کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خطر ریزش در کمین پل باشت (+ عکس)

1 آبان 1394 ساعت 3:59


امید است که مسؤلان امر دست بکار شوند در غیر این صورت باید منتظر ماند و دید که  پل شهید کلانتری باشت دوباره ویران شود!؟
پل، سازه ای است فلزی، بتنی و یا با مصالح ساختمانی برای عبور راه، راه‌آهن و یا پیاده، از روی آب و یا مسیر راهی دیگر.
basht
در تعریف قدیمی چنین می‌گفتند که پل طاقی است بر روی رودخانه، دره، یا هر نوع گذرگاه که رفت‌وآمد را ممکن می‌سازد. اما امروزه در مبحث مدیریت شهری، پل را سازه‌ای برای عبور از موانع فیزیکی قلمداد می‌کنند تا ضمن استفاده از فضا (نه صرفا سطح زمین) بتواند عبورومرور و دسترسی به اماکن را تسهیل کند.
آری، پل ها از جمله ساخته های دست بشراند که با مقدمه ای که گفته شد اهمیت آن بیش از پیش برای ما نمایان تر شده است، ساخته هایی که به واسط آن عبور و مرور به راحتی و در کمترین زمان ممکن انجام پذیر است.
شهرستان باشت از اینگونه پل ها در اندازه های مختلف چه در روستاها و چه در خود شهر باشت زیاد دارد، یکی از این پل ها، پل شهید کلانتری است که سالیان زیادی ارتباط شهر باشت را به دیگر استان ها خصوصاً استان های جنوبی میسر ساخته است، پلی که بر روی رودخانه فصلی باشت ساخته و در روزهای زمستان حجم بسیار زیادی از آب را زیر پیکره خود عبور می دهد.
این پل حدود ۲۰ سال پیش بر اثر باران های شدید به کلی ویران شده بود که بعد از مدت اندکی سازه ای مستحکم تر بر روی آن احداث گردید تا دیگر شاهد تخریب آن نباشیم.
پایه های پل از اساسی ترین و حساس ترین قسمت های این سازه است که تمام پیکره پل بر روی آنها قرار می گیرد. با ایجاد حفره آبشستگی در اطراف پایه هایی که به نحوی در داخل جریان آب قرار میگیرند پایداری و استحکام پل ها به شدت کاهش مییابد.
آبشستگی موضعی اطراف پایه های این پل، شاید امسال موجب ویرانی دوباره این پل گردد، آبشستگی پدیده ای است طبیعی که در نتیجه عمل فرسایش بستر توسط جریان آب، و حمل مواد جدا شده از کف و دیواره های رودخانه ها و اطراف پایه ها و تکیه گاه پل ها رخ می دهد.
امید است که مسؤلان امر دست بکار شوند در غیر این صورت باید منتظر ماند و دید که آیا، پل شهید کلانتری باشت دوباره ویران خواهد شد !؟
--------------------------
فاضل کامران-باشت


کد مطلب: 133252

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/133252/خطر-ریزش-کمین-پل-باشت-عکس

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1