کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تبعیض، پارتی بازی، بی توجهی؛ سهم کارگران گچسارانی و باشتی

20 ارديبهشت 1394 ساعت 6:58


 بهنام عکاشه- کارگر سابق شرکت نفت گچساران
وقتی اسم صندوق مهر امام رضا(ع) به صندوق کارآفرینی و امید تغییر داده شد امیدها به تغییر در فضای کسب و کار کشور افزایش یافت ولی انگار قرار بود فقط تابلوهائی برچیده شوند تا دیدن شان آدم را یاد آمد های قبلی نیندازد.
فضای کار و کارگری در گچساران و باشت هم مانند کل کشور تغییر محسوسی نداشته است و اگرچه اعتماد به بهبود آمارهای ارائه شده از سوی دولت بیشتر شده ولی احساس پیشرفت در مردم کمتر بوجود آمده است.
گچساران هم مانند کشور این روزها در حوزه کسب و کار روزهای خوبی را نمی گذراند.
انتظارها از نماینده فعلی گچساران و باشت به دلیل موقعیت خاص در سامانه برنامه ریزی کشور در این بخش برآورده نشده است و ناکامی او در این زمینه یکی از فازهای منتقدینش برای رقابت با اوست.
حمایت تاجگردون از ایمان محمدپور به عنوان یکی از کارآفرینان برتر در جشن کارآفرینی، در کنار افزایش تسهیلات طرح های پشتیبان، نشان از تمایل او به کار در این حوزه ها می دهد ولی فضای کل کشور انگار او را هم ناتوان از پاسخگوئی به نیازهای خیل جوانان جویای کار نموده است.
انتقادات غیرمستند از همین جشن کارآفرینی نیز بی پاسخ مانده است. اگرچه حسن پور مدیرکل صندوق در استان، پاسخم را شفاها به ارائه مستندات موکول نمود ولی برخی کارآفرینان هنوز نسبت به خیلی مسائل از جمله انتخاب کارآفرین برتر و سخنرانان این مراسم قانع نشده اند.
در هفته کارگر اقدامات دیگری هم صورت گرفت که شرکت اعضای فعال حوزه کارگری و پرسنل اداره کار در نمازجمعه با لباس کاگری بهترین آنها بود. البته این می توانست با همراهی دیگر مدیران چهره بهتری داشته باشد که نداشت.
مدیرانی که در حوزه کارگری فعالند ولی در حوزه آموزش و پرورش بیانیه دادند و این موجی از انتقاد از سوی کارگران را به دنبال داشت.
البته برگزاری چند نشست با کارگران نفتی و بررسی های اخیر مشکلات کارگران نشانی قابل تحسین از عزم جدی مدیرعامل جدید نفت برای برقراری ارتباط با بدنه کارگر نفت دارد ولی کم دقتی او در روز کارگر بیشتر به چشم آمد که امید است در اینده شاهد نباشیم.
برغم تجربه و حسن رفتار کاری و اخلاقی و داشتن مدارک تحصیلی که بعضا بیشتز از همکاران رسمی می باشد، مشکلات کارکنان نفت گچساران و سایر ادارات که بصورت قراردادی یا پیمانی استخدام شده اند و هنوز برخی درگیر سهل انگاری یا بعضا احجاف پیمانکاران در پرداخت حقوق ناتمام و بیمه های حرف و حدیث دار به همین جاها ختم نمی شود.
برخی نگاه های ابزاری و آزار دهنده مدیران و پرسنل رسمی به نیروهای غیررسمی در کنار احساس تبعیض و فقدان امنیت شغلی و نومیدی نسبت به تبدیل وضعیت شغلی و... بخشی از مشکلات این طبقه هستند.
عدم استفاده از حوزه رفاه اجتماعی و خدماتی نفت مانند ورزش، استخر، بیمارستان، پاداش ها، عدم همراهی بانک ها در ارائه تسهیلات با ضمانت و... نیز مشکلاتی هستند که ای بخش را به شدت می آزارد.
پارتی بازی ها و استخدام های غیرقانونی در شرکت ها و ادارات که این روزها داد همه را درآورده است و سوء استفاده مدیران شهرستانی و استانی اهل گچساران و باشت در خصوص اعطای امتیازات استخدامی و مدیریتی به نزدیکان از نکات دیگر در این حوزه است که توجه و تذکر ویژه ای را می طلبد.
این اتفاق در حوزه های بیمارستانی شهری و نفتی گچساران نیز مشاهده می شود و جای سوال از روسای این بیمارستان ها دارد.
در حوزه زنان نیز مشکلات خاصی را مشاهده می کنیم.
علیرغم نجابت و متانت اکثر زنان کارگر ولی دیدگاه بیمارگونه جامعه به زنان کارگر، نگاه ابزاری و احتمال سوء استفاده از نیازهای مالی این بخش بویژه زنان خودسرپرست و بدسرپرست، حقوق بسیار پائین در کنار قراردادهای صوری برخی منشی های پزشکان، فقدان بیمه تامین اجتماعی، نبود صندوق های حمایتی، دفاتر بیمه، وکلا، دفاتر مهندسی، استخدام های مدارس غیرانتفاعی و... بخش هائی از مشکلات زنان ایرانی بوده که احتمالا زنان شاغل در گچساران و باشت نیز از این موضوع مستثنی نیستند.
عدم صدور فیش حقوقی و قراردادهای صوری در شرکت های نامدار بزرگ، که اخیرا در گچساران رواج یافته که به زودی در مطلبی ویژه به بررسی این مشکل در گچساران خواهیم پرداخت.
روز کارگر با تمام حرف و حدیث های خود تمام شد و راقم مطمئن است که سال آینده در همین روزها هم اگر این مطلب را به روز نمایم تازگی خود را خواهد داشت!! ولی باز هم؛
دوست دارد دوست این آشفتگی
کوشش بیهوده به از خفتگی
۴۵۴۵۴ (۳) ۴۵۴۵۴ (۶) ۴۵۴۵۴ (۵) ۴۵۴۵۴ (۴) ۴۵۴۵۴ (۲) DSC09407 DSC09410 DSC09411


کد مطلب: 103259

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/103259/تبعیض-پارتی-بازی-بی-توجهی-سهم-کارگران-گچسارانی-باشتی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1