصوص افزایش بودجه استانی در لایحه 1400 گفت: افزایش 56 درصدی بودجه در لایحه 1400 در حالی بوده که بودجه کل کشور 20 درصد رشد داشته است. به دلیل اینکه استان ما توسعه نیافته است، ردیف توازن استان‌های توسعه نیافته افزایش دارد، دوم آنکه درآمدهای نفتی ما در سال گذشته تحقق پیدا نکرده، و امیدواریم که در سال جدید درآمد نفت استان نیز تحقق بیابد.
مبنای محاسبه بودجه نفت تا سال 93 بر اساس کارمزد بوده، بعد از سال 93 تلاش شده که محاسبه ان بر اساس میزان آلایندگی باشد. ولی تا بودجه ابلاغ نشود، هیچ اظهارنظری نمی‌توانیم بکنیم. باید ببینیم در مجلس این میزان بودجه کاهش پیدا کرده یا افزایش پیدا کرده است. پس از ابلاغ حتماً در حضور رسانه‌ها شفاف سازی خواهیم کرد تا حاشیه‌ای ایجاد نشود.

علی شهابی‌نسب رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی متولی راهبری توسعه استان بوده و مسائل استان را از جنبه‌های مختلف رصد می‌کند، اظهار داشت: سازمان مدیریت به عنوان دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی نقش ایفا می‌کند، امسال ۸ پروژه اقتصاد مقاومتی استان مشخص شده است.
 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه دبیری کارگروه امور اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری از دیگر وظایف این سازمان است، گفت: سند آمایش سرزمین استان نهایی شده است.
وی به بودجه استان در ابتدای سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: اعداد و ارقام عمرانی که در قانون بودجه پیش‌بینی شده بود حدود ۹۳۲ میلیارد تومان بود که از منابع مختلف در قانون برای استان مصوب شد اما در طول سال از محل تهاتر و ردیف‌های مختلف به این اعداد اضافه شد و بودجه استان در پایان سال ۹۹ به ۹۴۳ میلیارد تومان رسید که تاکنون بالغ بر ۴۰ درصد معادل ۴۳۶ میلیارد تومان بودجه ۹۹ تحقق پیدا کرده است.
 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: همچنین دولت، ۴۳۱ میلیارد تومان برای زلزله سی‌سخت اختصاص داده که ۲۷۱ تسهیلات و ۱۶۱ اعتبارات بوده که به بنیاد مسکن استان ابلاغ شده است، ضمن اینکه اعتبارات طرح‌های ملی تقریباً ۴۹۴ میلیارد تومان بوده است.
شهابی‌نسب در پاسخ به سئوالی در خصوص رد اعتبارنامه تاجگردون و حذف یکی از نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس، گفت: ان شاء الله به زودی نماینده مردم گچساران و باشت انتخاب می‌شود و این مشکل هم برطرف می‌شود. آقای تاجگردون تلاش زیادی برای استان کرد که از او و سایر نمایندگان در دوره‌های گذشته و فعلی تشکر می‌کنیم. قطعاً اگر آقای تاجگردون بود، امورات عمرانی و سایر کارها بهتر پیش می‌رفت.
 وی با اشاره به وضعیت بودجه استان گفت: پروژه یاسوج سی‌سخت مدتی به دلیل اختلاف بین وزارت راه و محیط زیست تعطیل بود اما خوشبختانه مشکل این پروژه مرتفع شده است.
 شهابی‌نسب با اشاره به پیشرفت ۳۴ درصدی سد تنگ سرخ گفت: این سد اولین طرحی است که مجوز ماده ۵۶ قانون تنظیم مقررات دولت را گرفته، ضمن اینکه سد آبریز در کهگیلویه و طرح تأمین آب امامزاده جعفر دیگر طرح‌هایی است که از محل ماده ۵۶ برخوردار می‌شوند.
 


کد مطلب: 433308

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/433308/2/بودجه-کهگیلویه-بویراحمد-لایحه-1400-56-درصد-رشد-داشته-ربطی-مجلس-ندارد-نمایندگان-اگر-افزایش-رایزنی-کرده-اند-باید-زبان-خودشان-بشنویم-نظر-شهابی-نسب-باره-حذف-تاجگردون-حتما-خصوص-شفاف-سازی-می-کنیم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1