کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وضعیت امنیتی کنگره امریکا همزمان با آخرین تلاش‌ها برای حذف ترامپ و طرح دومین استیضاح؛

(تصاویر) پایتخت در وحشت / خشم بزرگ دونالد ترامپ / تدابیر شدید امنیتی در کنگره آمریکا

25 دی 1399 ساعت 10:20

 دموکرات‌ها به دنبال این هستند که ترامپ را دوباره استیضاح کنند، بنابراین این کار را همین هفته انجام می‌دهند، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که بین استیضاح و محاکمه رئیس جمهور آمریکا تفاوت وجود دارد، تا به حال در تاریخ سیاسی آمریکا جانسون، بیل کلینتون و ترامپ استیضاح شده‌اند، استیضاح به معنای نوعی تفهیم اتهام است و اتفاقی را برای رئیس جمهور استیضاح شده رقم نمی‌زند.


ایران/رویترز/فرارو  مجلس نمایندگان امریکا دیروز بررسی استیضاح دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهوری امریکا را آغاز کرد.
این برای دومین بار است که ترامپ استیضاح می‌شود؛ یک هفته مانده به پایان دوره ریاست جمهوری‌اش. تلاشی که اگر به نتیجه برسد، راه را برای بازگشت دوباره او به رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ مسدود می‌کند. در صورتی که استیضاح به نتیجه برسد، ترامپ از نامزدی مجدد برای پست‌های فدرال محروم خواهد شد و حقوق مادام‌العمر و تأمین محافظان شخصی او نیز لغو می‌شود. این همان چیزی است که دموکرات‌ها به دنبال آن هستند و جمهوریخواهان نیز با آنها همراهی می‌کنند.
یکی از اعضای حزب جمهوریخواه، «آدام کینزینگر» (نماینده ایالت ایلینوی) در نشست مجلس نمایندگان امریکا کنار ۲۲۲ نماینده حزب دموکرات قرار گرفت و مصوبه‌ای را به امضا رساند که در آن از «مایک پنس»، معاون ترامپ خواسته شده با اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی، رئیس جمهوری امریکا را برکنار و خود به جای او تا ۲۰ ژانویه (اول بهمن ماه) بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند. در رأی‌گیری برای تصویب این قطعنامه، نکته‌ای که قابل توجه بود، این بود که هر چند تنها یک نفر از نمایندگان حزب جمهوریخواه به آن رأی مثبت داد، اما بقیه نمایندگان این حزب نیز از «ترامپ» دفاع نکردند و تنها دلیلی که برای رأی ندادن به این قطعنامه داشتند، این بود که کنگره نباید به معاون رئیس جمهوری بگوید چه باید بکند.
با مخالفت مایک پنس، معاون رئیس جمهوری امریکا با این خواسته که در نامه‌ای به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان گفته بنا ندارد از متمم ۲۵ قانون اساسی استفاده کند، استیضاح به جریان افتاد. به گزارش بی‌بی‌سی، نامه پنس عصر سه‌شنبه در حالی به رئیس مجلس نمایندگان داده شد که این مجلس از صبح دیروز مشغول بحث و گفت‌وگو درباره قطعنامه‌ای مرتبط با متمم ۲۵ بود که در صورت تصویب پنس را بدون اینکه الزامی داشته باشد به استفاده از این متمم فرا می‌خواند.
این متمم تاکنون در تاریخ امریکا مورد استفاده قرار نگرفته است اما آن طور که کارشناسان حقوقی می‌گویند بیشتر برای مواقعی که رئیس جمهور به علت بیماری شدید یا ناتوانی کامل عاجز از انجام امور کشور باشد درنظر گرفته شده است. به گزارش رویترز، پنس خطاب به پلوسی نوشته که تمرکز دولت ترامپ بر انتقال قانونمند قدرت خواهد بود. او از پلوسی و دیگر اعضای کنگره خواسته از اقداماتی که به شکاف بیشتر در جامعه دامن می‌زند، خودداری کنند.
ترامپ پیش از این از پنس خواسته بود از اختیار قانونی خود برای مخالفت با برگزاری جلسه تأیید نتیجه رأی کالج الکترال استفاده کند، اما معاون رئیس جمهوری امریکا با این خواسته ترامپ مخالفت کرد.
