کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

راز تغییر «رضا چمن» و آمدن «ایلامی»

15 دی 1395 ساعت 10:19


گزارش ارسالی
رضا چمن بعد از سه سال و چند ماه که رهبری دانشگاه علوم‌پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده داشت در ۱۴ دی‌ماه و زمستانی سخت مدیریت این دانشگاه را بر اساس حکمی از سوی وزیر بهداشت به «دکتر ایلامی» داد، ایلامی که در دولت گذشته نیز معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی را بر عهده داشت، اکنون دو باره بر اساس این حکم و با یک پله صعود به ریاست دانشگاه برگشت.chamn
تغییر «رضا چمن» با واکنش‌های زیادی در رسانه‌ها روبرو شد شاید کمتر کسی فکر می‌کرد در دولت تدبیر و امید و آن‌هم در ماه‌های آخر این دولت، پایان مدیریت «چمن» رقم بخورد، اما به هر نحوی که شد این تغییر مدیریت شکل گرفت. اما تغییر مدیریت رضا چمن نیز دو روی سکه دارد، اگر چه کسی قطعی علت یا علل ترک صندلی مدیریت دانشگاه از سوی «دکترچمن» را نمی‌داند اما حدس و گمانه‌های زیادی در این رابطه مطرح می‌شود.
مخاطبین کبنانیوز نیز به موضوع تغییر رضا چمن واکنش زیادی نشان دادند، برخی از مخاطبین نیز چمن را مدیری توانمند و مقتدر می‌دانند و بعضی هم به برخی از کم‌کاری‌های صورت گرفته در طول مدیریت او اشاره کرده‌اند که در ادامه کامنت‌های مخاطبان کبنانیوز می‌آید.
در فضاهای مجازی و برخی رسانه‌ها اینگونه مطرح شده بود؛ «مدت‌ها بود برخی از نیروهای شاخص اصلاح طلب و هم چنین نماینده گچساران در پی قانع کردن استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عدم حمایت از چمن برای برکناری او بودند ولی اقای خادمی بنا به دلایلی که احتمالاً نبود نیروی مناسب جایگزین در مقابل این تغییر مقاومت می‌کرد تا اینکه در ‌‌‌نهایت عملکرد مدیریتی چمن و هم چنین فشار نیروهای اصلاح طلب برای قانع کردن استاندار وزارتخانه را مجبور به انجام تغییر کرد.
رضا چمن وقتی سه سال پیش از سوی قاضی‌زاده هاشمی به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی معرفی شد امیدواری‌های زیادی بوجود آورد او هشت سال قبل از آن در دوران مدیریت دکتر پوردانش معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بود و نشان داده بود یک جوان فن سالار و اهل تعهدات تشکیلاتی است ولی روی کار آمدن احمدی‌نژاد و نزدیکی او به اصولگرایان و بعد‌ها حضور در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به عنوان معاون بهداشتی آن دانشگاه تردیدهایی را از جهت موضع سیاسی در مورد چمن بوجود آورده بود».
بعد از شروع به کار چمن عده‌ای هماهنگی او با علی محمد بزرگواری نماینده پایداری کهگیلویه را نمی‌پسندیدند و اینطور بیان می‌کردند که «این رفتار چمن همه ارزو‌هایشان را نقش بر اب کرد و چمن به هیچ اصلی جز رضایت نماینده راضی نبود و نماینده هم‌گاه و بیگاه از چمن به نیکی یاد می‌کرد».
اما کار چمن در استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه پیدا کرد تا اینکه رسانه‌ها او را یکی از کاندیداهای نمایندگی مجلس اعلام کردند اگر چه بعداً او این موضوع را رد کرد، اما در این باره نیز گفته‌اند؛«او نتوانست بین استعفاء از ریاست دانشگاه و شرایطی که معلوم نیست عاقبتش چیست دل از دانشگاه بکند و وقتی هم نماینده جدید کهگیلویه آمد کاملا روشن بود که چمن از او حمایت می‌کند، حالا هم در روزهایی که بیشترین فشار‌ها برای عزل چمن در جریان بود تنها یک نفر به کمک او آمد و آن هم کسی نبود جز عدل هاشمی‌پور».
