کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فولادی و تاجگردون؛ نفوذ به پایگاه رقیب

29 تير 1394 ساعت 10:26


بهنام عکاشه
هر قدر برخورد سرد و بی تفاوت جعفری و سیدقدرت با هم، در روز جلسه توجیهی در فرمانداری گچساران تا امروز ادامه داشته است، به همان اندازه این دو نسبت به رقیب اصلاح طلب خود تاجگردون سیاست رابطه گرم و احترام آمیز را حفظ کرده اند.
معلوم نیست حضور سیدقدرت در همه مراسماتی که تاجگردون از او دعوت می کند حامل چه پیامی به دوستان اصولگرایش در گچساران است؟
مصافحه های مکث دار همراه با لبخند سیدقدرت با تاجگردون نشان می دهد پشت این خنده های گرم چیزی جز آن است که همه فکر می کنند.
جعفری هم البته در دو سال اول رویه سیدقدرت را در پیش گرفت و حرص هوادارانش را درآورد ولی در دوسال آخر از این کار خودداری کرد.
برخی، رفتارهای او با تاجگردون را بی اعتنائی به اصولگرایان دانسته و این را در تضاد با عقبه سیاسی سیدقدرت می دانند.
آنها تا بدان جا پیش رفته اند که حتی حضور احتمالی سید محمود موسوی را که اخیرا بازی را در زمین باشتی ها به هم زده است، تلاش پشت پرده تاجگردون و سیدقدرت برای به شکست کشاندن اتحاد اصولگرایان می دانند.
اتفاقی که نشست دیروز جمعی از اصولگرایان باشت نشان داد سیدقدرت در آن موفق بوده است و درک این موضوع برای فولادی شاید کمی سخت باشد که حمله به پایگاه باشت باید با کمی تعقل و درنظر گرفتن برخی ملاحظات همراه باشد.
حضور محمود موسوی همه نقشه های فولادی و یارانش را تا کنون نقش بر آب کرده و او که بسیار روی رای باشتی ها حساب کرده بود حالا می بیند خوش خیالی نسبت به باوی ها احتمالا نتایج خوبی دربر نخواهد داشت.
فولادی حالا با موانع سختی درون پایگاه رای خود روبروست و مشغول دست و پنجه نرم کردن با اختلافات داخلی است.(به زودی مطلبی تحلیلی درباره نقش ترک های قشقائی در سیاست گچساران نگاشته می شود).
فولادی باید بداند نفوذ به قلعه باشت به این راحتی ها هم که فکر می کند نیست. او از پشتوانه پایگاه رای سنتی خود غافل شده و با حمله به پایگاه رقیب در حال جبران این عقب ماندگی است که معلوم نیست در آن موفق باشد.
او هنوز هیچ موفقیتی در کاهش آرای تاجگردون نداشته است و این نشانه خوبی برای او نیست.
رفتن حاج اردشیر کاویانی، منصور فولادی و محمود کریمی به اردوگاه رقیب اگرچه  از سوی قشقائی ها چندان جدی گرفته نمی شود ولی خبر خوبی برای آنها نیز نیست.
فولادی برای نشستن روی میز مذاکره با اصولگرایان گچساران باید از همه ابزار خود استفاده کند. او تا این لحطه یکی از کارت های مهم خود را که خورشیدی همواره از آن بهره مند بود از دست داده است.
ولی نباید از برگ های برنده فولادی چشم پوشید. ارتباطات گسترده او به همراه نفوذ سنتی میان گچسارانی های اصیل و بختیاری ها، اصفهانی ها و بهبهانی ها به علاوه امکانات نفوذ در پایگاه طبقه متوسط شهری که برای تاجگردون حیثیتی است، همه از فولادی رقیبی مهم برای تاجگردون ساخته است.
فولادی در حال حاضر روزهای خوبی را نمی گذراند ولی معلوم نیست در زمستان او چه وضعیتی داشته باشد. آزارهای این اصولگرای خاص شاید مهم ترین کابوس تاجگرون باشد و معلوم نیست در زمستان امسال چگونه با موضوع فولادی برخورد می کند.
ولی اتفاقات به همین جا ختم نمی شود. جعفری احتمالا هیچ گاه با سیدقدرت دور یک میز ننشیند چه آن میز برای شکست یک رقیب مشترک مانند تاجگردون باشد چه برای معرفی یک دوست قدیمی مثل فولادی.
برخی نیز می گویند سیدقدرت و جعفری هر دو خود را آماده دوره بعدی می کنند. در دوره ای که احتمالا تاجگردون به جایگاهی دیگر رفته و میدان را برای جولان آنها خالی کرده است.
اعلام نامزدی جعفری که هنوز از نفوذ سیاسی ویژه ای برخوردار است برای حوزه شیراز پرده از رازهای احتمالی برخواهد داشت و شایعاتی مبنی بر ثبت نام سیدقدرت در آن حوزه نیز به گوش می رسد.
با وقایع اخیر در شیراز و نفوذ سنتی تاجگردون در سامانه اداری سیاسی این شهر، برخی دست های پشت پرده را در این موضوع دخیل می دانند.
ولی یک موضوع مهم و تعیین کننده را نباید از نظر دور داشت.
احتمال حذف تاجگردون با روش های فراانتخاباتی که اگرچه با توجه به وضعیت خاص او کمی بعید به نظر می رسد ولی مشخص می کند اصولگرایان هنوز همه گزینه ها را روی میز نگه داشته و گزینه انتقال نامزدی از حوزه ای به حوزه دیگر را مدنظر خواهند داشت.
DSC_0598IMG_0193 IMG_4236 IMG_2338DSC_0020


کد مطلب: 115479

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/115479/فولادی-تاجگردون-نفوذ-پایگاه-رقیب

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1