کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بزهای کوهی «قایم‌باشک» بازی نمی‌کنند

25 فروردين 1394 ساعت 11:25


سید سعید مهریان
جوابیه سرپرست محترم حفاظت محیط زیست شهرستان بویراحمد در باره خبر منتشر شده در مورخه نوزدهم فروردین ماه سال جاری دارای ایرادات اساسی است و لازم است که بنا به دلایل ذیل به آن پاسخ داده شود. اولا سرپرست محترم اداره محیط زیست بویراحمد این مطلب که آمار بزهای کوهی دنای شرقی صفر می باشد را شخصا در محل کار یکی از همکارانش در اداره کل حفاظت محیط زیست استان به بنده اعلام کرد که این جانب بر همین اساس یک گزارش خبری ادعا محور تحت عنوان آمار بزهای کوهی دنای شرقی صفر اعلام شد را تنظیم نمودم که از طریق سایت کبنا نیوز منعکس شد. mehrianشاید این دوست عزیز گمان نمی کرد بنده این موضوع را که دارای ارزش خبری زیادی است بازتاب دهم و برای حفظ آبروی او و سایر مسئولین محیط زیست دچارخودسانسوری می شوم و به راحتی از کنار این قضیه می گذرم. لذا از انعکاس این خبر متعجب و ناراحت شده است. در این جوابیه ایشان به بنده توصیه کرده: چقدر خوب می شد قبل از نوشتن و پرداختن به مسائل زیست محیطی خصوصا راجع به مسئله حیات وحش وآمار و عملکرد محیط زیست طی یک هماهنگی ترتیب مصاحبه با مسئولین مطلع صورت می گرفت. از این دوست عزیز باید بپرسم که آیا ایشان به عنوان سرپرست اداره محیط زیست بویراحمد دارای ضعف اطلاع از حوزه تحت سرپرستی خود می باشد که به بنده توصیه نموده با مسئولین مطلع مصاحبه انجام دهم؟ ویا این که خود را مسئول نمی داند؟ اگر آماری که به این جانب ارایه نموده اشتباه بوده، قطعا بنده مقصر نیستم. البته آمارمزبور کاملا صحیح است، چون تلویحا آن را در این جوابیه تایید نموده است، هر چند سعی نموده بزهای کوهی و طبیعت(دنای شرقی) را مقصر جلوه دهد. با این توجیه که به دلیل کمی بارش برف و مساعدتر بودن شرایط آب و هوایی، وحوش نه تنها به جاهای پایین دست مهاجرت نکرده، بلکه به ارتفاعات و جاهای صعب العبور رفته که جهت سرشماری از تیررس خارج بوده است. مخاطبین عزیز توجه فرمودید که این توجیه چقدر مضحک است. از این دوست عزیز باید پرسید: آیا شرایط جوی دنای شرقی با دنای غربی تفاوت دارد؟ چطور در چنین شرایط آب و هوایی بزهای کوهی دنای غربی در دیدرس و یا به تعبیر شما در تیررس آمابرداران قرار می گیرند ولی بزهای کوهی دنای شرقی از دیدرس خارج شده اند؟ شاید بزهای کوهی دنای شرقی قصد داشته باشند با شما بازی قایم باشک راه بیندازند و خودشان را پشت یک صخره در همان نزدیکی پاسگاه محیط بانی آب نهر قایم کرده اند؟ جالب این که نوشته اند: چه بسا آمار آن(بزهای کوهی) نسبت به سال های گذشته دوچندان شده است، همچنان که آمار پرندگان از جمله کبک و... افزایش قابل توجهی داشته است. مخاطبین عزیز خودتان قضاوت کنید: آیا افزایش آمار پرندگان را می توان دلیلی برای افزایش چرندگان(پستانداران گیاه خواراز قبیل بزکوهی) دانست؟ از کجا معلوم که آمار پرندگان از جمله کبک افزایش یافته است؟ آیا شما از جمعیت کلیه پرندگان از جمله کبک آماربرداری نموده اید؟ بازدیدهای بنده از برخی زیستگاه ها و گزارشات مصاحبه محور بنده باروستاییان همجوار این زیستگاه هاصحت گفته شما را درباره افزایش تعداد جمعیت پرندگان کبک تایید نمی کند.
ثانیا در این جوابیه نوشته شده است:پاسگاه محیط بانی جای خوردن و خوابیدن و یا به عباراتی مهمانسرا واقامتگاه نیست، بلکه یک استراحتگاه موقت می باشد. درپاسخ لازم است به عرض ایشان ومخاطبین فهیم و عزیز برسانم که بنده به هیچ وجه درباره این که پاسگاه های محیط بانی جای خوردن و خوابیدن و یا به تعبیری مهمانسرا ویا کاروانسرا باشد در گزارش خبری مزبور مطلبی ننوشته ام و از پاسگاه های محیط بانی چنین برداشتی ندارم. احتمالا جوابیه نویس خودش فرق پاسگاه محیط بانی و مهمانسرا را نمی داند.
ضمنا در گزارشی که بنده از زیستگاه فیلگاه واقع در سرچنار تهیه کردم، اهالی محترم این منطقه اعلام کردندکه تا یکی دو سال قبل در این زیستگاه کل و بز وجود داشت. اگر سرپرست محیط زیست بویراحمد در این رابطه بی اطلاع است و یا حرف مردم را قبول ندارد، بنده مقصر نیستم. در پایان لازم است که به سرپرست محترم محیط زیست بویراحمد یادآوری کنم که ایشان با تکذیب سخنان خود نمی تواند بر ضعف محیط زیست در حفاظت از گونه های شاخص کل و بز در دنای شرقی سرپوش بگذارد. با این وجود بنده برای ایشان که جوان بوده و ظرف چندماه اخیر به عنوان سرپرست حفاظت محیط زیست بویراحمد انتخاب شده است، آرزوی موفقیت دارم.


کد مطلب: 99639

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/99639/بزهای-کوهی-قایم-باشک-بازی-نمی-کنند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1