کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بحث داغ «اکبری» و «کهزادی» پیرامون «جمعه بازار» و بازار سنتی یاسوج؛ حرف و حدیث‌ برای یک پروژه

20 بهمن 1395 ساعت 1:24


مراسم کلنگ‌زنی پروژه بزرگترین بازار «سنتی، محلی و گردشگری» کشور در یاسوج که با حضور حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، مسئولان استانی و شهردار و اعضای شورای شهر یاسوج برگزار، با حاشیه‌های نیز همراه شد.
به گزارش کبنانیوز از یاسوج، «هدایت اکبری» رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج در حاشیه این آئین با بیان اینکه جمعه بازار فعلی یاسوج بدون طرح کارشناسی و بر اساس یک کار نسنجیده در ورودی شهر مستقر گردیده است، اظهار کرد: پروژه بازار «سنتی، محلی و گردشگری» بهترین نقطه شهر یاسوج است.
اکبری در ادامه افزود: در جمعه بازار فعلی شهر یاسوج ۹۰۰ نفر کار می‌کنند و نمی‌توان مغازه‌داران واقع در این بازار را جمع کرد و این در حالی است که اگر آتشی در جمعه بازار روشن شود، فاجعه به بار می‌آید و از طرفی مردم، شورا و شهرداری را مقصر می‌بینند.
وی گفت: در بازار «سنتی، محلی و گردشگری» یاسوج ۷۰۰ واحد تجاری احداث خواهد شد.
به گزارش کبنا، بعد از اظهارات «هدایت اکبری» رئیس شورای شهر یاسوج، کهزادی عضو نظام مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد در واکنش به سخنان «اکبری»، اظهار کرد: جمعه بازار و بازار سنتی، محلی و گردشگری سنخیتی با واحدهای مسکونی ندارد و این سئوالی است که باید مسئولان شهر به آن پاسخ دهند.
«اکبری» در پاسخ به اظهارات این عضو نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: اون موقعی که جمعه بازار فعلی یاسوج در حال احداث بود باید فکری برای سنخیت آن با واحدهای مسکونی می‌شد و شما باید پاسخ دهید که آن‌ وقت‌ها جمعه بازار فعلی چه سنخیتی با واحد مسکونی داشته است؟.
اکبری اضافه کرد: دیگر چاره‌ای نیست باید جمعه بازار یاسوج به دلیل وضعیت نامناسبی که دارد ساماندهی شود و به همین دلیل برای موقعیت بهتری با مالک زمینی رایزنی کردیم، اما فروشندگان جمعه بازار راضی نبودند و وقتی یک معضل در سطح شهر وجود دارد باید با بهترین و کوتاه‌ترین راه برطرف شود.
به گزارش کبنا، در ادامه کهزادی در پاسخ به «اکبری» با بیان اینکه من هم جایگاه جمعه بازار فعلی یاسوج را تایید نمی‌کنم، اظهار داشت: باید کاربری‌ها با علم شهرسازی سازگاری داشته باشند و جمعه بازار فعلی یاسوج نباید عجولانه و مطالعه نشده ساماندهی شود.
این مدرس دانشگاه از رئیس شورای شهر یاسوج سئوال کرد؛ آیا این پروژه را به کمیسیون ماده ۵ برده‌اید؟ که اکبری گفت: این پروژه را به کمیته فنی و کمیسیون ماده ۵ بردیم و به تصویب رسید، مشروط بر اینکه جمعه بازار فعلی یاسوج به آن پروژه منتقل می‌شود.
کهزادی در ادامه گفت: دست‌تان درد نکنند که آن را به کمیسیون ماده ۵ نبرده‌اید، آیا می‌دانید پروژه سنتی، محلی و گردشگری یاسوج هیچ جایگاهی در ترکیب ماده ۵ ندارد. تغییرات کاربری این پروژه، اساسی در شورای عالی و شهرسازی ایران جایگاهی ندارد. این پروژه را که در کمیسیون ماده ۵ تصویب کردید، دو ریال ارزش قانونی و جایگاهی در کمیسیون ماده ۵ ندارد.

