کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سایه شوم بالای سر عروس زاگرس

18 خرداد 1396 ساعت 11:38




جنگل‌های بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد که نام عروس زاگرس را با خود دارد شب و روز می‌سوزد.


به گزارش کبنا، این روزها بیش از هر چیز از سوختن جنگل‌های بلوط استان کهگیلویه و بویراحمد می‌شنویم جنگل‌هایی که با ادامه همین روند تا چند سال آینده هیچ اثری از آن‌ها نخواهیم یافت.

داستان از این قرار است که جنگل‌ها می‌سوزند، مسؤولان با بی‌تدبیری کمک چندانی از دستشان برنمی‌آید و دست آخر این که رسانه‌ها نقدهایی دارند که برخی منصفانه و برخی دیگر غیر منصفانه است.

اما باید تحلیلی در این خصوص داشته باشیم که اول از همه دلیل آتش‌سوزی‌ها چیست و چرا در گذشته‌ها که زمین خواری مانند امروزه چندان رسم نبود جنگل‌ها نمی‌سوختند! پس در گام اول در خواهیم یافت که دلیل عمده در آتش‌سوزی جنگل‌ها عمدی بودن آن است.


حال باید تحلیل کرد که دلیل عمدی بودن آن چیست که باز هم در گام اول در خواهیم یافت وقتی در سال‌های اخیر عزمی برای جلوگیری از زمین‌خواری نبوده و حتی در برخی مواقع خود مسؤولان نیز رد پایی در آن دارند بنابراین زمین‌خواران بدون ترس و با فراغت بال بیشتری به زمین‌خواری روی آورده و از آتش زدن جنگل برای تصرف اراضی آن ابایی ندارند.

نام این را باید چشم پوشی غیر مسؤولانه گذاشت چرا که اگر مسوولان استان ما با منفعت‌طلبان برخورد جدی‌تری داشتند و اجازه نمی‌دادند که هر روز گوشه‌ای از خاک استان تصرف شود امروز شاهد سوزاندن هکتارها جنگل از سوی زیاده‌خواهان نبودیم.

در همین خصوص در چند روز اخیر گلایه‌هایی را از سوی مسؤولان به خصوص استاندار محترم شنیدیم که از برخی نقدها گلایه داشتند که در بخشی از آن‌ها با استاندار موافق و در بخشی دیگر منتقد آن هستیم.


استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جلسه‌ای که در استانداری و در حوزه بحران مطرح شد این گونه قضاوت کرده و گفته‌اند: مهار این آتش سوزی‌ها مستلزم بکارگیری وقت، انرژی و هزینه‌های چشمگیری بوده و علاوه بر آن امکانات و نیروهای دستگاه‌های مختلف اجرایی استان نیز درگیر موضوع شده و گاهی اوقات جان عده‌ای به خطر می‌افتد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که باید مردم این استان به طور خودجوش از جنگل‌ها و مراتع به عنوان سرمایه‌های اصلی استان حفاظت کرده و افراد متعرض به عرصه‌های منابع طبیعی را نیز معرفی کنند تا برخورد جدی با آنان شود.

خادمی اظهار داشت: پیش بینی‌های لازم و تدابیر ویژه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی کهگیلویه و بویراحمد که دارای فراوانی آتش سوزی در طول سال هستند اندیشیده شود تا در صورت بروز آتش‌سوزی بتوان سریعتر و بهتر آن را مهار کرد.

 
وی افزود که مدیران اجرایی و نهادهای دولتی کهگیلویه و بویراحمد بر اساس قانون مکلف به همکاری لازم و ارائه امکانات خود برای مقابله و مهار انواع بحران‌ها و حوادث از جمله آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع هستند.

و اما مهم‌ترین قسمت آن که استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تعدادی از رسانه‌های محلی این استان هنگام بروز آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع با نقدهای غیرمنصفانه و انتشار برخی مطالب غیر واقعی تلاش‌ها، خدمات و اقدام‌های انجام شده را زیر سؤال می‌برند در حالی که تاکنون جان عده‌ای برای مهار این آتش سوزی‌ها به خطر افتاده است.

 در حال حاضر عروس زاگرس شبانه‌روز در حال سوختن است و از یک سو با بی‌تدبیری مسؤولان و از سوی دیگر با نقدهای غیرمنصفانه دست و پنجه نرم می‌کند که امیدواریم سایه شوم این بلایا از بالای سر عروس زاگرس عبور کند.(فارس)


کد مطلب: 254549

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/254549/سایه-شوم-بالای-سر-عروس-زاگرس

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1