تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۴۶۳۵۵۷

مناسب ترین زمان برای افزایش عملکرد ورزش در آقایان و بانوان

۰
مناسب ترین زمان برای افزایش عملکرد ورزش در آقایان و بانوان
کبنا ؛اگر میخواهید بدانید در چه ساعتی چربی سوزی بیشتری خواهید داشت این مطلب را از دست ندهید! شاید به گوشتان خورده باشد که زمان ورزش برای خانم ها و آقایان متفاوت است، اما احتمالا دقیق نمیدانید که چه ساعتی باید ورزش کنید تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.
 در ادامه به بررسی نتایج علمی تایید شده میپردازیم. این تحقیقات علمی تاثیرات بسیاری روی کاهش وزن افراد داشته است
اگر میخواهید به طور اصولی با ورزش چربی سوزی داشته باشید تا انتهای این مطب همراه ما باشید.
 

 
آزمایش علمی ورزش در جانداران
 
تحقیقات دانشمندان بر روی گونه های مختلف جانوری مثل موش ها نتایج جالبی را نشان می دهد. آن ها با قرار دادن چرخ های ورزشی برای موش ها در ساعات مختلف روز، شاهد تنظیم ضربان و چربی سوزی حیوانات بودند.
نکته ی قابل توجه این است که تاثیرات مثبت برای همه ی موش ها به شکل یکسان اتفاق نیفتاد. یعنی با توجه به ژن های مختلف موش ها و زمان ورزش آن ها این تاثیرات متفاوت بود.
 
 
آزمایش علمی ورزش در انسان
 
آقای پل آرسیرو، مدیر آزمایشگاه تغذیه و متابولیسم در کالج اسکیدمور، آزمایشی در مورد تاثیر زمان ورزش برای آقایان و بانوان انجام داد. در این آزمایش آقای پل آرسیرو، از میان داوطلبان حدود 56 درصد خانوم و 44 درصد از آقایون انتخاب کرد؛ درحالی که همه ی آن ها دارای سلامت جسمانی  یکسان بودند.
بعد از انتخاب داوطلبان، محققان سلامت آن ها را مورد ارزیابی قرار دادند. آن ها داوطلبان را به دو گروه مساوی از مردان و زنان تقسیم کردند. گروه اول چهار بار در هفته بین ساعت 6 صبح تا 8 صبح و گروه دیگر نیز چهار روز در هفته ولی در ساعت 6:30 تا 8:30 عصر ورزش کردند.
هردو گروه تمرین را به طور یکسان اما در ساعات مختلف روز انجام دادند. ابتدا گروه ها  هفته ای یکبار تمرین با وزنه و بعد ورزش هایی مثل دویدن، شنا و... انجام دادند. روز دیگر تمرینات یوگا را شروع کردند.
این رویه را به مدت  12 هفته حفظ کردند و بعد از آن برای یافتن تاثیر عملکرد تمرینات، داوطلبان را در آزمایشگاه مورد ارزیابی قرار دادند.
همه ی داوطلبان حاضر در این آزمایش علمی، هیکل متناسب تر، قوی تر و سالم تری پیدا کردند اما این تاثیرات مثبت در اقایان و خانم ها با یکدیگر متفاوت بود.
 

