راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از مهمترین دستگاههای استان ماههاست که با سرپرست اداره میشود.
بخش پنجم) ادارهکل راه و شهرسازی در بنبست؛ از فرسودگی پروژهها تا بلاتکلیفی سرپرست این ادارهکل
راستا پیش از این معاون ساخت راه و شهرسازی بود؛ پس از اینکه به عنوان سرپرست انتخاب میشود، این معاونت خالی میشود. حال با گذشت 7 ماه راستا هنوز شخصی را برای این معاونت انتخاب نکرده است؛ به نظر میرسد دلیل راستا برای انتخاب نکردن معاون ساخت، تقولق بودن حکم مدیرکلی خودش است. گویی در پی آن است که مطمئن شود مدیرکل میشود، سپس معاون ساخت را منصوب کند تا نه از اینجا رانده شود و نه از آنجا.
از سوی دیگر، روشن است که سرپرست اختیارات محدودتری نسبت به مدیرکل دارد و امکان ورود به بسیاری از مسائل مهم استان را ندارد.
بسیاری از پروژههای استان نیز همچنان یا راکدند یا با سرعت لاکپشتی ادامه مسیر میدهند؛ پروژه تنگ سریز بعد از سالها هنوز تعیین تکلیف نشده است. تقاطع غیرهمسطح اقلید-یاسوج-سیسخت و جاده یاسوج-اقلید نیز با پیشرفت فیزیکی ناچیز ادامه کار میدهند.
از سوی دیگر، این ادارهکل تعهد بهکارگیری 600 نیرو را داشته است که باید در سامانه رصد ثبت شود. اما بر اساس بررسیهای کبنانیوز تاکنون 70 نفر نیز در این سامانه ثبت نشده است.
با وجود این مسائل و برخی چالشهای دیگر که در بخشهای بعدی به برخی از آنها اشاره شد و در آینده نیز با تفصیل بیشتری مورد بحث قرار خواهند گرفت، میتوان نتیجه گرفت، پیکره راه و شهرسازی به درستی عمل نمیکند و از مسیر اصلی خود خارج شده است؛ البته در همان دورانی که راستا معاون ساخت بود و نیکاقبالی مدیرکل، وضعیت چندان بهتر از اکنون نبود. حال نیز ارثیه مدیرکلی و معاونت راستا به سرپرستی راستا رسیده است و این بار کج همچنان به مقصد نرسیده است.
گفتنی است در بخشهای بعدی، با تفصیل و جزئیات بیشتر، چالشهای موجود در این ادارهکل مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.
کبنانیوز آمادگی درج جوابیه مسئولین راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد را دارد.