کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مجوز نابودی «رودرونه» باشت صادر شد

6 مرداد 1394 ساعت 10:46


فاضل کامران
رودرونه یکی از زیباترین مناطق گردشگری در باشت استان کهگیلویه و بویراحمد و جنوب کشور را نقد کرده است.

صدور مجوز از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد به برخی افراد موجب برداشت بی رویه گیاه مورد در رودرونه باشت و نابودی محیط زیست و از بین رفتن این گیاه در منطقه شده است.

این منطقه زیبای گردشگری که در ۳۵ کیلومتری غرب شهرستان باشت قرار دارد، در حقیقت نمایی زیبا و دلنشین از مناظر کم نظیر جنوب در دامنه قلل سترگ کوه خامی که برف زمستانی آن و آب چشمه هایش در فصول سال به صورت آبشارگونه و با طی مسیری بسیار دل انگیز و با طراوت رودی کم نظیر رابه نام رود رونه، جاری ساخته است.
این منطقه با طبیعتی دیدنی و سرسبز، شهرت زیادی در میان علاقمندان به گردشگری طبیعی در جای جای ایران زمین دارد.
در مسیر سه کیلومتری این رود، چشمه های گوارا همراه با جنگل های سرسبز بلوط با سایه دلنشین انواع درختان گردو، انگور، انجیر و توت وحشی همراه با رایحه خوش بوته های مشک فشان پونه سردسیری، گیاه مورد و آب و هوایی مناسب جلوه زیبایی به این خطه داده است.
اما اخذ مجوز برای برداشت گیاه مورد، بهانه ای به دست سودجویان برای تخریب محیط زیست و نابودی این گیاه در مسیر سه کیلومتری این رود داده است تا هر روز شاهد نابودی بخشی از منطقه زیبا رودرونه با دستان خودمان باشیم.
مورد گیاهی است درختچه ای، همیشه سیز و معطر با ساقه های بسیار متعدد، منشعب، دارای شاخه ها و برگهای نزدیک به هم و متراکم با پوشش خاکستری رنگ که زیبایی خاصی به طبیعت داده است.
این گیاه که زیستگاه انواع جانوران و پرندگان کنار رود است هم اکنون با برداشت بی رویه شبانه روزی در حال نابوی است.
یکی از جوانان در حال برداشت این گیاه در گفت وگو با این پایگاه خبری گفت: ما این گیاه را به مقدار هر کیلویی ۵۰۰ تومان به شخص دارای مجوز می فروشیم.
وی ادامه داد: متأسفانه کسانی نیز هستند که شبانه و بدون مجوز اقدام به برداشت غیر اصولی این گیاه ارزشمند می نمایند.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان باشت نیز در گفت وگو با این پایگاه خبری اظهار کرد: متأسفانه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اقدام به صدور مجوز در منطقه حفاظت شده کوه خامی داده است.
وی با بیان اینکه این مجوز باعث تخریب اکوسیستم منطقه زیبای رودرونه باشت شده است، افزود: تا وقت هست، ما مسئولان باید با همدلی و همزبانی دست به دست هم دهیم و جلوی نابودی این گیاه ارزشمند و این طبیعت خدادادی را بگیریم.








کد مطلب: 116937

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/116937/مجوز-نابودی-رودرونه-باشت-صادر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1