وی افزود: من به عنوان شهرساز، قانون مشارکت در شهرسازی را بلدم، اما کسی در شورای شهر یاسوج از ما در خصوص این پروژه نظر خواهی نکرد و در جلسات مربوطه نیز دعوت نشده‌ایم.
عضو نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه در پاسخ به این سخن «اکبری» رئیس شورای شهر یاسوج که نظام مهندسی شهر نماینده‌ای برای اظهار نظر در شورای شهر یاسوج دارد و نیاز به مشاور شهرسازی نیست، افزود: در سال ۹۳ شورای عالی استان‌های کشور بخشنامه کرده که در شورای شهرها و شهرداری‌ها مشاور شهرسازی لازم است، که اکبری در این باره گفت: کسی نمی‌تواند برای شورای شهر بخشنامه مصوب کند.
کهزادی جواب داد: با جستجو توسط موتورهای جستجوگر متوجه خواهید شد که شورای عالی استان‌ها می‌تواند بخشنامه مصوب کند.
به گزارش کبنا، معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال‌های خبرنگار کبنانیوز مبنی بر اینکه «آیا بازارچه سنتی شهر یاسوج با علم شهرسازی سازگاری دارد؟» و «آیا در آینده معضلات ترافیکی ایجاد نخواهد کرد؟»، اظهار کرد: این سئوالات را باید کارشناسان نظر بدهند، من نمی‌دانم.
 
معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگار کبنانیوز، گفت: چون از ناحیه مسئولین مربوطه استان این کلنگ‌زنی اعلام شده و آن گردش‌کار را  من دیدم و توضیحات استاندار هم مبنی بر این بود که  این کار با نظر کارشناسان انجام گرفته و کسانی هم که در جمعه بازار فعلی غرفه دارند و بر اساس قولی که مسئولین استان داده‌اند، نباید نگران آینده شغلی‌شان باشند و حق و حقوق آنان رعایت خواهد شد و بازار جدید حق اولویت برای کسانی است که در جمعه بازار فعلی یاسوج مشغول هستند و نباید کسبه‌ها هیچگونه نگرانی داشته باشند، حتماً حقوقشان رعایت و در آینده به آنان غرفه داده می‌شود.
 
به گزارش کبنانیوز از یاسوج، مکان بازار سنتی، محلی و گردشگری یاسوج نیز با حرف و حدیث‌های دیگر نیز همراه شد تا اینکه یکی از از شهروندان معترض به پروژه کلنگ‌زنی بازارچه سنتی محلی شهر یاسوج گفت: وقتی کمیسیون ماده پنج این پروژه را تأئید نکرده، چرا مجموعه استانداری مخالفت نکرد، چرا یک نفر نباید از جوانان و ورزش حمایت کند؟


این فرد در ادامه می‌گوید؛ من یکی از جوانان این محله هستم، فضای ورزشی نداریم. من تعجب می‌کنم که چرا معاون رئیس جمهور برای کلنگ‌زنی این پروژه آمده است، آیا ایشان نمی‌داند که کاربری زمین قبلاً چه بوده است؟ این طرح در کمیسیون ماده ۵ تایید نشده است، و زمینی برای فضای ورزشی این منطقه در نظر گرفته نشده است و قرار بود که زمین فعلی بازار سنتی، محلی و گردشگری به فضای ورزشی تبدیل شود.

وی اظهار داشت: آقایان می‌گویند، بغل دست رودخانه بشار قرار است فضای ورزشی راه‌اندازی کنیم، کنار رودخانه فضای ورزشی به درد جوانان نمی‌خورد. مسئولان ارشد استان نباید اجازه دهند که خیلی راحت حق ما جوانان برای تفریح سالم پایمال شود و آنها هم می‌دانند که این کار غیراصولی است.




کد مطلب: 228372

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/228372/بحث-داغ-اکبری-کهزادی-پیرامون-جمعه-بازار-سنتی-یاسوج-حرف-حدیث-یک-پروژه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1