کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اگر این ساختمان‌ها بریزند، همه مقصرند / ساخت و سازهای بی‌حساب و کتاب در یاسوج، ضعف نظارت و بازی با جان مردم

27 دی 1396 ساعت 20:35


هر روز در نقطه‌ای از یاسوج ساختمان‌هایی بدون رعایت اصول فنی ساختمان و نظارت، سر به فلک می‌کشند که این ساخت و سازهای غیراصولی و غیر مجاز و بدون کیفیت بنا به نظر کارشناسان نهایتاٌ مصیبتی به بار می‌آورند.

به گزارش کبنا از یاسوج، جلسه شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد که به ریاست عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، پرده از برخی مسائل ساخت و سازهای استان برداشت. در این جلسه هنگامی که کلیپ‌ها و تصاویر به نمایش در آمد سبب عصبانیت مدیرکل راه و شهرسازی شد که در ادامه این جلسه علیمردانی در جلوی چشم همه مدیران از سهمگین دبیر شورای فنی استان انتقاد کرد و از خواست که توضیح دهد که چرا او الان این حرف‌ها را می‌زند.
سید انتظام سهمگین دبیر شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه پرده از ضعف نظارت بر ساخت و سازهای شهر یاسوج و استان برداشت و گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراصولی زیادی در این استان به ویژه شهر یاسوج بدون هیچ نظارتی بنا شده است که این ساختمان‌ها و بناها با دست و یا بادی تخریب می‌شوند. چرا که اصول فنی ساختمان سازی در این ساخت و سازها رعایت نمی‌شود.
سهمگین گفت: مقصر شهردار یاسوج و اداره‌کل راه و شهرسازی استان هستند که با بی‌توجهی و انجام وظیفه خطیر نظارت از کنار این ساخت و سازهای غیراصولی رد می‌شوند.
دبیر شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در صورتی که زلزله‌ای در این شهر یاسوج رخ دهد، تمام این ساختمان‌ها بر سر شهروندانمان و خود ماها  می‌ریزد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد که نتوانست این سخنان سهمگین را بپذیرد، گفت: شهر یاسوج یک روزه ساخته نشده است و ضعف نظارتی در ساخت و سازها محسوس است و نظارت ویژه را طلب می‌کند.
محمدعلی علیمردانی در ادامه افزود: یک ساختمان ۱۰ طبقه یک چادر نیست که یک ساعته ساخته شود و چه دلیلی دارد که اجرای چنین پروژه‌هایی مورد نظارت کامل قرار نگیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان در این جلسه دست روی موضوع دیگری هم گذاشت و گفت: همه مدیرانی که الان نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراصولی در سطح شهر یاسوج معترض هستند، در گذشته خودشان هم مسوولیت داشتند و هم مدیر بوده‌اند، این شهر دیگر از دست رفته است و باید ببینیم چرا قبلاً معترض نبودند.
وی بر تحقق برنامه‌های اجرایی در حوزه نظارت و برخورد با تخلفات ساخت و سازها تاکید و بیان کرد: ما راه حل عملی برای رفع مشکلات می‌خواهیم.
«عزیز فَیلی»، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: ساخت و سازهای بی رویه به شهر یاسوج لطمه می زند. در بروز مشکلات و تخلفات حوزه ساخت و سازها، همه دستگاه‌های متولی مقصرند و بازنگری در طرح جامع شهر و کنترل و نظارت بر ساخت و سازها ضروری است.
شاهرخ کناری، فرماندار شهرستان بویراحمد هم در این نشست گفت: شورای فنی استان کهگیلویه و بویراحمد به محل نمایش «شو» تبدیل شده است.
وی افزود: اگر در این شورا، تصویر، فیلم و "شو" نگاه کنیم و برویم، تأثیر گذار نیست و باید نسبت به برخورد با دستگاه‌های متخلف در حوزه عدم نظارت و رعایت قوانین ساخت و سازها اقدام شود.
کناری بر فعالیت بهتر دستگاه‌های متولی و جدیت در تحقق الزامات قانونی و استاندارد سازی تاکید و بیان کرد: عمده موارد مطرح شده و تخلفات ساخت و سازها مربوط به شهر یاسوج است و جدیت برای جلوگیری از این تخلفات ضروری است.
فرماندار شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: شهر یاسوج مرکز استان است و باید برای رفع مشکلات بخش‌های مختلف از جمله ساخت و سازهای آن به نحو بهتری اقدام شود.
کناری از عزم جدی فرمانداری بویراحمد برای برخورد با تخلفات خبر داد و اضافه کرد: هرجایی که اقدام و برخورد فرمانداری نیاز باشد ورود خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه عمده ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراصولی مربوط به شهر یاسوج است، تصریح کرد: من شرمنده‌ام. و فرمانداری بویراحمد برای برخورد با متخلفان پای کار است.
 
به گزارش کبنا، آنطوری که در این جلسه مطرح گردید، و متوجه شدیم، نظارتی بر ساخت و سازهای شهر یاسوج وجود نداشته و متأسفانه هیچ مدیری یا دستگاهی نمی‌خواهد مسوولیت این ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراصولی را برعهده بگیرد. و این در حالی است که اداره‌کل راه و شهرسازی و شهرداری یاسوج وظیفه نظارت بر این ساخت و سازها را دارند.


کد مطلب: 308244

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/308244/اگر-این-ساختمان-ها-بریزند-همه-مقصرند-ساخت-سازهای-بی-حساب-کتاب-یاسوج-ضعف-نظارت-بازی-جان-مردم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1