پنس در بخشی از نامه خود به همین مخالفت اشاره کرده و خطاب به پلوسی می‌نویسد: «هفته گذشته در برابر فشارها برای استفاده از اختیارات فراتر از قانون اساسی مقاومت کردم و اکنون نیز تسلیم فشارهای سیاسی در چنین زمان حساسی نمی‌شوم.» او در این نامه هشدار داده که استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی امریکا به عنوان «مجازات» سابقه بدی بر جای می‌گذارد.
با «نه» پنس اولتیماتوم دوم محقق شد؛ با برکناری توسط معاون یا رفتن تا نهایت استیضاح دوم. شرایط اما این بار برای رأی به استیضاح ترامپ هموارتر از دفعه قبلی است. به گزارش «نیویورک تایمز»، در حالی که در پروسه استیضاح «ترامپ» در سال ۲۰۱۹ حتی یک نماینده حزب جمهوریخواه حاضر نشده بود رأی به این استیضاح دهد، از آغاز صبح دیروز ۵ نماینده برجسته حزب جمهوریخواه پیشاپیش اعلام کردند که به این استیضاح رأی مثبت خواهند داد.
«جان کاتکو» نماینده حزب از ایالت نیویورک، اولین جمهوریخواهی بود که به طور رسمی و علنی اعلام کرد از روند استیضاح حمایت می‌کند. پس از او «لیز چنی»، دختر «دیک چنی» و نماینده ایالت وایومینگ که نفر سوم حزب در مجلس نمایندگان امریکا هم هست، گفت به استیضاح رئیس جمهوری شورشی رأی می‌دهد. طبیعتاً «آدام کینزینگر» هم که سه‌شنبه شب قطعنامه را امضا کرد، نفر بعدی بود که موافقت خود را با استیضاح اعلام کرد. دو نفر دیگر نیز «فرد آپتون» نماینده حزب جمهوریخواه از ایالت میشیگان و «جیمی هررا بوتلر» از واشنگتن بودند. «میچ مک کانل»، رهبر جمهوریخواهان در سنای امریکا تأکید کرد: «از استیضاح ترامپ حمایت می‌کنم زیرا معتقدم این بهترین راه است تا حزب بتواند برائت خود را از «ترامپ» اعلام و خود را تطهیر کند.» او گفت: «مشخص است که ترامپ مرتکب جرایمی شده که شایسته استیضاح است.» اقدام غیرمنتظره «مک کانل» که اولین بار «نیویورک تایمز» آن را منتشر کرد، بسیار تعیین کننده تلقی شد. زیرا با این اظهارنظر ممکن بود شمار بیشتری از نمایندگان حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان امریکا در نشست دیشب این مجلس رأی به استیضاح دهند.
 اتهام: «تحریک برای شورش»
روند رسمی استیضاح دیروز چهارشنبه رسماً در مجلس نمایندگان آغاز شد. از آنجا که اکثریت این مجلس در دست دموکرات‌هاست، استیضاح در این مرحله احتمالاً بدون مشکل پیش می‌رود اما در مجلس سنا باید با آرای دوسوم سناتورها، برکناری ترامپ تصویب شود. با همراهی همین چند سناتور جمهوریخواه هم اینکه دوسوم نمایندگان سنا به استیضاح ترامپ رأی دهند دور از انتظار نیست.
ترامپ بار اول به دلیل ماجرای اوکراین و تلاش او برای وادار کردن این کشور به اقدام قضایی علیه پسر جو بایدن استیضاح شد و این بار با حمله به کنگره امریکا در ششم ژانویه (۱۷ دی) به اتهام «تحریک به شورش» استیضاح می‌شود.
نانسی پلوسی ۹ دموکرات را به عنوان مسئولان روند استیضاح معرفی کرد. ایسنا به نقل از پایگاه خبری هیل نوشته جمی راسکین، استاد سابق حقوق قانون اساسی به عنوان مدیر اصلی استیضاح تعیین شد.
