کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چالش انتخاب دهیاران و واگذاری مناقصه‌ها در بخش مرکزی چرام / تعلل یا تخلف مسئولان؟

1 بهمن 1396 ساعت 10:05


تعلل در انتخاب بعضی دهیاران بخش مرکزی چرام با وجود گذشت چندماه از عمر شوراهای روستا زمینه ساز بروز چالش‌های اجتماعی و منطقه‌ای می‌شود.
به گزارش کبنا از چرام، گسترش برنامه‌های عمرانی و ارائه خدمات در روستا‌ها از طریق تامین منابع مالی و بسیج منابع امکان پذیر است اصل تقدم درآمد‌ها بر هزینه ایجاب می‌کند که مدیریت روستا قبل از هر اقدام هزینهای، منابع مالی خود را پیش بینی و زمینه جذب منابع را فراهم آورد.
بخش مرکزی چرام به علت وجود روستاهای شاخص و پرجمعیت در نزدیکی شهر همیشه مورد توجه بوده است.
با انتخاب ششوراهای اسلامی روستا  و به تبع آن انتخاب دهیاران پروژه‌های عمرانی در روستا‌ها نظم و سیاق خوبی گرفته و پیشرفت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است بخصوص در ۴سال گذشته دولت تدبیر و امید فعالیت‌هایی عمرانی در روستاهای چرام انجام شده است.
اما در زیر پوست این فعالیت‌های عمرانی قابل توجه همیشه برخی افراد در صدد سواستفاده از شرایط موجود هستند که یکی از این موارد نحوه واگذاری مناقصه و پروژه‌های عمرانی در روستا‌ها با مبالغ بالا می‌شود.
طبق قانون در مـورد مناقصـه محـدود، دهیـاری از بـین فهرسـت مقاطعـه کـاران واجـد شـرایط ســازمان مــدیریت و برنامــه ریــزی کشــور و بــا وزارت و راه و ترابــری حــداقل شــش شــرکت یــا موسسه واجد شرایط را دعوت خواهد نمود.
طبق مـوارد اسـتفاده از مناقصـه محـدود بـا تصـویب شـواری اسـلامی روسـتا تعیـین مـی شود.
در ماده واحده قانونی دیگر در معـاملات عمـده، آگهـی مناقصـه در دو نوبـت بـه فاصـله حـداقل یـک هفتـه بـه تشـخیص دهیـار در روزنامـه رسـمی کشـور و حـداقل یکـی از جرایـد کثیرالانتشـار و یـا در صـورت وجود روزنامه محلی در یک از روزنامه‌های محلی منتشر می‌گردد.
البته تبصره‌های دیگری هم می‌گوید در مـواردی کـه دهیـاری لازم تشـخیص دهـد، مـی توانـد عـلاوه بـر انتشـار آگهـی در روزنامــه از ســایر وســایل و طــرق انتشــاراتی از قبیــل پخــش اگهــی در رادیــو و تلویزیــون و یــا ارسال آگهی برای اشخاص مربوط با الصاق آگهی در معابر عمومی استفاده نماید.
با توجه به نصح صریح موارد قانونی در خصوص واگذاری پروژه‌های عمرانی در روستا‌ها آیا موارد قانونی رعایت شده است و یا بدون توجه به این امر , مسئولان مربوطه این پروژه‌ها را به نورچشمی‌ها و یا افراد خاص واگذار کرده‌اند؟
در حالیکه اعتبارات به صورت قطره چکانی و در شرایط بسیار سخت اقتصادی تخصیص داده می‌شود لازم است نظارت جدی در این امر صورت گیرد و از فاکتورسازی‌ها و تخلفات احتمالی جلوگیری شود.
در این خصوص می‌طلبد دستگاه‌های نظارتی با ورود به این مسأله و پیگیری واگذاری مناقصه‌ها به سوالات افکار عمومی و رفع شبهات موجود پاسخ مناسبی از طرف مسئولان ذیربط داده شود.
چالش انتخاب دهیاران در بخش مرکزی چرام/دخالت مسئولان یا ناتوانی شورا‌ها؟
با روی کارآمدن شوراهای جدید روستا تغییرات دهیاران بنا بر رای و نظر آن‌ها پس از ۱۵روز می‌بایست دهیار جدید را انتخاب کنند.
اما در بخش مرکزی چرام، انتخاب دهیاران در چند روستای شاخص با چالش جدی مواجه شده و حتی ادامه این بلاتکلیفی‌ها به دعواهای محلی بین اعضای شورا و ادامه آن به محیط اداری بخشداری و فرمانداری رسید که همگان از آن مطلعیم.
در شهرستان چرام و در بخش مرکزی چرام ۲ روستای شاخص بردیان و کره شهبازی در حوزه دهیاری وجود دارد که تاکنون و بعداز گذشت چندماه از انتخاب اعضای شورای روستا هنوز دهیار جدید انتخاب نشده است.
این امر علاوه بر اینکه اختلافات جدی محلی را ایجاد کرده و باعث تنش‌هایی شده به علت عدم مدیریت درست توسط بخشدار مرکزی و عدم پاسخگویی شفاف به رسانه‌های چرام موجب حاشیه‌ها و گمانه زنی‌هایی از قبیل دخالت بعضی افراد دولتی در انتخاب دهیاران شده است.
عوارض این عدم انتخاب برخی دهیاران باعث شده که فعالیت‌های عمرانی و حتی امور مالی این دهیاری‌ها هم در هاله‌ای از ابهام باشد چه در بحث برداشت و پرداخت‌ها که می‌طلبد با مدیریت صحیح و عدم فشار به اعضای شوراهای روستا انتخاب دهیاران چند روستای بخش مرکزی چرام به سرانجام مطلوب برسد.
بر اساس این گزارش در خصوص پیگیری این موضوع بار‌ها از مسوولان مربوطه و مدیرکل امور روستایی استانداری پیگیر موضوع انتخاب دهیاران بخش مرکزی چرام شدیم که متاسفانه هیچکدام حاضر به پاسخگویی نشدند تا بازار گمانه زنی‌ها و شایعات در خصوص دخالت مسئولان در انتخاب دهیاران جدی‌تر شود.
بعضی از اعضای شورای روستا اذعان داشتند که دخالت بعضی‌ها موجب شده که پروسه انتخاب دهیاران بخش مرکزی چرام با چالش جدی مواجه شود که بجای تمرکز بر کارهای عمرانی و توسعه‌ای درگیر حواشی انتخاب دهیار شده که این امر به روستا و مردم ضربه می‌زند.
براساس این گزارش، آنچه که در شرایط کنونی می‌بایست انجام شود در انتخاب دهیاران بخش مرکزی چرام، توجه مسئولان به مر قانون و اجرای آن است تا پیش از این انتخاب دهیاران به چالش اجتماعی تبدیل نشود.


کد مطلب: 309269

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/309269/چالش-انتخاب-دهیاران-واگذاری-مناقصه-ها-بخش-مرکزی-چرام-تعلل-یا-تخلف-مسئولان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1