کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیا ستار هدایتخواه خلاء روحانیت را پر می‌کند؟

1 مهر 1393 ساعت 23:41


سحر دانشور*
hdaitkhah
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
حضور پررنگ ستار هدایتخواه در محافل فرهنگی، مذهبی و برگزاری جلسات سخنرانی در ایام و مناسبت‌های خاص دینی همچون ماه رمضان، ماه محرم، دهه فاطمیه و برگزاری جلسات هفتگی اخلاق و سبک زندگی در سطح شهرستان وی را به چهره‌ای شناخته شده در حوزه فرهنگ دینی تبدیل کرده است. فارغ از بررسی ابعاد فعالیت‌های هدایتخواه و تاثیرات ایجاد شده در نتیجه تحرکات فرهنگی وی و ضمن تاکید بر دامنه دار بودن تلاش های او در عرصه دینی و همچنین تحسین ایشان، در یک حکم کلی می‌توان عنوان کرد فعالیت‌های گسترده هدایتخواه در عرصه پاسخگویی به نیازهای دینی جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد، نشان از حقیقتی جدی مبتنی بر ضعف و کم‌کاری حوزه‌های علمیه و روحانیون استان دارد.
به دیگر سخن ستار هدایتخواه به کشتی وارد شده است که سکاندار اصلی آن حوزه‌های علمیه و روحانیت محسوب می‌شوند، اما چه اتفاقی می‌افتد که در پی انفعال عجیب حوزه های علمیه فردی دیگر از سر دغدغه و دلسوزی پا به میدان گذاشته و مدیریت عرصه کشتی را به عهده می گیرد؟! کار ویژه حوزه‌های علمیه استان چیست و روحانیون و طلاب هم استانی به چه کار مشغولند که از وظیفه اصلی خود باز مانده‌اند؟ آیا شهر یاسوج نباید همچون دیگر شهرهای کشور واعظ، استاد اخلاق و کارشناس در حوزه فرهنگ دینی برای بررسی مسائل و همچنین ارتباط با اقشار مختلف جامعه داشته باشد؟ به جز حسینیه امام علی(ع) با محوریت هدایتخواه، کدام مسجد و یا حسینیه شهر به پاتوقی ثابت برای ارائه مطالب دینی با محوریت روحانیت تبدیل شده است؟ چرا حتی پس از ورود هداتیخواه و فعالیت وی روحانیون و حوزه های علمیه به میدان ورود نکرده و به یاری او نمی شتابند؟ در یک سوال جامع می توان پرسید «آیا فعالیت‌های هدایتخواه ضعف‌ها و کمبودهای ناشی از انفعال حوزه های علمیه را پنهان می کند؟»
با توجه به گستردگی مسائل دینی و همچنین وجود آسیب‌های مختلف در جامعه و استان ما، باید بر لزوم تلاش گسترده در عرصه پاسخگویی به مسائل جامعه تاکید کرد. به بیان دیگر امروزه فعالیت های یک نفر و یک تیم نمی تواند نیازهای گسترده اقشار مختلف جامعه را پوشش داده و به آنها بپردازد، بلکه حضور و فعالیت گسترده و هماهنگ تیمی کاربلد متشکل از کارشناسان دینی و روحانیون است که می تواند در درازمدت موثر واقع شود. حوزه‌های علمیه با تربیت روحانیون توانمند و آشنا به مسائل روز باید بتوانند به عرصه جدی خلاهای فرهنگی و مذهبی استان ورود کرده و آنها را پوشش دهند.
ارتباط مستمر و قوی با مردم و نشر و ترویج احکام دینی در بخش هایی از استان که از ناآگاهی جدی در زمینه احکام و عقاید رنج می برند وظیفه مبلغین دینی و طلاب حوزه هاست. ارتباط مستمر در این بند به معنای ارتباطی پیوسته و برنامه ریزی شده در جهت پرکردن خلاهاست و نه ارتباط و تبلیغی مناسبتی که تنها در ایام خاصی همچون ماه محرم و ماه رمضان اتفاق می افتد. حوزه های علمیه و سازمان تبلیغات استان باید بتوانند با توجه به میزان نیاز استان به حضور مبلغ در مناطق مختلف، به مسئله تبلیغ و اعزام مبلغ به شهرها و روستاها بپردازند.
ساماندهی امور مساجد با حضور ائمه جماعت توانمند، آشنا با مسائل روز و دارای قدرت ارتباط قوی نیاز جدی امروز استان محسوب می شود. در این شرایط آیا می توان فعالیت های ستارهدایتخواه را پاسخگوی تمام نیازهای استان قلمداد کرد؟ ادامه فعالیت های وی بدین شکل و بی توجهی حوزه های علمیه به مسائل دینی مردم و جامعه را باید مسئله ای تلخ و جانکاه قلمداد کرد.
*سایت مردم استان


کد مطلب: 65024

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/65024/آیا-ستار-هدایتخواه-خلاء-روحانیت-پر-می-کند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1