نشست دیشب کنگره امریکا در حالی برگزار شد که در راهروها و محوطه کنگره امریکا شمار زیادی از گارد امنیتی امریکا مستقر شده بودند تا روند استیضاح تاریخی «دونالد ترامپ» در امنیت کامل برگزار شده و حوادث ششم ژانویه (17 دی ماه) تکرار نشود. به گزارش «گاردین» در آغاز این نشست، «جیم مک گاورن»، رئیس کمیته قوانین مجلس نمایندگان امریکا، با بازخوانی وقایع روز ششم ژانویه و حملات هواداران «ترامپ» به کنگره امریکا، این وقایع را «یک صحنه جنایت» خواند و تأکید کرد: «استیضاح ترامپ به جهانیان اثبات خواهد کرد که دموکراسی هنوز در ایالات متحده جریان دارد.» طرح استیضاح ترامپ هرچند حامیانی در بین جمهوریخواهان دارد اما شماری از جمهوریخواهان نیز با این طرح مخالف بودند. یکی از آنها «تام کول»، از اعضای برجسته حزب جمهوریخواه بود که در پی سخنان «جیم مک گاورن» آغاز به صحبت کرد و گفت: «پروسه‌ای که برای استیضاح آغاز شده یک پروسه قوی و درست نیست.» او با فرا خواندن نمایندگان هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات به احیای کشور بعد از حمله اوباش به کنگره، تأکید کرد که یک استیضاح دیگر می‌تواند کشور را به سمت یک شکاف دیگر ببرد. «استنی هویر» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان امریکا نفر بعدی بود که سخن گفت و تأکید کرد: «اقداماتی که انجام شده و اعمال رئیس جمهوری امریکا، اقدام و واکنش فوری و روشن کنگره را می‌طلبد.»
او همچنین گفت که هرچند 5 نماینده جمهوریخواه اعلام کرده‌اند، به استیضاح رأی خواهند داد اما انتظار می‌رود برتعداد این نمایندگان موافق استیضاح افزوده شود. «نانسی مک»، نماینده حزب جمهوریخواه از ایالت کارولینای جنوبی مخالفت خود را با استیضاح اعلام کرد و گفت: «در خشونت‌های مورد بحث هردو طرف (حامیان جمهوریخواهان و دموکرات‌ها) مقصر بودند.»
اما «ایلهان عمر»، نماینده حزب دموکرات، نمایندگان حزب رقیب را تشویق به رأی دادن به استیضاح کرد و گفت: «اوباش کاملاً آشکار از طرف رئیس جمهوری تحریک شده بودند تا به کنگره حمله کنند. بنابراین ما باید بتوانیم به عنوان بخشی از فرآیند دموکراسی به وضعیت موجود پاسخ مناسب دهیم. زیرا این تلاش‌های خشونت آمیز دموکراسی را هدف گرفته بود.» «شیلا جکسون لی»، دیگر نماینده حزب دموکرات نیز با شورشی خواندن رئیس جمهوری امریکا، خواهان استیضاح وی شد.

نخستین بار در تاریخ آمریکا؛ دونالد ترامپ برای بار دوم استیضاح شد
 مجلس نمایندگان آمریکا طرح استیضاح مجدد رئیس‌جمهور این کشور را تصویب کرد تا او به اولین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا تبدیل شود که در دوره حضورش در کاخ سفید، دو بار استیضاح می‌شود.
مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه طرح استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور را تصویب کرد.
 به نوشته رسانه‌های آمریکایی، قانونگذاران ایالات متحده با ۲۳۲ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف، طرح استیضاح مجدد ترامپ را تصویب کردند.
 در میان رأی‌دهندگان مثبت به طرح استیضاح ترامپ، ۱۰ نماینده جمهوری‌خواه و هم‌حزبی ترامپ نیز دیده می‌شود.
 بدین‌ترتیب ترامپ به اولین رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل شد که برای دومین بار در زمان حضورش در کاخ سفید استیضاح می‌شود. این اولین بار در تاریخ ۲۴۴ ساله ایالات متحده است که مجلس نمایندگان این کشور، دو بار طرح استیضاح یک رئیس‌جمهور را تصویب می‌کند.
 طرح استیضاح ترامپ اکنون به مجلس سنای آمریکا فرستاده می‌شود تا در جلسه‌ای بعد از بیان استدلال‌های سناورهای آمریکایی، دوباره به رأی گذاشته شود. 
دوره ریاست جمهوری ترامپ روز ۲۰ ژانویه به پایان می‌رسد که بعد از شکست در انتخابات ماه نوامبر در مقابل جو بایدن نامزد حزب دمکرات است. با این حال بعید است دونالد ترامپ پیش از پایان دوره‌اش مجبور به ترک کاخ سفید شود چون مجلس سنا در یک هفته‌ای که از دوره او باقی مانده تشکیل جلسه نخواهد داد.
 طرح استیضاح برای تأیید در سنا به آرای دو سوم سناتورها نیازمند است. در حال حاضر از یکصد نماینده سنا، ۵۰ تن دموکرات و ۵۰ تن جمهوریخواه هستند. ترامپ هشدار داده است که استیضاحش «خشم زیادی» را در بر خواهد داشت
 هفته پیش ۱۳۹ جمهوری خواه علیه پذیرش نتایج انتخابات ۲۰۲۰ که کالج انتخاباتی در روز ۱۴ دسامبر تأیید کرده بود رأی دادند.