 
نتایج آزمایش آقای پل آرسیرو
 
در این آزمایش نشان داده شد که ورزش صبحگاهی برای زنان سبب چربی سوزی بیشتری در ناحیه ی دور کمر می شود؛ زنانی که در این آزمایش در ساعات صبحگاهی ورزشی می کردند حدود 3 درصد بیشتر از  زنان دیگر کاهش چربی پیدا کردند.
همچین زنانی که در صبح ورزش کردند حدود 7 درصد بیشتر از زنان دیگر توانستند چربی شکمی خود را کاهش دهند. درواقع وزن این افراد کاهش پیدا نکرد زیرا آن ها با سوزاندن چربی شکمی، عضله بدست آوردند.
ورزش صبحگاهی در زنان باعث کاهش قابل توجه قند خون نسبت به بقیه ی زنان شد. در مقابل زنانی که در عصر ورزش کردند بیشتر از زنان دیگر افزایش قدرت بدنی داشتند. به طور کلی، زنانی که در عصر ورزش کردند؛ حدود 7 درصد قدرت بدنی بیشتری نسبت به بقیه ی زنان داشتند.
در مردان نیز ورزش در عصر بهترین زمان شناسایی شد. مردانی که در عصر ورزش کرده بودند، به طور قابل توجهی سطح کلسترول خود را کاهش دادند؛ درحالی که دیگر ورزشکاران سبب افزایش مقداری کلسترول، در بدن خود شدند.
ورزش عصرگاهی سبب افزایش چربی سوزی در مردان شد. این آزمایش نشان داد آقایان در طول ورزش عصرگاهی حدود 28 درصد چربی سوزی بیشتری نسبت به زمان شروع ورزش داشتند.
برعکس خانم ها، ورزش در هر دو زمان عصر و صبح تاثیر بسزایی در افزایش قدرت آقایان داشت درحالی که زنان برای افزایش قدرت، مناسب است که در عصر ورزش خود را شروع کنند.
به طور خلاصه اگر هدف خانم ها از ورزش، کاهش وزن است؛ بهتر است ورزش صبگاهی را در نظر بگیرند ولی اگر هدفشان افزایش قدرت بدنی است؛ بهتر است در عصر ورزش را شروع کنند. برای مردان ورزش هم در صبح و عصر مناسب است اما ورزش عصرگاهی مزایای ویژه ای برایشان دارد.
این نکته را باید در نظر گرفت که هر آزماش علمی درصد خطای خاص خود را دارد و این آزمایشات بهتر و بدتر بودن راه را به ما نشان میدهند. پس بهتر است درصد خطایی برای هر مقالات علمی قرار دهیم.
 

 
راهکارهایی برای بهبود عملکرد ورزش در مردان و زنان
 علاوه بر ورزش کردن در زمان مناسب، مواردی دیگری نیز وجود دارد که با رعایت آن ها می توانیم تاثیر و عملکرد ورزش را چند برابر کنیم. این موارد عبارتند از:
 تغذیه ی مناسب و نوشیدن آب
 وعده های غذایی و همچین نوشیدن آب به مقدار کافی، از مهم ترین راه های افزایش تاثیر ورزش در بدنمان است. پیشنهاد می شود همیشه در کنار خود قمقمه ی ورزشی داشته باشید تا به تشنگی، بتوانید سریعا نیاز بدن خود را تامیین کنید.
همچنین حذف مواد غذایی نامناسب مثل فست فود، می توان تاثیر بسزایی در افزایش عملکرد ورزشی داشته باشد.
 لباس مناسب ورزش
 لباس ورزشی مناسب به دلیل اینکه مانع از کاهش دامنه ی حرکتی بدن می شود؛ می تواند به بدن آزادی بیشتری بدهد. به عنوان مثال برای ورزش پیاده روی پیشنهاد می شود گرم کن شلوار مناسب داشته باشید و از ورزش با شلوار های تنگ به شدت خود داری کنید زیرا سبب کاهش عملکرد ورزشی می شود.
 
 

 
نتیجه گیری
 
تقریبا زمان اشتباهی برای ورزش کردن وجود ندارد. اما با توجه به تحقیقاتی که انجام شده، بعضی از زمان های شبانه روز باعث افزایش عملکرد ورزشی در آقایون و خانوم ها می شود.
به طور کلی اگر هدف خانم ها از ورزش تناسب وزن باشد؛ بهتر است ورزش صبگاهی را در نظر بگیرند ولی اگر به دنبال افزایش قدرت بدنی هستند بهتر است در عصر ورزش را شروع کنند.
 ورزش کردن برای مردان هم در صبح و عصر زمان مناسبی است اما ورزش عصرگاهی مزایای بیشتری برایشان دارد.
همانطور که در مقاله مطالعه کردید تغذیه ی سالم و همچنین لباس ورزشی مناسب تاثیر بسزایی در افزایش عملکرد ورزشی دارد. بسیاری از افراد بدنبال فروشگاه آنلاین مطمئن برای خرید لباس ورزشی هستند.
پیشنهاد ما این است که لباس ورزشی خود را از سایت های معتبر مثل دیجیکالا، سوت استور و... تهیه کنید تا هم از نظر کیفیت و قیمت خیالتان راحت باشد.
سوت استور یک فروشگاه آنلاین ورزشی است که می توانید انواع تجهیزات ورزشی را با قیمت مناسب و کیفیت خوب به همراه تخفیفات ویژه تهیه کنید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

محسن رضايي ازدولت خارج شد تا به سمت جديد «رييس دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران ...
1