تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب : ۴۹۱۵۰۵
گزارش کبنا از یک اتفاق عیجب؛

ماجرای یک گونی‌ بزرگ روزنامه در فرمانداری لنده / چه هزینه‌ای صرف چاپ گزارش عملکردتان در یک روزنامه کم‌مخاطب کرده‌اید؟ / آیا عدالت در توزیع گزارش عملکردها رعایت شده است؟

۲
۳
ماجرای یک گونی‌ بزرگ روزنامه در فرمانداری لنده / چه هزینه‌ای صرف چاپ گزارش عملکردتان در یک روزنامه کم‌مخاطب کرده‌اید؟ / آیا عدالت در توزیع گزارش عملکردها رعایت شده است؟
کبنا ؛
فرماندار لنده گزارش عملکردش را به رسانه‌ای داده که به نظر می‌رسد تنها وجه ممیزه آن برخورداری از رانت (جایگاه مدیر مسئول) است؛ چرا که نه مخاطب چندانی دارد و نه در رقابت با رسانه‌های مدرن می‌تواند رقابت کند. از سوی دیگر برخی اتاق‌‌های ساختمان فرمانداری لنده حتی در تأمین دستمال کاغذی اتاق‌ها نیز با مشکل مواجه است. بنابراین باید پاسخ داده شود چه هزینه‌ای و با چه استدلالی به این روزنامه پرداخت شده است.  
به گزارش کبنا، یکی از شعارهای دولت جدید تأکید بر شفافیت بود. اساساً مسعود پزشکیان به دلیل صداقت شفافیتی که در سخنان خود داشت توانست رأی بخش زیادی از واجدان شرایط را جلب کند.
با وجود این‌که استاندار کهگیلویه و بویراحمد تغییر کرده، اما یداله رحمانی استاندار جدید فعلا با همان فرمانداران دولت سیزدهم کار می‌کند. شاید در دولت سابق، توجه چندانی به شفافیت نمی‌شد، اما حالا که دولت تغییر کرده و شفافیت به عنوان یکی از مؤلفه‌های محوری گفتمان دولت جدید مطرح است، فرمانداران دولت سیزدهم که هنوز در مسند امور هستند باید پای‌بند به این اصل باشند. اما با این‌حال دیده می‌شود که توجهی به شفافیت در بین برخی از فرمانداران کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد.
بر اساس اطلاعاتی که به دست این پایگاه‌ خبری رسیده، روزنامه یکی از مشاوران استاندار پیشین به طور گسترده و با گونی‌های بزرگ در بین فرمانداران توزیع شده است.
در مرتبه نخست این پدیده توجه ما را از این نظر به خود جلب کرد که فهمیدیم در فرمانداری لنده حتی برای تأمین دستمال کاغذی در اتاق‌ها مشکل وجود دارد، پس چگونه است که این حجم از روزنامه در این فرمانداری خریداری می‌شود؟
اساساً این روزنامه‌ها با چه هدفی خریداری شده و قرار است در کجا توزیع شوند؟ یا اگر تاکنون توزیع شده‌اند در بین چه کسانی و با چه هدفی توزیع شده‌اند؟
چه مقدار هزینه صرف خریداری این روزنامه‌ها شده است؟ آیا مردم نباید به طور شفاف در جریان این هزینه‌ها باشند؟ فرماندار لنده که از همان روزهای نخست حضورش در فرمانداری به دلیل آن‌که استخدام دولت نبود با حواشی زیادی روبه‌رو شده بود، گویا مبنای عملکردش را بر عدم شفافیت گذاشته و اقداماتش را همین‌صورت و چراغ خاموش جلو می‌برد.
پس از بررسی‌ها مشخص شد روزنامه‌هایی که کیلویی و با گونی‌های بزرگ به فرمانداری‌ لنده ارسال شده، روزنامه یکی از مشاوران استاندار پیشین است. مشاور استاندار سابق که حتی حضورش در استانداری نیز مورد نقد افکار عمومی قرار گرفته بود هفته‌نامه‌ای منتشر می‌کند که گویا در آن گزارش عملکرد فرمانداران را چاپ کرده است.
نکته قابل اهمیت اینجاست که چاپ گزارش عملکرد ادارات نه بر اساس رانت و قدرت سیاسی، بلکه باید توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد صورت پذیرد. بدین‌صورت که ارشاد بر اساس عدالت، گزارش‌های عملکرد را به صورت نوبتی بین روزنامه‌ها توزیع می‌کند.
اما حالا گویا همه گزارش عملکردهای فرمانداران و استانداری کهگیلویه و بویراحمد به دست همین هفته‌نامه رسیده که اتفاقا خواننده و مخاطب چندانی نیز ندارد. برای بررسی این ادعا تنها کافیست یک نظرسنجی انجام داد و از شهروندان استان پرسید که آیا تاکنون نام این هفته‌نامه را شنیده‌اید یا خیر؟
حالا این سؤال پیش می‌آید که فرماندار لنده بر اساس کدام استدلال گزارش عملکرد خود را به یک رسانه گمنام و کم‌مخاطب داده‌ است؟ آیا چون صاحب رسانه مشاور استاندار بوده توانسته از این جایگاه برخوردار شود یا این‌که فرماندار خود تشخیص داده‌ گزارش عملکردش را به رسانه‌ای بدهد که کسی آن را نخواند  و تنها پولی داده باشد؟ هزینه انتشار چقدر بوده است؟ روزنامه‌ها بین چه کسانی توزیع شده و چه بازخوردی داشته است؟
واضح است ادعای ما این نیست که حتما تخلفی روی داده است. اما خواهان آن هستیم که به طور شفاف به ابهاماتی که در این یادداشت به آن اشاره شده پاسخ داده شود.
در مورد این‌که در این روزنامه‌ها و هزینه انتشار گزارش عملکرد در آن چه مقدر هزینه شده، حرف‌های عجیب و غریبی زده می‌شود. لازم است به طور شفاف و با پایبندی به گفتمان دولت جدید به این سؤالات پاسخ داده شود. این گزارش بدون هیچ‌گونه سوءنیتی و پیش‌داروی و صرفاً در راستای امور منتشر شد و کبنا نیوز آمادگی درج جوابیه فرماندار لنده را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
شاگرد خلف
Iran, Islamic Republic of
آخه ما که لنده ایم از این فرماندار فقط مرتب گزارش می بینیم والا از عملکرد خبری نیست.
گزارش کارایی که اگه فرماندار هم نبود، انجام می شد
تازه اگه ایشون نبود مهمترین پروژه ها تعطیل نمی شدن
جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

جلوی ایده‌ی خطرناک ضدملی و مروج حکومت آبی ملوک‌الطوایفی در احداث سد ماندگان را بگیرید

مهدی میرزایی - کارشناس آب و توسعه - در یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: برخی از تصمیمات ...
خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

خروج از قبیله مغضوبان؛ حضور لاریجانی در صداوسیما چه معنایی دارد؟

«سیمای لاریجانی خود را همچون کیهان شریعتمداری، نه رسانه‌ای پایبند به خواست‌ها و مطالبات ...
خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

خشکسالی دشت‌های کهگیلویه وبویراحمد را می‌بلعد

 کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، زنگ خطر وقوع بحران در دشت‌های ...
1