 
استیضاح دونالد ترامپ؛ آیا او از انتخابات ۲۰۲۴ محروم خواهد شد؟
 «تاکنون هیج رئیس جمهوری در سنا محاکمه نشده، یعنی به استیضاح رأی ندادند، این در حالی است که در مورد ترامپ اگر دموکرات‌ها بتوانند او را در مجلس نمایندگان استیضاح کنند، نه جمهوری خواهان چنین کاری خواهند کرد که ترامپ را محاکمه کنند و نه اینکه زمان کافی برای این مسئله وجود دارد، زیراکه چهارشنبه این هفته استیضاح او انجام می‌شود و چهارشنبه هفته آینده مراسم تحلیف بایدن، بنابراین هیچگونه محدودیت و مجازاتی شامل حال ترامپ نمی‌شود.»
امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با فرارو با اشاره به اینکه ترامپ دیگر از روز ۲۰ ژانویه قدرتی در آمریکا ندارد، اظهار داشت: با توجه به قانون اساسی آمریکا در روز مقرر مراسم تحلیف برگزار می‌شود و جو بایدن نیز بعد از سوگندی که یاد می‌کند به طور رسمی رئیس جمهوری آمریکا خواهد شد، حال در این روز ترامپ در هر کجا که باشد، دیگر به عنوان یک شهروند معمولی به حساب می‌آید و دیگر قدرت صدور فرمان و عزل و نصبی را ندارد.
وی افزود: ترامپ خود می‌داند که دیگر راهی برای ادامه ندارد و تا دو هفته آینده از قدرت کنار خواهد رفت، از سوی دیگر مشاوران حقوقی او نیز حتماً به ترامپ مشاوره داده‌اند که راهی ندارد و باید در پایان دوره‌اش قدرت را تحویل دهد، بایدن از ۲۰ ژانویه به عنوان فرمانده کل قوا و رئیس دولت کار خود را آغاز می‌کند و ترامپ زیر صفر درصد شانس دارد که بخواهد کاری را انجام دهد، از سوی دیگر با توجه به اتفاقات کنگره، ترامپ تمامی حساب‌های کاربری خود در بیشتر شبکه‌های اجتماعی را از دست داد، حال اگر بخواهد به زور در کاخ سفید بعد از ۲۰ ژانویه بماند، به طور قطع برخوردهای بسیار شدیدی با او می‌شود و بنابراین مرتکب چنین اشتباهی نمی‌شود که بخواهد همچنان به حضور در کاخ سفید ادامه دهد.
 ابوالفتح اظهار داشت: دموکرات‌ها به دنبال این هستند که ترامپ را دوباره استیضاح کنند، بنابراین این کار را همین هفته انجام می‌دهند، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که بین استیضاح و محاکمه رئیس جمهور آمریکا تفاوت وجود دارد، تا به حال در تاریخ سیاسی آمریکا جانسون، بیل کلینتون و ترامپ استیضاح شده‌اند، استیضاح به معنای نوعی تفهیم اتهام است و اتفاقی را برای رئیس جمهور استیضاح شده رقم نمی‌زند.
 این تحلیلگر مسائل آمریکا بیان داشت: تاکنون هیج رئیس جمهوری در سنا محاکمه نشده، یعنی به استیضاح رأی ندادند، این در حالی است که در مورد ترامپ اگر دموکرات‌ها بتوانند او را در مجلس نمایندگان استیضاح کنند، نه جمهوری خواهان چنین کاری خواهند کرد که ترامپ را محاکمه کنند و نه اینکه زمان کافی برای این مسئله وجود دارد، زیراکه چهارشنبه این هفته استیضاح او انجام شد و چهارشنبه هفته آینده مراسم تحلیف بایدن، بنابراین هیچگونه محدودیت و مجازاتی شامل حال ترامپ نمی‌شود.
 
اگر ترامپ در سنا محاکمه شود، دیگر نمی‌تواند در ۲۰۲۴ شرکت کند
وی اضافه کرد: اگر رئیس جمهوری در سنا نیز محاکمه شود، از داشتن سرویس مخفی امنیتی و پرداخت حقوق مادام العمر ریاست جمهوری محروم خواهد شد و دیگر بعد از آن حق نامزدی و بر عهده گرفتن ریاست جمهوری را نخواهد داشت، اما با توجه به اینکه ترامپ محاکمه نشده، بنابراین می‌تواند در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت کند و از این نظر با منع قانونی رویرو نخواهد بود.
