کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

بررسی و تحلیل آخرین داده‌ها از انتخاب و معرفی استاندار دولت وفاق ملی در استان کهگیلویه و بویراحمد

15 شهريور 1403 ساعت 17:32

کمتر روز و رسانه‌ای در استان هست که پیرامون استاندار آینده کهگیلویه و بویراحمد به تحلیل و گمانه‌زنی نپردازد.


کمتر روز و رسانه‌ای در استان هست که پیرامون استاندار آینده کهگیلویه و بویراحمد به تحلیل و گمانه‌زنی نپردازد.
هر چند باید هر چه سریع‌تر معاون سیاسی وزیر کشور به‌عنوان مقام مستقیم در این حوزه مشخص گردد تا بعد مکانیزم رسمی انتخاب استانداران کلید زده شود.
اما این موضوع مانع از رایزنی‌ها، فشار‌ها و تلاش‌ها برای انجام این مهم در میان گروه‌ها، حلقه‌ها و جریان‌های سیاسی نشده است.
در کهگیلویه و بویراحمد نیز شاهد بالاترین سطح فعالیت و تلاش برای این مهم هستیم.
البته بخش زیادی از این فعالیت‌ها متمرکز در رسانه‌هاست و رسانه‌ها نیز درگیر گمانه‌زنی‌های واقعی و ذوقی هستند.
مکانیزم انتخاب استانداران معمولاً تابع عوامل مختلفی است؛ ولی در طول سال‌های اخیر و به‌ویژه در آغاز دولت‌ها نوعی هماهنگی میان وزیر کشور و نمایندگان تعیین‌کننده بوده است.
در این دوره هم مؤمنی وزیر کشور تأکید کرده است استانداران را با هماهنگی نمایندگان انتخاب خواهد کرد. البته در این میان رئیس‌جمهور در دیدار با رؤسای ستاد‌های انتخاباتی خود در استان‌ها تأکید کرد که در انتخاب استانداران ستاد‌ها نیز طرف مشورت و هماهنگی قرار خواهند گرفت. پس به‌غیراز مواردی خاص که ممکن است شخص رئیس‌جمهور و یا وزیر کشور دررابطه‌با شخص و یا استانی ورود داشته باشند مهم‌ترین ارکان تعیین‌کننده در این روند نمایندگان مجلس و ستاد‌های انتخاباتی هستند.
گفته می‌شود دراین‌رابطه ستاد‌ها لیست اسامی موردنظر خود را ارسال کرده‌اند. در کهگیلویه و بویراحمد گفته می‌شود ستاد گزینه‌های مورد حمایت خود را به وزارت کشور داده است. فتاح محمدی، علی یار اسماعیلی و اردوان ایزدپناه از جمله نام‌هایی است که گفته می‌شود مورد حمایت ستاد هستند. هم‌زمان برخی نام‌ها نیز به‌عنوان نیروهای مورد حمایت نمایندگان مطرح می‌شود که بیش از همه دراین‌بین نام هوشنگ صیدالی به‌عنوان گزینه مشترک میان بهرامی و تاج‌گردون به گوش می‌رسد. باتوجه‌به تأثیرگذاری تاج‌گردون و تعیین‌کننده بودن وی برخی نزدیکان تاج‌گردون نیز نامشان در میان گزینه‌ها موجود است. نوروزی، زارع‌پور، رحیمی، لدنی‌نژاد و... از جمله این گزینه‌ها هستند. نام جوان‌ترهای مثل وحید محمدی‌تبار که تجربه خوبی دارد، نیز شنیده می‌شود.
در روز‌های اخیر صحبت از نام فتاح محمدی و ضیا هاشمی در لیست نهایی شورای راهبردی برای تعیین استاندار بوده است. اینکه چنین شورایی برای این موضوع وجود دارد البته به‌صورت رسمی اطلاع‌رسانی نشده است. محمدرضا نیک‌بخت نیز از جمله گزینه‌هایی است که به‌واسطه رابطه با معاون اجرایی رئیس‌جمهور و ارتباطی که در دوران وزارت پزشکیان با رئیس‌جمهور داشته است نامش در میان گزینه‌ها وجود دارد. ا
البته یک نکته دیگر بحث بر روی استاندار بومی و غیربومی است.
 تجربه تلخ این استاندار بومی همه را در یک شک و تردید بزرگ قرار داده است و همه نگران‌اند مبادا این تجربه تلخ احیاناً تکرار شود. در استان فعالین سیاسی به‌سختی از گزینه غیربومی حمایت می‌کنند. مطرح‌شدن نام احد جمالی با خشم طرف‌داران تاج‌گردون مواجه شد. آن‌ها وی را در کنار علیرضا زاکانی مقصر اصلی خیانت به مردم گچساران و باشت و حذف نماینده مردمی خود می‌دانند.
هر چه است این انتظار خیلی طول نخواهد کشید. حتی اگر قرار بر تغییرات کم در مجموعه استانداران باشد علی احمدزاده با هر کارنامه‌ای که دارد، به‌زودی می‌رود و یک استاندار جدید جانشین وی می‌شود.
 


کد مطلب: 490337

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/490337/بررسی-تحلیل-آخرین-داده-ها-انتخاب-معرفی-استاندار-دولت-وفاق-ملی-استان-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1