کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سیب بهمئی نانی که آجر می‌شود (+تصاویر)

7 آبان 1394 ساعت 0:41





محصولات سیب روستای «دلی خیارکال» بهمئی با وجود ارزش غذایی بالا اما نداشتن استاندارهای لازم، به بازار عرضه نمی شوند و رنج چندین ماهه باغداران بر باد می رود.




نتیجه بی‌توجهی و رسیدگی نکردن کارشناسان کشاورزی به باغات روستای «دلی خیارکال» بهمئی، محصولات سیبی است که در بازار عامه پسند نیست و مشتری ندارند.

 sib-bag- (1)

این محصولات سیب که دسترنج چندین ماه تلاش باغداران روستای «دلی خیارکال» هستند، به خاطر سفت و در بعضی گونه ها ریز بودن، در بازار مشتری ندارند و هر کیلو از آن‌ها کمتر از ۵۰۰ تومان به فروش می رسد و حتی تعدادی از  باغداران این روستا اعلام کردند که چند سالی است به خاطر نبود بازار مصرف، این سیب‌های سنگی و محکم به خورد حیوانات داده می‌شود.

 sib-bag- (2)

این باغات سیب که نهال آنها از نهالستان‌های استان‌های فارس و نقاط دیگر کهگیلویه و بویراحمد به این روستا منتقل شدند، از لحاظ سازگاری اقلیمی تفاوت چندانی با محیط جدید ندارند؛ حتی با وجود مواد مغذی و طعم عالی و متفاوتی که دارند از ارزش غذایی بسیار بالاتری نسبت به بیشتر سیب های موجود در بازار برخوردار هستند،  اما از لحاظ شکل ظاهری بسیار سفت و محکم و در برخی گونه ها ریز هستند.

 اگر در چند سال گذشته این باغات سیب تحت نظر چند کارشناس کشاورزی قرار می‌گرفت و مشکلات آنان پایش و محصولات آن به استانداردهای لازم می رسید، این روستا به یکی از قطب‌های تولید سیب کاملاً طبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل می‌شد، اما با وضعیت پیش آمده دیگر باغداران اهالی روستای دلی خیارکال حاضر به توسعه باغات سیب خود نیستند.

  sib-bag- (3)-------------------

ماغر





کد مطلب: 134973

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/134973/سیب-بهمئی-نانی-آجر-می-شود-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1