کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رویه‌های ناصواب جذب دولت سیزدهم به دولت چهاردهم نیز کشیده شد؛

ناکارآمدترین شهردار کهگیلویه و بویراحمد تحت عنوان نیروی نخبه جذب راه و شهرسازی می‌شود / مسئولان شفاف‌سازی کنند / طرح شهید زین‌الدین در استان همچنان نیروی رانتی تحویل می‌دهد

15 شهريور 1403 ساعت 21:36

در ادامه روند جذب و به‌کارگیری تبعیض‌آمیز تحت عنوان طرح شهید زین‌الدین، شنیده شد که یکی از ناکارآمدترین شهرداران استان کهگیلویه و بویراحمد، در دهه پنجم زندگی‌اش قرار است که جذب اداره‌کل راه و شهرسازی شود.


در ادامه روند جذب و به‌کارگیری تبعیض‌آمیز تحت عنوان طرح شهید زین‌الدین، شنیده شد که یکی از ناکارآمدترین شهرداران استان کهگیلویه و بویراحمد، در دهه پنجم زندگی‌اش قرار است که جذب اداره‌کل راه و شهرسازی شود.
به گزارش کبنا، در دولت سیزدهم روند جذب و استخدام دولتی در کهگیلویه و بویراحمد، مسیر بسیار عجیبی به خود گرفته بود. اوج استخدام‌های فله‌ای و بدون برنامه در سه سال گذشته در این استان اتفاق افتاد. اما یکی از عجیب‌ترین رویه جذب در دولت گذشته طرح شهید زین‌الدین بود که البته هنوز نیز ادامه دارد.
سهمیه کهگیلویه و بویراحمد در این طرح، جذب ۱۰۰ نفر بود. در همان ابتدای شروع این طرح، استانداری کهگیلویه و بویراحمد در اقدامی عجیب 10 نیروی خارج از مجموعه دولت را جذب و بلافاصله در مسئولیت معاون مدیرکل مشغول کرد. در ابتدا قرار بود همه ۱۰۰ نفر از طریق برگزاری آزمون، جذب دستگاه‌های مختلف استان شوند، اما این 10 نفر را با روندی خارج از ضابطه جذب کردند.
جالب اینجاست که قرار بود این طرح با همکاری بنیاد نخبگان صورت گیرد، اما در همان مرحله نخست، این بنیاد را از دور خارج کردند تا هر آن کس را که خود بخواهند به نام نیروی نخبه  جذب کنند. البته بنا به گفته مسئولان استانداری کهگیلویه و بویراحمد 10 نفر نیروی نخبه که جذب آنها بر عهده بنیاد نخبگان بود، هنوز کاملاً جذب نشده است.
به هر حال تعدادی نیرو که هیچ نشانی از نخبگی ندارند، در دولت گذشته جذب شدند. گمان می‌رفت حالا که عمر دولت سیزدهم به پایان رسیده، جریان جذب این افراد به اصطلاح نخبه نیز متوقف شود، اما در عین ناباوری، هنوز نیز جذب خارج از ضابطه ادامه دارد.
گویا قرار است بر اساس طرح شهید زین‌الدین پنج نفر را از طریق استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای اداره‌کل راه و شهرسازی استان معرفی و جذب کنند.
شنیده می‌شود که در بین این پنج نفر نام یکی از شهرداران استان کهگیلویه و بویراحمد نیز دیده می‌شود. شهرداری که می‌توان گفت شایسته لقب ضعیف‌ترین شهردار تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد است. این شهردار که حدود 50 سال سن دارد، در پیری فیلش هوای هندوستان کرده و در پی آن است با جا دادن خود به عنوان نخبه جذب اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد شود و مشخص نیست که این شهردار در کدام آزمون قبول شده است. البته این حرف‌ها فقط شنیده شده است و مسئولان مربوطه باید در این رابطه شفاف‌سازی کنند. همچنین شنیده می‌شود که یکی دیگر از شهرداران این استان در پی جذب در استانداری کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد.
