کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دیگر کشی و خودکشی در گچساران

18 تير 1394 ساعت 9:05


دکتر قادر زاده باقری**IMAGE11436170198762
چندی پیش پسری جوان در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد پس از شنیدن جواب رد از دختر مورد علاقه‌اش مرتکب جنایتی هولناک شد و پیش روی دختر مورد علاقه‌اش، به سمت خواهر و یکی از اقوام وی شلیک کرد و در محل جنایت نیز به زندگی خود پایان داد.



به گزارش پایگاه خبری پلیس، حادثه گچساران بسیار سریع اتفاق افتاد، پسر جوانی پس از شنیدن جواب رد از دختر مورد علاقه‌اش مرتکب جنایت هولناکی شد. این جوان با مراجعه به درب منزل دختر مورد علاقه‌اش، به سمت خواهر و یکی از اقوام او شلیک کرد و خود نیز در محل جنایت خودکشی کرد.

دکتر "قادر زاده باقری"؛ روانشناس بالینی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و استاد دانشگاه در زمینه این نوع اتفاقات روی داده، می گوید: برای پیدا کردن علل آسیب اجتماعی این رفتارها، نمی توان بر اساس قانون همه یا هیچ نظر داد، بلکه باید به عوامل زمینه ساز و آشکار ساز هم توجه کرد.

زاده باقری با اشاره به عوامل زمینه ای این حادثه که ناشی از آسیب‌های خانوادگی تا مخدوش بودن ارتباطات اجتماعی است، افزود: عوامل آشکار ساز که جرقه ای نهایی را ایجاد کرده، اختلالات آن ناشی از تعبیر و تفسیرها و خودگویی‌های منفی خود فرد در مورد خویش بوده است.

وی آثار اجتماعی این رفتار را برشمرد و تصریح کرد: داغدار شدن دو خانواده و فامیل آنها (استرس، اضطراب، افسردگی، سوگ و…)، بدبینی و سوء ظن در حانواده ها، ادامه پیدا کردن اختلاف، کشمش و تنش شدید و دشمنی در بین آنها، به وجود آمدن ناامنی برای بقیه افراد، الگو شدن این نوع رفتارها برای فزرندان خانواده ها و تحمیل هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از جمله آثار زیانبار این حادثه دلخراش است.

زاده باقری، همچنین ناامنی داخلی، شک و تردید بین جوانان، عوارض فرهنگی، ابعاد سیاسی خارج از مرز، سوءبرداشت های منفی دیگران، از دیگر عوارض این حوادث و اتفاقات عنوان کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ازدواج یک مسئله مقدس و از زیباترین ارتباطات انسانی است، تأکید کرد: باید یاد بگیریم که رفتارهای ما در چارچوب خانواده ها و براساس هنجارها، ارزش ها و آموزه‌های فرهنگی و دینی جامعه ما باشد تا به جاهای باریک ختم نشود و پایان غمباری این چنین نداشته باشد.

وی ادامه داد: خانواده محیط مقدسی است که ما در این محیط به آرامش می‌رسیم، پس باید با یک ارتباط مطلوب و معقول این محیط آرام را برای فرزندان رقم بزنیم و محیط خانه را به میدان کارزار و جنگ تبدیل نکنیم.

زاده باقری اذعان داشت: اگر آسیب شناسی کنیم این رفتارها، به عیب و ایرادات در جامعه و خانواده و سبک‌های رفتاری خود ما برمی گردد؛ بنابراین باید رفتارهای ما بر اساس شاخص‌ها و هنجارهای جامعه نظم و سازماندهی شود و ارتباط دختران و پسران جوان باید در قالب هنجارها و ارزش های جامعه، معقول و مشروع و با اطلاع خانواده ها باشد؛ زیرا ارتباطات پیش از ازدواج بدون اطلاع خانواده‌ها سرانجامی تلخ و پشیمانی ماندگار را بذنبال دارد.

زاده باقری به راه حل هایی برای جلوگیری از اتفاقات مشابه، اشاره و تصریح کرد: جوانان باید به ارتباط های پیش از ازدواج بر اساس هنجارها و ارزش های جامعه توجه کنند؛ زیرا ارتباطات بدون دوراندیشی و غیرعاقلانه وابستگی بیمارگونه ای را نتیجه می دهد، که نمی توانند از هم دل بکنند هر چند ارتباط عادی باشد اما به مرور زمان این ارتباط از حالت عادی خارج شده و سرانجام ناخوشایندی پیدا می‌کند.

زاده باقری در ادامه با بیان اینکه جوانان با درس گرفتن از این حوادث، باید مواظب ارتباطات خود باشند، تصریح کرد: جوانان باید، عاقل، آگاه، هوشیار، آینده نگر و عاقبت اندیش، پایبند به مسائل اخلاقی و در ارتباطات خود هدف از این ارتباط را تبیین کنند . به یقین اگر هدف مقدسی در این مراودات مورد نظر نباشد سر انجامی ناگوار برای حانواده ها و جامعه بدنبال دارد.

وی ادامه داد: چقدر زیبا و مطلوب است که جوانان عزیز جامعه ما که در اوج انرژی و یادگیری هستند از تجارب ارزشمند بزرگ ترهای فامیل و خانواده استفاده کنند، افراد باتجربه را در امور خود مشارکت داده، مهارت‌های لازم و کافی را کسب و از هنجارهای جامعه خارج نشده و سعی کنند در چارچوب این ارزش ها تصمیم گیری، انتخاب و رفتار کنند.

زاده باقری به والدین توصیه کرد: در همه مراحل زندگی با فرزندان خود دوست و سنگ صبوری برای آنها باشند و همچنین در مسائل مربوط به خانواده فرزندان را مشارکت و با آنها مشورت کنند تا در بحران‌ها، فرزندان نیز به خانواده‌ها پناه ببرند.

روانشناس بالینی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: خانواده محیط مقدسی است که ما در این محیط به آرامش می‌رسیم، پس باید با یک ارتباط مطلوب و معقول این محیط آرام را برای فرزندان رقم بزنیم و محیط خانه را به میدان کارزار و جنگ تبدیل نکنیم.




پایگاه خبری پلیس ایران
**روانشناس بالینی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و استاد دانشگاه


کد مطلب: 114111

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/114111/دیگر-کشی-خودکشی-گچساران

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1