کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نام بیمارستان ۲۸۳ تختخوابی یاسوج؛ آیا محل تعصبات قومی و طایفه‌ای است

19 آذر 1396 ساعت 13:37


مقوله نامگذاری یکی از موارد اساسی ومهمی است که معمولاً سعی می‌شود با وسواس خاصی به آن پرداخته شود چرا که نام‌ها به هرچیزی اطلاق شوند به آن هویت واعتبار می‌بخشند. دربحث اماکن ومیادین و... نیز همین شرایط حاکم است و نامگذاریها حکم برند وشناسنامه را دارند. نامگذاری میادین واماکن و...در کشور وبه تبع استان‌ها معمولاً از نام ائمه، شخصیت‌های بزرگ وتاثیر گذار وشهدا سرچشمه می‌گیرد تا بدین طریق یاد ونام آن‌ها زنده بماند. در این بین در استان کهگیلویه وبویراحمد نیز نامگذاریها برهمین منوال انجام گرفته است، ولی گاهاً بخاطر شرایط وبافت خاصی که از دوران گذشته تا کنون برجو استان حاکم بوده نامگذاری ها با حواشی زیادی مواجه بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به حواشی وجنجال های پیرامون نامگذاری تنها زیرگذر شهر یاسوج و ورزشگاه ۱۵ هزار نفری این شهر اشاره کرد.
البته این پایان ماجرا نبوده و اخیراً نیز حواشی درباره نامگذاری بزرگ‌ترین بیمارستان شهر یاسوج ایجاد شده، کلنگ این بیمارستان درسال ۸۶ در دولت نهم و در دور دوم سفر ریاست جمهوری به زمین زده شد و قرار شد با افتتاح این بیمارستان بخش زیادی از مشکلات درمانی وبهداشتی شهر وحتی استان مرتفع گردد وخدمات رسانی بهتری به مردم صورت بگیرد.
بعد از طی شدن پروسه ساخت این بیمارستان مسئله نامگذاری بیمارستان بر سر زبان‌ها افتاد و قرار شد نام این بیمارستان به نام تنها پزشک شهید استان یعنی شهید" قربانعلی جلیل" مزین شود که بنظر می‌رسید بهترین ومتناسب ترین نامگذاری ممکن برای این بیمارستان باشد چرا که نام تنها شهید پزشک استان به موازات انتخاب چنین نامی بهتر به جامعه ومردم معرفی وشناسانده می‌شد. این نامگذاری انجام گرفت، ولی با موانع ومخالفتهایی مواجه شد که مصداق عینی آن با مخدوش شدن تابلوهای منتهی به بیمارستان به نمایش گذاشته شد. مسئله ای که البته با واکنش مسئولان و افکار عمومی جامعه مواجه شد.
 
زهرا زمانی رئیس کمیسیون فرهنگی _ اجتماعی شورای چهارم شهر یاسوج در همین خصوص گفت نام مصوب شده بیمارستان جدیدالتاسیس شهر یاسوج در شورای سوم وچهارم اسلامی بنام شهید دکتر جلیل است واسناد هم موجود است وهمه اعضای شورای سوم وچهارم نیز نام شهید جلیل را برای بیمارستان ۲۸۳ تختخوابی این شهر انتخاب کرده‌اند.
هدایت اکبری رئیس شورای شهر یاسوج نیز اخیراً طی نامه ای به رئیس دانشگاه علوم پزشکی از وی خواست با استناد به رأی شورای نظارت برنامگذاری اماکن ومعابر ومصوبات شورای فرهنگ عمومی هرچه سریع‌تر نسبت به نصب تابلوی مزین بنام شهید جلیل بر سر در این بیمارستان اقدام کند.
آیت الله ملک حسینی نماینده وی فقیه در استان مدتی پیش این مسئله را منوط به نظر قانونگذاران و نهادهای قانونی دانست و گفته بود؛ وقتی نام بیمارستان در شورای فرهنگ عمومی و نهادهای ذیل  به لحاظ قانونی تصویب شده، کار تمام است.

ولی با همه این اوصاف و با وجودی که این نامگذاری از طریق مجاری قانونی صورت گرفته بود و مسئولان نیز بر آن مهر تأیید زده‌اند، اخیراً باز هم مخالفت‌هایی صورت گرفت که در پیش گرفتن چنین رویه ای این سؤال را مطرح می‌کند که مگر جایگاه شهدا باهم فرق دارد که گفته شده نام شهید دیگری جایگزین شود و ثانیا اینکه آیا پروژه‌های عمرانی از این دست، محلی برای تعصبات قومی و طایفه ای است که بخواهیم اینجا نیز مناسبات قومی را مطرح کنیم و چشم را بر روی واقعیات موجود ببندیم تا جایی که حتی قانون را مقبول ندانیم، ثالثاً ما که ادعای قانون مداری داریم بهتر نیست این مسئله را درقالب عمل هم نشان دهیم وبهانه دست کسی ندهیم واجازه ندهیم چنین اتفاقاتی اسباب سوء استفاده وتمسخر استان باشد.
مجموع اتفاقات موجود نشان می‌دهد استاندار و مسئولان ذی صلاح بایدهرچه سریع‌تر وارد عمل شوند و یک بار برای همیشه به این مسئله خاتمه دهند وتصمیم مصوب وقانونی را که از فیلتر وکانال های قانونی گذشته به اطلاع عموم برسانند تا دیگر شاهد چنین برخوردها ورفتارهایی نباشیم وهیچ کسی به خود اجازه مقابله با قانون را ندهد.


کد مطلب: 298599

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/298599/نام-بیمارستان-۲۸۳-تختخوابی-یاسوج-آیا-محل-تعصبات-قومی-طایفه-ای

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1