کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد؛

آمار وحشتناک تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد / راهداری، راه و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد همگی مقصرند / تا کی باید مال مردم نابود و جانشان پرپر شود؟

12 شهريور 1403 ساعت 20:12

تصادفات و سوانح رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد از استانداردها بالا زده به گونه‌ای که در 48 ساعت 142 نفر مصدوم شدند. شاید برخی تنها رانندگان را مقصر بدانند، اما نمی‌توان کیفیت ضعیف جاده‌ها و خودروها را نادیده گرفت. 


تصادفات و سوانح رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد از استانداردها بالا زده به گونه‌ای که در 48 ساعت 142 نفر مصدوم شدند. شاید برخی تنها رانندگان را مقصر بدانند، اما نمی‌توان کیفیت ضعیف جاده‌ها و خودروها را نادیده گرفت. 
به گزارش کبنا، افزایش تعداد تصادفات در کهگیلویه و بویراحمد در روزهای اخیر تبدیل به مسأله مهمی برای شهروندان استان شده است. هر چند همیشه این تصادفات وجود داشته، اما در تابستان امسال روزانه شاهد افزایش تصادفات جاده‌ای و سوانح مالی و جانی بسیاری بوده‌ایم؛ تا جایی که در طول 48 ساعت در جاده‌های استان ۱۴۲ مصدوم به جای گذاشت. جاده کاکان، محور پاتاوه دهدشت، کمربندی یاسوج و تقریباً در تمامی جاده‌های استان شاهد چنین تصادفاتی هستیم. اما بیشتر این تصادفات مربوط به شهرستان‌های بویراحمد و دناست.
هر چند کارشناسان، خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توجه به فاصله طولی، عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه و همچنین بی توجهی به هشدار‌ها در جاده‌های مختلف به ویژه گردنه‌ها عامل اصلی این تصادفات عنوان می‌کنند، اما برای وقوع این حجم از سوانح رانندگی نمی‌توان تنها به نحوه رانندگی اکتفا کرد. تصادفات رانندگی سه ضلع دارند که هر سه در تعامل با یکدیگر موجب سوانح رانندگی می‌شوند.
ضلع نخست این تصادفات، جاده‌های ناایمن کهگیلویه و بویراحمد است؛ جاده‌های استان در بسیاری موارد فاقد تابلوهای کافی هستند و علائم راهنمایی و رانندگی به اندازه مورد نیاز در این جاده‌ها وجود ندارد؛ به همین خاطر رانندگان دچار سردرگمی و ابهام می‌شوند و نمی‌توانند به درستی و راحتی در این جاده‌ها رانندگی کنند. واضح است که کمبود علائم و تابلوها می‌تواند خسارت‌های بسیاری به دنبال داشته باشد.
از سوی دیگر، همین جاده‌ها به اندازه کافی ایمن نیستند. جنس آسفالت مرغوب نیست و موجب لغزش ماشین‌ها می‌شوند. بسیاری از این جاده‌ها دهه‌های گذشته طراحی و اجرا شده‌اند و در طول زمان یا روکش نشده‌ و یا به درستی تعمیر نشده‌اند.
از سوی دیگر همین جاده‌ها نیز توسعه نیافته‌اند. این جاده‌ها کفاف جمعیت استان را نمی‌دهند. جاده‌ها برای جمعیتی بسیار کمتر طراحی شده‌اند. از سوی دیگر، تعداد مسافرین و ورودی و خروجی به استان در طول این سال‌ها افزایش چشمگیری داشته، اما جاده‌ها همسو با این تغییرات توسعه و گسترش نیافته‌اند.
تعداد خودروهایی که روی این جاده‌ها عبور و مرور می‌کنند همچون گذشته نیست. اما مهمتر از همه این‌که تمام بار مسافرت‌ها روی همین جاده‌های ناایمن است. کهگیلویه و بویراحمد فاقد راه آبی، راه‌آهن و فرودگاهی به اندازه کافی است. از یک سو چشم امیدی به راه آهن نیست و از سوی دیگر، فرودگاه یاسوج هفته‌ یا دو هفته‌ای یک بار پرواز دارد.
بنابراین بار اصلی رفت و آمدها روی همین جاده‌هاست؛ جاده پاتاوه دهدشت بعد از سه دهه در حالی افتتاح شد که ارزش اولیه آن به کلی از بین رفت و حالا تبدیل به یک جاده بسیار معمولی شده است. این داستان تنها به همین محور محدود نمی‌شود و اغلب جاده‌های استان به همین وضعیت دچار هستند.

پروژه‌های راه استان کهگیلویه و بویراحمد نیز یا راکدند یا حرکتی لاک پشتی دارند؛ این پروژه‌ها معطل اعتبار هستند؛ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز به عنوان متولی بودجه در خواب است و تاکنون نتوانسته اعتبارات لازم را برای مرمت راه‌های ارتباطی فراهم کند. جهانگیر شاهینی نیز در طول یک سال و نیم گذشته تنها به حرف درمانی اکتفا کرده و عایدی ادعاهای او تاکنون دیده نشده است.
راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد از یک سو، تجهیزات لازم همچون نیوجرسی را تأمین نمی‌کند و از سوی دیگر، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌گوید تا زمانی که جاده تکمیل نشود، پیامدهای آن بر عهده راه و شهرسازی است؛ در این داستان‌ها هر که مقصر باشد، برای مردم مهم نیست؛ برای آنها مهم این است که جانشان پرپر نشود و مالشان از بین نرود.
ضلع دوم تصادفات، خودروهایی است که کیفیت لازم را ندارند و به نوعی حکم ارابه مرگ را دارند. خودروهای بی‌کیفیت در بهترین جاده‌ها نیز قرار بگیرند، تصادف و سانحه به بار می‌آورند. البته این یک مسأله ملی است و اختصاص به استان کهگیلویه و بویراحمد ندارد؛ مسأله اینجاست که خودروهای بی‌کیفیت با جاده‌های ناایمن ترکیب شده و منجر به چنین سطحی از تصادفات می‌شوند.
اما ضلع سوم را نباید از یاد برد؛ ضلع سوم تصادفات، فرهنگ ترافیکی شهروندان است؛ بسیاری از کسانی که دچار سانحه می‌شوند ممکن است ضعف در آموزش راهنمایی و رانندگی داشته باشند. در گذشته گفته می‌شد صدور برخی از گواهینامه‌ها با رانت صورت گرفته است. هر چند کبنانیوز این ادعا را به طور کامل تأیید یا رد نمی‌کند، اما واضح است که برخی با اینکه گواهینامه دارند، اما توانایی رانندگی به اندازه کافی ندارند.
در ترکیب این سه ضلع با یکدیگر است که در طول 48 ساعت 142 مورد مصدوم در جاده‌های استان رخ می‌دهد. برای کاهش این تصادفات، لازم است که در وهله نخست، پروژه‌ها تکمیل شوند، تکمیل پروژه‌ها نیز منوط به تأمین اعتبار است که در حال حاضر با حضور رئیس مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای آن متصور شد. از سوی دیگر، آموزش فرهنگ رانندگی نیز باید در ستور کار قرار گیرد و در صدور گواهینامه نیز سخت‌گیری بیشتری صورت گیرد.


کد مطلب: 490272

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/490272/آمار-وحشتناک-تصادفات-کهگیلویه-بویراحمد-راهداری-راه-شهرسازی-سازمان-مدیریت-برنامه-ریزی-همگی-مقصرند-کی-باید-مال-مردم-نابود-جانشان-پرپر-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1