 ابوالفتح همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد که در این مدت باقیمانده ترامپ خود و اطرافیانش را مورد عفو قرار دهد، ادامه داد: در قانون و رویه‌های حقوقی آمریکا رئیس جمهور کسی را می‌تواند مورد عفو قرار دهد که دادگاه او را محکوم کرده باشد و برای او حکم صادر شده باشد، ترامپ تاکنون کسانیکه را مورد عفو قرار داده، که دارای حکم قضایی بوده‌اند، اما الان که ترامپ و خانواده و اطرافیانش هیچ حکمی دریافت نکرده‌اند، عفو معنایی ندارد، این امکان وجود دارد که ترامپ بعد از دوران ریاست جمهوری‌اش، دادگاهی شود و حکم نیز بگیرد، اما ممکن است که توسط بایدن مورد عفو قرار بگیرد، بنابراین ترامپ الان و تا پایان دوره‌اش نمی‌تواند خود را مورد عفو قرار دهد.
 این کارشناس مسائل آمریکا همچنین در مورد انتخاب دو سناتور جورجیا که هر دو دموکرات هستند، گفت: با این دو سناتور دموکراتی که انتخاب شدند، دو حزب هرکدام ۵۰ سناتور دارند، اما کامالا هریس به عنوان رئیس سنا می‌تواند کفه دموکرات‌ها را سنگین‌تر کند، اما باید توجه داشت که برخی از طرح‌هایی که در سنا نیاز به تصویب دارد، نیاز به رأی ۶۰ سناتور و یا دو سوم آرا دارد، بنابراین در این موارد برتری دموکرات‌ها شکننده است و آن‌ها باید جمهوری خواهان را با خود همراه کنند، از سوی دیگر در برخی از موارد برخی از سناتورها نظر رهبر اکثریت سنا که هم حزبی خودشان است را نمی‌پذیرند، این مورد چیز عجیبی در سنا نیست، بنابراین برتری دموکرات‌ها بسیار شکننده است و نمی‌توان زیاد روی آن مانور داد.
 سرعت ریزش سیاسی، کندی ریزش اجتماعی
اقدامات دموکرات‌ها، رقبای جمهوریخواه آن‌ها را در وضعیتی دشوار قرار داده، طوری که بسیاری از حامیان ترامپ در داخل اردوگاه جمهوریخواهان نیز مجبور شده‌اند از گام‌های آن‌ها حمایت کنند. نیویورک‌تایمز نوشته که میچ مک‌کانل، رهبر جمهوریخواهان سنا به اطرافیان خود گفته که اعتقاد دارد «دونالد ترامپ» مرتکب خطا‌هایی شده که قابل استیضاح است. «جان کاتکو» از اعضای ارشد مجمع جمهوریخواهان اولین فرد از این حزب بود که از استیضاح ترامپ حمایت کرد. همچنین «دام کیزینگر» دیگر عضو ارشد جمهوریخواه مجلس نمایندگان نیز در بیانیه‌ای نوشت: «ترامپ از جایگاه خود در قوه مجریه برای حمله به قوه مقننه استفاده کرد؛ بنابراین با ارزیابی لوایح مربوط به استیضاح که به مجلس نمایندگان ارائه شده است، باید بگویم: اگر این اقدام قابل استیضاح نباشد پس چه تخلفی سزاوار استیضاح است؟»
در سطح اجتماعی، اما روند ریزش جایگاه ترامپ به کندی و با کاهش ۱۰ درصدی پایگاه اجتماعی ترامپ پیش می‌رود. نتایج نظرسنجی جدید هیل – هریس‌ایکس نشان می‌دهد، میزان رضایت از ریاست جمهوری دونالد ترامپ بعد از حمله ۶ ژانویه طرفداران او به ساختمان کنگره، در میان رأی‌دهندگان جمهوریخواه ۱۰درصد ریزش داشته که هرچند ظرف یک هفته، درصد قابل توجهی است، ولی برای مخالفان او چندان هم رضایتبخش نیست. ۴۴ درصد از رأی‌دهندگان ثبت‌نامی در نظرسنجی هشتم تا یازدهم ژانویه گفتند، عملکرد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور را تأیید می‌کنند که این از ۵۰ درصد نظرسنجی قبلی کمتر است. در مقابل، ۵۶ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که از عملکرد ترامپ در کاخ سفید رضایت ندارند. میانگین نظرسنجی‌های «ریل کلیر پالتیکز» نشان می‌دهد که میزان تأیید ریاست جمهوری ترامپ ۶/ ۴۱ درصد شده است.

