کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شهامت‌های یک مدیر جوان

8 آبان 1393 ساعت 17:47


دلبر عرفانی
شاپور رمضانی، ‌نام مدیری است که بدون شک همواره در تاریخ کهگیلویه و بویراحمد از آن یاد خواهد شد.
او مدیر جوانی است که جایگزین فردی شد که خیلی‌ها منتظر رفتن او از دانشگاه یاسوج بودند و نام او نیز برای تداوم مسئولیتش و برخی اقدامت خاص او همواره بر سر زبان‌ها انداخت.
اگر چه در انتصاب رمضانی بیش از آنچه او مهم باشد،‌رفتن اردوان ارژنگ مهم بود ولی وی بلافاصله نشان داد که مدیر لایقی است و یک شبه به مدیریت نرسیده است.
توانای‌های وی از همان روزهای نخست مورد توجه نخستین وزیر علوم دولت تدبیر قرار گرفت و نام شاپور رمضانی در تهران نیز بر سر زبان‌ها افتاد.
تفاوت‌های رمضانی در مدیریت دانشگاهی‌اش با مقاومت در برابر پذیرش بورسیه‌های غیرقانونی این دانشگاه ملموس شد و او شروع‌کننده موجی در کشور بود که با هدف ایجاد عدالت راه افتاد.
در همان روزهای نخست، ‌رمضانی می‌توانست با معامله‌ای که با موافقان و مخالفان و مصلحت‌اندیشان می‌کند، مدیریتش را تضمینی کند و مدیریت در دانشگاه یاسوج را با شرافت کاری‌اش معامله نکرد.
او حتی سفارش همفکرانش را برای کوتاه آمدن از مواضعش نپذیرفت و گفت:‌ هدف مچ‌گیری نیست ولی نمی‌توانم تربیت دانشجویان و فرزندان خودمان را به دست کسانی بسپاریم که صلاحیت علمی لازم را ندارند و از سوی دیگر افرادی که شرایط علمی لازم را دارند با چشمان باز شاهد چنین بی‌عدالتی‌هایی باشند.
رمضانی هیچ دعوتی را در این خصوص نپذیرفت و گفت:‌ حاضرم از مسئولیتم کنار گذاشته شوم ولی زیر بار یک کار غیرقانونی و ناعادلانه قرار نگیرم.
صحت ادعاهای شاپور رمضانی در مورد بورسیه‌های غیرقانونی برخی افراد و ذی‌نفوذان این روزها با گزارش وزارت علوم بیش از گذشته مشخص شد ولی برخی افرادی که منافع آنها به خطر افتاده بود با فراری رو به جلو فریاد سر دادند که رمضانی می‌خواهد حقوق قطع کند، اخراج کند و چنین کند و چنان کند.
این افراد به کمک چند رسانه ذی‌نفع سوار موج شدند و موضوع بورسیه‌های غیرقانونی را از مسیر اصلی خود خارج کردند تا اینکه در این آشفته‌بازار حساب شده، لیستی از افراد بورس شده منتشر شد که به تشنج‌ها و این فضای آشفته دامن زد.
موضوعی که شاپور رمضانی و تیمش انتشار آن را درست نمی‌دانستند و آنگونه که خودشان گفتند در جریان انتشار این لیست نبودند.
در این مدت فشارهای زیادی به او وارد کردند و او یک تنه جلوی همه این فشارها ایستاد و می‌دانست که امضای حکم ریاستش به کوتاه آمدنش از مواضعش بستگی دارد.
اما این موضوع پایان شهامت‌های این مدیر جوان نبوده است.
او هیچ‌گاه تحت تأثیر فشارها و سفارشات، نمایندگان نیز قرار نگرفت به طوری که برای مدیریت دانشگاهی خارج از مسائل سیاسی و نفوذ سیاسیون اقدامات مؤثری انجام داد.
برگرداندن کرامت اساتید، کارکنان و دانشجویان از دیگر اقداماتی بود که رمضانی را در میان هم‌دانشگاهیانش مورد احترام کرد.
او در جدیدترین مواضع خود، به طرح‌های کپی شده چند طرح عمرانی این دانشگاه اشاره کرد و گفت:‌ در دانشکده منابع طبیعی، مشاور طرحی را از یک استان دیگر کپی کرده و بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی آن را در این استان نیز اجرا کرد به طوری که سیستم تأسیسات آن به طور کلی باید تغییر کند.
وی همچنین گفت:‌ همین مشاور در پروژه دانشکده مهندسی نیز اشتباه غیر قابل جبرانی انجام داد و نقشه این دانشکده را در زمینی اجرا کرد که جای اجرای آن نقشه را نداشت! و باید دوباره به مناقصه برود!
موضوعاتی که استاندار در مورد آنها گفت: ‌وقتی در یک استان، دانشگاه آن باید نقشه طرح‌های خود را از جاهای دیگر کپی کند، وای به حال بقیه ادارات!
اکنون، شاپور رمضانی مدیری شجاعی است که امضای حکم ریاستش بر دانشگاه یاسوج به خاطر همین مواضع، راکد ماند هر چند عدم امضای این حکم نیز در افکار عمومی و در میان دانشگاهیان و مسئولان با توجه به عملکرد موفقش کار راحتی نیست.


کد مطلب: 70950

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/70950/شهامت-های-یک-مدیر-جوان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1