کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عامل فراموشی نیروهای بویراحمد سفلی چیست؟

29 تير 1393 ساعت 10:30


نیروهای زبده و کارآمد بویراحمد سفلی در هر دوره‌ای فراموش شده‌اند و در دولت تدبیر و امید باز هم این قرعه به نام آن‌ها افتاده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 26 هزار و 416 کیلومتر مربع وسعت در جنوب غربى ایران واقع شده است.boerahmad
کهگیلویه و بویراحمد سرزمینى کوهستانى و نسبتاً مرتفعى بوده که کوه‌هاى زاگرس با رشته‌ کوه‌های موازى سراسر شمال و شرق و کوه‌هاى سیاه و سفید، خامى خائیز و نیل جنوب شرقى آن را در بر گرفته‌ است.
کهگیلویه و بویراحمد به دو منطقه سردسیری و گرمسیری تقسیم شده که منطقه سردسیری آن در شمال و شرق استان و در مجاورت استان‌هاى فارس، چهارمحال و بختیاری و اصفهان واقع شده است.
ناحیه گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد در قسمت جنوب و غرب استان با وسعتى بیش از 8 هزار کیلومتر مربع واقع شده و آب و هوایى گرم و نیمه خشک دارد.
با وجود دو منطقه سردسیری و گرمسیری با همه ظرفیت‌ها که خود نوعی ثروت محسوب می‌شود همواره مسئولان استانی در تمام جلسات بر عدم توسعه‌نیافتگی و محرومیت این استان سخن می‌گویند.
نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا و دیگر مسئولان شهرستانی و استانی از بویراحمد به عنوان محروم‌ترین شهرستان کهگیلویه و بویراحمد یاد می‌کنند.
اما آیا کلمه محرومیت زیبنده شهرستانی است که از نعمت فراوان آب، خاک، مراتع، جنگل و ... برخوردار است.
بویراحمد با داشتن چنین ثروت بزرگی که زیر پای مردمان آن خوابیده؛ شاید کمتر به این مهم توجه شده و مسئولان، آن‌ را محروم خطاب می‌کنند.
استان‌های دیگر و سایر مناطق که پیشرفت‌ روزافزونی دارند راز موفقیت آن‌ها به واقع استفاده از منابع موجود و عدم سیاسی‌کاری است.
شهرستان بویراحمد سال‌های سال است که با همت مسئولان کلمه محرومیت را آویزه گوش کرده و به نوعی به آن عادت دارد و شاید همه مسئولان خود را پشت این کلمه نامناسب پنهان می‌کنند تا محرومیت بویراحمد برای همگان به اثبات برسد.
بویراحمد نه آب؛ کم دارد، نه منابع و نه خاک و ... بویراحمد از دردی تاریخی رنج می‌برد که شاید همه ما با آن عقد اخوت بسته‌ایم، قومیت‌گرایی عامل توسعه نیافتگی بزرگترین شهرستان و مرکز کهگیلویه و بویراحمد است.
این قصه قومیت‌گرایی در بویراحمد سر درازی دارد و با وجود اینکه همه مدیران ما به این امر واقف هستند اما همواره بویراحمد به نسبت دیگر شهرستان‌های استان عقب‌تر است و علت آن چیزی جز بحث‌های قومی و قبیله‌ای نیست.
مدیران ما در تمامی سخنرانی‌های خود بر این اصل تاکید دارند که قومیت‌گرایی و دامن زدن به مسائل سیاسی عاملی در عقب‌ماندگی و توسعه نیافتن هر منطقه است که این دو اصل در بویراحمد بسیار پررنگ است.
در زمان انتخابات مجلس در بویراحمد با تقسیم کردن بویراحمد سفلی و علیا ( پایین و بالا) و با تکیه کردن نمایندگان به فرزندان بویراحمد سفلی پیروز میدان می‌شوند.
شهرستان بویراحمد سالیان درازی است که با تقسیم‌بندی مناطق علیا و سفلی عقب‌گرد داشته که پیشرفتی هم حاصل نکرده و شاید به نوعی در رکود کامل توسعه‌نیافتگی به سر می‌برد.
در هنگام انتخابات مجلس نمایندگان از هر طیف و حزبی که باشند بویراحمد را یکی می‌دانند تا شاید گوی سبقت را از رقبای خود بربایند.
به واقع در اکثر ادارات استان این موضوع را مشاهده کرده‌ایم که با پیروز شدن نماینده مجلس بر رقبای انتخاباتی خود و تاثیرگذاری آن‌ها در انتخاب مدیران شهرستانی و حتی استانی کلماتی از جمله بویراحمد بالا و پایین زیاد به گوش می‌خورد.
این امر واقعیتی بیش نیست که فرزندان بویراحمد سفلی از بی‌توجهی مسئولان رنج می‌برند و در زمانی که مدیران شهرستانی به این واقعیت رسیدند که فرزندان بویراحمد سفلی توانمندتر از خیلی‌های دیگر هستند با موضع‌گیری‌های سیاسی خاصی مواجه هستند برای اینکه یک کرسی در ادارات شهرستان به آن‌ها تعلق نگیرد چه کارها که نمی‌کنند.
شهرستان بویراحمد از دورترین شهرستان گرمسیری نیز عقب‌تر بوده و علت آن تقسیم‌بندی بویراحمد علیا و سفلی است که کمتر بهایی به فرزندان بویراحمد سفلی نمی‌دهند.
ما همه ایرانی و از فرزندان سرزمین کهگیلویه و بویراحمد هستیم و همواره شاهد تبعیض‌های قومی و قبیله‌ای هستیم که عاملی در توسعه‌نیافتگی و عقب‌ماندگی و محرومیت شهرستان بویراحمد است.
حال با چنین وضعیتی که نماینده دولت در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان نیروی بومی استان بیشتر از همه به آن واقف است، انتظار می‌رود برخی افراد تصمیم‌گیر را از چنین کارهایی باز دارد تا شاید منطقه پیشرفتی داشته باشد.
هنگامی که به عنوان خبرنگار منتظر مدیری هستم تا وقت مصاحبه‌ای بگیرم نظاره‌گر ارباب رجوع‌های متفاوتی هستم که شاید از گروه‌های سیاسی، قومیت‌ها و منطقه خاصی هستند که جای بسی تاسف است که کمتر بهایی به سایر مناطق از جمله بویراحمد سفلی داده می‌شود.
مردم بویراحمد سفلی نیز جزو این استان هستند و به اندازه دیگر مناطق سهم دارند.
بدون تعارف مشاهده کردم که با ورود ارباب رجوعی که برای مدیران ناشناخته است جملاتی که از کدام طایفه و گروه سیاسی هستی در ادارات و نهادهای دولتی مطرح است و برخی مبنی کار را بر قومیت‌گرایی می‌دانند.
با ارزیابی و پایش دستگاه‌ها چه در سطح استانی و شهرستانی متوجه این تبعیض‌ها خواهیم بود و شاهد خواهیم بود که از ظرفیت و پتانسیل فرزندان بویراحمد سفلی هیچ‌گونه استفاده‌ای نشده است.
امیدواریم با همت استاندار که از فرزندان بومی این سرزمین است دیگر شاهد چنین تبعیض‌هایی نباشیم و این وضع را سامان دهد.


کد مطلب: 55967

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/55967/عامل-فراموشی-نیروهای-بویراحمد-سفلی-چیست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1