پایتخت وحشت
همه این‌ها باعث شده که رقبای ترامپ به سمت ایجاد رعب و وحشت فزاینده گام بردارند. واشنگتن‌دی‌سی پایتخت امریکا در فاصله کوتاه باقی مانده تا مراسم تحلیف ترامپ، شاهد اقدامات شدید امنیتی است به طوری که گفته شده حداقل ۱۰ هزار گارد ملی مسلح در شهر مستقر شده‌اند و نرده‌هایی که فردی قادر به بالا رفتن از آن‌ها نیست اطراف ساختمان کنگره و کاخ سفید گذاشته شده و بنا‌های یادبود ملی بسته شده‌اند. یک عکاس خبرگزاری فرانسه گزارش کرده که سربازان گارد ملی امریکا که در خیابان‌های واشنگتن مستقر شده‌اند، در یک تغییر وضعیت عمده از اواخر سه شنبه شروع به حمل سلاح کرده‌اند. گارد ملی مجوز اعزام ۱۵ هزار نیرو به واشنگتن را دارد، اما تا روز شنبه حداقل ۱۰ هزار نیرو مستقر خواهند شد و ۵ هزار نیروی باقیمانده در حالت آماده‌باش هستند. دو مقام امریکایی که به شرط ناشناخته ماندن صحبت کرده‌اند، گفته‌اند که نیرو‌های مستقر در واشنگتن دی سی مسلح خواهند بود. یکی از این مقامات گفته است که نیرو‌های گارد ملی در اولویت دفاعی قرار نخواهند گرفت و تنها به ادارات پلیس کمک می‌کنند، اما با توجه به تهدید‌های موجود در منطقه «کاپیتال هیل» (کنگره) این نیرو‌ها ملزم به حمل سلاح به منظور دفاع از خود هستند. نیویورک‌تایمز هم گزارش کرد، مجوز حمل سلاح روز سه شنبه برای سربازان محافظت‌کننده از مجموعه کنگره داده شده است. وضعیت امنیتی در پایتخت امریکا به خصوص از این جهت جدی است که بعد از هشدار روز دو شنبه مقام‌های امنیتی درباره امنیت جانی نمایندگان کنگره، دیروز هم اف‌بی‌آی اعلام کرد که یک مرد اهل ایالت جورجیا را که تهدید کرده بود نانسی پلوسی را به قتل می‌رساند در واشنگتن دی‌سی دستگیر کرده است. هشدار‌های پی‌در‌پی اف‌بی‌آی باعث شده که علاوه بر واشنگتن دی‌سی، همه ۵۰ ایالت امریکا در وضعیت آماد‌ه‌باش قرار بگیرند. نیرو‌های گارد ملی در مینه‌سوتا، ویسکانسین و اوهایو از دیروز به حال آماده‌باش درآمده‌اند و «سی‌بی‌اس» از تگزاس گزارش کرده که کنگره ایالتی چیزی شبیه به اردوگاه نظامی شده و کارگران پنجره‌های طبقه اول کنگره ایالتی ویسکانسین را تخته کوب کرده‌اند. پیام کم‌سابقه‌ای که سه شنبه شب ستاد ارتش امریکا منتشر کرد و شورش‌های ۶ ژانویه را «حمله به فرایند اجرای قانون اساسی» خواند نشان می‌دهد که اوضاع واقعاً جدی و بحرانی است.

۱۰۰ هزار عکس برای شناسایی فتنه‌گران
در روندی موازی با ارعاب حامیان ترامپ، دادستان فدرال دیروز اعلام کرد، تحقیقات کیفری را علیه بیش از ۱۷۰ تن که در ششم ژانویه به کنگره حمله‌ور شدند، آغاز کرده و قصد دارد تعدادی از اصلی‌ترین مجرمان را بابت ایفای نقش در این خشونت به تهاجم و فتنه‌افکنی متهم کند. مایکل شروین گفته که ۷۰ پرونده کیفری تا به امروز تشکیل شده است، ولی انتظار دارد در نهایت صد‌ها تن متهم شوند، چرا که اف‌بی‌آی در حال بررسی بیش از ۱۰۰ هزار عکس و ویدئو از ناآرامی اوایل ژانویه است که برخی از آن‌ها به دست مشارکت‌کنندگانی گرفته شده که شیشه‌ها را شکسته و اموال را به سرقت بردند. دادستان واشنگتن دی‌سی در کنفرانس مطبوعاتی خود گفته که حجم و مقیاس این تحقیقات و این پرونده‌ها واقعاً بی‌سابقه است، نه فقط در تاریخ اف‌بی‌آی بلکه احتمالاً در تاریخ وزارت دادگستری. محوطه بیرونی و داخلی کنگره صحنه جرم است.
