تاریخ انتشار
شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۵۱
کد مطلب : ۴۲۴۶۷۴
کبنا گزارش می‌دهد

سد کوهبرد؛ از فرصت تا غفلت

۰
کبنا ؛
سد مخزنی شهید دلنسب کوهبرد؛ تنها سد خاکی شهرستان کهگیلویه که با هدف توسعه بخش کشاورزی، گردشگری و اشتغالزایی احداث، ماههاست که به صورت بلاتکلیف رها شده است.
ظرفیت ذخیره سالانه ۲ و نیم میلیون متر مکعب آب را داراست که با بهره برداری از آن بیش از ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم پایین دست آبیاری می شوند.
بیش از ۲۰ میلیارد تومان در این سد هزینه می شود تا به پیشرفت ۹۰ درصدی برسد اما سکوت ساخت و ساز پرمعنای پس از اسفند ۹۸ در حالیکه مسئولان جهاد کشاورزی وعده ی پایان احداث و شروع آبگیری را تا بهمن ماه سال ۹۸ داده بودند، با وضعیت بی توجهی امروز و کهگیلویه کنون رها شده به حال خود، معانی بسیار دارد.
آبیاری دشت‌های تشنه اطراف روستای کوهبرد، برج بهمنی تا بیمنجگان، فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی و کنترل سیلاب‌های منطقه را از مهم‌ترین اهداف اجرای این پروژه می توان نام برد که با بهره برداری هر چه سریعتر این طرح باری از دوش بیکاری شهرستان برداشته، کشاورزی و دامداری رونق و از طرفی بارش نعمات الهی که هر ساله آب دره های جاری منتهی به سدهای دور دست از کهگیلویه را با خود دارد، این بار به نام و کام کهگیلویه و به آبگیری سد کوهبرد اختصاص و متعاقبا دشت های تشنه جنوب شرقی دهدشت هدایت می شود.
اما در صورت بی توجهی و رویگردانی از طرحهای اینچنین که در آستانه بهره برداری اند، خود طبیعت می تواند از عوامل فرسایشی باشد که هر چه پیمانکار بافته است را تافته کند، دوباره کاری کند و آبی که تا لب دشت های تشنه سالیان دراز این مناطق رفته است را از دهان زمین های پایین دست بیرون و برای همیشه محروم کند.

================
گزارشگر بیژن کاظمی‌کیان
نام شما

آدرس ايميل شما

خهعف
Iran, Islamic Republic of
عزت بر گشته
همشو درست میکنه همشو.
حمید
Iran, Islamic Republic of
واقعا باید گریه کردبه حال حومه غرب دهدشت ..
تاسف به حال اونایکه میتونن کار کنن اما دست رو دس گذاشتن ..فقط و فقط دنبال خطو جناحی حرکت میکنن و پروژه های نیمه کاره رو اینجو معطل میکنن تا اخر سر هیچ ب هیچ بشن
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1