و یک ایراد اساسی از چمن همین مسئله بود و اینطور بیان می‌کنند؛ که «وی در حالی که به عنوان یک مدیراصلاح طلب انتخاب شد ولی در ادامه با اصولگرایان نشست و برخاست و معرفی مدیران و نیروهای اطرافش نیز گواه همین نکته است» این افراد می‌گویند؛ «عزل چمن و عدم حمایت حتی یک اصلاح طلب از او درس عبرتی است برای همه که یا ادعای سیاسی نکنند و یا اگر ادعا می‌کنند موضعشان ثابت باشد و بدانند گرفتن دو سر چوب، بازی با خود و حامیانشان است و نوعی بداخلاقی است»
خارج از همه این سخنان؛ چمن زیر بار کارهای غیرقانونی و خلاف اهداف دانشگاه نرفت و به هیچ کس در این رابطه باج نداد و آتش همین اعمالش دامن خودش را گرفت و می‌گویند؛ تاجگردون با او به شدت مخالف بود و او نمی‌خواست چمن در این جایگاه بماند البته دلایلش را «الله اعلم» و به این موضوع در کامنت‌های مربوط به اخبار کنار گذاشتن «دکتر چمن» نیز اشاره شده است.
دیدگاه بعضی از مخاطبان کبنانیوز اینگونه است؛ «رضا چمن» واقعا عملکرد خوب داشته و نظم مثال زدنی به مجموعه داد، «مهم اینست که دکتر چمن با اقتدار حکومت بر سلامت استان داشت، عالمانه مدیریت کرد و باعث پیشرفت شد، این مدل رفتار بزرگ منشانه و نوعدوستانه او را نتوانستند تحمل کنند»، «دکتر چمن درهر کجا باعث افتخار همگی است، ای بنازم که زیربار هیچگونه شرایط تحمیل شده نرفتی» «حیف شد با سوادترین مدیر کل استان دکتر چمن بود و قربانی اجرای عدالت در سلامت شد» و «آنها که خواهان پیشرفت استان نبودند حالا این گوی و این میدان استان محروم و بدبخت همیشه بدبخت است چون قدرشناسی در آن نیست برای رییس دانشگاه چه فرقی میکند کجا باشد هیئت علمی است و کار علمی پژوهشی می‌کند، شاید بعد از این دغدغه‌های ذهنی کمتری هم داشته باشد بیچاره مردم و کارمندان» و یا «بنازم شهامت دکتر چمن را که تسلیم خواسته‌های نابجا نشد». [برای دیدن کامنت‌ها کلیک کنید]
برخی دیگر از مخاطبان کبنانیوز نیز اینطوری بیان می‌کنند؛ «تبعیضات و هوای گروه خاص را داشتن تهدید کردن منتقدان تمام شد»
سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد قبل از این گفته بود؛ «در این استان یک مدیر بومی را چنان مورد تخریب و هجمه قرار می‌دهند که بعد از رفتنش از این استان دیگر هیچ پستی به او نمی‌دهند و یا ارتقای پیدا نمی‌کند»، رضا چمن خوب یا بد یکی از فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد که بر اساس اخبارهای موثق در رسانه‌های مجوز دار از پیشرفت‌ها و موفقیت‍‌های علمی و مدیریتی او اخبار زیادی منتشر شد، حالا هماهنگی او با نماینده اصولگرای مردم دارای ایراد است یا خیر؟ یا اینکه او در انتصاباتش از اصولگرایان استفاده کرده یا خیر؟ و... اظهاراتی است که نباید ملاک خوب یا بد بودن باشد  او هر چه بود یک فرد دانشگاهی و علمی و دارای مدارج بالای علمی و از استان کهگیلویه و بویراحمد است.
در هر صورت ایلامی سکان مدیریت دانشگاه علوم‌پزشکی را بر عهده گرفت؛ «البته ایلامی در دولت قبل و از سال ۸۸ تا ۹۲ نیز معاون دانشگاه بوده است. اینکه او از گذشته تبری جسته و یا کمبود نیرو قرعه فال را به نام او زده است شاید هر دو باشد، ما این امیدواری را با بدبینی در نظر شروع می‌کنیم»اما رسانه‌ای نیز اینگونه بیان کرده؛ «حال و روز نیروی انسانی در علوم پزشکی استان مطلوب هیچ کس نیست»


کد مطلب: 220816

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/220816/راز-تغییر-رضا-چمن-آمدن-ایلامی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1