تدابیر شدید امنیتی در اطراف کنگره آمریکا به اجرا در آمده است. دور تا دور کنگره نرده و حصار کشیده شده است.
ساختمان کنگره آمریکا در واشنگتن تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار گرفته است.
به گزارش کبنا، در حالی که حمله هفته گذشته هواداران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به ساختمان کنگره نگرانی‌هایی برای برخی مقام‌های آمریکایی به وجود آورده، موریل بوزر شهردار واشنگتن دی‌.سی هم در این خصوص ابراز نگرانی کرده و خواستار افزایش و تمدید تدابیر امنیتی تا زمان بر‌گزاری مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس ‌جمهور منتخب شده است.
در پی حمله به ساختمان کنگره، پلیس واشنگتن دی‌سی در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته است. همچنین در پی این اقدام اطراف منطقه موسوم به کاپیتول هیل یا همان کنگره نیز حصار کشیده شد.
گفته می‌شود طرفداران ترامپ روز تحلیف جوبایدن دوباره قصد دارند با حمله به کنگره اعتراض خود را به نقلب انتخاباتی اعلام کنند.
هفته گذشته همزمان با بر‌گزاری جلسه مشترک کنگره آمریکا برای تأیید نهایی پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، عده‌ای از هواداران ترامپ که در مقابل این ساختمان تجمع کرده بودند به داخل آن یورش بردند. در جریان این حملات پنج نفر کشته و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.
 
خشمی بزرگ
واشنگتن دی سی شاهد اقدامات شدید امنیتی به مناسبت مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکاست گفته شده حداقل ۱۰ هزار گارد ملی مسلح در شهر مستقر شده‌اند و نرده‌هایی که فردی قادر به بالا رفتن از آن ها نیست اطراف ساختمان کنگره و کاخ سفید گذاشته شده و بناهای یادبود ملی بسته شده‌اند. اقدامات ویژه امنیتی زودتر از موعد مقرر و به دنبال حمله حامیان ترامپ به ساختمان کنگره در جریان نشست تایید ریاست‌جمهوری بایدن اعمال شده‌اند. تصاویری از وضعیت استقرار نیروهای گارد ملی در ساختمان کنگره آمریکا همزمان با جلسه رسیدگی به استیضاح دونالد ترامپ نیز خبرساز شده است، نیروهای گارد ملی آمریکا در اصل برای به عمل آوردن حمایت عمدتا لجستیکی از پلیس واشنگتن به کار گرفته شده‌اند. گارد ملی مجوز اعزام ۱۵ هزار نیرو به واشنگتن را دارد اما تا روز شنبه حداقل ۱۰ هزار نیرو مستقر خواهند شد و ۵ هزار نیروی باقی مانده در حالت آماده‌باش هستند.پیش بینی می شد که اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا لایحه برکناری دونالد ترامپ با استفاده از متمم 25 قانون اساسی این‌کشور را تصویب کند. بنابرین دموکرات‌ها اولین قدم را در راه عزل دونالد ترامپ به عنوان عامل «تحریک به خشونت» در ششم ژانویه برداشتند. پیش از این، پلوسی هشدار داده بود در صورتی که «مایک پنس» معاون رئیس جمهور از فعال‌کردن این متمم خودداری کند، گزینه بعدی کنگره حرکت به سوی استیضاح ترامپ خواهد بود، اما از آن جایی که مایک پنس قبل از رای‌گیری به نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نامه‌ای ارسال کرده و اقدام به متمم 25 ماده قانون اساسی برای برکناری ترامپ را رد کرده، رای‌گیری در مجلس به غیر از سمبلیک بودن، معنی دیگری ندارد. در نامه‌ای  که پنس نوشته، تصریح کرده که برکناری ترامپ نه به نفع منافع ملی آمریکاست و نه مطابق قانون اساسی و نیز یک «سابقه وحشتناک قضایی» را به وجود می‌آورد. او گفته است تبصره ماده ۲۵ قانون اساسی آمریکا