در حالی که کهگیلویه و بویراحمد یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری در بین استان‌های کشور را دارد، جذب و به‌کارگیری نه در بین نیروهای شایسته و نخبه، بلکه گویا در بین افرادی 50 ساله صورت می‌گیرد که سال‌ها به نام عضو شورا و شهردار ناکارآمدی خود را ثابت کرده‌اند.
در همین دانشگاه یاسوج، سالی بیش از 20 دانش‌آموخته دکتری در رشته‌های مختلف فارغ‌التحصیل می‌شوند. آنها اغلب بیکار می‌مانند اما کسانی که عمری برده و اندوخته‌اند، حالا در دهه‌های آخر زندگیش‌شان چسپیده به طرحی تبعیض‌آمیز و مبتنی بر رانت، تا از آخرین فرصت جذب در دولت سیزدهم استفاده کنند.
این شهردار حساب خود را پس داده و نه در زمانی که عضو شورا بود از عملکرد او رضایت وجود داشت و نه بعد که شهردار شد. حتی تحصیلات آکادمیک چندان بالایی نیز ندارد؛ آن هم از یک دانشگاه درجه چندم. ولی فارغ‌التحصیلان دکتری دانشگاه‌های دولتی و درجه یک بیکار می‌گردند.
جالب اینجاست که مسعود پزشکیان رئیس جمهور جدید، و حتی قبل از او کفیل ریاست جمهوری در دولت قبلی، صراحتاً اعلام کردند تا اطلاع ثانوی هرگونه جذب و بکارگیری ممنوع است. اما گویا کهگیلویه و بویراحمد تافته جدابافته است و اینجا قوانین خاص خود را دارد.
چرا مدیرانی که در کهگیلویه و بویراحمد تخلف می‌کنند برکنار نمی‌شوند تا بیش از این شاهد عامل تبعیض و رانت نباشیم؟ چرا در این استان مدیران با مجموعه دولت هماهنگ نیستند و هر کدام ساز خود را می‌زنند؟
باید پرسید مگر در استانداری کهگیلویه و بویراحمد چه خبر است که روزانه اینقدر حرف و حدیث از آن درز می‌کند؟ یک روز خبری در مورد معافیت سربازی استاندار و روز دیگر در مورد رانت فرزندش در اخذ وام میلیاردی؛ حالا هم خبر بکارگیری یک شهردار ضعیف به نام نیروی نخبه انقلابی.
اصلاً قبول که دولت سیزدهم این حق را داشته که نیروهایی را به نام نخبه و انقلابی جذب کند. اگر استانداری و یا راه و شهرسازی بتواند اثبات کند این شهردار ناکارآمد نخبه و انقلابی است، آن را جذب کند. کافیست آزمونی برگزار شود و چند رقیب نیز همراه او امتحان دهند، اگر این شهردار توانست نمره بالاتری کسب کند نه فقط جذب بلکه مدیرکل شود. اما اینکه در خفا و در سایه القابی همچون انقلابی و نخبه او را جذب کنند، نه شرعی است و نه قانونی. حتماً نیز نارضایتی‌های اجتماعی زیادی به دنبال خواهد داشت.
بنابراین برای این‌که بیش از این اعتماد به نظام اداری و استخدامی کشور تضعیف نشود، لازم است سازمان بازرسی ورود کرده و جلوی این رویه‌های مضحک را بگیرد. ادامه این روند هم ریشه به تیشه نخبگی می‌زند و هم ارزش‌ انقلابی‌گری را تضعیف می‌کند.
کبنانیوز آمادگی درج پاسخ مسئولان را دارند.


کد مطلب: 490339

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/490339/ناکارآمدترین-شهردار-کهگیلویه-بویراحمد-تحت-عنوان-نیروی-نخبه-جذب-راه-شهرسازی-می-شود-مسئولان-شفاف-سازی-کنند-طرح-شهید-زین-الدین-استان-همچنان-رانتی-تحویل-می-دهد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1