کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یاسوجی‌ها در کرده خود غرق می‌شوند/تصاویر

11 تير 1394 ساعت 12:09


داریوش دهستانی

و بدین سان بیشه‌زارها این مظاهر زیبائی و زندگی با دست بیرحمانه افرادی نابود می شوند تا آنرا به تصرف شخصی خود درآورند، گاهی بظاهر برای کشاورزی و زراعت. این درحالی است که خشکسالی سبب شده است که بسیاری از اراضی حاصلخیز دشت سررود جنوبی و اراضی حاشیه رودخانه بشار تا کیلومترها پائین تر بایر باقی بمانند. و این در حالی است که بهترین زیست بوم های منطقه از جمله بیش زارهای  اطراف رودخانه بشار در حال نابودی است و به تصرف اشخاص درآمده است. بیشه زارهائی  از درختان گز و سایر درختان و درختچه ها و گیاهان علفی که قرنها وجود داشته است و به محیط زیبائی و طراوت و سلامتی می بخشیده است نابود گشته و بخشی نیز بسرعت در حال نابودی است و به تملک افراد درآمده است. تک و توکی درختان باقیمانده نیز بدست افراد سودجو در حال نابودی هستند بطوریکه این زیست بوم ها را به کمک ماشین آلات مختلف و گاهأ شبانه زیر و رو نموده و با انتقال خاک از سایر نقاط به این بیشه زارها آنرا به تملک در آورده و می آورند. پس تکلیف حریم رودخانه چه می شود؟ اراضی ملی  بیشه زارها که برای سلامتی و حیات جامعه حیاتی هستند بسرعت در حال نابودی هستند آنهم در کنار شهر. از آنطرف هم جنگل ها بسرعت در حال نابودی هستند!!
در زیر به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی  در رابطه با اهمیت  منابع طبیعی و مسئولیت دست اندرکاران  اشاره می شود.
(  KHAMENEI.IR) هفدهم اسفند ماه ۱۳۹۳:
«یک مسئله مسئله‌ی جنگلها و مراتع است؛ این جنگلهای ما و مراتع ما، هم ریه‌های تنفّسی شهرها و محیطهای زندگی‌اند، هم نگهبان خاکند و خاک را که این‌همه درباره‌ی اهمّیّتش گفتیم، حفظ میکنند؛ این جنگلها را باید حفظ کرد. متأسّفانه در بخشهای مختلف کشور، این جنگلهای متراکم و انبوه شمال کشور بعضاً مورد چپاول و غارت، و بعضاً آخر(۱۲) مورد بی‌توجّهی و بی‌اهتمامی قرار میگیرد. من تأکید میکنم اجازه ندهید به این جنگلها دست‌درازی بشود؛ بخشهای مختلف کشور که مسئولیّتی در این زمینه دارند، از منابع طبیعی گرفته تا محیطزیست تا بقیّه‌ی دستگاه‌هایی که ارتباطی با این قضایا دارند، اجازه ندهند با بهانه‌های مختلف - از شهربازی درست کردن و جذب گردشگر و هتل‌داری و مانند اینها بگیرید تا مدرسه‌ی علمیّه و حوزه‌ی علمیّه؛ همه‌ی اینها بهانه‌هایی میشوند و شده تاکنون - که جنگلهای ما دست بخورند، به آنها تعرّض بشود؛ به جنگلها تعدّی بشود و تاکنون به جنگل تعدّی شده؛ جلویش را با استحکام کامل بگیرید»
«حق ندارید تخریب کنید؛ نه باغ و بوستان را، نه جنگل را، نه مرتع و دشت را، نه کویر را؛ همه‌ى آنها متعلّق به انسانها است؛ بایستى از اینها بهره ببرید.»
«همچنان‌که در قبال انسانها احساس مسئولیّت میکنیم، در قبال طبیعت هم باید احساس مسئولیت کنیم.»
«مسأله محیط زیست یا حفظ منابع طبیعى، براى ما مسأله‌اى تجمّلاتى و درجه دو نیست؛ یک مسأله حیاتى است. در تلاش ما براى توسعه کشور، اولویّت باید در این بخش باشد. به گزارش مشرق ۱۳۷۷/۱۲/۱۴»
«سیاست براى چیست؟ اقتصاد براى چیست؟ خدمات گوناگون شهرى و کشورى براى چیست؟ اصلاً پیشرفت کشور براى چیست؟ پیشرفت براى این است که انسانها زندگى سالم و مطلوبى داشته باشند. اگر محیط زیست تخریب شد، همه‌ى اینها باطل خواهد شد. اهمیت محیط زیست اینجاست .۱۷ /۱۲/ ۱۳۸۹».
«تخریب محیط زیست معلول نابرابریهاى اجتماعى و استفاده غلط از طبیعت و یکى از عوامل تضییع حقوق انسانها است ۲۰ /۳/ ۱۳۸۲٫»
«مانع سوء استفاده کنندگان از جنگلها و مراتع طبیعی خصوصا در نزدیکی شهرهای بزرگ شوید و مراقب باشید دایره غصب و تصرف نابجا توسعه پیدا نکند. ۱۳۸۸/۱۲/۱۸»
« از بین رفتن محیط سبز اطراف شهرها‌، به‌خصوص جنگل‌ها، مشکلات متعدد بشری را به دنبال دارد که همه‌ی مسئولین مرتبط با موضوع در دولت، مجلس، قوه‌ی قضائیه و شهرداری‌ها باید برای جلوگیری از پیشرفت این حرکت غلط، اقدام جدی به عمل آورند. ۱۳۹۱/۱۲/۱۵»
روزنامه رسالت شماره ۷۵۰۲ تاریخ ۲۱ /۱۲/ ۹۰:
« حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند: حفاظت از محیط زیست، جنگل ها و منابع طبیعی و فراهم کردن فضایی سالم و با طراوت برای زندگی از اساسی ترین وظایف است که مسئولان باید آن را در اولویت کاری خود قرار دهند.»