باید در مواردی به کار گرفته شود که رئیس جمهوری به دلایل پزشکی یا به علت ناتوانی روحی امکان انجام وظایفش را نداشته باشد و از این ماده نباید به عنوان مجازات استفاده شود. بر اساس این تبصره، معاون رئیس جمهوری به همراه اکثریت کابینه می‌توانند رئیس جمهوری را ناتوان در ادامه وظایفش تشخیص دهند و او را برکنار کنند. مهم ترین بخش نامه معاون دونالد ترامپ این است که تاکید کرده که نمی‌خواهد وارد «بازی‌های سیاسی» شود. به نظر می رسد مایک پنس که هفته گذشته آرای الکترال جوبایدن را تایید کرده بود، حاضر نیست بیشتر از این خود را با ترامپ درگیر کند. نشریه تایمز از قول دو منبع آگاه که در جریان گفت وگوی دونالد ترامپ و مایک پنس قرار داشتند نوشته که ترامپ، روز چهارشنبه ( 6 ژانویه) و درست پیش از آن که مایک پنس برای تأیید نتیجه انتخابات راهی کنگره آمریکا شود، بیش ‌از پیش و البته به‌ اشتباه، قانع شده بود که معاونش قدرت آن را دارد که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر را مردود اعلام کند. از همین رو دونالد ترامپ در آخرین جملاتش پیش از آن که مایک پنس از دفتر او خارج شود خطاب به وی می‌گوید: «تو در تاریخ یا به‌ عنوان وطن‌پرست می‌مانی یا به‌عنوان ب...». (واژه‌ای که رئیس جمهوری ایالات متحده به‌کار برده در متن گزارش‌ها نیامده اما با توجه به بافت متن و حرف ابتدایی (p) ذکر شده، وی احتمالا واژه‌ای نظیر «بزدل» یا «بی‌جُربزه» را به‌کار برده است.) در کنار موضع محافظه کارانه مایک پنس، این نکته نیز مهم است که ترامپ ابدا از نقش خود در شورش اخیر پشیمان نیست. ترامپ سه‌شنبه شب (به وقت محلی) پیش از سفر به تگزاس سکوت یک هفته‌ای خود درباره سخنانش در چهارشنبه هفته گذشته را شکست و پیش از سوار شدن به هواپیما در واشنگتن به خبرنگاران گفت: «اگر شما سخنرانی مرا بخوانید، کاری که خیلی‌ها انجام دادند  و من خودم هم در روزنامه‌ها و نیز در تلویزیون دیدم، این سخنان تحلیل شد و مردم معتقدند آن چه من گفتم کاملا مناسب بوده است.» ترامپ همچنین تلاش دموکرات‌ها برای استیضاحش را «کاملا مضحک» و ادامه «بزرگ ترین بازی موش و گربه در تاریخ سیاسی» دانست و گفت این اقدام می‌تواند باعث به وجود آمدن «خشمی بزرگ» شود. موضع ترامپ را می‌توان تحریک مجدد هوادارانش برای ابراز نارضایتی‌شان راجع به استیضاح او و البته تحلیف بایدن ارزیابی کرد. همچنین، در پی هشدار اف بی آی درباره احتمال اعتراضات مسلحانه در آستانه مراسم تحلیف جو بایدن ، تدابیر امنیتی در کنگره های ایالتی سراسر  آمریکا تشدید شده است. حالا که پنس از فعال کردن متمم 25 قانون اساسی خوددداری کرده، دموکرات ها در دومین قدم خود را آماده کرده‌اند که روند استیضاح ترامپ را آغاز کنند. بر اساس برنامه دموکرات‌ها دونالد ترامپ به دلیل «تحریک به شورش» مورد استیضاح قرار می‌گیرد. روند رسمی استیضاح دیروز رسما در مجلس نمایندگان آغاز شد و  در تصویب اولیه اتهام‎نامه ترامپ ۲۲۱ نماینده رأی موافق و ۲۰۵ نماینده رأی مخالف دادند. از آن جا که اکثریت این مجلس در دست دموکرات‌هاست، استیضاح در این مرحله احتمالا بدون مشکل پیش می‌رود اما در مجلس سنا باید با آرای دو سوم سناتورها برکناری ترامپ تصویب شود.
 


کد مطلب: 429691

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/gallery/429691/2/تصاویر-پایتخت-وحشت-خشم-بزرگ-دونالد-ترامپ-تدابیر-شدید-امنیتی-کنگره-آمریکا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1