تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۳
کد مطلب : ۴۲۹۹۳۲
کبنا گزارش می‌دهد

معاون عمرانی کهگیلویه و بویراحمد از پروژه 25 ساله بازدید کرد ( + تصاویر )

۱
کبنا ؛معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در یکی از اولین روزهای کاری خود با حضور در محور ملی پاتاوه- دهدشت روند ساخت و تکمیل این پروژه را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.
به گزارش کبنا، کیامرث حاجی‌زاده معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در یکی از اولین روزهای کاری خود با حضور در محور ملی پاتاوه- دهدشت روند ساخت و تکمیل این پروژه را از نزدیک مورد بررسی قرار داد.
حاجی‌زاده را که در این سفر مدیران‌کل مرتبط همراهی می‌کردند از محور پاتاوه- دهدشت به عنوان محوری شریانی یاد کرد که هم در حوزه ملی و هم استانی سهم بسزایی در توسعه خواهد داشت.
وی گفت: این محور از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان بوده و می‌طلبد به همین دلیل همت بیشتری برای تکمیل آن به خرج داده شود.
حاجی‌زاده در نشست با نماینده ولی‌فقیه در استان نیز یکی از اولویت‌های خود را کمک به تسریع در تکمیل این جاده عنوان کرده بود.

سرنوشت پروژه جاده پاتاوه - دهدشت
   
یکی از پروژه‌های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد که سال‌های سال است مردم منتظر رونمایی و افتتاح آن هستند تا مسیر شهرهای سردسیری و گرمسیری استان کمتر شود و در طراز ملی مسیر شمال به جنوب کشور کاهش یابد پروژه ملی پاتاوه-دهدشت است.
پروژه‌ای که مسئولان تاکنون قول‌های زیادی برای افتتاح آن داده‌ا‌ند و اگر آرشیو وعده‌های مسئولان کشوری، استانی و نمایندگان مجلس را باز کنیم دچار سرگیجه خواهیم شد.
طبق گفته مسوولان دست اندرکار راه، پروژه راه اصلی پاتاوه به دهدشت، یکی از پروژه های محوری در احداث راه های اصلی کشور است که موجب خروج این منطقه از استان کهکیلویه و بویراحمد از بن‌بست شده و شرایط را برای شکوفایی اقتصادی فراهم می‌کند.
طول این پروژه ۱۳۶ کیلومتر و  هزینه احداث آن ۳۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است بخشی از کریدور شمال-جنوب که از مسیر استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری به خلیج فارس منتهی می‌شود. این مسیر یک مسیر کمکی است که می‌تواند حجم قابل ملاحظه ای از بارهای ترانزیتی را جابجا کند.
با این تفاسیر باید هم مردم استان کهگیلویه و بویراحمد سال‌های سال منتظر افتتاح این پروژه باشند چرا که با افتتاح آن بسیاری از مشکلات کنونی در مسیر تردد نقاط مختلف استان را نخواهیم داشت و دو منطقه جغرافیایی کهگیلویه و بویراحمد با فاصله بسیار کمتر از فواصل امروزی به یکدیگر نزدیک می‌شوند و در زمینه‌های مختلف از جمله تبادل کالا و خدمات و همچنین سرمایه‌گذاری تسهیل خواهد شد.
   
علی سلحشوری رئیس سابق مدیریت و برنامه‌ریزی استان یک ماه پیش و چند روز قبل از بازنشستگی در خصوص این جاده گفته بود: در سال جاری ۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال از محل منابع مختلف به این طرح ابلاغ که تاکنون ۲ میلیارد ۳۶۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به سفر دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان قولهای خوبی برای تزریق اعتبارات بیشتر داده شد.
سلحشوری افزود: این جاده ملی که از مهمترین و کلیدی ترین طرحهای راه و شهرسازی در کل کشور محسوب می شود بیش از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی تصریح کرد: این طرح ملی در همه زمینه ها از پیشرفت اجرایی خوبی برخوردار است و با توجه به تعهد پیمانکار پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.
سلحشوری در همین خصوص اظهار کرد: پیش بینی می شود  این طرح با هزینه افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال بالاخره به بهره برداری برسد و اهالی منطقه پس از سالها انتظار از مزایای آن بهره مند شوند.
 اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم در سفر 13 شهریورماه امسال به استان کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه بازدید از طرح ملی  پاتاوه با اشاره به اینکه روند اجرایی جاده ملی پاتاوه به دهدشت طولانی شده است، گفت: هیچ گونه سهل انگاری از سوی مسئولان تا بهره برداری کامل از این طرح تا زمان تعیین شده قابل قبول نیست.
اسلامی تاکید کرد: با توجه به تامین منابع مالی از سوی دولت باید از همه ظرفیت‌ها برای تسریع در روند اجرایی این طرح نیز استفاده کرد.
   
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در نشست شورای فنی 30 مهرماه امسال گریزی به زمان بهره‌برداری از جاده پاتاوه- دهدشت زد و خاطر‌نشان کرد: هزار پروژه در حوزه راه در کشور داریم که تعداد 110 پروژه برای افتتاح تا پایان سال مشخص شده‌اند و در این تعداد پنج پروژه طلایی وجود دارد که سه پروژه آن تکمیل شده‌اند و خوشبختانه یکی از مهمترین این پروژه‌ها، جاده پاتاوه به دهدشت است.
مهدی روشنفکر نماینده بویراحمد و دنا نیز در تاریخ 20 آذرماه امسال در بازدید از محل اجرای سد خاکی سقاوه با بیان اینکه طرح ملی پاتاوه به دهدشت از لحاظ تامین اعتبار مشکلی ندارد گفت: با توجه به سفر قبلی و تاکید وزیر راه و شهرسازی، این طرح پیشرفت خوبی ندارد.
  
روشنفکر افزود: این طرح قرار بود در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد، ولی با این روند بعید می‌دانم تا پایان سال هم به بهره برداری برسد.
وی از پیمانکاران و کارکنان این طرح خواست، تلاش خود برای تسریع در روند اجرای این طرح را چند برابر کنند.

  
ساخت جاده ملی پاتاوه- دهدشت در سفر سال ۱۳۷۳رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد که درست یک سال بعد عملیات اجرایی این جاده در سال ۷۴ آغاز شد.
همگان انتظار داشتند احداث این جاده مهم کمتر از ۱۰ سال طول بکشد اما گذشت 25 سال از شروع عملیات ساخت آن موجب تعجب و اعتراض بسیاری از مردم شده است.
با وجود اینکه 25 سال از آغاز ساخت جاده ملی و ترانزیتی پاتاوه به دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد و چهار دولت در این زمان طولانی از مردم روی گرفته و هرکدام تلاش کرده این جاده را به پایان برساند اما این جاده همچون کلافی سردرگم از این دولت ‌به ‌دولت بعد پاس داده می‌شود.
مسیر اصلی پاتاوه - دهدشت به طول ۱۳۷ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - یاسوج، بخشی از کریدور اتصال مرکز کشور به جنوب و در واقع اتصال بخشی از مرکز کشور از استان اصفهان به بنادر جنوبی در زمان کمتری است و لذا مسیر استان‌های مرکزی از جمله اصفهان تا بنادر جنوبی کشور از نظر زمانی نزدیک به ۲ ساعت کوتاه‌تر می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1