قطره : شماره خبر ۱۳۸۳۲۰۲ . «مسئولان کشور باید با برنامه‌ریزى دقیق، مدیریت صحیح و جدیت در کار، این سرزمین را از تضییع خسارت‌بار منابع حیاتى و طبیعى و ضایع شدن درخت، آب و خاک نجات بدهند ۱۴ / ۱۲ /۱۳۷۷»
«ایشان پدیده زمین خواری و اخیراً کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسائل رنج آور و اسف بار دانستند و تأکید کردند: باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاهها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود (شناسه خبر: ۴۰۳۶۸۴۶ ، سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ سایت صاحب خبر).»
در بیانات مقام معظم رهبری که بخشی کمی از آن در بالا آمده است اهمیت منابع طبیعی تذکر داده شده است. و وظیفه مسئولین است که فرمایشات ایشان را دستور کار خود قرار داده و با متخلفین به منابع ملی در هر شکلی و هر لباسی و هر مقامی برخور قانونی نمایند.
البته ما خود شاهد تلاش شبانه روزی مسئولین ذیربط در جلوگیری از تخریب منابع ملی و برخورد قانونی آنان با متجاوزین هستیم. و خدائی صادقانه زحمت می کشند تا از تخریب منابع طبیعی و آسیب به محیط زیست جلوگیری نمایند. ولی واضح است که توان لازم و کافی (از قبیل نیروی انسانی، اعتبارات مورد نیاز و تجیهزات و امکانات) برای برخورد با اینهمه تخریب را ندارند. وظیفه فرد فرد مردم شریف است که به کمک آنان بشتابند و از طرق قانونی آنان را یاری بخشند. دل آدم به حال کارکنان و مسئولین ادارات منابع طبیعی و محیط  زیست می سوزد که توسط متجاوزین  با مشکلات زیادی از قبیل تخریت خاک، جنگل، مرتع ، چشمه ها ... و تجاوز به حیات وحش در ابعاد و اشکال مختلف روبرو هستند و شب و روز در تلاش برای برخورد قانونی با  این متجاوزین هستند. ولی حجم بالای تخریب و درجه نفوذ تخریب کنندگان و عدم اختیارات قانونی کافی برای مسئولین و کمبود  امکانات ضروری ( بودجه، وسیله نقلیه و سایر ابزار و آلات مورد نیاز) برای مأمورین  ادارات ذیربط مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است. کارکنان و مسئولین ادارات منابع طبیعی و محیط زیست مظلوم واقع شده اند .انتظار می رود همه اقشار و سازمان ها و نهادها و مردم وظیفه شناس در ابعاد وسیع تری به کمک آنان بشتابند. میزان از خودگذشتگی این کارکنان زحمت کش آنقدر زیاد است که بیان آن در این مقال نمی گنجد.
در زیر تصاویری از تخریب بیشه زارهای اطراف رودخانه بشار که سال هاست ادامه دارد آمده است. که خود نشان دهنده عمق فاجعه است. این تصاویر مربوط به نواحی اطراف رودخانه بشار  و به فاصله چند کیلومتری در جنوب غربی شهر و پائین تر از روستا، روبروی تصفیه خانه آب و فاضلاب در قسمت جنوبی رودخانه بشار در تیرماه  ۱۳۹۴ است. همین امروز ۹ /۴/ ۹۴ نیز گروهی مشغول تخریب این بیشه زار هستند. تخریب ها محدود به این منطقه نیست بلکه در سرتاسر اطراف رودخانه بشار در استان ،این تخریب ها را می توان مشاهده کرد. بیشه زارهایئ که روزگاری گنجینه ارزشمند محیط زیست بوده اند طی سال های اخیر نابود شده یا در حال نابود شدن هستند. این فاجعه علاو بر فاجعه آتش سوزی های جنگل هاست که بخش هایی از ارزشمند ترین منابع جنگلی و مرتعی خدادادی را از بین برده است. از مسئولین محترم تقاضا می شود تا خیلی دیر نشده است برای جلوگیری از تخریب این بیشه زار ها با برخورد قانونی با متجاوزین اقدام نمایند.

tasvir1-bishezar
تصویر ۱٫ تخریب و نابودی بیشه زا اطراف رودخانه بشار و خاکریزی آن به منظور تصاحب آن توسط افراد.
tasvir2-bishezar-yasuj

تصویر۲٫ بیشه زار چند هزار ساله بطورکلی نابود شد ه است( عمدتأ بطور شبانه) و بخشی از آن تصرف شده و درصد تصرف بخش های دیگر آن هستند.
tasvir3-beshezar
تصویر۳٫ بیشه زار تخریب شده و آنرا تصرف نموده اند و در بخشی از آن برنجکاری انجام داده اند!!!!
و اینچنین است که درختان، گیاهان، جانوران و سایر موجودات زنده نابود می‌شوند و آب و خاک و هوا آلوده می‌شوند تا انسان در درد و رنجی که خود با دستان خود بوجود آورده است غرق شود.
yasuj-beshezar (1) yasuj-beshezar (2) yasuj-beshezar (3) yasuj-beshezar (4)


کد مطلب: 113383

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/113383/یاسوجی-ها-کرده-خود-غرق-می-شوند-تصاویر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1