کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حرم بی بی حکیمه (س) در بن بست ارتباطی

4 آذر 1394 ساعت 16:10



فرزانه شریفی*
توسعه راه های ارتباطی حیاتی ترین نیاز برای خروج حرم بی بی حکیمه (س) خواهر بلافصل امام رضا (ع از بن بست است.


بارگاه نورانی دختر حضرت امام موسی بن جعفر(ع) با وجود داشتن شیفتگان بسیار در داخل و خارج از کشور اما به دلیل راه های ارتباطی ناهموار لقب مرواریدی در دل کوه و غریبی نام آشنا را شایسته خود کرده است.
این مکان مقدس اگرچه کانون پرشورترین سوگواره ها و جشن های مذهبی در طول سال است، اما نامناسب بودن جاده برای حرکت خودروهای سنگین به دلیل پیچ های تند و ناهموار رسیدن کاروان های مشتاق به حرم بی بی حکیمه (س) را دشوارکرده است.
بسیاری از دلدادگان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در جنوب ایران زمانی که مرغ دلشان برای پرواز در بارگاه نورانی ثامن الحجج (ع) بی تابی می کند و به دلیل طولانی بودن مسافت امکان سفر به مشهد مقدس را ندارند روانه این قطعه بهشت می شوند به همین دلیل آستانه این بانوی بزرگوار به مشهد فقیزان شهرت دارد.
راه های دسترسی نامناسب، تنگ بودن جاده، کوهستانی بودن آن و ناکافی بودن کمترین زیرساخت جاده ای مانندعلایم راهنمایی و رانندگی سالانه منجر به سوانح جاده ای بسیاری در این مسیر است که کشته و زخمی شدن زائران مخاطره ای برای سفر به این بقعه است.
اگرچه طرح مطالعاتی احداث جاده چرام به بنادر جنوبی که راهی گرهگشا برای رفع این مشکل است انجام شده و مجوز احداث این جاده هم اخذ شده است اما به نظر می رسد شتاب بخشی به شروع عملیات اجرایی این پروژژه ضرورتی اجتناب ناپذیر باشد که نیازمند همت مسوولان است.
خبر خوش این روزهای مسوولان درباره تصویب اعتبار برای ساخت این جاده نور امید را در دل عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) روشن کرده است اما اعلام نشدن زمان شروع عملیات اجرایی آن برخی را به شروع این طرح در کوتاه مدت ناامید کرده است.
برخی کارشناسان بازگشایی جاده باستانی حرم بی بی حکیمه (س) را راهکار دیگری برای کمک به رفاه حال مشتاقان تشرف به حرم این بانوی بزرگوار می دانند.
این کارشناسان اعتقاد دارند: در صورت بازگشایی جاده باستانی که حدود ۱۲ کیلومتر است این آستانه مقدس به بنادر جنوب کشور به طور مستقیم وصل خواهد شد.
که این امر می تواند افزون بر سهولت دسترسی زایران داخلی زمینه جذب زایران کشورهای کشورهای عربی را نیز فراهم کند.
به نظر می رسد رونق گردشگری مذهبی در جنوب ایران به عنوان صنعتی اشتغالزا و پردرآمد و در گرو احداث جاده های استاندارد و ایمن در مسیر حرم بی بی حکیمه (س) است.
به گفته کارشناسان در زمان حکومت بنی عباس که فشار به شیعیان فزونی گرفت، گروه هایی از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج و خود را به ایران رساندند.
یکی از این گروه ها کاروانی به سرپرستی احمد بن موسی شاهچراغ (ع) بود که به قصد عزیمت به دیار خراسان وارد خوزستان شدند اما در بین راه لشکریان مأمون به این کاروان حمله کردند و هر کدام از این کاروانیان به سمتی رفتند.
حضرت بی بی حکیمه(س) پس از شهادت غلام خود، به همراه کنیزش به تنگه ای پناهنده و در درون غاری مخفی شد و در همان دیار بر اثر بیماری وفات یافت.
در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این سلاله پاک نبی اکرم (ص)به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته شد و در دوره های مختلف بازسازی شد.
مطالعه سیر تاریخی این آستانه نورانی نشان می دهد که در دوره صفویه به دستور شاه عباس نوسازی، در سال ۱۰۹۹ از سوی حسن علی خان زنگنه تعمیر، پس از آن عطا الله بیک مرمت و تعمیر شد.
به گفته مدیر اوقاف وامور خیریه گچساران حرم بی بی حکیمه (س) این بقعه تاریخی، مهمترین نیاز آن توسعه راه های ارتباطی در دومحور باباکالان به حرم و از حرم به دوراهی گناوه است که هر دو مسیر، راه ارتباطی به چاه های نفت نیز محسوب می شود.
فرزین بهمنی آزاد با اشاره به سفر هزاران مسافر در سال به این حرم با قدمت دیرینه، برلزوم همکاری بین بخشی برای توسعه آن تاکید کرد.

ایرنا


کد مطلب: 141716

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/141716/حرم-بی-حکیمه-س-بن-بست-ارتباطی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1