کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شهردار آینده چرام کیست؟/ نقش ترکیب سیاسی یا طایفه‌ای شورا در انتخاب شهردار!

8 خرداد 1396 ساعت 3:30


با انتخاب ۵عضو از شورای شهر چرام گمانه زنی ها برای انتخاب شهردار چرام آغاز شده و سوالی که شهروندان چرامی این روزها دارند این است که شهردار آینده چرام کیست؟
به گزارش کبنا از چرام، انتخابات امسال شورای شهر چرام طبق پیش‌بینی‌ها و بر اساس نتایج قبولی منتخبین با دیدگاه قومی و قبیله‌ای به نامزدها رأی دادند.
هر چند منتخبین رأی سیاسی و جریانی هم داشتند اما نگاه غالب قوم گرایانه بود تا انتخاب شهردار هم تحت تاثیر این نگاه و شاید هم نگاه سیاسی قرار بگیرد.
ترکیب جدید شورای شهر چرام که متشکل از ۴فرهنگی و یک جوان جویای نام و دکترای حسابداری می باشد که دو عضو کنونی یعنی مرادپور و سعیدی سابقه یک دوره حضور در شورای شهر در ادوار گذشته را دارا می باشند.
در این گزارش سعی شده که به منتخبین از دو زاویه و ترکیب سیاسی و طایفه ای نگاه شود و نقش این ترکیب ها در انتخاب شهردار آینده چرام هم بررسی شود.
اگر به لحاظ سیاسی به ترکیب بندی شورا و منتخبین فعلی نگاه کنیم ۲نفر یعنی عطالله حدادی و ابوالفتح بشارت در ترکیب جریان اصلاح طلبی  قرار دارند  و ۲منتخب دیگر کرم الله سعیدی و محمد مرادپور  که از حامیان سید محمد موحد و جمنا می باشند در ترکیب اصولگرایی جای دارند.
اما در این ترکیب بندی محمد تقی امیری که رویه معتدلی دارد به لحاظ حمایت برخی چهره های اطلاح طلب چرام از وی در ترکیب اصلاح طلبی قرار می گیرد که البته حضور وی در این ترکیب بندی واکنش هایی را هم در پی داشته است.
در این ترکیب بندی سیاسی برای انتخاب شهردار چرام  و رقابت اصولگرایان و اصلاح طلبان برای انتخاب شهردار آینده چرام ،رای محمد تقی امیری حکم رای طلایی را دارد و با توجه حمایت برخی اصلاح طلبان از وی در انتخابات قطعا رای وی در سبد دو کاندیدای دیگر اصلاح طلب ریخته می شود.
اما به لحاظ ترکیب طایفه ای منتخبین شورای شهر چرام در پنجمین دوره انتخابات ،ساختار سیاسی این شورا دگرگون می شود چرا که محمدتقی امیری و کرم الله سعیدی دارای اشتراکات وسیع قومی و از آن سو محمد مرادپور با تجربه و ابوالفتح بشارت جوان و پدیده انتخابات امسال از طایفه دیگر دارای مشترکاتی در انتخاب شهردار می باشند.
اما رای طلایی در انتخاب شهردار از منظر ترکیب قومی منتخبین کسی نیست جز عطاالله حدادی که نقش تعیین کننده ای در این بین دارد و رایزنی های فشرده ای قطعا برای جلب رای های طلایی و قومی آغاز شده چرا که در انتخاب شهردار نقش ویژه ای همانند حکم گل طلایی در فوتبال را دارد.
پس از این ترکیب بندی به لحاظ سیاسی و طایفه ای منتخبین شورای شهر چرام شاید انتخاب شهردار و گزینه های مطرح یکی از چالش های پیش روی اعضای شورای شهر در دور پنجم می باشد.
هم اکنون گمانه زنی ها و رایزنی ها در محافل و جلسات خصوصی برای انتخاب شهردار آینده چرام آغاز شده و یکی از گزینه های بالقوه شهرداری در این دوره رحمت الله تیموری فر شهردار جوان فعلی چرام می باشد که باید منتظر ماند با کدام رای و از چه ترکیبی اعضای شورا روی وی برای ابقا نظر مساعد دارند؟
اما گزینه دیگر که از شهرداران سابق چرام می باشد کسی نیست جز علی نوری زاده که شانس مجدد برای شهردار شدن دارد .نوری که پیش از این بخشدار مرکزی چرام بود به دلیل قوانین اداری وزارت کشوری از این سمت کنار گذاشته شد و هم اکنون در شهرداری سپیدان فارس مشغول به کار است.
هر چند بخشی از جامعه موافق بازگشت وی است اما بخشی دیگر می گویند نوری زاده آنچه را در توان داشت قبلا در شهر به کار برده و این انتخاب بازگشت به عقب می باشد که باید منتظر رای شورای شهر باشیم.و البته تغییر در رفتارهای سازمانی یکی از مولفه هایی است که آگاهان فضای فرهنگی و رسانه ای از وی انتظار دارند.
اما گزینه دیگری که شاید کمتر کسی روی آن توجه دارد و از شانس بالایی برای شهردار شدن دارد کسی نیست جز علی بابایی عضو فعلی شورای شهر چرام که با توجه به سابقه ای که در شورای شهر دارد به خوبی با چالش ها و فرصت های شهرداری چرام آشناست که در انتخابات امسال شرکت نکرد و نوع ترکیب بندی سیاسی و قومی منتخبین شورا شانس وی را افزایش می دهد.
به گزارش کبنا، گزینه های دیگری  همچون علی اکبر جمالی،اسماعیل رحمانی،فرهاد هادی پور هم دارای شانس هستند و باید منتظر ماند که در تحولات آینده  شورای شهر چرام برای انتخاب شهردار آینده کدام گفتمان غالب و چه کسی به عنوان شهردار انتخاب خواهد شد؟


کد مطلب: 253022

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/253022/شهردار-آینده-چرام-کیست-نقش-ترکیب-سیاسی-یا-طایفه-ای-شورا-انتخاب

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1