کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

امیر کبیر بویراحمد و دنا

20 تير 1393 ساعت 18:35


مسعود بویراحمدی
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
zare
آنانی که با افکاری پاک و فطرتی زیبا در قلب دیگران جای دارند را هرگز هراسی از فراموشی نیست، چرا که جاودانند.
وقتی تاریخ صد سال اخیر ایران را ورق می زنیم و می خوانیم چهره های بزرگ و ماندگاری که کاری بزرگ برای این سرزمین با تمدن و بزرگ کرده و خواسته باشند که این مملکت به سوی توسعه حرکت کند به تعداد انگشتان دست نمی رسد . افرادی که تمام زندگی و عمر گرانبهای خود را صرف خدمت و خدمت گذاری به این مرزو بوم کهن کرده باشند و در مقابل اینها چه تعداد عظیمی از افراد هستند که نه تنها خدمتی نکردند بلکه منابع و سرمایه های این مملکت را به تاراج برده و کشور را دچار زیان های جبران ناپذیری کرده و باعث عقب ماندگی کشور شدند و از این افراد چیزی جز بدنامی در تاریخ نخواهد ماند که تاریخ خود گواه این مسئله است ودراین میان افراد نادری بودند که در مقابل چنین افرادی ایستادگی کرده و با درایت خود قصد خدمت به مردم را داشته اند و یکی از این افراد نادر کسی نیست جز میرزا تقی خان امیرکبیر.
او کسی بود که به زیرکی و هوش فوق العاده شهرت داشت، بسیار پرکار و غیرت مسولیت داشت، واز صبح تا شب کار می کرد و نصیب خود را همان وظیفه مقدس می دانست و دشواری کار و نیرنگ او را از کار دلسرد نمی کرد. وقتی شاه سراغ او را می گرفت ، جواب اینطور می گرفت : دیشب از بس نشسته ام حالا ناخوش هستم ، مشغولیات این غلام معلوم است بیکار نمی نشیند.
غیرت مسولیت داشت و آن چیزی بود که در ایران حکم کیمیا داشت .مظهر وطن پرستی بود و می بینیم که شیل درباره او می گفت: امیر جز نیک بختی وطن چیزی نمی خواهد. امیر باهوش و ذکاوتی که داشت دریافته بود که راه رهایی از چنگ غرب صنعتی شدن است. او دنبال حقوق فردی افراد ورفاه مردم بود .او در تلاش بود تا خدمات عمومی را افزایش دهد و در پی نظافت شهر و خدمات شهری ، حفظ آثار تاریخی و توسعه صنعت بود. ولی زمانی که او روی کار آمد کشور دچار کسری بودجه بود و ملت نمی توانست خرج روزانه خود را تامین کند و اگر آنها به حال خود رها می شدند از گرسنگی وفقر می مردند ویکی از راهکارهای که امیرکبیر خمیرمایه رشد و توسعه می دانست حمایت و ایجاد فعالیت های صنعتی بود. ارتباطات نزدیکی با مردم داشت، پیاده در شهر قدم می زد و به مشکلات رسیدگی می کرد و پای حرف های مردم می نشست و حرف آنها را گوش می داد. وبی جهت نیست که واتسون نویسنده انگلیسی در مورد وی مطالبی دارد که زیبنده امیرکبیر است. او می گوید: در میان رجال اخیر مشرق زمین و زمامداران ایران که نامشان ثبت تاریخ جدید است میرزا تقی خان امیرکبیر بی همتاست.
این تاریخ وسرگذشت امیرکبیر باعث شد تا سری به شهر ودیار خود بزنم سری به بویراحمدودنا بزنم سری به قله سربه فلک کشیده دنا بزنم ومردی را ببینم که همچون امیرکبیر وکوه دنا استوار است مردی که شباهت عجیبی با امیرکبیر دارد مردی نادر در تاریخ این سرزمین، مردی بزرگ وجاودان مردی که همچون امیرکبیر به هوش وذکاوت فوق العاده شهرت دارد مردی که بسیار پرکاروغیرت مسولیت دارد و از صبح تا شب کار می کند و از همه تلاش و زحمات برای خود چیزی بیش از وظیفه وخدمت مقدس نمی داند، مردی که مظهر وطن پرستی است مردی که با حضور خود در تهران یکی از خیابان های تهران را به اسم یاسوج نامگذاری می کند. مردی که همچون امیر کبیر چیزی جز نیک بختی وطن خود چیزی نمی خواهد.مردی که که همچومن امیرکبیر دریافته که راه رهایی از معزل بیکاری صنعتی شدن بویراحمد ودنا می باشد او دنبال رفاه مردم است دنبال افزایش خدمات عمومی است در پی افزایش خدمات به محروم ترین نقاط این دو شهرستان است، در پی زیبایی شهر و حفظ آثار باستانی وشناساندن بویراحمد و دنا به عنوان یک منطقه توریستی و تاریخی است. ولی زمانی که روی کار می آید همچون روی کارآمدن امیرکبیر کشور دچار کسری بودجه بود، بیکاری، نرخ تورم بالا بود ولی با این همه همچون امیرکبیر دشواری ونیرنگ اورا از کار دلسرد نکرد و همچون امیرکبیر خمیرمایه رشد و توسعه بویراحمدودنا را حکایت وایجاد فعالیت های صنعتی می داندکه با فعال کردن صنایع تعطیل شده و نیمه فعال جانی تازه به صنعت این منطقه وارده کرده است و شاهد توسعه روزافزون هستیم. مردی که همچون امیرکبیر با مردم ارتباط نزدیک دارد، پیاده در شهر قدم می زند وبه مشکلات رسیدگی می کند و با سرکشی هرهفته به مناطق دور و نزدیک بویراحمدودنا به عنوان تنها نماینده ای است که بیشترین شناخت را ازمنطقه خود دارد و به حرف های مردم گوش می دهد وبه آنها رسیدگی می کند. مردی که درنطق خود در مجلس همه اش از درد ودل مردمی زجرکشیده وزحمت کش که فشار اقتصادی کمرآنها را شکسته،نرخ تورم بالا، بیکار شدید، منابع غنی استان سخن می گوید مردی که وقتی رییس مجلس به او می گوید وقت تمام است او ادامه می دهد می داند که باید فرصت را غنیمت شمرد و صدای این مردم زحمت کش وزجرکشیده را به گوش مسولین برساند ولی میداند 10 دقیقه و20دقیقه فرصت کمی است که صدای این مردم را به گوش مسئولین برساند و باید از این دردها کتابها نوشت. و دراینجا به سخن واتسون می رسیم که درباره امیرکبیرگفته بود وما آن را به مردی نسبت می دهیم که دربویراحمدودنا بی همتاست. مردی که با کارهای خود وتوان مدیریتی وپشت کار بالا و خستگی ناپذیرخود همچون امیرکبیر خود را به همه اثبات کرده است واین شاخص هاست که یک فرد را بزرگ می کند و در خاطر مردم جاودان و آن مرد کسی نیست جز غلام محمد زارعی امیرکبیر بویراحمدو دنا.


کد مطلب: 55063

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/55063/امیر-کبیر-بویراحمد-دنا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1